Är BMW M1 en superbil?

BMW M1 var definitivt en superbil med en topphastighet på 265 km/h.

BMW M1 var en riktig superbil som tillverkades 1978. Bilen hade en 3,5 liter straight-six-motor som tillverkades av BMW och var känd som BMW M88/1. BMW tillverkade endast 453 enheter av M1-bilen och sålde 399 enheter till allmänheten. Bilen deltog i många motortävlingar som Le Mans, German Automobile Racing Championship och amerikanska IMSA GTO Championship.

BMW M1

BMW M1 är en superbil med mittmotor som introducerades 1978. Detta var den snabbaste bilen på sin tid, och den banade väg för många andra snabbaste bilar. Detta var också BMW:s första M-serie, som fortfarande är en av de snabbaste BMW-serierna, och dessa är också en av de snabbaste bilarna i världen.
M1 hade en 3,5 L inline rak 6-cylindrig motor som producerade 277 hästkrafter och 165 mph som toppfart. Bilen var teknisk spetskompetens för den tiden, och detta är fortfarande en av legenderna i denna liga. Den här bilen introducerades på 70-talet, men även idag anses den här bilen vara en förebild.

Utveckling

Bilen designades av Giorgio Giugiaro, och det var ett samarbete mellan BMW, Lamborghini och Italengineering. M1:s projekt överlämnades först av BMW till Lamborghini. BMW ville tävla inom motorsport och överlämnade därför projektet till det italienska företaget.
På grund av ekonomiska problem drog sig dock Lamborghini ur affären, och BMW fortsatte sitt arbete med bilen. Vid denna tidpunkt sökte de hjälp från en före detta Lamborghini-ingenjörs företag, Italengineering. De avslutade produktionen av denna bil, och det var den första mittmotoriga bilen någonsin från BMW.
Bilens glasfiberkaross tillverkades av Italina Resina, ett italienskt företag. Hela denna bilkropp med interiör färdigställdes av Italdesign. BMW hade tillverkat sina egna handgjorda motorer, och dessa monterades i bilen i München. Därför byggdes endast 453 exemplar av denna bil.

  Vilken inkomstklass köper BMW respektive Mercedes?

Prestanda

M1 hade BMW:s handbyggda 3 453 cc 6-cylindriga inlinemotor med 6 cylindrar, som var känd som M88/1, och den var utvecklad av Paul Rosche. Denna högpresterande motor gav den en topphastighet på 165 mph, ett vridmoment på 330 N⋅m och producerade 273 hk vid 6 500 varv per minut. Den hade en 5-växlad manuell växellåda som tillverkades av ZF Friedrichshafen.
Bilen hade ytterligare specifikationer:

  • Dubbla wishbone-upphängningssystem.
  • Ventilerade bromsar
  • Justerbara spiralfjädrar
  • 7×16-tums fälgar fram och 8×16-tums fälgar bak.
  • Hjälplös kuggstångsstyrning utan assistans

Inredning

Bilens interiör var lika lyxig som dess prestanda. BMW tillverkade endast bilar med vänsterhandskörning på den tiden. Interiören hade en balans mellan läder och tyg, som användes på olika ställen, t.ex. i sätena och på instrumentbrädan. Bilen hade också AC, stereo och elektriska fönster.

Motorsportkarriär

BMW skapade sin egen tävlingstävling, som var känd som BMW M1 Procar Championship. Formatet för denna turnering var att varje förare använde samma M1-bil, men med olika modifieringar. Den första versionen av denna tävling vanns av Niki Lauda, och den sista turneringen hölls 1981.
Från 1981 till 1986 var M1 också med i 24 timmars Le Mans. Den var också med i många andra tävlingar vid Rallye de La Baule, Rallye de Lorraine och Rally d’Antibes. Den var mest framgångsrik 1984 då den vann två raka tävlingar i Rallye de La Baule och Rallye de Lorraine.

Avveckling

Efter att ha producerat 453 enheter lades bilen ned 1981. Bilen var plågad av så många problem redan från början av produktionen. Även tävlingsserien Procar lades ned efter en tid eftersom tävlingsförarna rapporterade problem med motorn.
Det här var en så fantastiskt gjord supersnabb bil och den var till och med användbar för daglig användning. Bilen lades ned av många anledningar. Bilen såldes inte så mycket som BMW hade räknat med. De ursprungliga tillverkarna av denna bil, Lamborghini, gick i konkurs, och dess egen racingserie, Procar, ställdes in. Detta var ett så sorgligt slut för en så innovativ superbil på den tiden.

  Volvo vs BMW:s tillförlitlighet - vilken är bäst?

Slutsats

BMW M1 var verkligen en superbil. Bilen vann flera tävlingar. M1 hade också sin egen tävling. Den ansågs vara en av de snabbaste bilarna på sin tid, och den är fortfarande mycket snabb. Den italienska designen och den tyska motorn utgjorde en bra kombination som superbil.

FAQ

Vad är superbilar?

Superbilar är de bilar som är snabbare och ännu lyxigare än sportbilar. De är i princip högpresterande, lyxiga utgåvor av sportbilar. Det finns ännu snabbare bilar än superbilar och det är hyperbilar. Många människor kallar också superbilar för bilar som har en mellanmotor.
Dessa bilar är supersnabba och vissa superbilar är inte ens lagliga på gatan. Dessa bilar är också extremt dyra och det är inte alla som kan hantera dessa snabba bilar. Superbilar är ännu svårare att köpa eftersom de tillverkas i ett mycket litet antal.

Vilka superbilar finns tillgängliga år 2021?

Superbilar är odjur av en bil, som är ännu snabbare än andra sportbilar. Dessa bilar är utomordentligt dyra att köpa och ännu svårare att kontrollera fordonet. Det finns några superbilar, som du kan köpa som t.ex:

  • McLaren 720S
  • Ferrari F8 Tributo
  • Lamborghini Aventador SVJ
  • Audi R8
  • Corvette C8
  • Aston Martin DBS Superleggera
  • Porsche 911 Turbo

Är sportbilar likvärdiga med superbilar?

Sportbilar är bara högpresterande versioner av vanliga lyxbilar. Dessa bilar kan köras snabbare än vanliga varianter, och de har också bättre grepp på vägen, bättre dragkraft osv. Sportbilarna är i princip byggda för att njuta av åkturen och ha lite extra roligt.
Superbilar är dock inget skämt. De tillverkas för att tävla i lopp, och de kan till och med producera mer än 500 hästkrafter. De är också extremt dyra jämfört med sportbilar och deras motorer är oftast i mitten. Dessutom kan de också vara så snabba som 0 till 60 på bara mindre än 4 sekunder. Superbilarna är mer av ännu mer högpresterande utgåvor av sportbilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts