Skoda Kodiaq är Skodas största SUV. Den delar samma plattform med Volkswagen Tiguan Allspace och SEAT Tarraco. Precis som de flesta bilar har Skoda Kodiaq sina egna problem. Men vilka är de vanligaste problemen med Skoda Kodiaq?
Vanliga problem med Skoda Kodiaq är oljeläckage, styv fjädring, felaktig krockkudde, elektriska problem, felaktig dragögon, problem med turboladdare, igensatt DPF, bromsproblem, motorproblem och en felaktig DSG-växellåda. Även om Skoda Kodiaq har flera problem är det fortfarande en ganska pålitlig och rolig bil att köra.
Vilka är de vanligaste problemen med Skoda Kodiaq?
Oljeläckage
Ett av de problem som många Skoda Kodiaq-användare har rapporterat är oljeläckage. Det här problemet orsakas vanligtvis av ett felande eller skadat oljefilter. Ett av tecknen på oljeläckage är en brinnande lukt. Men om oljefiltret är bra kan en dålig ventilkåpa packning vara boven i dramat. Låt mekanikern inspektera och åtgärda problemet.
Felaktigt airbaghölje
Detta är ett problem som har drabbat Skoda-modeller. De flesta av de berörda modellerna tillverkades 2016 och 2017. Skoda Kodiaq från 2016 är en av dem. Den goda nyheten är att Skoda återkallade alla berörda modeller och att problemen åtgärdades. Så innan du förvärvar en begagnad 2016 Skoda Kodiaq ska du försäkra dig om att problemet har åtgärdats.
Bakningsproblem
Det här problemet påverkade 2020 års Skoda Kodiaq-modeller. På grund av ett tillverkningsfel kan bromspedalplattan inte ha svetsats ihop ordentligt och kan skadas och kopplas bort helt när bromspedalen används. Som ett resultat av detta kan detta leda till att bromsarna blir ineffektiva. Tillverkaren återkallade dock de berörda bilarna och de reparerades.
Motorproblem
Skoda Kodiaq har inte många motorproblem. De motorkonstruktionsskydd som installerats på berörda modeller kan dock lossna från fästet beroende på användning. Om designkåpan inte är ordentligt fastsatt kan den därför komma i kontakt med det heta området på avgasturboaggregatet och orsaka en brand. Skoda återkallade de berörda modellerna (2020-2022 Skoda Kodiaq) och det åtgärdades.
Felaktig DSG-växellåda
Liksom andra Volkswagen-modeller med DSG-växellåda upplever även Skoda Kodiaq-användare problem kopplade till denna växellåda. Användare har rapporterat att de har svårt att växla och att kopplingen rycker när de accelererar från stillastående.
Det bästa sättet att åtgärda problemet är att byta ut den felaktiga växellådan. Tecken på en dålig DSG-växellåda är bland annat överdriven växlingsstöt, överdriven ökning av motorns varvtal och att lampan för kontroll av motorn tänds.
Felaktigt rattsystem
Ett annat problem som tvingade tillverkaren att återkalla 2019 års Skoda Kodiaq-modeller är ett felaktigt rattssystem. Detta berodde på ett tillverkningsfel. Remskivan som håller ringen i styrsystemet kanske inte är helt inkopplad. Därför kan ringen lossna och fastna i de omgivande delarna. Detta leder till att rattssystemet blockeras.
Elektriska problem
Vissa användare har också rapporterat att de har elektriska problem med Skoda Kodiaq. Några av dem är bland annat att batterilampan lyser, ingen vev och klickande ljud. De flesta av dessa problem orsakas av ett svagt batteri, korroderade batteripoler och en felaktig generator. Ta bilen till en professionell mekaniker för att fastställa det underliggande problemet.
Problem med turboladdare
De flesta problem med turboladdare på Skoda Kodiaq är kopplade till oljebrist eller ett igensatt luftfilter. Tecken på en dålig turboladdare är bland annat effektförlust, grå rök som kommer ut och långsam och högre acceleration. Om du upplever något av dessa problem bör du låta mekanikern inspektera bilens turboladdare.
Tilltäppt dieselpartikelfilter
Det här problemet är vanligt i Skoda Kodiaq med dieselmotorer. Det inträffar eftersom bilen inte körs ofta eller under längre resor. Som en följd av detta förbränns inte sotet ordentligt och slutar med att täppa till dieselpartikelfiltret. För att åtgärda problemet ska du rengöra DPF och se till att du kör bilen långa sträckor.
FAQ
Är Skoda Kodiaq pålitlig?
Ja, Skoda Kodiaq är en pålitlig bil. Den är mer tillförlitlig än de flesta lyxiga SUV:er. Dessutom tenderar Skoda Kodiaq-modeller med dieselmotor att vara mer tillförlitliga än bensinalternativ. När den här bilen utvecklar problem kan den dock bli dyr att underhålla eftersom reservdelarna är ganska dyra.
Är det dyrt att underhålla Skoda Kodiaq?
Ja, Skoda Kodiaq är något dyrare att underhålla än vanliga bilar. Den är dock billigare att underhålla än sina främsta rivaler, till exempel Volkswagen Tiguan Allspace, Audi Q3 och Seat Tarraco. En av de saker som gör Kodiaq dyr att underhålla är den höga kostnaden för reparationer och service.
Hur länge håller Skoda Kodiaq?
Liksom de flesta Skoda-modeller ska Skoda Kodiaq hålla i mer än 250 000 mil med rätt skötsel och underhåll. Men i genomsnitt ska den här bilen ändå hålla i minst 150 000 mil. Förutom att ta väl hand om din bil bör du också praktisera goda körvanor.
Håller Skoda Kodiaq sitt värde?
Skoda-bilar är kända för att hålla sitt värde mycket bra. Skoda Koqiaq är inget undantag. En ny Skoda Kodiaq går för cirka 39 100 dollar. Efter tre år kommer den här bilen att gå för cirka 23 900 dollar, vilket innebär att bilen bara förlorar cirka 39 procent av sitt ursprungliga värde. Detta är enastående, med tanke på att de flesta rivaler förlorar mer än 45 % av sitt värde efter tre års användning.
Vilken är bäst – Skoda Kodiaq eller Volkswagen Tiguan Allspace?
Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace är två exceptionella bilar. De är baserade på samma plattform och delar de flesta funktioner. Volkswagen Tiguan Allspace är dock den bättre bilen för dem som önskar en lyxig, kraftfull och mycket avancerad mellanstor SUV. Å andra sidan är Skoda Kodiaq perfekt för dem som önskar en effektiv och prisvärd SUV.
Slutsats
Skoda Kodiaq är en sjusitsig och en perfekt bil för en stor familj. Den är också effektiv, bekväm och säker. Men den kommer också med flera problem som vi har diskuterat ovan. Men med rätt skötsel och underhåll och goda körvanor bör Skoda Kodiaq hålla i mer än 250 000 mil.