Fiat 500x 1.0 t3 120 CV problem

Fiat 500X problem & fel

Fiat 500X 1.0 T3 120 CV må vara en snygg subkompakt SUV med praktisk design, men den har också olika problem. Så vilka är problemen med Fiat 500X 1.0 T3 120 CV-modellen?

Några av problemen med Fiat 500X 1.0 T3 120 CV är försenad acceleration, defekta bromsar, elektriska problem, startproblem och sviktande turbo. Den har också mycket vindbrus, för tidigt slitage av kopplingen och överdriven oljeförbrukning. Så innan du investerar i den här bilen bör du vara beredd att hantera de flesta av ovanstående problem.

Vilka är problemen med Fiat 500X 1.0 T3 120 CV-modellen?

Försenad acceleration

Fördröjd acceleration är ett av de problem som Fiat 500X-användare möter. Detta är mycket riskabelt eftersom du kan överaccelerera och till och med orsaka en olycka eller krosskörning. Detta orsakas vanligtvis av ett igensatt luftfilter, smutsiga bränsleinjektorer och en smutsig luftmassesensor.

Felaktiga bromsar

Ett annat stort problem som många Fiat 500X 1.0 T3 120 CV-användare har stött på är bromsproblem. Den bakre bromsklämman på den här bilen kan spricka och gå sönder. Som ett resultat av detta blir bromsningen mindre effektiv och kan till och med leda till en krock.

Den goda nyheten är att tillverkaren återkallade de drabbade bilarna och att problemet åtgärdades. Observera att de flesta modeller som påverkas av detta problem tillverkades 2019, inklusive modellen 1.0 T3 120 CV.

Startproblem

Fiatmodeller är kända för att ha startproblem. Många Fiat 500X-användare har också rapporterat detta problem. Och precis som i många Fiat-modeller orsakas detta problem av ett igensatt bränslefilter, en felaktig bränslepump, ett svagt batteri och ett problem med generatorn. Det är viktigt att låta en professionell mekaniker inspektera bilen innan du försöker åtgärda problemet.

  Är Fiat Tipo en bra bil?

Elektriska problem

Elektriska problem är vanliga i Fiat 500X 1.0 t3 120 CV-modellen. Några av de problem som användarna bör vara beredda att möta är defekta kylfläktar, trasiga ledningar och ett svagt batteri. Så om din bil har ett elektriskt problem bör dessa vara de första delarna att inspektera. För att vara på den säkra sidan bör du byta ut det svaga batteriet mot ett kvalitetsbatteri med högre effekt.

Överdriven oljeförbrukning

Detta är ett annat problem som Fiat 500X-användare har rapporterat, men tillverkaren har inte gjort något åt det. Istället säger tillverkaren att det är normalt. Så om du tänker köpa en ny eller begagnad Fiat 500X bör du vara beredd att spendera pengar på olja. För att undvika att fylla på olja ofta bör du köpa kvalitetsolja som håller längre.

Vindbrus

Även om Fiat 500X 1.0 T3-modellen är välgjord och snygg har den fortfarande flera strukturella problem. I det här fallet producerar Fiat 500X ett ljud när bilen accelererar. Detta orsakas av spruckna eller skadade luftintagsslangar.

Luftintagsslangarna i den här bilen är inte särskilt hållbara. Så när de spricker släpper de in en oväntat stor mängd luft. Som ett resultat av detta kommer du att höra ett högt vindljud vid acceleration. Detta är mycket frustrerande och kan göra din resa obekväm. Se till att mekanikern byter ut den skadade luftintagsslangen för att åtgärda problemet.

Svikande turbo

Detta inträffar vanligtvis när bilen når över 31 000 mil. Om du omfattas av garantin bör detta dock inte vara något problem eftersom Fiat kommer att åtgärda det åt dig. Men om du är utanför garantin är detta något som du bör vara beredd att ta itu med och byta ut i sinom tid.

  Allt om Fiat Punto 2023

För tidigt slitage av kopplingen

Flera användare av Fiat 500X 1.0 T3 120 CV har också klagat på att de har problem med växellådan. Ett av de största transmissionsproblemen orsakas av för tidigt slitage av kopplingen. Detta gör att bilen blir osäker eftersom föraren får fördröjda växlingar mellan växlarna. Så om du befinner dig i trafiken kan det till och med sluta med att du orsakar en olycka.

Lösningen är att byta ut den slitna kopplingen mot en ny och bra koppling.

FAQ

Är Fiat 500X 1.0 T3 120 CV tillförlitlig?

Nej, Fiat 500X är en av de minst tillförlitliga Fiat-modellerna på marknaden. Tillförlitlighetsinstitut som J.D. Power och Repairpal har gett Fiat 500X genomsnittlig tillförlitlighet. Detta är rimligt lågt med tanke på att de flesta Fiat-modeller får betyg med en tillförlitlighet som ligger något över genomsnittet. Detta beror på de olika problem som användare har rapporterat per 100 fordon.

Är det dyrt att reparera Fiat 500X 1.0 T3-modellen?

Ja, Fiat 500X är ganska dyrt att reparera. Bortsett från att vara en SUV har den här bilen flera problem än de flesta av sina rivaler. Därför kan ägaren tillbringa mer tid i garaget än de flesta av sina konkurrenter. Dessutom är kostnaden för reservdelar ganska hög och det är inte lätt att hitta dem.

Hur länge håller Fiat 500X?

Liksom de flesta av sina syskon bör en väl underhållen Fiat 500X hålla minst 200 000 mil. Den här bilen kan ändå hålla i mer än 250 000 mil om ägaren underhåller den väl år ut och år in. Förutom att ta väl hand om den bör användaren också köra den på rätt sätt.

  Vanliga problem med Fiat 500L

Vilka bilar liknar Fiat 500X 1.0 T3 120 CV-modellen?

Om du tycker att Fiat 500X inte erbjuder allt du söker i en subkompakt SUV finns det olika alternativ. Några av dem är Fiat 500L, Jeep Compass, Fiat Toro, Jeep Renegade, Honda HR-V och Mazda CX-30.

Vad ska du leta efter när du köper en begagnad Fiat 500X?

Att köpa en begagnad bil är en stor chansning. Trots detta finns det flera saker som du bör tänka på för att landa den bästa begagnade bilen på marknaden. Några av de saker som du själ leta efter är bilens historia, problem i ramen, rost, lackskador, körsträcka och inspektion av motorn.

Bottom line

Fiat 500X 1.0 T3 120 CV är en av de bästa kompakta SUV:erna på marknaden. Den här bilen har en snygg design och är rymlig. Dessutom är den praktisk och effektiv. Men den står också inför flera utmaningar som vi har diskuterat ovan. Med rätt skötsel och underhåll bör den här bilen lätt kunna klockan över 200 000 mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts