{"id":982,"date":"2021-06-01T12:57:29","date_gmt":"2021-06-01T12:57:29","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=982"},"modified":"2021-06-01T12:57:29","modified_gmt":"2021-06-01T12:57:29","slug":"porsche-tiptronic-vs-pdk-vad-ar-skillnaden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-tiptronic-vs-pdk-vad-ar-skillnaden\/","title":{"rendered":"Porsche Tiptronic vs. PDK – vad \u00e4r skillnaden?"},"content":{"rendered":"\n

Under hela Porsches biltillverkningshistoria har denna ikoniska tyska biltillverkare erbjudit n\u00e5gra olika automatl\u00e5dor, till exempel det tidiga Sportomatic-systemet, Porsche Tiptronic-systemet eller det nyaste av dem, Porsche PDK.<\/p>\n\n\n\n

Syftet med alla tre systemen var att ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttra prestandan hos Porsches modeller j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig manuell v\u00e4xell\u00e5da. Det tidigaste Sportomatic-systemet var ganska tr\u00e5kigt och klumpigt och Tiptronic-systemet var en klar f\u00f6rb\u00e4ttring. Den imponerande PDK \u00e4r den nyaste banbrytande Porsche-transmissionen.<\/p>\n\n\n\n

Det enklaste s\u00e4ttet att skilja Tiptronic- och PDK-v\u00e4xell\u00e5dan fr\u00e5n varandra \u00e4r att en Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da anv\u00e4nder en momentomvandlarautomatik och en PDK-v\u00e4xell\u00e5da anv\u00e4nder ett kopplingssystem.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Tiptronic-systemet ger dig m\u00f6jlighet att manuellt styra en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och PDK g\u00f6r det m\u00f6jligt att automatiskt styra en manuell v\u00e4xell\u00e5da. Mellan de tv\u00e5 \u00e4r PDK ett \u00f6verl\u00e4gset v\u00e4xlingsalternativ, och Tiptronic \u00e4r nu ganska gammalt och s\u00e4kert inte alls lika kapabelt.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Sportomatic transmission<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Sportomatic-v\u00e4xell\u00e5dan anses vara en automatv\u00e4xell\u00e5da, men i \u00e4rlighetens namn var Sportomatic aldrig en riktig automatv\u00e4xell\u00e5da eftersom detta system endast gjorde det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att v\u00e4xla genom ett vanligt H 4- eller 3-v\u00e4xlat m\u00f6nster utan att kopplingen kopplas in.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att systemet hade en s\u00e4rskilt utformad mikrobrytare som aktiverades f\u00f6r att \u00f6ppna den pneumatiska ventilen i det \u00f6gonblick du tryckte p\u00e5 v\u00e4xelspaken. Detta skulle f\u00e5 en vakuumcylinder att koppla ur kopplingen s\u00e5 att du kunde v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

Sportomatic-systemet erbj\u00f6d en tidig version av en vridmomentomvandlare som gjorde att du inte kunde stanna bilen n\u00e4r du stannade. Systemet erbj\u00f6d ocks\u00e5 en vridmomentomvandlare med multiplikator som gjorde det m\u00f6jligt f\u00f6r f\u00f6raren att dra iv\u00e4g i n\u00e5gon av de fyra v\u00e4xlarna utan att stanna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de flesta tenderar att tro att Sportomatic-v\u00e4xell\u00e5dan var en genomg\u00e5ende automatisk v\u00e4xell\u00e5da, kr\u00e4vde den \u00e4nd\u00e5 en hyfsad m\u00e4ngd inblandning av f\u00f6raren, vilket innebar att den p\u00e5 intet s\u00e4tt var en traditionell automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Tiptronic<\/h2>\n\n\n\n

Redan 1995 introducerade Porsche Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan f\u00f6r Porsche 911 993-modellen. Detta var den f\u00f6rsta riktiga automatiska Porsche eftersom den eliminerade behovet av inblandning av f\u00f6raren j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare halvautomatiska Sportomatic-transmissionen.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-systemet var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta Porsche-v\u00e4xell\u00e5dan som utnyttjade rattmonterade v\u00e4xelspakar. Tiptronic var en ganska kapabel v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r sin tid, men det allm\u00e4nna mottagandet av detta system var inte s\u00e5 positivt.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att de flesta automatiska momentomvandlare fr\u00e5n den h\u00e4r tiden var ganska klumpiga och l\u00e5ngsamma att reagera. Ferrari erbj\u00f6d \u00e4ven den kontroversiella F1-v\u00e4xelomvandlarautomatiken, som ocks\u00e5 var ganska o\u00e4lskad av majoriteten av bilentusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Numera \u00e4r Tiptronic 911:or inte alls lika popul\u00e4ra som vanliga 911:or med manuell v\u00e4xell\u00e5da fr\u00e5n samma era, och de v\u00e4rden som \u00e4r f\u00f6rknippade med dessa modeller \u00e5terspeglar verkligen detta. En god gammal Porsche manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n ett Tiptronic- eller Sportomatic-system.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK-v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

Efter det tvivelaktiga mottagandet av Tiptronic-systemet introducerade Porsche PDK-systemet redan 2009 f\u00f6r serieproduktion, och \u00e4nda sedan PDK-systemet sl\u00e4pptes har Porsche fortsatt att f\u00f6rb\u00e4ttra det. Man kan lugnt s\u00e4ga att PDK-systemet \u00e4r den enda \u00f6verl\u00e4gsna automatiska Porsche-v\u00e4xell\u00e5dan j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig manuell Porsche-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Systemet har sina r\u00f6tter tillbaka till Le Mans-racerbilar fr\u00e5n 1980-talet, och de senaste PDK-utrustade Porsche-modellerna \u00e4r otroligt kapabla, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av detta \u00f6verl\u00e4gsna transmissionsalternativ. Alla Porsche Panamera-, Cayenne- och Macan-modeller levereras endast med en PDK-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vissa 911- och Boxster\/Cayman-modeller kan dock utrustas med en manuell v\u00e4xell\u00e5da utan att betala en extra avgift. Det \u00e4r v\u00e4rt att notera att majoriteten av Porsche-kunderna f\u00f6redrar PDK-automatiken framf\u00f6r en manuell v\u00e4xell\u00e5da, och detta kan inte s\u00e4gas om n\u00e5gon annan halvautomatisk\/automatisk v\u00e4xell\u00e5da fr\u00e5n Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK \u00e4r en snabbare, mer tillf\u00f6rlitlig, smidigare, h\u00e5llbarare och br\u00e4nslesn\u00e5lare version av det tidigare Tiptronic-systemet. PDK-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med m\u00e5nga ytterligare funktioner, t.ex. automatisk varvtalsanpassning, enkel h\u00e4l- och t\u00e5funktion och startkontroll.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche PDK-v\u00e4xell\u00e5dan mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n Porsche Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche PDK \u00e4r en betydande uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med det tidigare Tiptronic-systemet p\u00e5 n\u00e4stan alla m\u00f6jliga s\u00e4tt, inklusive tillf\u00f6rlitlighet. Numera testar Porsche de flesta av sina modeller i upp till 186 000 mil, och Porsche h\u00e4vdar att PDK-v\u00e4xell\u00e5dan kommer att h\u00e5lla hela livet om du tar v\u00e4l hand om den.<\/p>\n\n\n\n

Och att d\u00f6ma av de tillg\u00e4ngliga uppgifterna \u00e4r Porsche inte l\u00e5ngt fr\u00e5n sanningen. Samma sak kan inte s\u00e4gas om Tiptronic-systemet. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att Tiptronic-systemet \u00e4r mycket \u00e4ldre j\u00e4mf\u00f6rt med PDK, men Tiptronic \u00e4r fortfarande ganska p\u00e5litligt om det underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche PDK l\u00e4mpligare f\u00f6r en Porsche Cayenne j\u00e4mf\u00f6rt med Tiptronic?<\/h4>\n\n\n\n

En Porsche Cayenne \u00e4r ingen 911 eftersom 911:orna helt enkelt \u00e4r byggda p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. En Cayenne \u00e4r en kapabel sport-SUV, men prestandaniv\u00e5erna hos \u00e4ven de mest kraftfulla Turbo Cayenne-modellerna \u00e4r inte ens i n\u00e4rheten av 911:s basplatta.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga tycker att en momentomvandlare som Tiptronic \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n en dubbelkopplingsl\u00e5da eftersom vissa dubbelkopplingar \u00e4r alldeles f\u00f6r obekv\u00e4ma vid l\u00e4gre hastigheter. Och det \u00e4r verkligen fallet f\u00f6r vissa dubbelkopplingar, men inte f\u00f6r Porsche PDK. PDK \u00e4r ett av, om inte det mest sofistikerade dubbelkopplingssystemet som finns.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da b\u00e4ttre p\u00e5 alla s\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rt med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare?<\/h3>\n\n\n\n

Dubbelkopplingsv\u00e4xlar \u00e4r vanligtvis snabbare, smidigare, effektivare och mer tillf\u00f6rlitliga j\u00e4mf\u00f6rt med en \u00e4ldre momentomvandlare. Men vissa biltillverkare, till exempel BMW, byter ut dubbelkopplingsautomatiken mot en mer vanlig momentomvandlarautomatik i modeller som den nya BMW M5 med LCI 2021.
Detta beror p\u00e5 att dubbelkopplingen i den \u00e4ldre M5 var lite f\u00f6r ryckig i l\u00e4gre hastigheter, och den nya vridmomentomvandlaren \u00e4r lika snabb och tillf\u00f6rlitlig som den \u00e4ldre dubbelkopplingen, men utan att komforten i l\u00e5ga hastigheter minskar. En Porsche PDK \u00e4r dock s\u00e5 bra att det inte finns n\u00e5got behov av en nedgradering till en vanlig vridmomentomvandlare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under hela Porsches biltillverkningshistoria har denna ikoniska tyska biltillverkare erbjudit n\u00e5gra olika automatl\u00e5dor, till exempel det tidiga Sportomatic-systemet, Porsche Tiptronic-systemet eller det nyaste av dem, Porsche PDK. Syftet med alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":983,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/982"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=982"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/982\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/983"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=982"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=982"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=982"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}