Skoda Octavia 1.2 tsi problem

Skoda Octavia

Skoda Octavia 1.2 tsi-motorn är en av de mest populära motorerna i Skoda Octavia-serien. Den finns i den andra och tredje generationens Octavia-modeller. Trots att den presterar ganska bra, har den här motorn också flera problem. Men vilka är Skoda Octavia 1.2 tsi-problemen?

Vanliga problem med Skoda Octavia 1.2 tsi-modellen är bland annat problem med EGR-ventilen, felaktig ECU, överdriven oljeförbrukning, igensatt spjällhus och blockerat DPF. Dessutom har vissa användare också rapporterat att de har haft problem med styrkedjan, vibrationer i drivaxeln, problem med svänghjulet med dubbla massor, problem med packningen av cylinderhuvudet och bränsleläckage.

Vilka är de vanligaste problemen med Skoda Octavia 1.2 tsi-modellen?

Problem med EGR-ventilen

Avgasåtercirkulationsventilen (EGR-ventilen) styr flödet av de avgaser som återcirkuleras beroende på motorbelastningen. Efter att ha kört bilen i flera kilometer kan dock denna ventil blockeras på grund av kolansamling. Detta kan leda till ojämn tomgångskörning eller tvekan.

Beroende på hur allvarligt problemet är kan du ta bort EGR-ventilen och rengöra den eller byta ut den.

Felaktig ECU

Ett annat vanligt motorproblem som användare av Skoda Octavia 1.2 tsi möter är en felaktig ECU. Motorstyrenheten hjälper motorn att fungera smidigt genom att kontrollera mängden bränsle som kommer in i motorns cylindrar. Så om ECU:n är felaktig kan det orsaka många motorproblem.

Det bästa sättet att åtgärda en felaktig motorstyrenhet är att programmera om den. Detta bör lösa problemet.

Blockerat DPF

Detta är ett vanligt problem i de flesta Skoda-bilar med dieselmotorer. Och eftersom Skoda Octavia 1.2 tsi är en dieselmotor bör användarna vara beredda att hantera detta problem. Observera att dieselpartikelfiltret (DPF) kan vara blockerat av partiklar från bränsleförbränning.

  Är Skoda Roomster en bra bil?

Detta problem uppstår normalt när föraren inte kör sin bil långa sträckor. Som en följd av detta förbränner motorn inte fast avfall bra, vilket leder till en blockering. För att åtgärda detta problem kan du behöva köra bilen på en öppen väg i fjärde växeln i cirka 10 till 15 minuter för att förhindra detta problem.

Tilltäppt spjällhus

Bortsett från att DPF täpps till kan även spjällhuset täppas till och orsaka flera motorproblem. Detta problem kan leda till bristande acceleration och att bilen stannar i korsningar. För att åtgärda det här problemet måste du ta bort och rengöra spjällhuset.

Ökad oljeförbrukning

Detta är ett av de problem som användare av Skoda Octavia 1.2 tsi-motorn bör vara beredda att hantera. Men för att minimera nivån på oljeförbrukningen måste föraren byta olja var 15 till 20 000 mil, i stället för de normala 30 000 milen.

Problem med styrkedjan

Det har kommit flera rapporter om problem med styrkedjan i Skoda Octavia tsi-motorer. Den 1,2-liters TSI-motorn är alltså inget undantag. Problemet är kopplat till systemet med variabelt värde som gör att ventilerna kan lyftas och att motorn kan prestera bättre vid högre varvtal. Om du har fått det här problemet ska du besöka en professionell mekaniker för att åtgärda det.

Problem med svänghjul med dubbla massor

Detta är ett av de största problemen som Skoda Octavia-användare har haft under åren. Den goda nyheten är dock att tillverkaren återkallade de berörda modellerna och att problemet åtgärdades. Det här problemet orsakar allvarliga skador på motorn. Om du köper en begagnad Skoda Octavia bör du därför se till att användaren har fått detta problem åtgärdat.

  Vanliga problem med Skoda Favorit

Vibrationer i kardanaxeln

Drivaxeln omvandlar vridmomentet från bilens motor till hjulen. Men när din bil lägger på sig flera mil slits även drivaxeln. Du kan börja se vibrationer i drivaxeln när din bil når mellan 1900 och 2900 rpms. Detta är ett tecken på att du bör byta ut din bils drivaxel.

Bränsleläckage

Detta är ett annat problem som fick tillverkaren att återkalla vissa Skoda Octavia-modeller. Bränsleläckage i de berörda 1,2 tsi-modellerna orsakas av högtrycksbränsleledningar. Observera att detta problem är allvarligt och att det bör åtgärdas omedelbart. Trots detta återkallade tillverkaren de berörda modellerna och problemen åtgärdades. Det var vanligt förekommande i Skoda Octavia-modellerna från 2009 och 2011.

FAQ

Hur tillförlitlig är Skoda Octavia 1.2 tsi-motorn?

Även om de flesta anser att Skoda Octavia 1.4 tsi är den bästa Skoda Octavia-motorn är den inte den mest tillförlitliga motorn. Etiketten för den mest pålitliga Skoda-motorn går till 1.2 tsi-modellen. Den här motorn rapporterar inte många problem och den är ganska pålitlig.

Hur länge håller Skoda Octavia 1.2 tsi-motorn?

Skoda Octavia tsi-motorn kan hålla upp till 150 000 mil. Men med rätt skötsel och underhåll kan den här motorn hålla i mer än 200 000 mil. För att detta ska ske måste användaren följa Skodas rekommenderade schemalagda underhållsservice. Dessutom måste goda körvanor utövas.

Vilken är den bästa motorn i Skoda Octavia?

Skoda Octavia är en liten familjebil som tillhandahålls i en femdörrars liftback- eller femdörrars kombiutförande. Den kommer också med flera motorer, bland annat 1,2-litr TSI SOHC I4, 1,4-liters 8V I4, 1,6-liters 8V I4, 2,0-liters 8V I4, 2,0-liters CR DOHC I4-motorer och mycket mer.

  Skoda Octavia vRS problem med växellådan

Trots att de flesta av dessa motorer är kraftfulla och presterar bra, är inte alla av dem särskilt tillförlitliga. Därför går titeln för den bästa Skoda Octavia-motorn till 1,4-liters TSI DOHC I4-motorn. Den här motorn är inte bara pålitlig, ekonomisk och kraftfull, utan den är också hållbar.

Slutbetänkande

Skoda Octavia är en av de mest sålda Skoda-modellerna på marknaden. Dessutom levereras modellen med flera motoralternativ som gör att köparna kan välja en motor eller modell som passar deras behov bäst. En av de mest populära motorerna i Skoda Octavia är 1,2 tsi-motorn. Även om den här motorn är pålitlig och ekonomisk, har den också flera problem.

Med rätt skötsel och underhåll kan Skoda Octavia 1.2 tsi-motorn hålla länge. Trots detta är det också viktigt att notera att 1.2 tsi-motorn som finns i andra generationens modell är mer problematisk än den som finns i tredje generationens Skoda Octavia-modell.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts