{"id":955,"date":"2021-05-27T11:46:16","date_gmt":"2021-05-27T11:46:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=955"},"modified":"2021-05-27T11:46:16","modified_gmt":"2021-05-27T11:46:16","slug":"vad-ar-en-7-vaxlad-porsche-doppelkupplung","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-en-7-vaxlad-porsche-doppelkupplung\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r en 7-v\u00e4xlad Porsche Doppelkupplung?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) \u00e4r en Porsche-beteckning f\u00f6r den blixtsnabba dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5dan (DCT) som anv\u00e4nds i m\u00e5nga moderna Porsche-modeller. Porsche introducerade PDK-systemet f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i en Porsche 965 Le Mans-prototyp fr\u00e5n 1983.<\/p>\n\n\n\n

En av de f\u00f6rsta massproducerade bilarna med dubbelkopplingsl\u00e5da var Volkswagen R32 fr\u00e5n 2003, och Porsche f\u00f6ljde snart efter med ett g\u00e4ng PDK-utrustade 911:or. Numera betraktas Porsches PDK-system allm\u00e4nt som en av, om inte den b\u00e4sta DCT-v\u00e4xell\u00e5dan i hela bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta f\u00f6rdelarna med PDK-systemet \u00e4r m\u00f6jligheten att v\u00e4xla p\u00e5 ett \u00f6gonblick. Dessutom st\u00f6r systemet inte kraftfl\u00f6det, vilket g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att h\u00e5lla sig p\u00e5 plats utan att f\u00f6rlora balansen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK j\u00e4mf\u00f6rt med en manuell v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

I Porsches nuvarande sortiment kan du v\u00e4lja mellan en PDK eller en god gammal manuell v\u00e4xell\u00e5da. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det manuella alternativet endast finns tillg\u00e4ngligt f\u00f6r 911- eller Cayman\/Boxster-modellerna, och alla andra modeller \u00e4r standard med en Porsche PDK.<\/p>\n\n\n\n

Att j\u00e4mf\u00f6ra de tv\u00e5 \u00e4r en fr\u00e5ga om preferenser. M\u00e5nga bilentusiaster, s\u00e4rskilt \u00e4ldre, anser att en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r en viktig del av varje 911-modell. Men PDK-systemet \u00e4r mycket snabbare, smidigare och l\u00e4ttare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Ur teknisk synvinkel kommer en manuell v\u00e4xell\u00e5da att \u00f6ka din 0-60-tid med s\u00e5 mycket som 0,5-1 sekund, och ditt varvtal kommer ocks\u00e5 att vara l\u00e4gre f\u00f6r att se till att du inte st\u00f6ter p\u00e5 varvtalsgr\u00e4nsen. Manuella v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4ttare och de ger dig en st\u00f6rre k\u00e4nsla av kontakt med motorn, vilket kan g\u00f6ra k\u00f6rupplevelsen mycket mer engagerande.
Ur ett dagligt perspektiv \u00e4r dock en PDK ett b\u00e4ttre alternativ p\u00e5 grund av dess enkelhet, snabbhet och l\u00e4tthet i k\u00f6rningen. Du kan ocks\u00e5 styra PDK-v\u00e4xell\u00e5dan manuellt med hj\u00e4lp av rattmonterade v\u00e4xelpedaler.
Sensmoralen i historien \u00e4r – om du vill ha den snabbaste 911:an ska du v\u00e4lja PDK. Men om du vill ha en mer engagerande upplevelse ska du v\u00e4lja den manuella v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK vs. en manuell v\u00e4xell\u00e5da tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

En manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ganska enkel. Om du \u00e4r bekant med dem b\u00f6r du inte ha n\u00e5gra problem med tillf\u00f6rlitligheten. En PDK d\u00e4remot isolerar f\u00f6raren fr\u00e5n behovet av att v\u00e4xla, vilket inneb\u00e4r att r\u00e4tt Porsche-v\u00e4xelkalibrering kommer att vara aktiv och inriktad p\u00e5 att ge ett tillf\u00f6rlitligt system.<\/p>\n\n\n\n

En eventuell ”olycka” med en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r mer sannolik \u00e4n med en PDK eftersom de flesta problemen beror p\u00e5 m\u00e4nskliga fel. Detta inneb\u00e4r att det \u00e4r mycket mer sannolikt att du f\u00f6rst\u00f6r en manuell v\u00e4xell\u00e5da j\u00e4mf\u00f6rt med en PDK. Men ur en allm\u00e4n h\u00e5llbarhetssynpunkt \u00e4r b\u00e5da dessa alternativ mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt h\u00e5llbara.<\/p>\n\n\n\n

Porsche h\u00e4vdar att PDK-v\u00e4xell\u00e5dan h\u00e5ller hela livet, och i de flesta fall \u00e4r detta inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n sanningen om du underh\u00e5ller din bil p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Men de flesta 911:or k\u00f6rs inte lika ofta som en vanlig Honda Accord, och under hela sin livstid kanske de bara ackumulerar 60-100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att en modern PDK-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig p\u00e5 grund av bristen p\u00e5 oavsiktliga felv\u00e4xlingar, och ett modernt PDK-system kan ocks\u00e5 g\u00f6ra automatisk varvtalsanpassning, vilket syftar till att s\u00e4nka differentialens belastning vid v\u00e4xling av v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

Kostnader, effektivitet och komfort<\/h2>\n\n\n\n

Under PDK-systemets tidigare dagar brukade Porsche ta ut en ganska rej\u00e4l summa f\u00f6r PDK-uppgraderingen. Men nu \u00e4r PDK-transmissioner standard i n\u00e4stan alla Porsche-modeller. F\u00f6r vissa modeller som Porsche 911 GT3 kan du v\u00e4lja den manuella v\u00e4xell\u00e5dan som ett kostnadsfritt alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Porsche g\u00f6r detta f\u00f6r att uppmuntra potentiella \u00e4gare att forts\u00e4tta anv\u00e4nda en manuell v\u00e4xell\u00e5da eftersom en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r en del av Porsches historia. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att begagnatmarknaden oftast f\u00f6redrar en PDK-modell framf\u00f6r en modell med manuell v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Ur effektivitetssynpunkt \u00e4r PDK-v\u00e4xell\u00e5dan ett mycket b\u00e4ttre alternativ eftersom den g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r f\u00f6raren att v\u00e4lja ett specifikt k\u00f6rl\u00e4ge som syftar till att s\u00e4nka br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen. Du kan g\u00f6ra samma sak med en manuell v\u00e4xell\u00e5da om du vet hur man g\u00f6r, men optimeringen av PDK-systemet \u00e4r mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller att \u00f6ka den allsidiga effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Ur komfortsynpunkt \u00e4r PDK ocks\u00e5 ett b\u00e4ttre alternativ eftersom en PDK ger s\u00f6ml\u00f6sa v\u00e4xlingar. Om du dessutom s\u00e4tter systemet i komfortl\u00e4ge kommer din v\u00e4xell\u00e5da praktiskt taget att vara om\u00e4rklig. Och du m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att i trafik fr\u00e5n kof\u00e5ngare till kof\u00e5ngare kan en manuell v\u00e4xell\u00e5da helt enkelt inte m\u00e4ta sig med en PDK.<\/p>\n\n\n\n

PDK FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kommer PDK att vara det enda v\u00e4xell\u00e5dsalternativet f\u00f6r Porsche i framtiden?<\/h4>\n\n\n\n

I viss m\u00e5n \u00e4r PDK redan det enda alternativet eftersom alla Porsches lyxmodeller inte har erbjudit n\u00e5gon manuell v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 m\u00e5nga \u00e5r. Att d\u00f6ma av de senaste uttalandena fr\u00e5n Porsche kommer det manuella v\u00e4xell\u00e5dsalternativet inte att f\u00f6rsvinna n\u00e5gonstans inom den n\u00e4rmaste tiden eftersom efterfr\u00e5gan p\u00e5 manuella 911:or fortfarande \u00e4r ganska stor, s\u00e4rskilt i USA.<\/p>\n\n\n\n

Kanske kommer alla Porsche-modeller som inte \u00e4r GT-modeller endast att erbjuda en PDK-v\u00e4xell\u00e5da inom en snar framtid, men n\u00e4r det g\u00e4ller GT 911- och Cayman\/Boxster-serierna finns det inga planer p\u00e5 att slopa den manuella v\u00e4xell\u00e5dan n\u00e5gon g\u00e5ng inom en snar framtid.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche PDK endast exklusivt f\u00f6r Porsche-modeller?<\/h4>\n\n\n\n

Fram till nyligen kunde du bara f\u00e5 en Porsche PDK med en Porsche, men den nyaste Bentley Continental GT och den 4-d\u00f6rrars Bentley Flying Spur har b\u00e5da en Porsche-baserad PDK-v\u00e4xell\u00e5da. Detta \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom b\u00e5de Bentley och Porsche \u00e4r en del av Volkswagen Auto Group.<\/p>\n\n\n\n

De flesta tillverkare som \u00e4gs av VAG delar mycket teknik. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Audi, Lamborghini och Bugatti ocks\u00e5 \u00e4r en del av VAG, men det finns inga uttalanden om att n\u00e5gon av dessa anv\u00e4nder en PDK-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r v\u00e4rldens b\u00e4sta DCT-v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

En bra DCT-v\u00e4xell\u00e5da (dual-clutch transmission) kan v\u00e4xla blixtsnabbt, men en bra DCT-v\u00e4xell\u00e5da m\u00e5ste kontinuerligt kunna tillhandah\u00e5lla otaliga startkontroller utan att missa ett \u00f6gonblick, och den m\u00e5ste ocks\u00e5 kunna avg\u00f6ra vilken v\u00e4xel som \u00e4r l\u00e4mplig f\u00f6r varje typ av k\u00f6rsituation.<\/p>\n\n\n\n

DCT-v\u00e4xell\u00e5dan som erbjuds i Ford GT hyllas allm\u00e4nt som en av de b\u00e4sta DCT-v\u00e4xell\u00e5dorna n\u00e5gonsin, samma sak g\u00e4ller i princip alla nyare Ferrari- och Mclaren-modeller. V\u00e4xell\u00e5dan i 6,5L V12 Ferrari F12 TDF kan ge fantastiska v\u00e4xlingstider \u00e4ven med en kolossal V12-motor.<\/p>\n\n\n\n

Men den b\u00e4sta DCT-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en Porsche PDK DCT-v\u00e4xell\u00e5da eftersom Porsches v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r solida f\u00f6r alla t\u00e4nkbara k\u00f6rscenarier. Vissa Ferrari-, McLaren- och Lamborghini-modeller erbjuder en klumpig upplevelse vid l\u00e4gre hastigheter, men Porsche PDK lyckas erbjuda en smidig upplevelse oavsett tid och plats.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) \u00e4r en Porsche-beteckning f\u00f6r den blixtsnabba dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5dan (DCT) som anv\u00e4nds i m\u00e5nga moderna Porsche-modeller. Porsche introducerade PDK-systemet f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i en Porsche 965 Le Mans-prototyp fr\u00e5n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":956,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/955"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=955"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/955\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/956"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=955"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=955"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=955"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}