Varför slutade Mercedes att tillverka GLK?

Varför slutade Mercedes att tillverka GLK?

Under de sista åren av GLK-produktionen beslutade Mercedes att anta en ny designfilosofi och en ny namnstruktur. GL-klassen blev GLS, ML-klassen blev GLE och GLK blev GLC. Mercedes introducerade också GLA.
Mercedes gjorde detta för att anpassa SUV-sortimentet till sedan-sortimentet eftersom GLC är motsvarande SUV C-klass, GLA är SUV:s A-klass, GLS är motsvarande SUV S-klass och GLE är motsvarande SUV E-klass.

Designfilosofi

Mercedes ändrade namnen på sin SUV-linje för att införa ett mer sedanorienterat formspråk för kommande SUV-modeller. Innan dess var GLK mest influerad av G-klassen eftersom GLK var ganska boxig och upprätt. Numera är C-klassens karaktär i GLC ganska uppenbar, eftersom GLC delar många komponenter med C-klassen, vilket också sänker utvecklingskostnaderna.
Mercedes bytte namn på hela SUV-sortimentet utom G-klassen, eftersom G-klassen alltid varit ”i en klass för sig”. Dessa förändringar gjorde SUV-sortimentet mer holistiskt och lättare att förstå, vilket resulterade i en bekräftelse av varumärkesidentiteten på Mercedes SUV-avdelning.
I takt med att hela bilmarknaden skiftar till förmån för SUV:er pumpar biltillverkarna mer pengar i att utforma SUV:er på ett mer slående och modernt sätt, inklusive de väletablerade detaljerna i sedanutbudet.
Samma sak är uppenbart med Audi och BMW, eftersom alla tre märkena kommer ut med ”coupé”-varianter av sina SUV:er.

Mercedes SUV-namnstruktur

Mercedes insåg att C-, E- och S-klassmodellerna har ett starkt varumärkesnamn, så att ändra namnet på SUV:erna för att motsvara detta skulle göra SUV:erna mer tilltalande mot konkurrenterna. Detta gäller särskilt för GLS eftersom Mercedes fortsätter att marknadsföra GLS som ”SUV:ernas S-klass”.
S-klassigheten hos GLS är lite långsökt, åtminstone för tillfället, men det hjälper verkligen till att förstå vad Mercedes vill åstadkomma med GLS. Märken som BMW har gjort detta i flera år, eftersom X5 är motsvarande SUV-klass till 5-serien och X3 matchar 3-serien.
Mercedes ville också göra ett större genomslag genom att introducera nya namn. Varumärken tenderar att ”uppdatera” vissa modeller efter ett par år i produktion, och ett sätt att upprepa det faktum att det finns en ny modell i listan är att ändra namnet, snarare än att bara förklara det med olika broschyrer och presentationer.

  Gör Mercedes elbilar?

Förbättringarna av GLK

Förutom det fräscha utseendet och de nya funktionerna erbjuder GLC mycket mer än GLK. GLC är 4,3 tum längre än den gamla GLK, vilket ger 1,3 tum mer benutrymme i baksätet. Trots att GLC är mycket längre och i stort sett större än GLK har den ändå lyckats förlora 176 kilo.
GLC erbjuder också mer bagageutrymme, en lyxigare interiör och har förlorat sin hajfinsantenn, vilket gör designen mycket smidigare och modernare på samma gång. När det gäller hela designen och funktionslistorna är det ganska uppenbart att detta inte bara är en uppdatering i mitten av cykeln.
Stora förändringar har också skett under huven då den nya GLC erbjuder bränslesnålare motorer, mer kraft och mer vridmoment. GLC erbjuder också ett fjädringssystem som är mycket mer följsamt på vägen och mycket mer kapabelt i terräng också, utan att offra något i processen.
GLC är definitivt ett steg eller två över den gamla GLK, och är ett bevis på att Mercedes har beslutat att lägga tonvikt på SUV:er för att hålla sig i fas med den nuvarande SUV-kraschen.

Fler frågor om Mercedes SUV-utbud

Lever den nya namnstrukturen som Mercedes infört upp till förväntningarna?

Med den nya namnstrukturen har Mercedes lyckats göra hela sortimentet mycket mer begripligt. Även om vissa SUV-modeller för närvarande inte lever upp till sina motsvarigheter i sedanmodell, lägger Mercedes mer vikt vid de kommande SUV-modellerna som säkert kommer att råda bot på detta.
Den nya namnstrukturen lyckades också ge plats för nyare modeller, som GLA, eftersom strukturen differentierade vissa modeller från andra. Detta skapade en lucka där Mercedes kunde göra vinst.

  Är Mercedes hybrider bra?

Varför gjorde inte Mercedes detta från början?

Mest för att ingen kunde ha förväntat sig att SUV:er skulle bli så populära. Om SUV:er inte hade nått en sådan popstatus skulle större delen av Mercedes SUV-sortiment inte ha funnits. Genom att byta namn på SUV:er nu har Mercedes en möjlighet att ändra produktens identitet så att den följer de aktuella trenderna inom bilindustrin.

Är det vettigt att överväga GLK nu?

Även om den nyare GLC verkligen erbjuder en överlägsen upplevelse i nästan alla aspekter jämfört med GLK, är GLK fortfarande en utmärkt familjebil. GLK var också känd för att vara en av de mest pålitliga moderna Mercedesbilarna. Även om GLC är större i alla avseenden erbjuder GLK fortfarande gott om utrymme.
GLK har upphört att tillverkas och du kan inte längre köpa en ny GLK, men det finns många bra erbjudanden på begagnade GLK-modeller eftersom de flesta tenderar att byta till GLC. Genomsnittspriset för en begagnad GLK ligger på cirka 18 000 dollar, och till det priset är det verkligen ett frestande förslag.

Finns det några tecken på att SUV-populariteten avtar?

Under 2019 sålde SUV:er mer än sedans i förhållandet 2 till 1. Och 2015 var det första året som SUV-försäljningen överträffade försäljningen av sedans. I takt med att livsstilarna fortsätter att förändras förväntas skåpbilar, SUV:er och pickuper stå för cirka 75 procent av hela nybilsförsäljningen i USA.
Vissa designers har gått så långt som att säga att SUV:n är ”nästa bil”, att hela bilsilhuetten är på väg att förändras till förmån för SUV:er. Förr i tiden betraktades SUV:er som arbetarbilar och man köpte bara en om man var tvungen. De uppfattades som av lägre kvalitet jämfört med sedans, och det var de också, men bara för att biltillverkarna gjorde dem till det.
Det är just därför som SUV:er faktiskt kan fortsätta att dominera, eftersom biltillverkarna nu är benägna att erbjuda det bästa, i vetskap om att det kan ge resultat.

  Mercedes R350 Tillförlitlighet - är det en pålitlig gammal bil?

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts