Vanliga problem med Skoda Yeti

Skoda Yeti

Skoda Yeti är en av de bästa Skoda-modellerna på marknaden. Den utsågs till årets familjebil av Top Magazine 2009. Ändå har den här bilen också flera problem som användarna bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med Skoda Yeti?

Vanliga problem med Skoda Yeti är problem med DSG-växellådan, oljeläckage, defekt airbag, rostiga dörrar, defekt startspärr, defekt spännare för framsätesbälten, igensatt dieselpartikelfilter, dålig lackering och elektriska problem. Om din Skoda Yeti har något av dessa problem bör du låta mekanikern inspektera och åtgärda det.

Vilka är de vanligaste problemen med Skoda Yeti?

Problem med DSG-växellådan

Liksom de flesta Skoda-modeller är även Skoda Yeti utrustad med Volkswagens DSG-växellåda. Som ett resultat av detta har många användare klagat på att de har problem med växellådan. Vissa har rapporterat att de fått problem så tidigt som vid 45 000 mil. I vissa fall gick växellådan sönder efter 50 000 mil.

Det huvudsakliga problemet som rapporterades var den minskade livslängden för dubbelkopplingspaketet, vilket orsakar skador på kugghjulen. Om din växellåda har problem ska du se till att byta ut den mot en ny för att åtgärda problemet.

Oljeläckage

Oljeläckage är ett stort problem som många Skoda Yeti-användare rapporterar. Oljeläckage kan orsakas av ett löst oljefilter eller en oljepackning som inte har dragits åt ordentligt. Men i det här fallet orsakas det oftast av lösa skruvar på kamaxeljusteraren. Detta leder till att oljan läcker ut.

Trots detta bör detta problem inte vara ett bekymmer eftersom tillverkaren återkallat de drabbade bilarna. De omfattade Skoda Yeti-modeller som tillverkats mellan januari 2014 och januari 2015.

  Vanliga problem med Skoda Superb

Felaktiga spännare för bälten i framsätena

Ett annat problem som tvingade tillverkaren att återkalla Skoda Yeti är de felaktiga bältessträckarna för framsätena. Detta orsakades av felaktig anslutning, delar av spännarna till framsätesbältena som kan lossna och orsaka en olycka och komma in i fordonets inre. Problemet påverkade 2016 års modell Skoda Yeti.

Felaktig krockkudde

Det här problemet är vanligt förekommande i Skoda Yeti 2015. Det inträffar när sidokrockkudden utlöses. Som ett resultat av detta kan inflatorhöljet brista, vilket gör att föraren eller passageraren skadas av metallpartiklar som lossnar i processen. Alla berörda modeller återkallades och åtgärdades av Skoda.

Tilltäppt dieselpartikelfilter

Varje Skoda Yeti med dieselmotor har ett partikelfilter. Om föraren inte kör sin bil ofta och under längre resor kan därför DPF:et bli igensatt. Detta är viktigt eftersom det bränner bort sotet. Så om ditt DPF är igensatt måste du rengöra det men också se till att köra bilen regelbundet för att undvika att problemet återkommer.

Rostiga dörrar

Skoda tillverkar kvalitativa och hållbara bilar. Men om din Skoda Yeti tillverkades i Ryssland är det stor chans att du har rostproblem på dörren och under gummit på fönsterfoderet. Även om du kan applicera ett nytt lager för att dölja rost bör du hålla dig borta från en begagnad Skoda Yeti-modell tillverkad i Ryssland.

Dålig lackering

Ett annat mindre problem som vanligtvis förbises av tillverkaren är lackproblem. Färgfinishen på Skoda Yeti-modellerna tillverkade i Ryssland var inte bra. Så du kan behöva måla om bilen för att åtgärda detta problem.

  Vanliga problem med Skoda Roomster

Elektriska problem

Elektriska problem är också vanliga i de äldre Skoda Yeti-modellerna. Så om du har elektriska problem som att sensorerna inte fungerar eller att strålkastarna är svaga bör du kontrollera batteriet. Om batteriet är bra bör du också inspektera ledningarna och även kontrollera generatorn och säkringen. Byt ut de berörda delarna.

Felaktig startspärr

Vissa användare rapporterade också att de hade en felaktig startspärr. Detta orsakas normalt av ett dött batteri i nyckelknippan. Se till att byta ut det döda batteriet i nyckelknippan för att åtgärda problemet. Några av tecknen på en felaktig startspärr är att nyckeln i tändningen inte vänder, problem med låsning/upplåsning och att motorn inte startar.

FAQ

Är Skoda Yeti en pålitlig bil?

Skoda Yeti är inte bara en pålitlig, praktisk och ad effektiv bil, utan den är också mycket pålitlig. Den här bilen registrerar få problem jämfört med sina konkurrenter. De sista modellerna var dock mindre tillförlitliga än de äldre. Dessutom är det mest utmanande med att äga Skoda Yeti kostnaden för reservdelar och service.

Hur länge håller Skoda Yeti?

Skoda Yeti är en mycket pålitlig bil. Dessutom har den pålitliga motorer som också håller längre. Till exempel har 1,2 TSI-motorn en genomsnittlig livslängd på 150 000 mil. Totalt sett bör Skoda Yeti hålla i mer än 200 000 mil med rätt skötsel och underhåll.

Är det dyrt att underhålla Skoda Yeti?

Nej, det är det inte. Att underhålla Skoda Yeti är rimligen billigare jämfört med att underhålla de flesta av dess konkurrenter som Volkswagen Tiguan, BMW X1 och Subaru XSV. Mainstream-rivaler som Kia Soul, Nissan Qashqai och Vauxhall Mokka är dock betydligt billigare att underhålla.

  Vanliga problem med Skoda Octavia

Varför lades Skoda Yeti ned?

Överraskande nog var de flesta Skoda-modeller som lades ned inte på grund av låg försäljning. Skoda Yeti hade till exempel stor efterfrågan vilket fick tillverkaren att öka produktionen. Som ett resultat slutade det med att de tillverkade bilar med många problem och det var därför de bestämde sig för att upphöra med denna modell.

Skoda ersatte Skoda Yeti med Skoda Karoq. Skoda Yeti eller Karoq är något större än Skoda Kamiq men mindre än Skoda Kodiaq.

Efter hur lång tid börjar Skoda Yeti få problem?

De flesta Skoda Yetis börjar utveckla problem efter att ha kört över 50 000 mil. Vid den här tidpunkten är de flesta problemen dock mindre, till exempel slitna tändstift och tändspolar. Men med rätt skötsel och underhåll kommer användaren inte att uppleva några problem förrän han eller hon har kört över 100 000 mil.

Slutliga tankar

Skoda Yeti är en av de bästa kompakta crossover-SUV:erna på marknaden. Den här bilen är snygg, stabil, praktisk, bränslesnål och ganska pålitlig. Den kommer dock med flera problem som användarna bör känna till för att kunna underhålla bilen ordentligt. De flesta av de problem som den här bilen kommer med kan undvikas genom att ta väl hand om bilen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts