Peugeot 308 1.6 HDi motorproblem

Peugeot 308

Peugeot 308 1.6 HDi-motorn är en av de bästa motorerna i 308-serien. Det är en dieselmotor och mycket effektiv. Den är också billig att underhålla och presterar mycket bra. Men vilka är problemen med Peugeot 308 1.6 HDi-motorn?

Några av de vanligaste problemen med Peugeot 308 1.6 HDi-motorn är DPF-problem, topplockspackningsproblem, grov tomgång, läckande injektorer och överdriven oljeanvändning. Dessutom har vissa användare klagat på att ha startproblem, turbo fel, och överhettning av motorn.

Vilka är de vanligaste problemen med Peugeot 308 1.6 HDi-motorn?

Problem med dieselpartikelfilter

Detta är ett av de största problemen med 1.6 HDi-motorn. Dieselpartikelfiltret (DPF) blir vanligtvis igensatt av överflödigt sot som orsakar minskat avgasflöde och motorprestanda. När detta händer behövs normalt en regenerering för att bränna bort det blockerade sotet. Om blockeringen är allvarlig kan du dock behöva rengöra eller byta ut DPF.

Ett av de bästa sätten att undvika detta problem är att ha goda dykvanor och utföra regelbundet underhåll.

Problem med topplockspackningen

Ett annat vanligt problem med Peugeot 1.6 HDi-motorn är problem med topplockspackningen. De flesta topplockspackningar går sönder på grund av slitage, men de kan också gå sönder på grund av överhettning eller dåligt underhåll. Ett av de vanligaste tecknen på en blåst topplockspackning är oljeläckage.

Till skillnad från andra problem på den här listan måste du besöka en professionell mekaniker för att få den utbytt om topplockspackningen är skadad.

Överdriven oljeförbrukning

Oljeförbrukning är ett annat problem som Peugeot 308 1.6 HDi-motorägare har klagat på. Dessutom rekommenderar Peugeot ägarna att använda antingen 5w30 motorolja eller 10w40 motorolja, vilket är kostsamt.

  Allt om 2023 Peugeot E-Traveller

Den främsta orsaken till överdriven oljeanvändning i Peugeot 2.6 HDi-motorn är slitna kolvringar och ventilspindeltätningar. För att åtgärda problemet kan du behöva byta ut de slitna kolvringarna och ventilspindeltätningarna.

Grov tomgång

Många Peugeot 308 1.6 HDi-ägare har också klagat på att bilen går ojämnt när den varvas upp. Några av tecknen på grov tomgång är en skakande och studsande känsla i bilen. Dessutom kan föraren märka konstiga ljud och inkonsekventa varvtalsräkningar.

Den främsta orsaken till ojämn tomgång i Peugeot 1.6 HDi är att EGR-ventilen täpps igen av kol. För att åtgärda detta problem måste du rengöra EGR-ventilen eller byta ut den.

Läckande spridare

Bränsleinsprutarna på Peugeot 308 slits också ut efter en tid. Dessutom kan de också skadas och orsaka läckage. Om bränsleinsprutarna på din Peugeot 308 blir skadade eller börjar läcka bör du byta ut dem.

Fel på turbon

Ett vanligt tecken på en trasig turboladdare är när Peugeot 308 1.6 HDi-motorn producerar blå eller svart rök från avgaserna. Dessutom kan det finnas en förlust av kraft och acceleration. För att åtgärda detta problem måste du byta ut både EGR-ventilen och den felande turboladdaren. Se till att besöka en professionell mekaniker för att åtgärda detta problem eftersom det kan vara svårt att byta ut.

Överhettning av motorn

Det främsta skälet till att motorn i Peugeot 308 överhettas är att kylvätskan inte flödar genom systemet som den ska. Det kan dock bero på fel på topplockspackningen, att termostaten sitter fast, att vattenpumpen inte fungerar och att kylaren är helt eller delvis blockerad.

  Vanliga problem med Peugeot 107

För att åtgärda problemet är det viktigt att bilen diagnostiseras och att det verkliga problemet identifieras. Se till att den felaktiga delen lagas eller byts ut.

Startproblem

Det finns flera orsaker till att Peugeot 308 1.6 HDi-motorn inte startar. Några av dem är ett svagt 12V-batteri, en dålig generator, korrosion på batteripolerna, en trasig startmotor och defekta tändstift. Se till att bilen inspekteras och att den skyldige identifieras. Den dåliga delen bör bytas ut för att åtgärda problemet.

FAQ

Är Peugeot 308 1.6 HDI-motorn tillförlitlig?

I allmänhet är Peugeot 308 1.6 HDi-motorn tillförlitlig. Den har dock fortfarande flera problem som kan undvikas med god skötsel och underhåll. Men jämfört med andra liknande motorer är Peugeot 1.6 HDi-motorn något dyrare att underhålla. Dessutom har de flesta tillförlitlighetsbyråer gett 1.6 HDi-motorn en tillförlitlighetspoäng över genomsnittet, vilket är ganska bra.

Hur länge håller en Peugeot 1.6 HDi-motor

Som de flesta Peugeot-motorer är Peugeot 1.6 HDi-motorn mycket hållbar. Motorns hållbarhet beror dock också på hur väl ägaren underhåller bilen. I genomsnitt kommer Peugeot 1.6 HDi-motorn att hålla i 200 000 mil. Eftersom det är en dieselmotor kan den hålla ännu längre än 200 000 mil med rätt reparation och underhåll.

Är Peugeot 308 HDi en bra bil?

Ja, Peugeot 1.6 HDi är en utmärkt bil. Detta beror på att den är kompakt men rymlig. Den har också en modern kupé med ett rymligt lastutrymme. Dessutom har den en pålitlig motor men med några problem. Men med rätt skötsel och underhåll kan den här bilen hålla länge.

  Vilka årgångar av Peugeot 3008 ska undvikas?

Vad står 1.6 HDi-motorn för?

HDi är en dieselmotor (HDi står för High-pressure direct injection) eHDi – en dieselmotor med start- och stoppteknik. Denna motor arbetar genom att stänga av när fordonet står stilla (t.ex. vid trafikljus) och startar om när gaspedalen trycks ned.

Vad är skillnaden mellan TDI- och HDI-motorer?

HDI-motorn är en 16-ventils common rail-motor med antingen 90 eller 110 hk. TDI är däremot en 8-ventils PD-motor (pre-common rail) med 105 hk och har funnits sedan början av 1990-talet. Observera att HDI står för High-Pressure Direct Injection, medan TDI står för turboladdad direktinsprutning.

Slutsats

Peugeot 308 1.6 HDi är en snygg och stilren kompaktbil. Den är också ekonomisk, rymlig och praktisk. Peugeot 1.6 HDi-motorn har dock flera problem, inklusive problem med topplockspackningen, DPF-problem, ojämn tomgång, överdriven oljeförbrukning och läckande insprutningsdon.

På det hela taget är Peugeot 1.6 HDi-motorn pålitlig och hållbar. Med god skötsel och underhåll kan ägaren förvänta sig att motorn går mer än 200 000 mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts