Fiat 500L Problem med växellådan

Fiat 500L

Fiat 500L är byggd för att erbjuda komfort till familjer. Tack vare dess rymliga kupé och lastutrymme. Men som de flesta kombibilar har även denna bil flera problem, bland annat med växellådan. Men vilka är transmissionsproblemen på Fiat 500L?

Några av de vanligaste transmissionsproblemen med Fiat 500L är svårigheter att växla, kopplingsproblem, låg nivå av transmissionsvätska och växlar som hoppar eller gnisslar vid acceleration. Dessutom har vissa personer registrerat att de upplever visslande ljud från huven, en bränd lukt, skakig transmission och felaktiga solenoider.

Vilka är de vanligaste problemen med Fiat 500L-transmissionen?

Svårigheter att växla

Detta är ett av de största problemen som Fiat 500L-ägare upplever. Det är också vanligt i Fiat 500L 2014 att det tvingade tillverkaren att återkalla vissa modeller. Den främsta anledningen till att ägare av denna bil vanligtvis upplever detta problem är på grund av låg transmissionsvätska. I vissa fall kan det bero på att bilen körs med förorenad vätska.

För att åtgärda problemet måste användaren byta ut eller fylla på transmissionsvätskan.

För lite transmissionsvätska

När din Fiat 500L har gått flera mil kan bilen börja uppleva olika problem, till exempel detta. Den främsta orsaken till för lite transmissionsvätska är läckage som uppstår på grund av ett sprucket eller punkterat transmissionstråg. Om transmissionstråget är sprucket kommer din bil att fortsätta förlora vätska tills det är lagat.

Det bästa sättet att åtgärda problemet är inte att fylla på vätska utan att reparera eller byta ut det spruckna transmissionstråget.

Problem med kopplingen

Detta problem har rapporterats av både manuella och automatiska Fiat 500L-användare. Kopplingen hjälper till att styra växlingen av växlar. Så om kopplingen är skadad kan det leda till dålig transmissionsprestanda. Om kopplingsproblem inte åtgärdas i tid kan de skada din växellåda, vilket kan vara kostsamt att åtgärda.

  Vanliga problem med Fiat Doblò

Se till att få kopplingen undersökt och reparerad av en professionell mekaniker innan den skadar växellådan.

Hoppande eller gnisslande vid acceleration

Om din bil hoppar eller rycker när du accelererar är det en indikation på att du har utslitna kopplingsenheter. Dessutom är detta problem vanligare i Fiat 500L-modeller med den 5-växlade automatiserade manuella växellådan Dualogic. Vissa användare av den automatiska växellådan med dubbelkoppling har dock också rapporterat ett liknande problem.

Den bästa lösningen är att byta ut de utslitna kopplingsdelarna.

Brännande lukt

Om du märker att din bil har en brännande lukt från växellådan, som med de flesta växellådor, är detta ett tecken på att du har överhettad vätska. Dessutom bör du kontrollera din vätska eftersom den kan vara förorenad eller gammal och inte kan utföra sina smörjande uppgifter ordentligt.

Du kan åtgärda problemet genom att ersätta den gamla eller förorenade transmissionsvätskan med ny vätska.

Visslande ljud från motorhuven

Ett visslande eller gnisslande ljud från växellådan kan vara ett tecken på flera problem med din växellåda. Det vanligaste är låg vätskenivå. Men det kan också vara troligt att din Fiat 500L har utslitna växellådor och en felande momentomvandlare.

Så för att undvika gissningar bör du låta en professionell mekaniker diagnostisera bilen och lösa problemet.

Fel på solenoiden

Vanliga tecken på en defekt solenoid är att växellådan inte växlar ur neutralläget eller att växlingarna är oregelbundna och ger en skakig känsla. Detta beror på att en defekt solenoid inte tar emot rätt signaler eller öppnar tillräckligt för att växla växellådan.

  Är Fiat 500X en bra bil?

Se till att reparera eller byta ut den dåliga solenoiden för att åtgärda problemet.

Skakig växellåda

Om du märker att växellådan skakar när du accelererar bör du kontrollera växellådsvätskenivån eller solenoiden. Låg transmissionsvätskenivå kan göra bilen skakig när du accelererar. Detta problem bör åtgärdas snabbt eftersom det kan leda till kostsamma reparationer. Låt mekanikern inspektera bilen och antingen fylla på vätska eller byta ut den dåliga solenoiden.

Andra problem för Fiat 500L

FAQ

Hur länge håller transmissionen i Fiat 500L?

Fiat 500L-växellådan kan hålla i mer än 150 000 mil. Många användare har rapporterat att de kört mer än 100 000 mil utan några större problem eller reparationer. Dessutom är bilen mycket hållbar eftersom den kommer att klocka mer än 250k miles om den är väl underhållen också.

Vilken typ av växellåda är monterad i Fiat 500L?

Denna bil levereras med tre olika växellådor. Den har en sexväxlad manuell växellåda, dubbelkopplingslåda och en Aisin sexväxlad traditionell automatisk momentomvandlare. Utöver det har den en 5-växlad dualogisk automatiserad manuell växellåda.

Det är viktigt att notera att den nordamerikanska marknaden endast erbjuds med Aisin 6-växlad automatisk växellåda.

Varför återkallade Fiat 2014 års Fiat 500L?

Chrysler återkallade över 19 500 Fiat 500L-modeller från 2014 på grund av ett problem med växellådan. Tillverkaren rapporterade att den automatiska växellådan inte lätt kunde växlas ur parkeringsläget. Dessutom kanske de berörda växellådorna inte tar emot eller är långsamma att ta emot ett avsett växelval.

  Bästa däck för Fiat 500

Med detta sagt återkallades de berörda modellerna och problemet åtgärdades.

Hur mycket kostar det att byta ut en Fiat-växellåda?

Kostnaden för att byta ut en Fiat-växellåda varierar från 1 800 till 3 400 dollar. Priset kan vara billigare eller dyrare beroende på om du byter ut delar eller hela växellådan. Att byta ut växellådan är dock ganska besvärligt och tidskrävande.

Hur ofta bör jag undersöka transmissionsvätskan i min Fiat 500L?

Du kan kontrollera transmissionsvätskan i din Fiat 500L så ofta du vill. Regelbunden inspektion säkerställer att du har rätt nivå och typ av vätska i din bil för smidig drift. Det rekommenderas dock starkt att du kontrollerar eller byter ut bilens transmissionsvätska var 30 000:e till 60 000:e mil.

Slutsats

Nu när du känner till några av de vanligaste transmissionsproblemen med Fiat 500L är det viktigt att underhålla din bil ordentligt så att den kan hålla längre. Och även om olika Fiat-modellår har rapporterat transmissionsproblem, är 2014 års Fiat 500L-modell den modell som har flest problem. Tillverkaren var tvungen att återkalla denna årsmodell på grund av att växellådan lätt växlade ur parkeringsläget.

Sammantaget är Fiat 500L fortfarande en utmärkt bil som kan köras mer än 200 000 mil med rätt skötsel och underhåll

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts