Vanliga problem med Skoda Enyaq

Skoda Enyaq

Skoda Enyaq är en batterielektrisk kompakt crossover-SUV som har varit i produktion från 2020 till idag. Även om denna helt elektriska bil är vacker med en underbar räckvidd och prestanda, kommer den också med flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med Skoda Enyaq?

Några av de vanligaste problemen med Skoda Enyaq är dålig tillämpning, problem med hemmaladdning, problem med 12V-batteriet och ett infotainmentsystem som krånglar. Eftersom Skoda Enyaq fortfarande är en ny bil har endast ett fåtal problem rapporterats. Detta kan dock komma att förändras när bilen kör flera mil och fler problem upptäcks.

Vilka är de vanligaste problemen med Skoda Enyaq?

Dålig tillämpning

Detta är ett av de problem som Skoda Enyaq-ägare har klagat på. Många användare rapporterade att appen hade flera anslutningsfel som besvärade dem på många sätt. Trots detta fungerade appen i de flesta scenarier efter att ha startats om flera gånger.

Om Appen däremot inte fungerar kan användaren fortfarande logga in via webbapplikationen och få tillgång till bilen. Dessutom sa de flesta användare att de såg detta regelbundet på kalla morgnar. Så om du bor i kalla områden är detta något som du bör räkna med att det händer ofta.

Det är dock viktigt att notera att vissa viktiga funktioner som förvärmning av bilen och avfrostning av rutan inte kan göras via webbplatsen utan enbart via bilappen.

Problem med hemmaladdning

Ett annat vanligt problem som många Skoda Enyaq-användare rapporterade var att de hade problem med att ladda bilen hemma. De flesta användare rapporterade att laddningshastigheten minskade exponentiellt. Medan de flesta användare förväntar sig att Podpoint- eller Octopus Energy Go-laddare ger en laddningshastighet på 7,3 kW. I stället laddar dessa laddare vanligtvis bilen med 3,5 kW.

  Är Skoda Felicia en bra bil?

Liksom de flesta elbilar laddar Skoda Enyaq-användare vanligtvis bilen under lågtrafiktid så att de kan dra nytta av de låga nattpriserna. Och eftersom de flesta användare utnyttjar den låga laddningshastigheten på natten och laddar andra saker också, påverkar detta bilens laddningshastighet.

Så om du har det här problemet är det avgörande att se till att du börjar ladda bilen innan du kopplar in eller ansluter andra enheter. Dessutom kan du också stoppa laddningen från Skoda-appen och starta den igen. Detta kommer att hjälpa till att återuppta laddningen vid 7,3 kW. Alternativt kan du gå ut och koppla ur bilen för att återuppta den normala laddningshastigheten på 7,3 kW.

Problem med 12V-batteriet

Liksom de flesta helelektriska bilar har Skoda Enyaq också problem med 12-voltsbatterier. Om du märker att 12V-varningslampan lyser på instrumentbrädan är det ett tecken på att batteriet har problem. Flera användare har rapporterat att batteriet laddas ur när det används för korta resor. Dessutom släpper bilen inte när den är urkopplad.

Så om du har problem med 12-voltsbatteriet kan du behöva byta ut batteriet för att åtgärda problemet. Du bör ändå försöka koppla bort och återansluta batteriet för en hård återställning. Om detta inte löser problemet är du tvungen att byta ut batteriet.

Glitchigt infotainmentsystem

Detta är ett annat vanligt problem som de flesta användare av Skoda Enyaq har rapporterat. Det felaktiga infotainmentsystemet gör normalt att det blir besvärligt att använda bilen. Det åtföljs också av elektroniska problem som gör bilen nästan oanvändbar.

  Är Skoda Superb en bra bil?

Några av de problem som dessa två problem orsakat är att kontrollerna för soltak och gardiner inte fungerar som de ska. Dessutom är Wi-Fi inte aktiverat och besvärligt för trådlös laddning av telefonen. Till skillnad från de problem som vi har diskuterat ovan bör detta problem åtgärdas av tillverkaren.

FAQ

Är Skoda Enyaq pålitlig?

Ja, Skoda Enyaq är en ganska pålitlig bil. Även om vi har lyft fram flera problem med Skoda Enyaq har den här bilen fått höga betyg av många tillförlitlighetsorgan. Dessutom har den här enheten, till skillnad från gasbilar, färre rörliga delar, vilket innebär att det finns få saker att oroa sig för.

Dessutom har Skoda Enyaq ett gott rykte för att vara säker och pålitlig.

Hur många mil håller Skoda Enyaq?

Det beror på förarens körvanor och hur väl de underhåller sin bil. Med rätt skötsel och underhåll bör Skoda Enyaq hålla mer än 10 år. Batteriet kan dock behöva bytas ut om ägaren tänker använda bilen i mer än 15 år.

Är det dyrt att underhålla Skoda Enyaq?

Nej, att underhålla Skoda Enyaq är betydligt billigare än de flesta av dess konkurrenter. Eftersom Skoda Enyaq är en eldriven SUV har den färre rörliga delar, vilket innebär att ett fåtal saker kan gå fel. Därför behöver användarna inte spendera mycket när det gäller att underhålla eller reparera Skoda Enyaq. Tvärtom kan reservdelar och servicekostnader vara betydligt dyrare än deras motsvarighet med elmotor.

  Är Skoda Octavia en bra bil?

Har Skoda Enyaq avvecklats?

Nej, Skoda Enyaq har inte upphört att tillverkas. Däremot är det sant att Skoda Enyaq iV elbil stoppade produktionen i flera veckor. Detta berodde på flaskhalsar i utbudet av kabelsystem. Trots detta lyckades tillverkaren återuppta leveransen av de viktiga delarna och produktionen återupptogs.

Vem tillverkar Skoda Enyaq-motorer?

Volkswagenkoncernen tillverkar Skoda Enyaq-motorer. Dessutom tillverkar den också Skoda-plattformar och det är därför som de flesta av Skodas plattformar är baserade på Volkswagen-modeller. Skoda Enyaq är till exempel baserad på Volkswagenkoncernens MEB-plattform. Detta är samma plattform som delas av Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.6, Audi Q4 e-tron och Audi Q5 e-tron.

Slutsats

Skoda Enyaq är en helelektrisk kompakt crossover-SUV med exceptionella egenskaper. Denna 5-dörrars SUV har en utmärkt räckvidd på upp till 331 miles och en topphastighet på 111 mph. Trots att den här bilen har funnits på marknaden i bara några år har användarna redan rapporterat om några flagranta problem.

Trots att de rapporterat flera problem är Skoda Enyaq en pålitlig bil och kan hålla längre om den tas väl om hand. Liksom de flesta elbilar är den billigare att underhålla och går inte sönder ofta.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts