Peugeot e-208 vs BMW i3 – Vilken är bäst?

2023 Peugeot e-208

Världen av subkompakta elbilar är verkligen intressant eftersom dessa små smidiga elbilar är vad den europeiska marknaden tror att elbilar är en perfekt stadspendlare. Du kan se massor av dessa i städer som London, Paris, Berlin, Barcelona eller någon annan europeisk storstad eftersom det är mycket enklare (och billigare) att leva med dessa jämfört med vanliga, och större, elbilar.

Peugeot e-208 är en av de ledande bilarna i detta segment just nu eftersom Peugeot gjorde ett riktigt bra jobb med den senaste e-208. Det är en bil som inte kostar för mycket pengar men som ändå lyckas se autentisk ut och erbjuder bra standardutrustning. BMW i3 å andra sidan överbryggar klyftan mellan prisvärda subkompakta elbilar och subkompakta lyxiga elbilar vilket säkerligen är en utmaning för e-208.

I den här artikeln ska vi jämföra Peugeot e-208 vs BMW i3 och berätta vilken av dessa två som är den bättre bilen. Vi kommer att jämföra dem med avseende på pris, design, körupplevelse, räckvidd, effekt, batteristorlek, laddning, praktiska egenskaper och funktioner.

I slutet av den här artikeln kommer du att ha en bred förståelse för varför en av dessa är den bättre bilen och det borde göra det möjligt för dig att välja din nästa subkompakta elbil mycket lättare.

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Priset för Peugeot e-208 är 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland, vilket kan ses som normen i detta segment. Även om detta pris verkar lite väl högt för en subkompakt bil, verkar det inte för högt för en elbil. För detta pris får du en subkompakt elbil med 2/4 dörrar, en enda elmotor, 139 hk och ett snyggt utseende.

  Är Peugeot 308 en bra bil?

e-208 levereras med ett 45 kWh användbart batteri som bör räcka för att ge dig mellan 125 och 265 mils räckvidd beroende på hur du kör bilen och utomhustemperaturen. Du kan ladda e-208 från 10 % till 80 % med en långsam AC-laddare på 7,4 kW på cirka 7 timmar och 15 minuter medan snabb DC-laddning på 150 kW tar cirka 25 minuter.

Peugeot e-208 betraktas ofta som den bäst designade bilen i sitt segment eftersom dess interiör verkligen är svår att slå för priset. Utrymmet som erbjuds är också i linje med de flesta bilar medan körupplevelsen är överlägsen de flesta tack vare den smidiga hanteringen och bristen på kroppsrullning.

BMW i3 – Den minsta elbilen från BMW

BMW i3 introducerades först till modellåret 2013 men lades helt ned till modellåret 2022. Du kan köpa en lätt begagnad BMW i3 i Europa för cirka 28 000 till 35 000 euro beroende på körsträcka, modellår och utrustning. De första modellerna har ett litet 18,8 kWh-batteri medan de allra senaste modellerna har ett användbart batteri på 38 kWh.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på 38kWh-modellerna eftersom det är de enda som med rätta kan jämföras med e-208. Dessa erbjuder mellan 168 och 181 hk, framhjulsdrift och en räckvidd på mellan 100 och 225 mil beroende på hur du kör bilen och temperaturen utanför.

Långsam växelströmsladdning vid 11 kW tar 4 timmar och 15 minuter medan snabb DC-laddning tar 36 minuter med en 50 kW-laddare. BMW i3 ser unik ut eftersom BMW ville göra ett uttalande med i3. Vissa anser att dess utseende är attraktivt och udda medan andra anser att den ser lite för konstig ut. Hur som helst ser interiören i den senaste generationen fortfarande ganska modern ut.

  Peugeot e-208 vs Opel Corsa-e - Vilken är den bästa elbilen?

Körupplevelsen i i3 är bekväm och inte överdrivet dynamisk, vilket inte är något man förväntar sig av en BMW. Den är inte heller särskilt välisolerad eller rymlig eftersom det var nelectric carer avsikten med i3.

Slutsats – Peugeot e-208 är den bättre bilen

Peugeot e-208 är bekvämare, rymligare, har ett större bagageutrymme, bättre teknik, bättre räckvidd, snabbare laddning och en mer sammansatt hantering. BMW i3 känns fortfarande ganska modern, men dess körställning, infotainment som reagerar långsamt och det trånga utrymmet i baksätet (små dörrar) gör den till det mindre idealiska alternativet för de flesta.

Även om dessa verkar nära matchade när det gäller priset är det lite mer vettigt att betala något mer och få en bättre bil helt ny. I3 har funnits ett bra tag och det är ganska uppenbart eftersom e-208 tar den ett steg längre i nästan elbilskategorin.

FAQ-avsnitt

Kommer BMW att erbjuda en ny BMW i3?

BMW i3 har lagts ned för gott och BMW har inga omedelbara planer på att återinföra den någon gång inom kort. Som det verkar är BMW nu mer koncentrerat på att erbjuda helt nya elbilar, och i3 har funnits i 9 år vilket innebär att plattformen som den är baserad på är ganska gammal och utforskad mot slutet.

Många människor belielectric care att dagens BMW-elmodeller är lite på den fula sidan eftersom BMW:s övergripande formspråk genomgår en relectric carolution snarare än en elbilsolution. Vi har ännu inte sett vad BMW har i beredskap för sin minsta elbil, men vi vet att den inte kommer att heta BMW i3.

  Allt om 2023 Peugeot e-308

Är Peugeot e-208 säkrare än BMW i3?

Peugeot e-208 var nelectric carer testad av Euro NCAP, men dess 2019 års ICE-kusin har fått 4 av 5 stjärnor eftersom den inte klarade sig så bra i kategorin utsatta trafikanter där den bara fick 56 %. Skyddet för vuxna passagerare är mer än tillräckligt med 91 % medan skyddet för barnpassagerare ligger på 86 %, vilket också är mer än bra.

BMW i3 är nästan identisk i kategorin elbilar, men den hamnar lite i underkant när det gäller betyget för säkerheten för vuxna passagerare som är maximerat till 86 %. Howelectric carer, BMW gick ut och sa att i3 faktiskt är en femstjärnig bil, men vi kan inte veta detta med säkerhet.

Är BMW i3 för liten?

BMW i3 är perfekt när det gäller att rusa genom livliga stadsgator och parkera bilen där inga andra bilar vågar närma sig. I3 erbjuder tillräckligt med utrymme för längre förare om de är ensamma i bilen medan flera passagerare kommer att få det svårt.

Som sådan är i3 inte så stor, men om du använder den för vad den är bör den vara tillräckligt stor elbil för längre förare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts