När ändrades BMW 3-serien?

BMW 3-serien fick en helt ny design 2019. Den största förändringen var plattformen som 3-serien använder samt implementeringen av ett större utbud av motoralternativ. Den nya BMW 3-serien är något längre med 3 tum och har en förlängd hjulbas med 1,6 tum. Den nyare versionen ser föga förvånande mer aggressiv ut än den äldre.

Designförbättringar i BMW 3-serien 2019

BMW 3-serien har alltid varit ett riktmärke för lyxiga premiumsedaner i det lägre prisklassspektrumet. År 2019 bestämde sig BMW för att göra en liten omdesign av sin älskade och bästsäljande 3-serie. Den nya generationen lanserades och presenterades på Paris Motor Show 2018.

Den nya designen är något större och ger fordonet ett mer aggressivt men ändå smidigt utseende. Det finns inte många dramatiska förändringar men det känns modernt och snabbt till utseendet. Trots att den är större har den nya BMW 3-serien tappat lite vikt. Den är förvånansvärt lättare med hela 121 lbs eller 55 kilo jämfört med den tidigare versionen. Och med en ny förbättrad luftmotståndskoefficient på 0,26 skär lyxsedanen lätt genom luften i toppfart.

Utvändiga förändringar av den nya BMW 3-serien

Förändringar i fronten

När det gäller exteriören finns det några visuella förändringar som du kan märka direkt. Förutom att den nya BMW 3-serien är något större har den också ett mer aggressivt utseende. För att börja med fronten är den traditionella dubbla njurgrillen från BMW större och placerad något högre. Inte bara det, utan denna BMW betonar att den är en BMW genom att ytterligare förstärka njurarna med kromade trimdelar.

  Vilken BMW har en V6-motor?

De standardmässiga full-LED-frontstrålkastarna har en större vinkel och ansluter till njurarna på ett skarpare och aggressivare sätt. Motorhuven på nya BMW 3-serien verkar bulligare än någonsin.

Hjulen på den nya modellen är ganska lika den förra. Ekrarna är placerade på ett mycket mer separerat sätt, samt är tunnare än de tidigare. Strålkastarna är mindre vinklade än den tidigare BMW 3-serien och är mer horisontella i jämförelse.

Bakre förändringar

Trots att fronten är ganska lik den förra, är bakre delen av BMW 3-serien något mer dynamisk nu. Med en bredare C-stolpe är bakluckan ganska vinklad uppåt och gör att bakdelen ser mycket smidigare ut. Med en mjuk läppspoiler ser baksidan väl färdig och snygg ut.

De bakre bromsljusen är mindre och mer eleganta med den mjuka kurvan från bakspoilern som kommer ut i deras mitt. Baksidan är något långsträckt och påminner något om den vackra Lexus RC.

Interiörförändringar i den nya BMW 3-serien

Jämfört med exteriören finns det inte många förändringar i interiören. Samma treekiga ratt finns kvar, liksom andra emblematiska BMW-element som iDrive-kontrollen, den styva växelspaken och infotainment. I den nyare versionen känns det som om kupén är mindre separerad när det gäller förarplats och passagerarplats eftersom det inte finns någon låg tunn vägg placerad mellan dem, precis till höger om växelspaken, som den äldre modellen hade.

Den centrala infotainmenten har flyttats från instrumentbrädans övre del och är istället mer sömlöst integrerad i instrumentbrädan. Det verkar vara en stor förbättring eftersom den fortfarande är nära vägen, där föraren ska titta under körningen, utan att distrahera honom för mycket. Andra anmärkningsvärda förändringar i interiören är att det analoga klustret har bytts ut mot en helt ny helt digital uppställning.

  Är BMW M1 en superbil?

Motorn i den nya BMW 3-serien G20/G21

BMW G20 är sedanversionen av den nya BMW 3-serien och precis som vagnen G21 för med sig en hel del motoralternativ. Det finns 6-växlade manuella tillgängliga växellådor samt 8-växlade automatiska växellådor som ofta föredras.

Tillgängliga bensinmotorer:
● 1.5 L B38 l3
● 2,0 L B48 l4
● 3,0 L B58 l6
● 3.0 L S58 l6
● Samt en turboladdad bensin PHEV 2.0 L B48 l4.

Dieselmotorer:
● 2.0 L B47 l4
● 3.0 L B57 l6

Förutom alla dessa motoralternativ finns det också en plug-in hybridversion med en l4-turbo plus en elmotor som introduceras.

Säkerhet i BMW 3-serien G20/G21

Både G20 och G21 fick 5 stjärnor av 5 i det europeiska programmet för bedömning av nya bilar (Euro NCAP) med det fantastiska betyget 97 % för vuxna passagerare och 87 % för barnpassagerare. Dessutom fick den också 76 % för säkerhetsassistans och 87 % för fotgängare, vilket är bra resultat. BMW 3-serien är så säker som något fordon kan vara.

FAQ

I vilka versioner finns den nya BMW 3-serien?

Nya BMW 3-serien 2019 – 2020 finns i versionerna Sport Line, M Sport och SE. Beroende på ditt val börjar priserna från cirka 49 000 dollar från grundutrustningen Sedan och sträcker sig hela vägen upp till 80 000 dollar för M-Sport som är toppen av serien och för med sig en ganska kraftfull motor.

Är den nya BMW 3-serien bra bilar?

Den nya BMW 3-serien har en otroligt responsiv hantering och ger ett enormt körglädje. BMW 3-serien erbjuder ett brett utbud av motoralternativ som passar de flesta behov, men om du satsar på lyxsedanen, spendera några extra pengar och skaffa den större motorn, du kommer inte att ångra det.

  Bästa oljan för 2006 BMW 325i

Vilken är den mest pålitliga BMW 3-serien som någonsin tillverkats?

Efter år 2000 är den mest tillförlitliga BMW 3-serien den icke-turboladdade E90 3-serien som tillverkades 2006. Trots att den inte har den mest kraftfulla motorn har många förare rapporterat att de har nått mer än 200 000 mil med detta fordon.

Om du däremot letar efter en BMW som är äldre än år 2000 är de mest tillförlitliga BMW E36 3-serien från 1993 – 2000.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts