{"id":994,"date":"2021-06-01T13:04:50","date_gmt":"2021-06-01T13:04:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=994"},"modified":"2021-06-01T13:04:50","modified_gmt":"2021-06-01T13:04:50","slug":"ar-det-vart-att-kopa-en-begagnad-bmw-3-serie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-det-vart-att-kopa-en-begagnad-bmw-3-serie\/","title":{"rendered":"\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en begagnad BMW 3-serie?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r v\u00e4lk\u00e4nt \u00f6ver hela v\u00e4rlden som varum\u00e4rket som ger ren k\u00f6rgl\u00e4dje. Detta rykte g\u00e4ller oavsett om det \u00e4r en ny bil eller en begagnad BMW som \u00e4r i gott skick. Att k\u00f6pa en begagnad BMW 3-serie \u00e4r v\u00e4rt det om du vet vad du g\u00f6r och v\u00e4ljer r\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hur man k\u00f6per en bra begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa ett begagnat fordon, s\u00e4rskilt en BMW kan vara sv\u00e5rt f\u00f6r en ny bilist. Det finns n\u00e5gra tips att ha i \u00e5tanke innan du b\u00f6rjar din biljaktresa.
F\u00f6rs\u00f6k att k\u00f6pa av en v\u00e4n eller en person som du k\u00e4nner. Om du inte kan det, st\u00e4ll s\u00e5 m\u00e5nga fr\u00e5gor som m\u00f6jligt om fordonet, och k\u00e4nn dig inte generad \u00f6ver det.
\u00d6verv\u00e4g att anlita och f\u00f6rbetala en mekaniker som tar en titt p\u00e5 bilen \u00e5t dig och ger dig sin \u00e4rliga \u00e5sikt om den \u00e4r bra f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Kontrollera om det finns skador<\/h4>\n\n\n\n

Se alltid till att kontrollera om f\u00f6ljande omr\u00e5den p\u00e5 bilen fungerar eller ser skadade ut:
\u25cf Motor och v\u00e4xell\u00e5da
\u25cf Koppling och pedaler
\u25cf Karosseri, kontrollera bilens undersida
\u25cf Hjul och d\u00e4ck – om du ser tecken p\u00e5 aggressiv k\u00f6rning finns det f\u00f6rmodligen problem med motorn.
\u25cf Bilens inredning – om en f\u00f6rare inte tar hand om inredningen tar han troligen inte heller hand om motorn.
\u25cf Fordonets dokument
Leta efter oljel\u00e4ckage eller andra v\u00e4tskor \u00f6verhuvudtaget som skulle kunna tyda p\u00e5 motorskador. De flesta begagnade BMW har problem med oljepackningen, se till att kontrollera \u00e4ven den.<\/p>\n\n\n\n

Ta den p\u00e5 en provk\u00f6rning<\/h3>\n\n\n\n

En av de viktigaste sakerna att g\u00f6ra innan du g\u00f6r ditt k\u00f6p \u00e4r att g\u00f6ra en provk\u00f6rning innan du fattar n\u00e5gra st\u00f6rre beslut.
S\u00e4g till \u00e4garen att du inte vill att han ska v\u00e4rma upp motorn innan du bes\u00f6ker den. Du kan alltid kontrollera om motorn \u00e4r varm innan du s\u00e4tter dig i bilen. Om den \u00e4r det kan det vara n\u00e5got skumt p\u00e5 g\u00e5ng. Vi vill ha en kall motor s\u00e5 att vi kan se hur bilen startar en normal dag.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de b\u00e4sta BMW 3-serien att k\u00f6pa begagnade?<\/h2>\n\n\n\n

BMW 3-serien har alltid varit den mest s\u00e5lda BMW-bilen av n\u00e5gra sk\u00e4l. Den \u00e4r en blandning av klass, lyx och k\u00f6rgl\u00e4dje. Det \u00e4r ocks\u00e5 en av de mer p\u00e5litliga BMW-modellerna och den har ett mer \u00f6verkomligt pris \u00e4n 5 och 7-serien.
Under \u00e5rens lopp har det funnits b\u00e5de bra och mindre bra BMW 3-serie-modeller. H\u00e4r \u00e4r de b\u00e4sta att k\u00f6pa begagnat fr\u00e5n fr\u00e5n var och en av de senaste \u00e5rtiondena.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta BMW fr\u00e5n 1980-talet att k\u00f6pa begagnat<\/h4>\n\n\n\n

Om du letar efter en BMW med gammalt utseende \u00e4r det b\u00e4sta valet fr\u00e5n 1980-talet BMW E30. Det \u00e4r en klassiker som fortfarande \u00e4r trevlig att k\u00f6ra idag om du hittar en i gott skick. 316:orna och 318:orna BMW E30 \u00e4r extremt prisv\u00e4rda och v\u00e4grar att sluta fungera.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta BMW:er i serie 3 fr\u00e5n 1990-talet<\/h4>\n\n\n\n

Om 80-talet k\u00e4nns lite f\u00f6r l\u00e5ngt i det f\u00f6rflutna, men du fortfarande vill ha en ”vintage” BMW kan du \u00f6verv\u00e4ga att skaffa en 1990-talsbil. BMW 3 E36 sl\u00e4pptes p\u00e5 1990-talet och var ett av de mest \u00e4lskade fordonen genom tiderna. Den erbj\u00f6d b\u00e5de en diesel- och en bensinmotor, och 325tds \u00e4r ett utm\u00e4rkt val.
1990-talet erbj\u00f6d ocks\u00e5 den vackra E46 fr\u00e5n 1999, som kom med fantastiska motorval. Det vanligaste valet h\u00e4r \u00e4r BMW 320d, som ocks\u00e5 var en av de vanligaste bilarna du s\u00e5g p\u00e5 v\u00e4gen av en anledning – ett stort v\u00e4rde f\u00f6r pengarna.
330d var \u00e4nnu b\u00e4ttre p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt, men lite mindre p\u00e5litlig \u00e4n 320d. Den levererade seri\u00f6sa prestanda och \u00f6ver 40 miles per gallon, vilket \u00e4r imponerande f\u00f6r en BMW.
Trots att BMW 320d \u00e4r mycket vanlig och en bra aff\u00e4r f\u00f6r pengarna \u00e4r BMW 330i och 320i b\u00e4ttre val f\u00f6r en begagnad bil, eftersom de har varit mer p\u00e5litliga i det l\u00e5nga loppet.<\/p>\n\n\n\n

Stora 2000-talets BMW 3-serie att k\u00f6pa begagnat.<\/h3>\n\n\n\n

P\u00e5 2000-talet bevittnade du uppkomsten av E90 som populariserade BMW 3-serien som en st\u00f6rre version av sig sj\u00e4lv. N\u00e5v\u00e4l, BMW:erna blev st\u00f6rre men inte mycket vackrare designm\u00e4ssigt. Detta var decenniet d\u00e5 BMW 3-serien blev lika stor som den tidigare BMW 5-serien. Fr\u00e5n 2000-talet skulle vi rekommendera att k\u00f6pa en BMW 330i E46, som \u00e4r en fantastisk bil.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta begagnade BMW fr\u00e5n det senaste decenniet<\/h4>\n\n\n\n

BMW E90: 2010
Efter \u00e5r 2000 har BMW:s tenderat att ha m\u00e5nga elektroniska problem. Den b\u00e4sta bilen i den h\u00e4r generationen att skaffa begagnad \u00e4r BMW E90 325i fr\u00e5n 2010 och se till att f\u00e5 en automatbil. Den manuella v\u00e4xell\u00e5dan tenderar att ha en del problem, eller \u00e5tminstone har f\u00f6rare rapporterat det.
2012-2018 BMW F30 – Den mest tillf\u00f6rlitliga begagnade BMW:n.
Om du inte \u00e4r ute efter att spara pengar p\u00e5 \u00e4ldre modeller \u00e4r den b\u00e4sta BMW du kan k\u00f6pa begagnad utan tvekan en av de mest p\u00e5litliga – BMW F30. De flesta begagnade BMW:er har ofta problem med tandremmen, men inte den h\u00e4r. Den \u00e4r en bra kombination av tillf\u00f6rlitlighet och k\u00f6rgl\u00e4dje och \u00e4r dessutom ganska bekv\u00e4m och stor f\u00f6r att vara en 3-serie.<\/p>\n\n\n\n

Fler saker att veta om att k\u00f6pa en begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Vid vilken k\u00f6rstr\u00e4cka b\u00f6rjar BMW 3-serien f\u00e5 problem och g\u00e5 s\u00f6nder?<\/h4>\n\n\n\n

Generellt sett har de flesta tyska bilar ett stigma kring sig att de g\u00e5r s\u00f6nder s\u00e5 fort de g\u00e5r ut ur garantin s\u00e5 g\u00e5r de s\u00f6nder. Detta \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sant f\u00f6r de flesta modeller och BMW Series 3 tenderar att vara mycket p\u00e5litliga. Det f\u00f6rsta st\u00f6rre problemet som du kommer att uppleva med ett s\u00e5dant fordon kommer vanligtvis att vara efter att du har k\u00f6rt mer \u00e4n ungef\u00e4r 100 000 – 120 000 mil med fordonet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna efter \u00e5r 2000?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna fr\u00e5n efter \u00e5r 2000 som kan vara bra att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa begagnat \u00e4r bland annat:<\/p>\n\n\n\n