Är Renault Koleos en bra bil?

Renault Koleos

Renault Koleos är en kompakt familje-SUV som debuterade 2007. Den andra generationen av Koleos kom 2016 då märket Koleos faktiskt började locka fler köpare över hela världen. Så är Renault Koleos en bra bil?

I själva verket är Renault Koleos all den bil du någonsin kommer att behöva eftersom den är relativt kompakt men tillräckligt rymlig för en mindre familj. Den erbjuder också bra, effektiva och ganska sofistikerade motorer, fyrhjulsdrift och är dessutom ganska snygg. Interiören är ganska välutrustad med all den vanliga utrustningen både när det gäller teknik och säkerhet.

Tillförlitligheten är också riktigt bra, särskilt med den andra generationen av Koleos som förbättrades mycket jämfört med den första generationen och är den du bör överväga om du vill köpa den begagnad. Körupplevelsen är ganska avslappnande och följsam vilket är perfekt för den här typen av bil.

Ekonomiskt sett är Koleos relativt lättillgänglig vilket innebär att den inte kostar mycket att köpa eller driva. Praktiken är också riktigt bra eftersom det finns gott om sittplatser på båda raderna medan bagageutrymmet är riktigt bra för sin klass. Det är lätt att ta sig in och ut ur Koleos, och det är också lätt att komma in och ut ur bilen, och sikten är ledande i klassen.

Du kanske är intresserad av att veta vilka problem som Renault Koleos har.

Drivlinan

Renault Koleos finns med dieselmotorer och den senaste Koleos-modellen efter 2019 erbjuder två av dessa. Instegsmodellen 1.7L dCi 4-cylinder har 150 hk och kan ge cirka 46MPG medan den större 2.0L 4-cylinder Blue dCi med 190 hk är bra för cirka 41MPG. 2.0L-modellen har också fyrhjulsdrift, vilket sänker bränsleeffektiviteten en aning.

  Är Renault Arkana en bra bil?

Båda modellerna är oftast utrustade med den automatiska X-Tronic-växellådan som är ganska smidig och responsiv för bilens storlek. Den äldre 2016 års Koleos finns med ännu fler dieselmotorer att välja mellan. Den toppspecificerade 2,5L dCi är också utrustad med fyrhjulsdrift, men den erbjuder upp till 180 hk och kan ge cirka 34MPG.

Den här motorn övergavs på grund av utsläppsbestämmelserna, vilket är anledningen till att du nu bara kan få Koleos med den tidigare nämnda 2,0L-dieseln och den tidigare nämnda 1,7L-dieseln. På det hela taget skulle Koleos kunna behöva ett något mer raffinerat bensinalternativ medan en hybrid också är förväntad för en modern crossover-SUV.

Design och körupplevelse

Designen på Renault Koleos är ganska skarp och ligger i linje med resten av Renaults sortiment. Fronten domineras av stora LED-körljus och en framträdande Renault-märkning i den centrala grillen. Baksidan har också överdimensionerade LED-lampor och SUV:n ser ganska boxig ut. Interiören börjar visa sin ålder lite grann men kan fortfarande leverera lätt.

Körupplevelsen är omisskännligt SUV-aktig, särskilt när du känner av 4WD-systemet. Detta innebär att Koleos lutar sig ganska mycket in i kurvorna och är inte riktigt förtjust i snabbare kurvtagning. I övrigt är det en avkopplande bil att åka i eftersom den är ganska tyst och ganska mjuk.

Tillförlitlighet och vanliga problem

Renault Koleos tillförlitlighet är också riktigt bra eftersom det inte finns så många allvarliga problem att tala om. De flesta ägare är ganska nöjda med Koleos eftersom det inte är många saker som går sönder om du tar väl hand om den. Även om något går sönder är ersättningskostnaderna oftast inte allvarliga vilket verkligen är en riktigt bra sak.

  Vanliga problem med Renault Arkana

De vanligaste problemen med Renault Koleos är potentiella bränsleläckage, problem med dörrlåsen, problem med luftkonditioneringen, problem med att de främre styrarmarna går sönder och potentiella problem med att 4WD-programvaran inte fungerar.

Pris och praktiska egenskaper

Koleos kostar mellan 27 610 och 37 145 pund i Storbritannien medan de europeiska ingångspriserna vanligtvis ligger runt 24 000 euro. Koleos har tappat en hel del i värde genom åren vilket gör 3 till 5 år gamla begagnade modeller riktigt frestande som begagnade lätt begagnade bilar.

Praktiken är riktigt bra med Koleos eftersom det finns mer än tillräckligt med utrymme för att packa in alla dina vänner och ditt bagage. Det är verkligen lätt att komma in och ut ur Koleos medan sikten runtomkring också är riktigt bra.

FAQ-avsnitt

Hur säker är Renault Koleos?

Som man kan förvänta sig är Renault Koleos en 5-stjärnig säkerhetsrankad bil, vilket innebär att säkerheten inte bör vara ett av dina bekymmer när du köper en sådan här bil. Med ett imponerande säkerhetsbetyg på 90 % för vuxenskydd är Koleos en av de säkraste bilarna i sitt segment, medan ett säkerhetsbetyg på 79 % för barnpassagerare inte är i närheten av toppen i sitt segment.

Ett betyg på 72 % för aktiv säkerhetsassistans är inte heller så imponerande, men det är logiskt eftersom Koleos har funnits ett tag nu. Vi får vänta och se vad nästa generation av Koleos kommer att erbjuda, men vi kan förvänta oss att det blir en riktigt säker bil eftersom den sannolikt kommer att få de flesta av Renaults aktiva säkerhetsfunktioner.

  Vanliga problem med Renault Talisman

Är Renault på väg att upphöra med Koleos?

Det har funnits en hel del osäkerhet kring Koleos i både Europa och Australien, särskilt sedan Renault slutade erbjuda Koleos i Storbritannien efter 2020. Detta berodde på riktigt dåliga försäljningssiffror som verkligen påverkade Renaults planer med Koleos. Bilen har dock behållits för Australien och de flesta andra marknader.

Försäljningen i Sydkorea har varit på uppgång de senaste åren även om Koleos börjar bli lite äldre nu. Vissa säger att Renault kommer att behålla den fram till 2025 och senare ersätta den med en Kadjar med tre rader medan andra tror att Koleos kommer att försvinna för gott någon gång under de kommande två åren.

Är Renault Koleos en lyxbil?

Om du ser en högspecificerad Renault Koleos ute på stan kan du vara förlåten om du tror att den ser ut som en riktig lyx-SUV. Koleos är dock inte en lyxig SUV, vilket är ganska uppenbart så fort du kliver in i en sådan.

Den är lite för plastig inuti och de övergripande knapparna och kontrollerna är långt ifrån en lyxbil. Naturligtvis är detta förståeligt eftersom Koleos underskrider riktiga kompakta lyx-SUV:er med en enorm marginal.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts