Problem med Peugeot 1.5 BlueHDI 130

Peugeot 508 GT-Line BlueHDi 1.5

Peugeot 1.5L BlueHDI 130 är en 1.5L fyrcylindrig motor med 130 hk och 300 Nm vridmoment. Den används i en mängd olika Peugeot dieselmodeller, men det verkar som om alla dieselmodeller från Peugeot kommer att upphöra med produktionen från och med 2023. I den här artikeln kommer vi att lista alla Peugeot 1.5 BlueHDI 130-problem och berätta vad du ska hålla utkik efter.

Till att börja med är 1,5L HDI känd för att få problem med DPF (Dieselpartikelfilter) vilket är en känd öm punkt för många dieselmotorer. Många HDI-motorer tenderar också att drabbas av AdBlue-problem som kan påverka bilens elektriska system och utsläppssystem.

Ett annat ganska allvarligt problem är ett problem med kedjan som kan leda till att hela motorn går sönder om den inte åtgärdas i tid. Tack och lov är detta problem inte så vanligt, men om det inträffar leder det till iögonfallande reparationskostnader.

Vi måste också nämna vissa problem som kan leda till undermålig acceleration, särskilt när motorn är kall. På det hela taget kan 1,5L HDI vara en riktigt bra motor om du lyckas underhålla den tillräckligt bra. Verkligheten är att många av dessa som finns på äldre Peugeot-modeller har försummats, och är därför benägna att drabbas av ett brett spektrum av potentiella problem.

DPF-problem (dieselpartikelfilter)

Som nämndes i inledningen är DPF-relaterade problem vanliga i flera dieselmotorer och 1,5L HDI är inte annorlunda. Dessa tenderar att påverka stadsdrivna bilar mest eftersom DPF vanligtvis behöver ett bra tag innan det kan nå optimala temperaturer och därmed börja sänka dina utsläpp. Om du bara använder din 1.5L för stadskörning och kortare pendlingsavstånd kan du ganska lätt drabbas av DPF-problem.

  Vanliga problem med Peugeot 107

De vanligaste DPF-relaterade 1,5L HDI-problemen är igensättning eller att du inte klarar utsläppstestet, vilket i båda fallen kan leda till att du måste byta ut DPF:n, vilket kan kosta en hel del pengar. Det bästa är att satsa på en högkvalitativ tillsats som ska rengöra DPF medan motorn är igång. Om du gör detta proaktivt är det mycket mindre sannolikt att du får problem med DPF.

AdBlue-problem

Problem med AdBlue-tanken är också vanligt förekommande på många HDI-motorer, inklusive den fyrcylindriga 1,5 l-ringscylindern. Problemet här är att vätskan ibland kan ta sig in i det förseglade området i tanken där all elektronik finns. Detta kan leda till kortslutningar och eventuellt till och med korrodera dessa ledningar som måste bytas ut och tätas igen.

För att hålla ett öga på detta är det bäst att tillsätta AdBlue-vätskan genom att strikt följa de instruktioner som anges i bruksanvisningen. Eftersom dessa problem oftast tenderar att uppstå när för mycket AdBlue tillsätts, bör du klara dig bra om du följer instruktionerna. Dessutom, även om detta problem uppstår när du gör allting på rätt sätt, kommer problemet sannolikt att omfattas av garantin.

Problem med styrkedjan

Problem med styrkedjan är några av de värsta problem som en motor kan råka ut för eftersom en felaktig kedja/spännare kan utöva massiv stress på motorn och till och med förstöra den. Det som är bra är att dessa problem kan upptäckas tidigt om motorn avger konstiga knackningsljud, särskilt på tomgång. Se därför till att vara uppmärksam på hur motorn går eftersom du då kan förhindra att problemet blir mycket värre.

  Är Peugeot 108 en bra bil?

Se också till att hålla ett öga på oljenivåerna och byt ut dem enligt instruktionsboken eftersom det kommer att hjälpa motorns timing att vara så fokuserad som möjligt. Om kedjan går sönder kommer det att förstöra din motor. Att köpa en ny 1,5L HDI-motor kan ofta bli dyrare än själva bilen, vilket leder till att den skrivs av av försäkringsbolagen.

Problem med undermålig acceleration

Slutligen ska vi också nämna problem som har att göra med att bilen inte vill accelerera tillräckligt snabbt. Man tror att detta problem orsakas av antingen mass-airflow-sensorn (MAF) eller på grund av att injektorerna inte får rätt smörjning.

Detta problem kan också lösas i ett tidigare skede helt enkelt genom att använda bränsletillsatser av hög kvalitet som både skyddar dig från undermålig acceleration och hjälper dig med de problem med AdBlue-tanken som nämns ovan. Det vanligaste symtomet på detta är en 1,5L HDI som kämpar under kalla vintern, särskilt innan den når optimal temperatur.

FAQ-avsnitt

Är Peugeot 1.5L HDI en bra motor?

Ett av de största käpphästarna med dieselmotorer är bristen på sofistikering och en ökad utsläppsprofil, vilket båda gör dem mindre populära än bensinmotorer, särskilt i dagens läge. Ingen kan dock förneka att dieselmotorer har sina egna fördelar som inkluderar bättre effektivitet, mer vridmoment och potentiell långsiktig körsträcka.

1,5L HDI är inte världens mest sofistikerade motor, men den klarar sig bättre än de flesta motorer på marknaden. För det andra släpper den ut mindre än 100 g koldioxid per kilometer, vilket också gör den ganska ekonomisk för en motor med 130 hk och 300 Nm vridmoment.

  Vanliga problem med Peugeot 407

Hur länge kan Peugeot 1.5L HDI hålla?

Om den underhålls på rätt sätt finns det inga anledningar till att du inte kan förvänta dig att 1,5L HDI-motorn håller mindre än 200 000 mil. Dessa motorer används ofta även för kommersiella ändamål, vilket innebär att Peugeot anser att de flesta HDI-enheter kan klara av långvarigt överdrivet missbruk med rätt underhåll.

Om motorn inte har missbrukats och fått allt nödvändigt underhåll bör den därför kunna hålla riktigt länge.

Varför gör Peugeot sig av med dieselmotorer?

Redan 2018 gick Peugeot ut och sa att de kommer att sluta spendera FoU-pengar på att utveckla nya dieselmotorer, vilket var det första officiella erkännandet av att Peugeot gör sig av med alla dieselmotorer. Peugeot sa också att 2023 kommer att bli året då det inte kommer att finnas några nya dieselmotorer med Peugeot-märke.

Peugeot gjorde detta för att följa den nya trenden med hybridisering och sänkta utsläpp för att tilltala en bred (mestadels välbärgad) kundkrets som ägnar mycket uppmärksamhet åt bilarnas koldioxidavtryck. För det andra är det vettigare att minska storleken och turboladdning/hybridisering av bensinmotorer som i sig inte är lika skadliga för miljön.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts