Mercedes 280SL – Allt du behöver veta

Mercedes 280SL

Mercedes 280SL är ett namn som oftast förknippas med Pagoda cabriolet från 1967-1971. Denna härliga Mercedes-klassiker blir alltmer populär eftersom värdena på dessa ständigt stiger. Numera är många människor intresserade av 280SL, och vi ska berätta allt du behöver veta om den.

280SL kommer med en 2,8 liter stor 6-cylindrig motor i rad som inte är den mest pålitliga Mercedes-motorn hittills, men den klarar av att hålla måttet även efter mer än 50 års användning. Motorn låter bra och vissa anser att den är den perfekta motorn för Pagoda, både för sin storlek och sin karaktär.

Designen av 280SL kan lätt anses vara en av de allra bästa Mercedes någonsin gjort. Pagoden fick sitt smeknamn eftersom taket på 280SL liknar tempel i Fjärran Östern. Smeknamnet blev snabbt en grej och nu hänvisar folk till 280SL helt enkelt som ”Pagoda SL”.

Tillförlitligheten är god vilket är inget annat än beröm med tanke på att denna bil först kom ut på 60-talet. Vi kommer dock att lista några av denna bils vanligaste problem. Dessa har kontinuerligt stigit i värde och det verkar som om det inte kommer att sluta inom kort. Slutligen är den praktiska utrustningen vad du kan förvänta dig av en roadster från sent 60-tal.

Mercedes 280SL – Drivlinan

Mercedes 280SL Pagoda kommer med en 2,8 liter 6-cylindrig motor med kodnamn M130. Den här motorn producerar cirka 170 hk och 177 lb-ft vridmoment. Detta kan tyckas inte vara mycket med dagens standard, men 280SL väger mindre än 3 000 pund vilket innebär att denna bil har ett effekt-viktförhållande på 93,22W/kg.

  Mercedes A160 - Allt du behöver veta

Detta är tillräckligt för att driva 280SL från 0 till 60mph på cirka 9 sekunder. Bilen levereras med en 4-växlad manuell växellåda och kraften skickas permanent endast till bakhjulen. 280SL är en gammal bil så du kan verkligen inte överväga en sådan om du är hårt ansatt av bränsleeffektivitet. Det är inte att säga att 280SL dricker med två sugrör, men det är inte alldeles så bränslesnålt för en motor med 170 hk.

Mercedes 280SL – Design och chassi

280SL ser fantastisk ut både på insidan och utsidan och det är sällan någon som kommer att säga emot det. Mercedes gjorde en hel del av dessa tvåsitsiga roadsters sedan märket först kom till, men knappast någon av dem ser så bra ut som 280SL Pagoda ser ut. Vissa säger att 280SL bara blir bättre med åren, precis som fint vin.

När det gäller körupplevelsen är 280SL en extremt pigg bil med tanke på sin ålder. Den erbjuder ett livligt men inte så balanserat chassi som är en garanterad berg- och dalbana. Det bästa med 280SL är dock att bara luta sig tillbaka, ta av taket och njuta av en lätt bris en varm sommarsolnedgångskväll.

Mercedes 280SL – Tillförlitlighet och vanliga problem

280SL är en relativt pålitlig bil som alla Mercedes-bilar från den tiden, men du måste komma ihåg att 280SL är extremt gammal vid det här laget. Detta innebär att bilar som dessa förtjänar och behöver konstant underhåll eftersom de är ganska ömtåliga och benägna att drabbas av alla möjliga problem. Därför måste du baby en bil som denna, och det bör du göra, särskilt eftersom den kostar så mycket som den gör.

  2022 Audi Q5 vs Mercedes GLC

De vanligaste 280SL-problemen är relaterade till motorn, kylsystemet, elektroniken, bränslesystemet och värst av allt, rost. Det goda är att dessa har blivit extremt värdefulla om de är i bra skick så folk tar ordentligt hand om dem nu. Att köpa ett kraftigt korroderat exemplar är bara vettigt om du planerar att återställa den till sin forna glans.

Mercedes 280SL – värde och praktiska egenskaper

Det är på avdelningen för värde och praktiska egenskaper som 280SL klarar sig sämst eftersom den nu är alldeles för dyr för att någon ska kunna njuta av den för vad den är samtidigt som den är en kompakt tvåsitsig bil som har ont om utrymme oavsett hur man ser på den. 280SL är ett praktexemplar vilket innebär att vissa av dessa kan gå loss på några hundratusen dollar om de är i perfekt skick.

Även de sämsta 280SL Pagoda-exemplaren av 280SL kommer sannolikt att hämta några tiotusentals dollar. Efter en ordentlig och grundlig restaurering med muttrar och bultar kan värdet öka tiofalt. Därför är detta samlarobjekt lika mycket som de är bilar.

FAQ-avsnittet

Varför tillverkar Mercedes tvåsitsiga roadsters?

De flesta av oss förknippar Mercedes med stora lyxiga 4-dörrars sedans och SUV:er som tillverkas för världens rikaste och mest kända personer. Men Mercedes började faktiskt till att börja med att göra bilar utan tak och började först senare att göra lyxsedaner med fyra dörrar.

  Mercedes Sprinter Tillförlitlighet

Mercedes SL-linjen är en av de äldsta Mercedes-modellerna och återupplivas i skrivande stund. Mercedes har nyligen tillkännagivit den helt nya 2023 års Mercedes SL som endast kommer att finnas tillgänglig med motorer med höga hästkrafter och mjuka toppar, precis som allting började.

Är 280SL Mercedes bättre än 300SL Roadster?

Enligt inbitna Mercedes veteranbilsentusiaster är 280SL från slutet av 60-talet och 300SL Roadster från slutet av 50-talet de två mest eftertraktade roadsterklassikerna som Mercedes någonsin har tillverkat. Att välja den bättre av dessa två är en svår uppgift, men det skulle vara omöjligt att inte säga att 300SL Roadster inte är den bästa Mercedes Roadsteren hittills.

Visst, 300SL Gullwing är det mer föredragna alternativet på grund av dess signatur Gullwing-dörrar, men dessa är helt enkelt inte lika bra som att ha en bil som 300SL utan tak.

Kommer Mercedes 280SL att fortsätta att öka i värde?

Det är omöjligt att med säkerhet säga om någon bil kommer att öka i värde eller sjunka, men 280SL är en av de bilar som bör fortsätta att stiga tills de når något av en platå. De här bilarna är sällsynta och vackra, de är fantastiska att köra och de låter bra.

Många entusiaster och samlare vill ha 280SL och det allmänna intresset efter pagoden ökar samtidigt som antalet tillgängliga bilar minskar. Enligt vissa källor finns det bara cirka 8 registrerade 280SL Pagoda-modeller i Storbritannien, så att säga att 280SL inte kommer att fortsätta att appreciera är svårt, men aldrig omöjligt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts