Vanliga problem med BMW M8

BMW M8 problem & fel

BMW M8 är en kraftfull och högpresterande coupé. Den finns även som cabriolet och 4-dörrars gran coupe. Den här bilen är också avancerad, bekväm och säker. Men den kommer också med flera problem som intresserade köpare bör känna till. Så vilka är de vanligaste problemen med BMW M8?

Vanliga problem med BMW M8 är otillräcklig skruvning, felaktig igenkänning av bälteslås, defekt hydraulisk enhet, överdriven oljeförbrukning, dåliga tändstift, felande tändspolar och oljeläckage. Dessa problem är lätta att åtgärda och de flesta av dem kan undvikas med rätt skötsel och underhåll.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW M8?

Otillräcklig skruvning

Trots att BMW M8 funnits på marknaden i mindre än 5 år har den redan haft en del återkallelser. En av orsakerna till att BMW återkallade denna modell är otillräcklig skruvning. Eftersom vissa BMW M8-modeller från 2018 till 2019 inte har tillräcklig skruvning kan högtryckspumpen lossna och orsaka att bränsle läcker ut.

Som ett resultat kan detta leda till motorfel och öka risken för att bilen fattar eld. BMW återkallade de flesta BMW M8-modeller som tillverkats mellan den 18 juli 2018 och den 24 juni 2019. Så innan du köper en begagnad modell som tillverkats under den här perioden bör du bekräfta om ägaren har låtit åtgärda problemet.

Felaktigt erkännande av bälteslås

Ett annat problem som fick BMW att återkalla M8 var den felaktiga igenkänningen av bälteslåset. Problemet registrerades av BMW M8-modeller tillverkade mellan 2019 och 2020. Den huvudsakliga orsaken till problemet är en kort kabel som förbinder hallsensorn och säteslåset.

  BMW 330e - Allt du behöver veta

Eftersom kabeln är extremt kort kan sensorn lossna från spännet, vilket leder till felaktig identifiering av bälteslåset, vilket hindrar fasthållningssystemets funktion och utlösningen av krockkudden. I det långa loppet leder detta till en ökad skaderisk vid en olycka.

Defekt hydraulisk enhet

BMW återkallade M8-modeller tillverkade mellan den 14 december 2018 och den 1 februari 2021 på grund av en felaktig hydraulisk enhet i bromssystemet. Problemet kan leda till begränsat bromsstöd och ökad bromssträcka. När detta problem uppstår gör det att ABS-systemet inte aktiveras vid en olycka. Som en följd av detta ökar risken för att skadas.

Så om du tänker köpa en BMW M8 tillverkad mellan 2018 och 2021 bör du se till att ägaren har låtit åtgärda det här problemet innan du betalar för bilen.

Överdriven oljeförbrukning

BMW-modellerna använder inte bara mycket olja, utan de använder också speciell och dyr olja. Eftersom BMW M8 är utrustad med S63 twin-turbo V8-motorn med dubbelturbo förbränner den mycket olja. Detta leder till att oljan töms snabbare och det kan också skada delar, till exempel tätningar och packningar, vilket orsakar oljeläckage.

Oavsett om din BMW M8 är ny eller begagnad kommer den fortfarande att förbruka mycket olja. Det bästa sättet att hålla den effektiv och fungera optimalt är att se till att oljan förnyas var 15 000 till 30 000 mil. Dessutom bör du alltid fylla motorn med rätt typ av olja.

Felaktiga tändstift

Tändstiftet fungerar som en värmeväxlare genom att dra oönskad värmeenergi från förbränningskammaren och flytta värmen till motorns kylsystem. Så om tändstiftet är trasigt kommer det inte att fungera som avsett. Som ett resultat av detta kommer du att se motorfel, svåra starter, minskad bensinprestanda och grov tomgångskörning.

  BMW X6 M Tillförlitlighet

För att åtgärda problemet måste du byta ut de dåliga tändstiften mot nya. Dessutom är det viktigt att byta tändstift var 30 000:e mil.

Dåliga tändspolar

Tändspolen arbetar tillsammans med tändstiften. Den fungerar som en transformator. Så när tändstiften är dåliga kommer tändspolarna också att bli dåliga. Tecken på en dålig tändspole är dålig bränsleekonomi, effektförlust, motorfel, svåra starter, vibrationer och att motorlampan tänds.

Detta problem kan åtgärdas genom att byta ut de dåliga tändspolarna. Tändspolar bör dock bytas ut var 45 000 kilometer eller när tändstiften byts ut.

Oljeläckage

Som tidigare nämnts förbränner twin-turbon mycket olja som till slut påverkar de omgivande delarna, t.ex. tätningar och packningar. Dessa delar slits snabbare på grund av utbrändhet. Som ett resultat börjar oljan läcka vilket kan påverka prestandan hos bilens motor, HVAC-system och kylare.

Det bästa sättet att åtgärda problemet är att byta ut skadade delar. Därför bör du ta bilen till en professionell mekaniker för att lokalisera problemet och åtgärda det. Några av de saker som kommer att bytas ut är oljefilter, tätningar, packningar och påfyllningslock.

FAQ

Är BMW M8 tillförlitlig?

Nej, BMW M8 är inte tillförlitlig. Trots att BMW M8 har funnits på marknaden i mindre än 5 år är den här bilen inte tillförlitlig. Detta beror på att den redan har haft över tre olika problem som fått BMW att återkalla vissa modeller. Så om du letar efter en bil med färre problem är denna kraftfulla sportcoupé inte det perfekta alternativet.

  Vanliga problem med BMW 645ci

Vad är den höga körsträckan för BMW M8?

Om BMW M8 underhålls väl kan den hålla över 250 000 mil om den är väl underhållen. Detta är bara en uppskattning eftersom BMW M8 inte har funnits på marknaden i mer än 5 år. Men ändå är BMW M8 utrustad med S63 twin-turbo V8-motorn med dubbelturbo, som har visat sig vara hållbar. Så med rätt skötsel bör bilen klara över 200 000 mil.

Är BMW M8 dyr att underhålla?

Ja, BMW M8 är ganska dyr att underhålla. Först och främst har den registrerat fler problem än de flesta av sina konkurrenter, vilket innebär att den har fler problem att ta itu med. Dessutom är BMW:s reservdelar och tjänster kostsamma, vilket leder till höga kostnader för reparation och underhåll.

Slutsats

Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som BMW M8 kommer med kan du investera i bilen med vetskapen om vad du kan förvänta dig i framtiden. Oavsett om du har flera problem kan de flesta av dessa problem undvikas genom att ta väl hand om din BMW M8 sportbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts