{"id":926,"date":"2021-05-27T11:25:33","date_gmt":"2021-05-27T11:25:33","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=926"},"modified":"2021-05-27T11:25:33","modified_gmt":"2021-05-27T11:25:33","slug":"basta-elbilar-for-en-forsta-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-elbilar-for-en-forsta-bil\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta elbilar f\u00f6r en f\u00f6rsta bil"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att bli det mest popul\u00e4ra nya bilsegmentet. Efter lanseringen av Tesla Model S har elbilsmarknaden f\u00e5tt ett rej\u00e4lt uppsving i forskning och utveckling.<\/p>\n\n\n\n

Om du bor i ett omr\u00e5de d\u00e4r du kan utnyttja ett ordentligt laddningsn\u00e4tverk \u00e4r en elbil som f\u00f6rsta bil ett bra f\u00f6rslag. De b\u00e4sta mindre kompakta elbilarna \u00e4r Peugeot e-208, Mini Electric, Honda E, BMW i3S, VW e-UP och Renault Zoe.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en st\u00f6rre, men fortfarande ganska kompakt elbil \u00e4r de b\u00e4sta alternativen Tesla Model 3 eller Model Y, VW ID.4, Kia Niro EV eller Audi e-Tron SUV. Detta \u00e4r f\u00f6rmodligen det mest popul\u00e4ra EV-segmentet som finns och kommer snart att vara det mest konkurrenskraftiga av alla.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha en komplett lyxig EV-upplevelse \u00e4r det Porsche Taycan, Tesla Model S, Mercedes EQS och Audi e-Tron GT du ska \u00f6verv\u00e4ga. Detta \u00e4r det EV-segment som g\u00f6r allt v\u00e4sen av sig i dag, och i stort sett alla dessa bilar \u00e4r i teknisk framkant f\u00f6r varje respektive m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta lilla elfordon som f\u00f6rsta bil<\/h2>\n\n\n\n

En liten hatchback EV \u00e4r f\u00f6rmodligen det b\u00e4sta alternativet f\u00f6r stadsrundor eftersom den h\u00e4r typen av bilar \u00e4r sm\u00e5, smidiga, l\u00e4tta att man\u00f6vrera och parkera, och de kostar inte heller s\u00e5 mycket. Att navigera en Taycan eller en Model S genom tr\u00e5nga stadsgator kan ibland k\u00e4nnas lite frustrerande, men det \u00e4r d\u00e4r dessa fickraketer utm\u00e4rker sig.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 erbjuder en snygg interi\u00f6r och exteri\u00f6rdesign, en \u00f6verkomlig prislapp och en hyfsad anv\u00e4ndbar r\u00e4ckvidd som tar denna Peugeot till den absoluta toppen av listan \u00f6ver hatchback EV-bilar. Mini Electric och BMW i3 \u00e4r ganska lika eftersom de erbjuder samma drivlina.<\/p>\n\n\n\n

Men det \u00e4r d\u00e4r likheterna slutar eftersom Mini \u00e4r mer positionerad som en vanlig bil med en EV-drivlina, medan BMW i3 ser ut och k\u00e4nns som en riktig EV. I3 kostar visserligen mer \u00e4n Mini och majoriteten av de bilar som listas h\u00e4r, men den erbjuder inte s\u00e5 mycket mer i geng\u00e4ld.<\/p>\n\n\n\n

Honda E ser fantastisk ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r, VW Up ser konstig ut och Renault Zoe ligger n\u00e5gonstans mittemellan. Alla tre \u00e4r likartade, men Honda E \u00e4r den som ser mest lovande ut.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta kompakta elbilar som f\u00f6rsta bil<\/p>\n\n\n\n

Kompakta EV:er b\u00f6rjar precis komma ikapp, men om n\u00e5gra \u00e5r kommer vi troligen att bevittna att just detta EV-segment erbjuder flest alternativ. Kompakta elbilar \u00e4r den perfekta medelv\u00e4gen mellan de alldeles f\u00f6r sm\u00e5 stadsbilarna med elbilar och de alldeles f\u00f6r stora elektriska SUV:er och sedans.<\/p>\n\n\n\n

Och Tesla Model 3 verkar vara det b\u00e4sta valet av alla. Model 3 drar nytta av Teslas avancerade laddningsn\u00e4tverk, plus att den ocks\u00e5 ser bra ut inuti. Model Y \u00e4r mer eller mindre samma bil som Model 3, och dessa tv\u00e5 \u00e4r sannolikt de tv\u00e5 b\u00e4sta kompakta elbilsalternativen som finns.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 g\u00f6r ocks\u00e5 en hel del v\u00e4sen av sig p\u00e5 sistone eftersom det verkar som om VW \u00e4ntligen har byggt en fullt konkurrenskraftig elbil. Och det \u00e4r faktiskt sant eftersom ID.4 erbjuder massor av anv\u00e4ndbara tekniska funktioner fr\u00e5n VAG-familjen som g\u00f6r att ID.4 verkar vara en uppklassig modell j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig VW Golf.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron SUV \u00e4r ocks\u00e5 ett ganska popul\u00e4rt alternativ. SUV:erna e-Tron och Mercedes EQC \u00e4r EV-versionerna av Audi Q5 och Mercedes GLC. B\u00e5da dessa \u00e4r fantastiska b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, men just nu kan de inte m\u00e4ta sig med Tesla.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta lyxiga elbilar<\/h2>\n\n\n\n

Lyx-EV:er blomstrar just nu, och det verkar som om det varje m\u00e5nad finns en ny konkurrent i stan. Dessa bilar erbjuder rymd\u00e5ldersteknik i kombination med gott gammalt l\u00e4der och pianosvart\/tr\u00e4inl\u00e4ggningar. De \u00e4r det allra b\u00e4sta som EV-marknaden kan erbjuda, och om du v\u00e4ljer en av dessa som din f\u00f6rsta bil hamnar du direkt i toppen av listan.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen b\u00e4sta lyxiga elbilen som finns d\u00e4r just nu \u00e4r Porsche Taycan eftersom Taycan erbjuder fantastisk design b\u00e5de inifr\u00e5n och ut, en \u00e4kta Porsche-k\u00f6rupplevelse och en fantastisk f\u00f6rutsp\u00e5dd tillf\u00f6rlitlighetsgrad. Porsche s\u00e4ger att Taycan till 100 % \u00e4r en \u00e4kta Porsche, och det verkar som om de flesta Porsche-entusiaster tenderar att h\u00e5lla med.<\/p>\n\n\n\n

Model S \u00e5 andra sidan kan inte matcha Taycan, Mercedes eller Audi n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, sportighet, komfort eller byggkvalitet. Men Tesla erbjuder ett mycket mer avancerat laddningsn\u00e4tverk vilket g\u00f6r Model S till en mycket enklare bil att leva i inom omr\u00e5den d\u00e4r det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga laddningsstationer.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT \u00e4r utan tvekan den snyggaste elbilen p\u00e5 planeten, och modellen e-Tron RS GT \u00e4r ocks\u00e5 en av de snabbaste. Mercedes EQS \u00e4r t\u00e4nkt att vara EV:s S-klass, vilket g\u00f6r EQS till den lyxigaste EV:n p\u00e5 marknaden just nu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r en EV ett bra f\u00f6rsta bilalternativ?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 flera olika aspekter. F\u00f6rst och fr\u00e4mst b\u00f6r du kunna dra nytta av infrastruktur f\u00f6r snabbladdning om du vill ha en verkligt s\u00f6ml\u00f6s \u00e4gandeupplevelse av en elbil. Och sanningen \u00e4r att st\u00f6rre delen av v\u00e4rlden fortfarande inte erbjuder inte alls lika m\u00e5nga laddningsstationer f\u00f6r att detta ska vara m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa, \u00e4ga, serva och s\u00e4lja en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r mycket enklare och mindre stressigt. Du b\u00f6r f\u00f6rmodligen v\u00e4lja en vanlig ICE\/hybridbil om du bara planerar att \u00e4ga en enda bil.<\/p>\n\n\n\n

Vilken EV \u00e4r den sportigaste?<\/h4>\n\n\n\n

Den sportigaste elbilen som finns \u00e4r Taycan. Men om du tittar p\u00e5 den allra h\u00f6gsta delen av EV-marknaden, tillverkar m\u00e4rken som Rimac, Pininfarina och Lotus bilar som kan n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 mindre \u00e4n 2 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Men just nu \u00e4r Taycan den sportigaste. Tesla Model S Plaid kommer snart att sl\u00e4ppas och den kommer att erbjuda en b\u00e4ttre 0-60mph-tid, men hanteringsegenskaperna kommer f\u00f6rmodligen \u00e4nd\u00e5 inte att kunna matcha Taycan.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det att ladda upp en elbil fullt ut?<\/h4>\n\n\n\n

Ett typiskt bilbatteri \u00e4r n\u00e5gonstans runt 60 kWh, och det tar ungef\u00e4r 8 timmar att ladda upp det genom ett vanligt 7 kW v\u00e4gguttag. Om du anv\u00e4nder en vanlig billaddare som oftast finns p\u00e5 motorv\u00e4gar och h\u00e5llplatser, f\u00e5r du r\u00e4kna med cirka 40 minuter f\u00f6r en 80-procentig laddning.
Om du hittar en snabbladdare kan du l\u00e4tt f\u00e5 80 % laddning efter 20-30 minuter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att bli det mest popul\u00e4ra nya bilsegmentet. Efter lanseringen av Tesla Model S har elbilsmarknaden f\u00e5tt ett rej\u00e4lt uppsving i forskning och utveckling. Om du bor<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/926"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=926"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/926\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=926"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=926"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=926"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}