Peugeot 107 är den minsta bil som Peugeot tillverkade och den första generationen av 107 kom ut 2005. En ansiktslyftning kom kort därefter 2009 och 107 upphörde helt 2014 då den ersattes av den jämförbara nyare och modernare Peugeot 108. I den här artikeln kommer vi att nämna alla vanliga problem med Peugeot 107 och berätta vad du behöver se upp för.
Den första punkten av intresse är motorn som kan ha problem med tomgångsregleringsventilen och katalysatorn vilket kan få motorn att kännas lite för högljudd och lantlig. För det andra måste vi också nämna problem med de elektriska systemen som inkluderar problem med mätarställningen och batteriet.
Dessutom tenderar 107:an också att drabbas av problem med styrsystemet, vattenläckor och problem med avgassystemet. Allt som allt kan vissa av dessa vara farliga, t.ex. problemet med styrsystemet, medan vissa elektriska problem bara kan vara besvärliga.
Hur som helst, nu är det dags att gå lite djupare in på var och en av dessa individuellt och berätta hur du ska gå tillväga för att åtgärda dem!
Motorproblem
Tomgångsregleringsventilen på 107:an är känd för att gå sönder vilket kan få bilen att gå på tomgång grovt. Varvtalen tenderar att gå upp och ner på ett okontrollerbart sätt och påverkar hur det känns i bilen. För att åtgärda detta måste du byta ut tomgångsventilen mot en ny. Det andra motorrelaterade problemet vi nämnde har att göra med katalysatorn.
Om motorn plötsligt blir extremt högljudd och raspig beror det sannolikt på att katalysatorn spricker. Värmen från avgasröret kan påverka svetsen som håller katalysatorn fäst vid motorn. För att åtgärda detta är det bästa du kan göra att investera i en ny katalysator och ett specialdesignat fäste som förhindrar att detta händer i framtiden.
Elektriska problem
Franska bilar är kända för att drabbas av olika elektriska problem, varav de flesta bara är irriterande och inte alltför farliga. Ett sådant problem är när mätarklustret misslyckas och det vägrar att visa rätt information, vilket kan leda till att du kör för fort och inte vet hur mycket bränsle som finns kvar i tanken. För att åtgärda detta måste du koppla bort och återansluta styrenhetens ECU efter att ha väntat i ungefär 2 minuter vilket bör lösa problemet.
Det andra området där 107:an kan misslyckas är relaterat till batteriet som kan dö relativt tidigt. Detta problem är i viss mån förknippat med en felaktig tomgångsventil vilket innebär att dessa bör inspekteras tillsammans. En smutsig eller skadad reglerventil kan få bilen att stanna och få det att kännas som om det är något fel på batteriet.
Styrningsproblem
Peugeot 107 är känd för att drabbas av en defekt servostyrningspump som kan leda till partiell eller intermittent brist på assistans eller så kan den ibland helt sluta fungera. Detta är ett riktigt allvarligt problem eftersom det kan orsaka en fullständig brist på kontroll. Se därför till att inspektera din servostyrningspump när du kan och byt ut den.
Vissa har sagt att en hård smäll med en hammare kan få servostyrningspumpen att surra tillbaka till liv, men detta är egentligen inte något du vill förlita dig på.
Vattenläckor
När det gäller allvarliga problem kan du inte riktigt slå vattenläckor. Se till att kontrollera dörrtätningarna och tätningarna i luckans baklucka eftersom dessa är de två mest sårbara ställena. Vattnet tenderar att leta sig in i bakre passagerarens fotutrymme i bagageluckan, så se till att kontrollera dessa innan du gör något.
Att byta ut dessa bör göras så snart som möjligt eftersom ju mer vatten som kommer in i bilen, desto svårare blir det att laga allt. Om vattnet kommer i kontakt med elektriska ledningar, reläer eller strömbrytare kan det förstöra dem. Dessutom kan detta också leda till att din bil rostar inifrån, vilket är riktigt svårt att märka förrän det är för sent.
Avgasproblem
Avgassystemet på 107:an är också känt för att drabbas av en mängd olika problem. Vi måste först börja med att avgassystemet avger höga morrande ljud, men det kan också drabbas av rost, särskilt med äldre modeller.
Båda dessa kommer att kräva att du byter ut antingen lådan eller slutröret, vilket inte är alltför dyrt. Om ditt avgasrör är rostigt ska du försöka byta ut det så snart du kan eftersom rost kan sätta sig på närliggande komponenter också.
FAQ-avsnitt
Är Peugeot 107 en pålitlig bil?
Peugeot 107 verkar vara en ganska pålitlig bil eftersom den är byggd för att vara enkel. Därför orsakas eller förvärras de flesta av de problem som nämns ovan antingen av bristande underhåll, vilket är anledningen till att du bör underhålla alla bilar som finns, inte bara 107:an.
Visst har bilen problem, men det är vanligt för i stort sett alla bilar som finns. 107 är numera en ganska billig bil att köpa samtidigt som den också är relativt billig att underhålla och köra.
Varför bytte Peugeot ut 107:an?
Peugeot ersatte 107 med 108 eftersom 108 i princip är samma typ av bil. Det är samma sak med 107 som ersatte 106 när den först kom till. 108 behölls fram till 2021 då den helt upphörde på grund av att Toyota förvärvade en Peugeot-fabrik i Tjeckien.
Vilken är den minsta bilen som Peugeot tillverkar?
Den minsta bilen som Peugeot tillverkar är den kompakta hatchbacken Peugeot 208 som är i stort sett samma typ av bil som 107:an. 208 är faktiskt en mycket populär bil i Europa av många olika skäl. Den finns som dieselbil, bensinbil eller som en komplett elbil med e-208.
208 är något större än 108 som var alldeles för kompakt för de flesta. 208 kan faktiskt transportera människor i baksätet utan nack- och benskador, vilket aldrig riktigt var fallet med 107:an.