{"id":963,"date":"2021-05-27T11:50:53","date_gmt":"2021-05-27T11:50:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=963"},"modified":"2021-05-27T11:50:53","modified_gmt":"2021-05-27T11:50:53","slug":"ar-bmws-bakhjulsdrivna-bilar-bra-i-sno","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmws-bakhjulsdrivna-bilar-bra-i-sno\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW:s bakhjulsdrivna bilar bra i sn\u00f6?"},"content":{"rendered":"\n

Vanligtvis har bakhjulsdrivna bilar en mindre del av bilens vikt f\u00f6rdelad p\u00e5 de drivna hjulen, vilket g\u00f6r bilen mindre stabil \u00e4n en AWD-, 4WD- eller FWD-bil. Detta inneb\u00e4r i allm\u00e4nhet att RWD BMW:er har sv\u00e5rt att accelerera p\u00e5 isiga v\u00e4gar eller hala ytor.
\u00c5 andra sidan kan BMW-bilar med bakhjulsdrift vara roliga att k\u00f6ra i sn\u00f6 under s\u00e4kra f\u00f6rh\u00e5llanden f\u00f6r drifting.<\/p>\n\n\n\n

Hur man f\u00f6rb\u00e4ttrar bakhjulsdrivna BMW:s i sn\u00f6n.<\/h2>\n\n\n\n

Typiskt sett till\u00e4mpar frammotordrivna RWD BMW-bilar all sin dragkraft genom bakhjulen. Huvudproblemet vid halt och kallt v\u00e4der \u00e4r att majoriteten av bilens vikt ligger framtill p\u00e5 grund av att motorn finns d\u00e4r. Detta skapar en stor disproportion av viktasymmetri som g\u00f6r att bilen har s\u00e4mre dragkraft mot v\u00e4gen, s\u00e4rskilt vid hala underlag som sn\u00f6, regn eller is.
Detta g\u00f6r att dina bakre d\u00e4ck spinner och kan s\u00e5 sm\u00e5ningom leda till att du f\u00f6rlorar kontrollen \u00f6ver din bakhjulsdrivna BMW. S\u00e5 finns det n\u00e5got du kan g\u00f6ra f\u00f6r att undvika detta om du k\u00f6r en bakhjulsdriven bil i vinterf\u00f6rh\u00e5llanden?<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6r alltid med vinterd\u00e4ck p\u00e5 vintern.<\/h4>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta du b\u00f6r g\u00f6ra \u00e4r att montera vinterd\u00e4ck p\u00e5 alla fyra hjulen p\u00e5 ditt fordon. Vinterd\u00e4ck \u00e4r mer klibbiga och ger mycket b\u00e4ttre dragkraft, s\u00e4rskilt i kallare temperaturer och p\u00e5 hala ytor. Detta \u00e4r tack vare en annan sammans\u00e4ttning av gummit och en mycket aggressivare d\u00e4ckprofil och djup. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att se till att de \u00e4r ordentligt pumpade f\u00f6r b\u00e4ttre grepp.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verv\u00e4g d\u00e4ckkedjor f\u00f6r djup sn\u00f6<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r tr\u00f6ttsamt att s\u00e4tta kedjor p\u00e5 d\u00e4cken. Det var en ordvits. Men det kan visa sig vara till stor hj\u00e4lp, s\u00e4rskilt vid djupare sn\u00f6 eller is. Om du ska \u00e5ka skidor eller upp i bergen och av n\u00e5gon anledning k\u00f6r en BMW med framhjulsdrift, se till att \u00f6verv\u00e4ga att utrusta dig med d\u00e4ckkedjor.
Var dock uppm\u00e4rksam p\u00e5 att endast anv\u00e4nda kedjor i mycket djup sn\u00f6, eftersom de p\u00e5 v\u00e4gen helt f\u00f6rst\u00f6r bilens hantering och kan skada den om n\u00e5gon av kedjorna g\u00e5r s\u00f6nder. Du kommer ocks\u00e5 att vara juridiskt skyldig att ta bort kedjorna i st\u00e4der d\u00e4r det inte finns n\u00e5gon sn\u00f6, eftersom de i h\u00f6g grad skadar v\u00e4gbel\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\n

Folk brukade l\u00e4gga sands\u00e4ckar i bakluckan p\u00e5 sina bilar.<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor som k\u00f6rde bakhjulsdrivna bilar f\u00f6rr i tiden lade ofta sands\u00e4ckar i bakluckan p\u00e5 sina bilar f\u00f6r att omf\u00f6rdela bilens vikt mer mot baksidan, d\u00e4r de drivna hjulen fanns. Detta \u00e4r b\u00e5de en bra och en farlig id\u00e9.
Om du ska k\u00f6ra l\u00e5ngsamt \u00e4r det bra att omf\u00f6rdela vikten, eftersom det f\u00f6rb\u00e4ttrar dragkraften hos bakhjulen. Om du d\u00e4remot k\u00f6r snabbare g\u00f6r detta att bilens \u00e4nde sv\u00e4nger l\u00e4ngre ut och att bilen ibland sv\u00e4nger in i \u00f6verstyrning.<\/p>\n\n\n\n

Inte alla BMW med fyrhjulsdrift \u00e4r likadana i sn\u00f6<\/h4>\n\n\n\n

Varje bil \u00e4r olika beroende p\u00e5 hur vikten \u00e4r f\u00f6rdelad. Det betyder att alla read-wheel-drive-bilar inte \u00e4r superd\u00e5liga p\u00e5 att k\u00f6ra i sn\u00f6. Mer kraftfulla bilar \u00e4r sv\u00e5rare att k\u00f6ra i sn\u00f6 p\u00e5 grund av att vridmomentet n\u00e5r h\u00f6gre niv\u00e5er. Snurrandet i sn\u00f6 \u00e4r en funktion av b\u00e5de viktf\u00f6rdelning och effekt.
Kraftfullare BMW-bilar kr\u00e4ver att f\u00f6raren f\u00f6rsiktigt trycker p\u00e5 gaspedalen eftersom de h\u00f6ga m\u00e4ngderna vridmoment g\u00f6r att bakhjulen spinner f\u00f6r mycket och f\u00f6rlorar dragkraft mot underlaget p\u00e5 grund av l\u00e4ttvikten p\u00e5 baksidan av fordonet.<\/p>\n\n\n\n

Hur man k\u00f6r BMW med fyrhjulsdrift s\u00e4krare i sn\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Starta i andra v\u00e4xeln<\/h3>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r en kraftfullare bil och den \u00e4r utrustad med en manuell v\u00e4xell\u00e5da kan du b\u00f6rja med h\u00f6gre v\u00e4xlar och l\u00e4gre varvtal eftersom du d\u00e5 kan undvika hjulspinn. Fr\u00e5n ett stillast\u00e5ende kan du beh\u00f6va hoppa direkt till andra v\u00e4xeln i st\u00e4llet f\u00f6r att b\u00f6rja med f\u00f6rsta v\u00e4xeln, vilket kraftigt minskar hjulspinnet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00e5 inte panik och anv\u00e4nd inte bromsarna f\u00f6r mycket.<\/h4>\n\n\n\n

Se till att du inte ”d\u00f6dar” hjulet och f\u00e5 ingen panik om bilens \u00e4nde glider.
Ha en bra k\u00e4nsla f\u00f6r hur v\u00e4l planterad bilen \u00e4r p\u00e5 v\u00e4gen, om svansen k\u00e4nns som att glida iv\u00e4g, sl\u00e4pp foten fr\u00e5n gaspedalen och motstyr f\u00f6rsiktigt. Anv\u00e4nd inte bromsarna f\u00f6r mycket och anv\u00e4nd v\u00e4xlar f\u00f6r att sakta ner. Var f\u00f6rsiktig med alla dina ingrepp. Undvik att bromsa och sv\u00e4nga i kurvor och f\u00f6rs\u00f6k att anv\u00e4nda bromsarna endast p\u00e5 rakstr\u00e4ckor.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6r l\u00e5ngsamt och f\u00f6rsiktigt.<\/h3>\n\n\n\n

Ta avst\u00e5nd fr\u00e5n andra fordon och k\u00f6r l\u00e5ngsamt och se alltid till att ha bilens lampor p\u00e5slagna, \u00e4ven p\u00e5 dagtid n\u00e4r det inte finns n\u00e5gon dimma. Accelerera inte f\u00f6r snabbt eftersom du kan f\u00f6rlora kontrollen \u00f6ver fordonet. Se ocks\u00e5 till att aldrig accelerera i sv\u00e4ngar.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6va, \u00f6va, \u00f6va<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ny f\u00f6rare eller om du k\u00f6r din BMW med fyrhjulsdrift i sn\u00f6 f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen, se till att hitta en tom parkeringsplats och \u00f6va p\u00e5 att bromsa, gasa och sv\u00e4nga s\u00e5 att du f\u00e5r en bra k\u00e4nsla f\u00f6r bilens kapacitet, liksom f\u00f6r din egen.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r k\u00f6ra en RWD BMW?<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med att k\u00f6ra en bil med fyrhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

Bakhjulsdrivna bilar, inklusive BMW:s, ger mer kraft och kontroll i bra klimatf\u00f6rh\u00e5llanden. De accelererar mycket snabbare i de tidiga varvtalen och g\u00f6r att du kan ta snabba kurvor utan att f\u00f6rlora dragkraft. De \u00e4r svagast i d\u00e5liga v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden som sn\u00f6 och regn eftersom de \u00e4r ben\u00e4gna att tappa kontrollen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r RWD BMW:er roligare \u00e4n xDrive eller BMW:er med framhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

BMW med bakhjulsdrift \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ge k\u00f6rgl\u00e4dje som f\u00e5 andra fordon kan. De k\u00e4nns definitivt mer tillfredsst\u00e4llande och roliga att k\u00f6ra eftersom du k\u00e4nner dig som en professionell f\u00f6rare n\u00e4r du f\u00e5ngar och korrigerar r\u00e4tt \u00f6verstyrningsmoment under en bakhjulsglidning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r bakhjulsdrivna BMW-bilar d\u00e5liga i regn?<\/h4>\n\n\n\n

Oavsett om du k\u00f6r din BMW med bakhjulsdrift i sn\u00f6 eller i regn \u00e4r det d\u00e5ligt eftersom d\u00e4ckens dragkraft inte \u00e4r s\u00e5 bra som du skulle vilja att de var. Se till att undvika att bromsa i kurvor och att h\u00e5lla avst\u00e5nd till andra fordon och f\u00f6lja hastighetsbegr\u00e4nsningen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vanligtvis har bakhjulsdrivna bilar en mindre del av bilens vikt f\u00f6rdelad p\u00e5 de drivna hjulen, vilket g\u00f6r bilen mindre stabil \u00e4n en AWD-, 4WD- eller FWD-bil. Detta inneb\u00e4r i allm\u00e4nhet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":964,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/963"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=963"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/963\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/964"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=963"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=963"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=963"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}