Mercedes E350 år som bör undvikas

För många människor är Mercedes E350 den enda bil man någonsin behöver. Det är en mellanstor sedan som kan vara en perfekt familjebil samtidigt som den är mer än tillräckligt lyxig för VIP-transporter eller Uber-svarta. E350 har funnits i årtionden nu och Mercedes är medvetna om att E350-märket har en enorm tyngd inom lyxsedansegmentet.

De som köper Mercedes E350 en gång tenderar att bli långvariga E350-kunder som helt enkelt uppgraderar när det kommer en ny modell. Med en så rik historia av kraftfulla motorer, överdådig lyxutrustning och ett premiummärke är E350 verkligen en av de bästa lyxiga mellanstora sedanmodellerna som någonsin kommit ut.

Men allt är inte sublimt i Mercedes E350-historien, vilket innebär att vissa modellår inte är lika bra som andra. De värsta Mercedes E350-modellåren inkluderar 2006 Mercedes E350, 2007 Mercedes E350 och 2010/11 Mercedes E350.

Det verkar som om dessa tre modellår har fått fler ägarklagomål än andra E350-modellår, vilket betyder att de tenderar att uppleva problem oftare. Hur som helst kan dessa fortfarande vara bra begagnade bilar om du går efter ett exempel som har hållits i gott skick eller helt enkelt om priset är rätt.

2006 Mercedes E350

Om vi tittar på de kostnader som krävs för att hålla en Mercedes E350 igång, verkar 2006 års E350 vara den som har det högsta antalet av dem alla. Ett betydande problem är att balansaxeln går sönder, en kostsam reparation som innebär ett djupdyk i motorn. Det sägs att många ägare betalade upp till $4850 för att åtgärda detta problem.

  Vilken Mercedes är bäst att köpa?

Dessutom har Sensotronic Brake Control-systemet (SBC) varit utsatt för fel, vilket har lett till allvarliga säkerhetsproblem. Elektriska problem som sträcker sig från felaktiga sensorer till felaktiga elstolar och fönster är också vanligt rapporterade.

Dessutom saknar 2006 års modell många av de avancerade säkerhets- och infotainmentfunktioner som nu är standard, t.ex. avancerade förarassistanssystem, vilket gör den omodern för modern körning. Med tanke på bilens ålder kan det också vara svårare att få tag på reservdelar, vilket leder till dyra underhålls- och reparationskostnader. Alla dessa faktorer gör 2006 års E350 till en årsmodell som man bör överväga att undvika. Men om du gillar den och lyckas hitta en som är värd sitt begärda pris, finns det ingen anledning att bortse från den helt.

2007 Mercedes E350

2007 Mercedes-Benz E350 delar många av samma nackdelar som sin föregångare 2006, men med några skillnader. Fel på balansaxeln fortsätter att vara ett problem under detta modellår, och att lösa detta problem kan bli en dyr historia. Sensotronic Brake Control-systemet (SBC), som har kopplats till problem med bromsarnas prestanda, är ett annat bekymmer.

Elektriska gremlins plågar också detta år, vilket visar sig i problem som felaktiga sensorer, elektriska kortslutningar eller inkonsekvent beteende hos infotainmentsystemet. Även om 2007 års modell kan erbjuda marginella förbättringar jämfört med 2006 års version, saknar den fortfarande de avancerade säkerhetsfunktioner och moderna infotainmentalternativ som nu anses vara standard i nyare fordon.

2007 års E350 har också varit en del av en relativt viktig återkallelse av fjädringen, vilket inte var fallet med 2006 års modell. Slutligen verkar 2007 E350 också ha vissa problem med bränslesystemet där en stark lukt av bränsle kan kännas i kupén.

  Toyota VS Mercedes pålitlighet

2010/2011 Mercedes E350

År 2010 var ett stort år i E350-historien eftersom det var året då den nya W212 E350 kom ut. Den hade mycket att tillföra eftersom den var en stor uppgradering från den tidigare W211 E350. Trots detta har dessa år varit kända för att ha problem med drivlinan, särskilt med motorn och växellådan.

Vissa ägare rapporterar problem med tomgångsvibrationer, oväntade växlingar och till och med fall där motorn stannat. Dessutom har dessa modeller också kritiserats för elektriska problem som påverkar olika system från belysning till infotainment-enheten.

Slutligen har fjädringen också varit ett stort problem med 2010/11-generationen, mer specifikt felande luftfjädringar med AIRMATIC-modeller och till och med korrosion som kan leda till för tidiga brott. Båda dessa problem kan kosta mycket pengar att reparera.

FAQ-sektionen

Ska jag köpa en Mercedes E350?

Om du är ute efter en mellanstor premium- och lyxsedan som kan göra allt, bör E350 stå högst upp på listan. Det finns många anledningar till varför det är så. Först och främst kommer E350 med en ganska kraftfull 6-cylindrig motor på 300 hk+ som inte kostar skjortan jämfört med äldre E500 V8-modeller med inte så mycket mer kraft.

Det är en rymlig sedan med massor av utrymme både fram, bak och i bagageutrymmet. Den har massor av lyxfunktioner och den helt nya E350 kan lika gärna vara den mest teknikfyllda sedanen på marknaden. Den är tilltalande, ser elegant och dyr ut, använder material av hög kvalitet och kan hålla i årtionden.

  Varför är Mercedes oljebyten så dyra?

Vilka bilar konkurrerar med Mercedes E350?

Mercedes E350 konkurrerar med Audi A6 3.0L och den 6-cylindriga BMW 5-serien. Andra rivaler är Volvo S90 och eventuellt Jaguar XF. Den tyska trion tenderar att vara mer populär över hela världen medan Jaguar och Volvo tenderar att komma ikapp för det mesta.

Av dessa tre certifierade lyxiga mellanstora sedan-kungar tenderar E350 att vara mest bekväm och överdådig i sin design, BMW tenderar att vara den mest förarfokuserade och aggressivt utseende medan A6 tenderar att sitta i mitten av de två samtidigt som den ser futuristisk och skarp ut.

Vilken motor finns i den nya Mercedes E350?

Den kommande Mercedes E350 2023/24 kommer tyvärr inte att ha en sexcylindrig motor. Istället kommer E350 nu att förlita sig på en 2.0L 4-cylinder med 255 hk och 273lb-ft vridmoment. Den kommer också att backas upp med Mercedes EQ mild-hybridteknik för bättre bränsleeffektivitet och mer konsekvent kraftleverans.

Detta kan paras ihop med antingen Mercedes RWD eller 4MATIC AWD-systemet beroende på hur mycket du är villig att spendera.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts