{"id":998,"date":"2021-06-01T13:06:48","date_gmt":"2021-06-01T13:06:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=998"},"modified":"2021-06-01T13:06:48","modified_gmt":"2021-06-01T13:06:48","slug":"varfor-inte-kopa-en-bmw","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-inte-kopa-en-bmw\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r inte k\u00f6pa en BMW"},"content":{"rendered":"\n

BMW har varit en ikon f\u00f6r prestanda och ren k\u00f6rgl\u00e4dje genom \u00e5ren, men det har funnits ett stigma kring BMW-f\u00f6rare i evigheter, och stora f\u00f6rdomar som m\u00e4rket bryter mot l\u00e4ttare \u00e4n andra. Finns det en sanning i detta? Ja, till viss del.
Ett av de viktigaste sk\u00e4len till att inte k\u00f6pa en BMW \u00e4r \u00e4gandekostnaderna, tillsammans med oljel\u00e4ckage och alla de felande sensorer som BMW har installerat i nyare modeller. BMW \u00e4r dyra att k\u00f6pa och dyra att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Viktigaste sk\u00e4l att inte k\u00f6pa en BMW<\/h2>\n\n\n\n

BMW:er \u00e4r inte f\u00f6r personer som h\u00e5ller fast vid sin bil l\u00e4nge.<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en person som gillar att k\u00f6ra samma bil i flera \u00e5r och om inget \u00e4r fel p\u00e5 den f\u00f6r att beh\u00e5lla den s\u00e5 l\u00e4nge den g\u00e5r \u00e4r BMW definitivt inget f\u00f6r dig. Det finns en anledning till att BMW s\u00e4tter ett garantiskydd p\u00e5 bara 4 \u00e5r eller 50 000 mil, vilket knappt r\u00e4cker f\u00f6r de flesta f\u00f6rare eftersom du kan k\u00f6ra 50 000 mil p\u00e5 mindre \u00e4n tv\u00e5 \u00e5r om du \u00e4r ute p\u00e5 v\u00e4garna varje dag. BMW-bilar \u00e4r \u00f6k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e4r de inte l\u00e4ngre omfattas av garantin.<\/p>\n\n\n\n

Nya BMW-bilar \u00e4r inte vad m\u00e4rket en g\u00e5ng var.<\/h3>\n\n\n\n

BMW har f\u00f6rlorat majoriteten av de bilentusiaster av den gamla skolan som ledde till dess framg\u00e5ng f\u00f6rr i tiden. BMW brukade handla om ren prestanda p\u00e5 v\u00e4gen och har under \u00e5ren g\u00e5tt n\u00e5got \u00f6ver till lyx.
BMW:s styrning har blivit avtrubbad och det \u00e4r mer assistansfunktioner \u00e4n verklig k\u00f6rning som sker p\u00e5 v\u00e4gen. Oavsett ett brett utbud av modeller \u00e4r det bara ett par stycken som fortfarande b\u00e4r p\u00e5 BMW:s gamla anda. Tyv\u00e4rr \u00e4r de inte lika massivt producerade och \u00e4r sv\u00e5rare att f\u00e5 tag p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Dyra paket<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en b\u00e4ttre uppgradering av din bilradio m\u00e5ste du betala en stor summa f\u00f6r den. Och f\u00f6r att BMW ska till\u00e5ta detta m\u00e5ste du ocks\u00e5 f\u00f6rk\u00f6pa ett helt komplett paket i f\u00f6rv\u00e4g. Paketet har inget samband med den funktion du vill ha, men kr\u00e4vs av deras system f\u00f6r att du ska kunna l\u00e5sa upp m\u00f6jligheten att k\u00f6pa det du \u00f6nskade fr\u00e5n b\u00f6rjan.
I slut\u00e4ndan kan det sluta med att du betalar \u00f6ver 2 000 dollar i till\u00e4ggskostnad f\u00f6r den radio du ville ha i din bil.<\/p>\n\n\n\n

BMW har en av de h\u00f6gsta \u00e4gandekostnaderna<\/h3>\n\n\n\n

Den genomsnittliga 10-\u00e5riga kostnaden f\u00f6r att \u00e4ga en BMW uppskattas till n\u00e5got \u00f6ver 18 000 dollar. Det \u00e4r inte alls ovanligt att betala mellan 1 000 och 2 000 dollar per reparation hos din lokala mekaniker med n\u00e5gra m\u00e5naders mellanrum, s\u00e4rskilt om du har k\u00f6pt en begagnad BMW-bil.
Vissa BMW-modeller har genomsnittliga \u00e5rliga reparationskostnader p\u00e5 1 000 dollar, vilket g\u00f6r dem lite mindre dyra att underh\u00e5lla, men det \u00e4r fortfarande en stor sak f\u00f6r de flesta.
M\u00e5nga tj\u00e4nster som rankar bilars tillf\u00f6rlitlighet rankar BMW p\u00e5 plats 30 av 32 bilm\u00e4rken n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 v\u00e4gen. Det finns m\u00e5nga vanliga problem som uppst\u00e5r i de flesta BMW. BMW kanske inte precis st\u00e5r f\u00f6r att bryta min pl\u00e5nbok, men detta \u00e4r scenariot i vissa fall. De flesta bilar i 3- och 5-serien som \u00e4r utrustade med sexcylindriga motorer \u00e4r n\u00e5got \u00f6k\u00e4nda f\u00f6r sina sviktande kylsystem som l\u00e4cker och spricker upp ganska ofta.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivning och bensinkostnader<\/h4>\n\n\n\n

BMW skrivs av snabbare \u00e4n n\u00e5got annat fordon p\u00e5 v\u00e4gen. Det kan finnas mer \u00e4n en anledning till det, men det \u00e4r ett faktum att n\u00e4r man k\u00f6per en BMW f\u00f6rlorar den genast en stor del av sitt ursprungliga v\u00e4rde. Du kan hitta begagnade BMW som bara k\u00f6rts n\u00e5gra f\u00e5 mil och som kostar 60 procent av fordonets ursprungliga pris.
Det finns ett stigma kring dessa bilar och ingen \u00e4r villig att betala hela beloppet f\u00f6r en begagnad BMW. Kanske p\u00e5verkas potentiella kunder av ryktet kring BMW-f\u00f6rare – aggressiv k\u00f6rning och lite eller inget underh\u00e5ll.
Oavsett om detta \u00e4r sant eller inte har det definitivt gett priset p\u00e5 begagnade BMW:s en kn\u00e4ck, eftersom det finns m\u00e5nga nya f\u00f6rare som \u00e4r ivriga att hoppa ut p\u00e5 v\u00e4gen med ett kraftfullt fordon, och de v\u00e4ljer BMW. Oerfarna f\u00f6rare inneb\u00e4r d\u00e5ligt underh\u00e5ll.
Vad \u00e4r en bra genomsnittlig mil per gallon (mpg) att titta p\u00e5 n\u00e4r man k\u00f6per ett fordon? Det \u00e4r en omdiskuterad fr\u00e5ga, men de flesta experter s\u00e4ger att 50-60 mpg \u00e4r bra. BMW:s genomsnittsv\u00e4rde ligger p\u00e5 36 i de nyare fordonen, enligt deras officiella dokument. Men i verkligheten ger de flesta BMW i genomsnitt 28-29 mpg i staden och upp till 32 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem – sensorer och f\u00f6nster<\/h3>\n\n\n\n

Nyare BMW-modeller \u00e4r \u00f6k\u00e4nda f\u00f6r sina elektriska sensorfel samt f\u00f6r att f\u00f6nster och lysdioder inte fungerar. Felaktigheterna \u00e4r inte begr\u00e4nsade till tjusiga sensorer, prylar och elektronik. Ibland v\u00e4grar enkla saker som d\u00f6rrar, f\u00f6nster och handtag att fungera p\u00e5 vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det f\u00f6r en BMW att n\u00e5 den punkt d\u00e4r den inte g\u00e5r att reparera?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta \u00e4ldre BMW-modeller kan h\u00e5lla i minst 20 \u00e5r innan de n\u00e5r den punkt d\u00e5 de inte l\u00e4ngre g\u00e5r att reparera. 1990-talets och 2000 – 2006 \u00e5rs BMW 3-serie \u00e4r utrustade med mycket tillf\u00f6rlitliga motorer och utan tvekan kan dessa fordon med r\u00e4tt underh\u00e5ll h\u00e5lla i mer \u00e4n 20 \u00e5r, till och med mer \u00e4n 30 \u00e5r vid vissa tillf\u00e4llen.
Om du d\u00e4remot k\u00f6r en BMW X5 med en 330D 3.0 dieselmotor skulle du med st\u00f6rsta sannolikhet drabbas av turbofel b\u00e5de inom och utanf\u00f6r garantin.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW-bilar f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta problemet med BMW-bilar fr\u00e5n de senaste \u00e5ren har varit deras kylsystem. \u00c4ven om det best\u00e5r av flera delar kan alla dessa g\u00e5 s\u00f6nder, vilket slutar med att de m\u00e5ste bytas ut.
Generellt sett kan de flesta BMW-modeller h\u00e5lla mellan 80 000 och 120 000 mil innan du beh\u00f6ver en st\u00f6rre reparation, men det beror naturligtvis i h\u00f6g grad p\u00e5 serviceniv\u00e5n och det regelbundna underh\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Vilken k\u00f6rstr\u00e4cka ska jag titta p\u00e5 n\u00e4r jag k\u00f6per en begagnad BMW?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per en begagnad BMW ska du se till att ha en god uppfattning om hur v\u00e4l underh\u00e5llen bilen \u00e4r. Om den har n\u00e5tt mer \u00e4n 100 000 mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig ett snart, men det kan ocks\u00e5 vara ett tecken p\u00e5 bra underh\u00e5ll. P\u00e5 ett allm\u00e4nt plan ska du f\u00f6rs\u00f6ka k\u00f6pa ett fordon med mindre \u00e4n 80 000 mil p\u00e5 sig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har varit en ikon f\u00f6r prestanda och ren k\u00f6rgl\u00e4dje genom \u00e5ren, men det har funnits ett stigma kring BMW-f\u00f6rare i evigheter, och stora f\u00f6rdomar som m\u00e4rket bryter mot l\u00e4ttare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":999,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/998"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=998"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/998\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/999"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=998"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=998"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=998"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}