Vanliga problem med Renault Laguna

Renault Laguna

Renault Megane är en stor familjebil som finns både som sedan och coupé. Den introducerades för första gången för modellåret 1994 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Laguna slutade tillverkas för modellåret 2015 vilket markerade det slutgiltiga slutet. Laguna fanns inte längre och det verkar som om det inte kommer att förändras.

I den här artikeln kommer vi att nämna de vanligaste problemen med Renault Laguna vilket innebär att berätta för dig vad som ska gå fel med det och vad du kan göra för att negera det. Dessa inkluderar problem med motorn såsom en felaktig kylfläkt eller problem med bränslepumpen som kan få bilen att stanna och inte starta igen.

Styrsystemet är också utsatt för problem, varav vissa kan göra systemet helt värdelöst. Den manuella växellådan kan ha kopplingsproblem medan de elektriska problemen är många och ibland riktigt frustrerande. Slutligen måste vi också nämna fjädringssystemet, särskilt bakaxelbussningarna som kan orsaka knackningsljud.

Allt som allt är Laguna en ganska pålitlig bil om du gör allt du kan för att hålla den så. Äldre modeller är visserligen mer besvärliga, men allt bör gå bra om du gör ditt bästa och håller koll på dessa problem.

Motorproblem

De vanligaste motorproblemen i Renault Laguna är kopplade till kylfläkten som kan gå sönder och orsaka att bilen stannar. Ibland kan det bero på själva sensorn, vilket innebär att du inte bör byta ut fläkten direkt. Laguna kan också drabbas av problem med EGR-ventilen, vilket kan leda till dålig acceleration och oljebränning i motorn.

  Vanliga problem med Renault Scenic

Bränslepumpen är en känd öm punkt för många Laguna-modeller år och peroblem börjar vanligtvis med ojämn bränsletillförsel men utvecklas lätt till en fullständig icke-start. Turboladdaren kan sällan gå sönder också, så se till att inspektera alla dessa system när det är möjligt eftersom tidiga insatser kan hjälpa dig att förhindra dessa.

Problem med styrsystemet

Det finns några styrsystemsrelaterade problem med Laguna, de viktigaste är knackande ljud när man vrider ratten hela vägen och en felaktig servostyrningspump. Det förstnämnda kan åtgärdas genom att justera alla små mekaniska delar som kan gnugga mot varandra när du applicerar ett ordentligt lås i ratten.

Att servostyrningspumpen går sönder är ett allvarligare problem och kommer att leda till en fullständig avsaknad av servostyrningshjälp. Om detta händer måste du byta ut styrservo-pumpen, men om du upptäcker problemet tidigt kan du kanske rädda din pump.

Problem med växellådan

De flesta Renault Laguna-modeller är utrustade med en manuell växellåda som är känd för att lida av en klibbig kopplingspedal. Detta innebär typiskt att det krävs mer kraft för att koppla in pedalen medan det går långsamt att koppla ur pedalen och ofta är svårt om pedalen vägrar att återgå till sitt utgångsläge.

Faktum är att detta är ett vanligt problem med Laguna och att byta ut kopplingen är det enda sättet att åtgärda det helt. Eftersom detta är en ganska svår uppgift att utföra själv, bör du ta din bil till en erfaren mekaniker som bör kunna ta hand om problemet på några timmars tid.

  Är Renault Kadjar en bra bil?

Elektriska problem

Det finns många potentiella elektriska problem som kan drabba Laguna, de två viktigaste är felaktiga värmare och felaktiga elfönsterhissar. Det förra orsakas av en felaktig kontrollpanel som måste bytas ut medan det senare kräver att du inspekterar fönsterregulatorerna och byter ut dem också.

Andra elektriska problem kan vara problem med ytterbelysningen, problem med den elektroniska parkeringsbromsen och problem med instrumentpanelens skärm. Vissa av dessa mindre problem kan lösas med enkla programuppdateringar, men vissa kommer också att kräva att du byter ut hårdvarudelar.

Problem med fjädringssystemet

De största problemen med det bakre fjädringssystemet är utslitna axelbussningar och potentiella chockproblem. Du kan inte riktigt förhindra att dessa händer eftersom båda är förbrukningsbara och kommer att behöva bytas ut så småningom.
Så om du hör några knackande ljud från fjädringsområdet, särskilt när du kör över ojämnheter, bör du inspektera axelbussningarna och stötdämparna.

FAQ-avsnittet

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts