Vanliga problem med BMW 318d

BMW 318d Problem

Lyxbilar som BMW 318d erbjuder inte bara lyx och enastående prestanda, utan de kräver också respekt från andra bilägare. Dessa bilar kan dock bli en huvudvärk när de går sönder på grund av deras höga kostnader för reparation och underhåll. Men vad är några av de vanligaste problemen med BMW 318d?

BMW 318d är en snygg och härlig sedan som lämpar sig bäst för en familj. Den här bilen är rymlig, bekväm, pålitlig, säker och har tillräckligt med lastutrymme för att förvara bagage. Men innan du investerar i den här bilen är det viktigt att känna till några av de problem som väntar dig.

Vanliga problem som användare av BMW 318d kommer att stöta på är fel på styrkedjan, defekt turboladdare, kylvätska som läcker, besvärliga dörrhandtag, motorstopp, överhettning av motorn, EGR-problem och mycket mer. Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem kan åtgärdas av en certifierad BMW-tekniker eller från ett BMW-servicecenter.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW 31d?

Fel på styrkedjan

Det här problemet är vanligt i alla BMW 3-serier tillverkade mellan 2007 och 2011. Bilens dåliga utformning gjorde att styrkedjan föll ur justering eller knäcktes helt. Som ett resultat orsakade det allvarliga skador på motorn. Så om du planerar att köpa en begagnad bil med detta problem, se till att det har sorterats ut innan du betalar.

Elektriska problem

Elektriska problem är vanliga på alla BMW-modeller. För BMW 318d-modellen var det elektriska problemet kopplat till slot-in-key för tändning. Eftersom slot-in-nyckeln för tändningen var något felaktig, krävdes det att användarna använde ett trick för att starta bilen. Efter att ha startat bilen var användaren tvungen att trycka på nyckeln för att släppa den, i stället för att tvinga ut den.

  Vanliga problem med BMW X5

Besvärliga dörrhandtag

Felaktiga dörrhandtag är ett vanligt problem på BMW. Många BMW-användare, inklusive BMW 318d-användare, har ibland klagat på att deras dörrhandtag fungerar okej men att de inte kan öppna dörren. Detta beror normalt på ett felaktigt lås och spärr eller ett felaktigt dörrställdon inuti dörren. Byt ut dem för att få en smidig funktion.

Felaktig turboladdare

Ett annat vanligt problem i alla BMW 3-serier är en defekt turboladdare. Det här problemet uppstår normalt på grund av oljeförorening, oljesvält eller skador orsakade av främmande föremål. En defekt turboladdare indikeras vanligtvis av grå rök från avgaserna. Du måste använda ren olja eller byta ut turboladdaren om den har skadats.

Kylmedelsläckage

Detta är ett annat vanligt problem i de flesta BMW:er. Problemet uppstår när plastbehållaren i BMW:n börjar slitas ut och läcker kylvätska. Efter att ha använt bilen i flera år och kört flera mil kan plastbehållaren spricka eller skadas och läcka kylvätskan. Byt ut den mot en ny reservoar.

Motorn stannar

BMW 318d stannar vanligtvis på grund av problem med bränslepumpen. Tecken på att din bil stannar är bland annat att en varningslampa kommer på instrumentbrädan och att ett felmeddelande visas. Se till att byta ut den felaktiga bränslepumpen och dess delar.

EGR-problem

Efter att ha kört din bil i flera kilometer kan avgasåterföringen bli igensatt, klibbig eller ha en felaktig temperatursensor. Om du inte kan rengöra EGR:n, byt bara ut den för att undvika att problemet eskalerar.

  BMW 225xe - Allt du behöver veta

Felaktig vevaxelsensor

Om du märker att din bil inte har kraft eller inte kan accelerera har din bil en felaktig vevaxelsensor eller en dålig kamaxelsensor. Ta bilen till en tekniker och ta reda på vilken sensor som är dålig. När du har identifierat den felaktiga sensorn ska du byta ut den.

Överhettning av motorn

BMW 3-serie tenderar att ha motorproblem. Ett av de vanligaste motorproblemen är överhettning av motorn. Några av de främsta orsakerna till att motorn överhettas är på grund av en defekt bränslepump, läckande kylvätska, kylarproblem eller termostatfel.

Skrammel från bilens bakre del

Sist men inte minst kan du också höra ett skrammel från bilens bakre del. Det här ljudet hörs vanligtvis när du bromsar. Det är ett tecken på att bromsbeläggen och bromsskivorna är slitna.

FAQ

Är BMW 318d värd att köpa?

Självklart, ja. BMW 318d är en av de mest pålitliga BMW-sedanerna på marknaden. Dessutom är bilen rymlig med stort lastutrymme och exceptionell hantering. Dessutom är den bränslesnål, vilket innebär mindre utgifter för bränsle. Den är dock inte idealisk för en person som vill ha en pålitlig och överdådig interiör, eftersom den är ganska bristfällig.

Efter hur många mil börjar BMW 318d få problem?

I de flesta fall kan mindre mekaniska problem visa sig redan vid 20 000 mil. Trots detta börjar allvarliga reparationer och underhåll efter att bilen har kört över 100 000 mil. Det är därför de flesta bilgarantier erbjuds upp till 80 000 mil.

Är det dyrt att underhålla BMW 318d?

Ja, det är dyrt att underhålla BMW 318d. Medan de flesta bilar kräver cirka 750 dollar för att underhålla dem på årsbasis kan du behöva spendera över 1 500 dollar för att underhålla din BNW 318d sedan. Om bilen är i god status kan det dock sjunka ner till cirka 900 dollar, vilket fortfarande är långt över genomsnittet.

  BMW M6 Tillförlitlighet

Hur länge håller BMW:s växellåda?

Det beror på hur bilägaren har tagit hand om sin BMW. Om ingen ordentlig skötsel utförs kan en BMW-transmission hålla i mindre än 100 000 mil. Den perioden tredubblas dock till 300 000 mil om ägaren tar väl hand om sin BMW. Dessutom bör man byta automatisk och manuell växellådsvätska var 30 000:e mil.

Hur mycket kostar det att byta ut en BMW-växellåda?

Transmissioner är några av de dyraste delarna att byta ut på en bil. Därför är det viktigt att underhålla bilen ordentligt så att du inte behöver genomgå så kostsamma reparationer. Att byta ut en växellåda på en BMW kostar någonstans mellan 1 800 och 5 000 dollar, vilket är ganska dyrt.

Slutsats

Om du bestämmer dig för att investera i BMW 318d sedan, förvänta dig att stöta på de flesta av ovanstående vanliga problem. Observera att vissa problem endast är vanliga för specifika årsmodeller. De flesta av dessa problem förekommer dock i alla BMW 318d-modellår.

Allt är dock inte förlorat eftersom du fortfarande kan undvika de flesta av dessa problem genom att se till att följa bruksanvisningen och den schemalagda underhållsservicen. Om du dessutom utövar korrekta körvanor kommer du att förlänga din BMW och ådra dig mindre kostsamma reparationer och underhåll.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts