Skoda Kodiaq-modeller med DSG-växellådor har bättre bränsleeffektivitet än traditionella automatiska växellådor. Dessutom har de ingen effektförlust mellan själva växlingarna. Men vilka är problemen med Skoda Kodiaq DSG?
Några av de vanligaste problemen med Skoda Kodiaq DSG-växellådan är att växellådan sladdar, solenoidfel, mekatroniskt fel och att växellådan slirar. Dessutom har ägare rapporterat att de haft en överhettad DSG, växellådsläckage, tvekan och fördröjd inkoppling.
Vilka är de vanligaste problemen med Skoda Kodiaq DSG?
Fel på solenoid
Ägare av Skoda Kodiaq-modeller med DSG bör vara redo att hantera detta problem. Detta problem uppstår främst på grund av interna elektriska problem. I vissa fall händer det på grund av oljekontaminering, vilket sker när de flesta transmissionsdelar går sönder.
För att undvika de flesta problem som är kopplade till solenoiden måste du byta ut transmissionsvätskan regelbundet. Men om solenoiden fallerar på grund av något annat problem bör du låta en professionell mekaniker inspektera den och lösa problemet.
Växellådan är ojämn
Din bils DSG ska fungera smidigt utan att vibrera eller ens skaka. Så om du märker sådana symptom är det en indikation på att din DSG har ett problem. De flesta användare av Skoda Kodiaq har rapporterat att deras DSG vibrerar när de accelererar och växlar från första växeln till en högre växel.
För att åtgärda detta problem måste ägaren byta ut växellådans kopplingspaket. Detta beror på att kopplingsgnistorna börjar vibrera eller skaka när de börjar bli utslitna.
Växellådan slirar
Det finns flera anledningar till att DSG-växellådan i din Skoda Kodiaq slirar. De vanligaste är utslitna kopplingspaket, problem med elektroniken och en felaktig transmissionsstyrenhet. Det vanligaste problemet är dock slitna kopplingsgnistor som gör att växellådan slirar när du accelererar.
Även om bilen bygger upp varvtalet när du accelererar är kopplingen sen och det känns som om växellådan slirar. För att åtgärda detta problem måste du besöka en professionell mekaniker.
DSG mekatronik läcker
DSG-mekatroniken är tätad med hjälp av en packning. Men på grund av den konstanta värmen i enheten kommer den till slut att börja läcka olja. I vissa situationer kan metallhöljet som håller fast mekatronikenheten spricka eller rosta och leda till läckage.
För att åtgärda detta problem måste du besöka en professionell mekaniker för att få höljet reparerat eller packningen utbytt. Om höljet är sprucket kan du också behöva byta ut det.
Hektisk och fördröjd inkoppling
Trots att det inte är vanligt förekommer detta problem fortfarande hos några Skoda Kodiaq-förare. Dessutom är det ett av de svåraste DSG-problemen att diagnostisera. Och till skillnad från de flesta av de problem som vi har tittat på, kan detta problem orsakas av olika saker. Några av dem är utslitna kopplingspaket och låg eller dålig transmissionsvätska.
Se till att besöka en erfaren mekaniker för att få problemet åtgärdat.
Fel på mekatroniken
Den mekatroniska enheten består av olika delar som kan falla isär när som helst. Därför är det viktigt att låta en professionell mekaniker kontrollera din bil så att de kan åtgärda varje del som en separat enhet. Vanliga fel på mekatroniska enheter är läckage i högtrycksventilhuset, fel på elmotorn och fel på högtryckspumpen.
DSG överhettning
Detta är ett annat vanligt Skoda Kodiaq DSG-problem. Det är dock ibland lätt att åtgärda problemet, särskilt om växellådan bara behöver svalna. Men i de flesta fall värms transmissionen upp på grund av för lite transmissionsvätska.
Det är därför det är viktigt att alltid se till att transmissionsvätskan byts regelbundet och att den är på rätt nivå. Denna vätska hjälper till att hålla transmissionsdelarna smorda och svala.
FAQ
Hur länge håller Skoda Kodiaq DSG-växellådan?
Skoda Kodiaq DSG är en av de mest tillförlitliga på marknaden. Så med god skötsel och underhåll kan denna växellåda hålla i mer än 80 000 mil. Även om Skoda Kodiaq inte har funnits på marknaden så länge kan bra underhåll till och med göra att denna DSG-växellåda håller i mer än 100 000 mil.
Hur undviker du problem med DSG-växellådan?
Om du vill att din DSG ska hålla längre och ha några problem måste du köra ordentligt och ta väl hand om bilen. Några av de saker som du måste göra är att undvika att starta bilen på ett felaktigt sätt och undvika att använda gaspedalen för att hålla bilen i backen. Dessutom måste du undvika att växla upp under inbromsning och undvika att lägga bilen i neutralläge.
Är en DSG-växellåda bättre än en manuell växellåda?
Båda växellådorna har sina fördelar och nackdelar. Fördelarna med en DSG-växellåda överträffar dock fördelarna med en manuell växellåda. Det beror på att den har datorstyrda växlingar som är betydligt snabbare än även den snabbaste manuella föraren.
DSG-växellådor tillåter växlingar på upp till 8 millisekunder, vilket ger snabba och mjuka växlingar. De gör körningen rolig och smidig.
Vilka är tecknen på en defekt Skoda Kodiaq DSG?
En DSG kan hålla länge om den underhålls väl. Det är dock viktigt att känna till några av tecknen på en felande eller dålig DSG för att undvika kostsamma reparationer. Några av de vanligaste tecknen på en dålig DSG är hårda växlingar, plötslig kraftförlust, kraftiga vibrationer och motorstopp vid låga varvtal. Dessutom kan mekaniska ljud och att växlarna inte fungerar vara andra tecken på en dålig DSG.
Är det möjligt att reparera en DSG-växellåda?
Ja, det är möjligt att reparera. De flesta DSG-problem är kopplade till fel på mekatronikenheten. Observera att det är möjligt att reparera eller byta ut DSG. Du bör dock inte reparera eller byta ut den här enheten eftersom den är komplicerad och besvärlig att hantera. Se till att anställa en professionell mekaniker för att hjälpa dig.
Slutsats
Skoda Kodiaq-modeller med DSG är inte bara bränsleeffektiva, utan de är också smidiga att köra. Men utan ordentlig skötsel och underhåll kommer ägarna fortfarande att registrera flera DSG-problem. Men om den underhålls och sköts på rätt sätt kan DSG hålla i mer än 80 000 mil.
Sammantaget är Skoda Kodiaq-modeller med DSG pålitliga och har samma funktioner som traditionella Skoda Kodiaq-modeller med konventionella automatiska växellådor.