Vanliga problem med BMW F11

BMW F11 Problem

BMW F11 5-serien är en vagn eller touring, vilket gör den till en perfekt bil för en familj. Den är mycket praktisk, effektiv, rymlig och presterar enastående. Om du ändå tänker investera i BMW F11 touring bör du börja med att ta reda på några av de vanligaste problemen som användarna upplever.

Vanliga problem med BMW F11 touring är fel på vakuumpumpen, problem med styrkedjan, defekta krockkuddar, effektförlust, ljud från ratten, VANOS-oljeläckage, överhettning av motorn, lampan för funktionsfel som tänds och mycket mer.

Observera att några av de belysta problemen var allvarliga och att många bilar återkallades och problemen åtgärdades. Så om du tänker köpa en begagnad BMW F11-modell, se till att de underliggande problemen har åtgärdats, annars slösar du inte bort dina pengar. Trots återkallelserna är BMW F11 fortfarande en pålitlig bil eftersom de flesta problemen löstes.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW F11?

Fel på vakuumpumpen

Fel på vakuumpumpen påverkade BMW F11-bilar som tillverkades mellan den 1 november 2012 och den 31 juli 2013. Vakuumpumpen gick sönder på grund av bristande smörjning. På grund av detta fick inte den förstärkta bromsstyrkan tillräckligt med vakuumkraft, vilket minskade effektiviteten hos bromsassistansfunktionen.

BMW var tvunget att återkalla dessa fordon eftersom de utgjorde en fara för bilister.

VANOS-oljeläckage

VANOS-oljeläckage påverkade F11-bilar med N51-, N52- och N55-motorer som också tillverkades mellan den 1 oktober 2009 och den 30 april 2012. Skruvförbindelsen på höljet till justeringarna för den variabla ventilstyrningsenheten i dessa bilar kunde lossna. Om detta sker kan enheterna utveckla en intern oljelänk.

  BMW X5 Tillförlitlighet

Som en följd av detta kunde den inte längre justera tillräckligt snabbt på grund av det minskade oljetrycket. I slutändan skulle varningslampan kunna tändas och varna föraren. Även dessa bilar återkallades och problemet åtgärdades.

Felaktiga krockkuddar

Ett annat vanligt problem som BMW F11-användare genomgick var felaktiga Takata-förarairbags. Detta problem upplevdes av F11-modeller som tillverkades mellan 2013 och 2017. Problemet var att drivmedelsskivorna i krockkuddarna kunde absorbera fukt med tiden.

Så om krockkuddarna användes kunde ett alltför högt inre tryck få metallinflatorhuset att rasa och metalldelar kunde projiceras mot passagerarna och orsaka en farlig risk.

Överhettning av motorn

BMW F11 5-serien touring drabbas också av överhettning av motorn. Om bilens motor överhettas ska du kontrollera termostaten och se om den har ett problem. En felaktig termostat och bränslepump gör sannolikt att motorn överhettas. Byt ut dem om de är skadade.

Problem med styrkedjan

Detta är ett vanligt problem i BMW-fordon. Så det är ingen tillfällighet att BMW F11 också har detta problem. Det här problemet påverkade dock endast BMW F11-modeller med N47-motor tillverkade mellan 2007 och 2011. De alltför vassa tänderna på vevaxelns kugghjul kan bryta eller förstöra styrkedjan.

Lösningen var att byta ut denna styrkedja innan den kunde gå sönder och orsaka svåra konsekvenser. Dessa bilar återkallades också.

Rattlande ljud från motorn

BMW F11 535i touringmodeller tillverkade från september 2009 till augusti 2011 med N55-motorn hade detta särskilda problem. BMW upptäckte felaktiga monterade bultar som gav upphov till det skramlande ljudet, förlust av motoreffekt och flera fel i DME. De var tvungna att byta ut den felaktiga VANOS-växelaggregatet.

  BMW X6 Tillförlitlighet

Rattljud

Om du kör i låga hastigheter när du vrider ratten från en sida till en annan och hör ratten göra ett knackande ljud är detta ett tecken på bristande smörjning. Se till att smörja rattstången för att bli av med problemet.

Bristfällig bakrutetorkare

Ett annat problem som alla F11 5-serie touringbilar står inför är den sviktande bakrutetorkarspindeln. Detta problem orsakas av att bakrutetorkarna inte fungerar som de ska. Det bästa sättet att ta itu med detta problem är att byta ut den skadade spindeln.

Lampan för felindikatorn tänds.

Felindikatorlampan brukade tändas även när det inte finns något problem på BMW F11 535i touring som tillverkades före juli 2014. Senare upptäckte BMW att bilens DME-programvara skulle omprogrammeras med den aktuella versionen av ISTA/P.

FAQ

Är BMW F11 tillförlitlig?

BMW F11 5-serie Touring vagn är kanske inte den mest tillförlitliga BMW-serien på marknaden, men den har en genomsnittlig tillförlitlighet. Detta är bättre än BMW X5- eller X6-modellerna, som har en tillförlitlighet som ligger under genomsnittet. Men eftersom kostnaden för reservdelar och service är hög är den här bilen inte så pålitlig jämfört med sina rivaler.

Vad är den höga körsträckan på BMW F11?

Den höga körsträckan på BMW F11 är cirka 200 000 mil. Detta beror dock på hur bilen underhålls väl. Om bilen hålls under god vård är inte ens 250 000 mil en stor sak. Men om du vill köpa en begagnad BMW F11 bör du överväga en med mindre än 100 000 mil för att vara på den säkra sidan.

  BMW 328i VS Audi A4 - vilken är bäst?

Är BMW F11 dyr att underhålla?

Ja, BMW F11 är ganska dyr att underhålla. Det uppskattas att en BMW F11-ägare kommer att spendera minst 1 200 dollar för att underhålla sin bil årligen. Detta är långt över branschgenomsnittet på 790 dollar per år. Dessutom är BMW-delar mycket kostsamma, vilket innebär att kostnaden till och med kan stiga om problemet är allvarligt.

Efter hur lång tid börjar BMW F11 få problem?

BMW F11 touring är en pålitlig bil. Men när den blir äldre kommer också fler problem att dyka upp. BMW F11 börjar få allvarliga problem när den når över 100 000 mil. Med rätt skötsel och underhåll kan BMW F11 börja få dessa problem efter att den har gått över 150 000 mil.

Slutsats

Nu när du vet vilka problem du kan förvänta dig på BMW F11 touring kan du gå vidare och förvärva bilen eller ta väl hand om den om du redan har den. Oavsett hur många problem som din bil upplever är nyckeln till att förlänga ett fordons livslängd genom rätt vård och underhåll. Dessutom är det viktigt med goda körvanor.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts