{"id":89,"date":"2021-04-06T08:00:21","date_gmt":"2021-04-06T08:00:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=89"},"modified":"2021-04-06T08:00:21","modified_gmt":"2021-04-06T08:00:21","slug":"ar-mercedes-battre-an-lexus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-battre-an-lexus\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes b\u00e4ttre \u00e4n Lexus?"},"content":{"rendered":"\n

Oavsett om du v\u00e4ljer en Lexus eller en Mercedes kommer du inte att bli besviken. B\u00e5da m\u00e4rkena erbjuder exceptionellt v\u00e4lgjorda bilar, som allm\u00e4nt anses vara toppklassiga inom m\u00e5nga olika segment. N\u00e4r vi gr\u00e4ver lite djupare i de finare detaljerna b\u00f6rjar dock saker och ting f\u00f6r\u00e4ndras och den tydliga vinnaren avsl\u00f6jas.<\/p>\n\n\n\n

Varum\u00e4rkesbild<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Mercedes och Lexus betraktas allm\u00e4nt som lyxm\u00e4rken. Men det finns en stor skillnad i hur b\u00e5da dessa m\u00e4rken uppfattas n\u00e4r det g\u00e4ller specifika marknader.
I Europa dominerar tyska tillverkare som Mercedes, BMW och Audi marknaden. Och det finns inga tecken p\u00e5 att Lexus skulle kunna konkurrera inom en avl\u00e4gsen framtid. Detta beror delvis p\u00e5 att de tyska tillverkarna faktiskt aldrig misslyckas med att leverera. De har konsekvent erbjudit \u00f6verd\u00e5diga lyxfordon f\u00f6r den europeiska marknaden.
I USA d\u00e4remot har de inhemska bilm\u00e4rkena inte varit lika konsekventa. Varum\u00e4rken som Lincoln och Cadillac f\u00f6rlorade mycket prestige p\u00e5 70-talet, och \u00e4r f\u00f6rst nu p\u00e5 v\u00e4g att sakta \u00e5terf\u00e5 fotf\u00e4ste som lyxm\u00e4rken.
Detta kan vara anledningen till att Lexus kom till st\u00e5nd fr\u00e5n b\u00f6rjan. Lexus skapades som en lyxavdelning inom Toyota, fr\u00e4mst f\u00f6r att konkurrera p\u00e5 den amerikanska marknaden.
B\u00e5de Lexus och Mercedes varum\u00e4rken utstr\u00e5lar f\u00f6rfining och lyx, men det finns en klar f\u00f6rdel p\u00e5 den tyska sidan. Mercedes har en l\u00e5ng historia av att vara en av de mest dominerande biltillverkarna p\u00e5 planeten. Medan Lexus, \u00e4ven om det \u00e4r lyxigt och i niv\u00e5 med Mercedes n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet, helt enkelt inte kan matcha den attraktionskraft som Mercedes-namnet erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes och Lexus anses b\u00e5da allm\u00e4nt vara v\u00e4lbyggda bilar, men det finns anm\u00e4rkningsv\u00e4rda skillnader p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen som \u00e4r v\u00e4rda att fundera \u00f6ver.
Mercedes grundades 1926 och har sedan dess bed\u00f6mts som en av bilindustrins st\u00f6rsta innovat\u00f6rer. De uppfann till och med sj\u00e4lva bilen 1886. Allt eftersom tiden gick fortsatte Mercedes att f\u00f6rnya sig, vilket resulterade i att dagens Mercedesbilar \u00e4r de mest funktionsfyllda bilarna p\u00e5 marknaden.
Men att l\u00e4gga till fler delar, varav vissa tillverkas av tredjepartsutvecklare, har lett till att Mercedes endast har ett genomsnittligt tillf\u00f6rlitlighetsbetyg. Vissa s\u00e4ger att det beror p\u00e5 den mycket komplexa arkitektur som en Mercedes bygger p\u00e5, medan andra tror att det mest beror p\u00e5 problem med kvalitetskontrollen.
Lexus som varum\u00e4rke grundades 1989 och \u00e4r mest k\u00e4nt som Toyotas lyxavdelning. \u00c4ven om det kan verka som en nackdel tenderar tillf\u00f6rlitlighetsresultaten att visa motsatsen. Lexus-bilar har genomg\u00e5ende betraktats som de mest tillf\u00f6rlitliga lyxbilarna p\u00e5 planeten.
Lexusbilar \u00e4r otroligt p\u00e5litliga. Toyota, deras moderbolag, \u00e4r ocks\u00e5 mycket k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka motorer med l\u00e5ng livsl\u00e4ngd, s\u00e5 detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r Lexus. Medan Mercedes endast har ett genomsnittligt tillf\u00f6rlitlighetsbetyg visar Lexus att komplexa bilar inte i sig \u00e4r mer op\u00e5litliga, och Lexus tar en klar seger p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen.<\/p>\n\n\n\n

Teknik<\/h2>\n\n\n\n

Teknik och s\u00e4kerhet \u00e4r b\u00e5da framtr\u00e4dande anledningar till varf\u00f6r man skulle spendera det d\u00e4r lilla extra f\u00f6r en Mercedes eller Lexus. Det finns dock en stor skillnad mellan de tv\u00e5. \u00c4ven om b\u00e5da m\u00e4rkena \u00e4r h\u00f6gteknologiskt certifierade \u00e4r Mercedes nyaste erbjudanden garanterat imponerande n\u00e4r det g\u00e4ller teknik.
Till exempel \u00e4r MBUX-systemet som erbjuds i Mercedes som ett internt infotainmentsystem helt m\u00f6jligtvis det b\u00e4sta infotainmentsystemet p\u00e5 marknaden. Systemet kan styras p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt, t.ex. genom peksk\u00e4rmsinmatning, r\u00f6ststyrning, rattstyrning och geststyrning.
Lexus infotainmentsystem \u00e4r inte uppdaterat och s\u00e4ttet att styra det \u00e4r ganska besv\u00e4rligt eller rent av irriterande. Lexus sk\u00e4rmar \u00e4r mycket mindre skarpa, mycket mindre i storlek och erbjuder mycket mindre funktionalitet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet anses b\u00e5da m\u00e4rkena erbjuda tillr\u00e4ckliga eller till och med bra s\u00e4kerhetsbetyg. Mercedes ligger dock i topp och \u00e4r det fj\u00e4rde s\u00e4kraste bilm\u00e4rket 2020 enligt IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Lexus kom inte in p\u00e5 topp 15 f\u00f6r 2020, men anses ocks\u00e5 allm\u00e4nt vara ett s\u00e4kert m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda erbjuder Mercedes ocks\u00e5 ett st\u00f6rre utbud fr\u00e5n sitt underm\u00e4rke AMG. Men Lexus \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r sina fantastiska prestandabilar, s\u00e4rskilt Lexus LFA, som allm\u00e4nt anses vara en av de mest sp\u00e4nnande bilarna i modern tid.
Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande mer \u00e4n 20 h\u00f6gpresterande AMG-modeller, allt fr\u00e5n en liten hatchback upp till exotiska AMG GT-modeller. \u00c5 andra sidan erbjuder Lexus endast tre frist\u00e5ende prestandabilar.
\u00c4ven om sj\u00e4lva antalet prestandabilar i deras sortiment g\u00f6r Mercedes till ett b\u00e4ttre prestandam\u00e4rke totalt sett, \u00e4r det en stor skillnad i marknadsandelar f\u00f6r dessa tv\u00e5 m\u00e4rken n\u00e4r det g\u00e4ller prestandabilar. Antalet prestandabilar som finns tillg\u00e4ngliga bekr\u00e4ftar bara detta faktum ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

FAQs: Lexus vs. Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r en Lexus dyrare \u00e4n en Mercedes?<\/h3>\n\n\n\n

Medan det genomsnittliga marknadspriset f\u00f6r en Lexus ligger runt 35 500 dollar \u00e4r det genomsnittliga marknadspriset f\u00f6r en Mercedes lite l\u00e4gre, 33 700 dollar. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att Mercedes erbjuder ett st\u00f6rre utbud av mindre mer prisv\u00e4rda bilar.
N\u00e4r man r\u00e4knar in \u00e4gandekostnaderna under fem \u00e5r verkar Lexus vara ett b\u00e4ttre fynd.
N\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4kringskostnader ligger Lexus p\u00e5 cirka 1 300 dollar per \u00e5r, vilket inte \u00e4r billigt. Mercedes \u00e5rliga f\u00f6rs\u00e4kringskostnader ligger dock n\u00e4rmare 2 000 dollar. Detta kan bero p\u00e5 att Mercedes \u00e4r ett mindre p\u00e5litligt m\u00e4rke \u00f6verlag.
Dessa siffror ber\u00e4ttar dock bara halva historien. M\u00e5nga olika faktorer avg\u00f6r f\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna, som oftast \u00e4r f\u00f6rknippade med orsaker som \u00e4r specifikt knutna till \u00e4garen eller modellen i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Lexus en bekv\u00e4mare bil \u00e4n en Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de Mercedes och Lexus \u00e4r extremt bekv\u00e4ma. Du kommer inte att g\u00f6ra n\u00e5got misstag genom att v\u00e4lja n\u00e5gon av de tv\u00e5. Mercedes har dock en liten f\u00f6rdel \u00e4ven h\u00e4r.
Detta kan bero p\u00e5 att Mercedes forts\u00e4tter att f\u00f6rnya sig mer \u00e4n m\u00e5nga andra m\u00e4rken p\u00e5 planeten. Vissa modeller som S-klassen \u00e4r k\u00e4nda som riktm\u00e4rket n\u00e4r det g\u00e4ller lyxsedaner. Mercedes bilar byggs fr\u00e4mst f\u00f6r den tyska marknaden som autobahncruiser, och det \u00e4r d\u00e4r de utm\u00e4rker sig.
Lexus-bilar erbjuder \u00f6verd\u00e5diga interi\u00f6rer och riktigt bekv\u00e4ma s\u00e4ten, men de erbjuder inte samma niv\u00e5 av komfort som en Mercedes g\u00f6r. Lexus delar vissa delar med sitt moderbolag Toyota. Det kan fungera bra n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men n\u00e4r det g\u00e4ller komfort n\u00e5r det inte upp till Mercedes niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Erbjuder Mercedes ett st\u00f6rre utbud av bilar \u00e4n Lexus?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande dussintals olika modeller f\u00f6r alla t\u00e4nkbara anv\u00e4ndningsomr\u00e5den. Utbudet b\u00f6rjar med den lilla A-klassens hatchback, f\u00f6ljt av en mindre sedan som C-klassen, en mellanstor sedan som E-klassen eller den fullstora sedanen, S-klassen. Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande nio olika SUV:er, ett blygsamt hybridprogram och en helt eldriven bil, EQC.
Lexus, \u00e5 andra sidan, erbjuder cirka 10 till 15 olika modeller, mestadels sedans och crossover-SUV:er.
Medan Mercedes har ett beundransv\u00e4rt hybridutbud \u00e4r Lexus hybridbilar n\u00e5gra av de mest effektiva hybridbilarna p\u00e5 planeten, eftersom Lexus har full\u00e4ndat hybridsegmentet. N\u00e4r det g\u00e4ller elbilar erbjuder Lexus UX300e.
Under 2019 s\u00e5lde Mercedes 2,34 miljoner bilar och Lexus s\u00e5lde mindre \u00e4n 750 000 bilar. \u00c4ven om skillnaden i antalet s\u00e5lda bilar 2019 verkar antyda att Mercedes trumfar Lexus p\u00e5 alla t\u00e4nkbara s\u00e4tt, \u00e4r det inte riktigt s\u00e5. Lexus \u00e4r ett mer blygsamt bilf\u00f6retag, men erbjuder fortfarande fantastiska bilar som \u00e4r i niv\u00e5 med den tyska j\u00e4tten i n\u00e4stan alla aspekter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Oavsett om du v\u00e4ljer en Lexus eller en Mercedes kommer du inte att bli besviken. B\u00e5da m\u00e4rkena erbjuder exceptionellt v\u00e4lgjorda bilar, som allm\u00e4nt anses vara toppklassiga inom m\u00e5nga olika segment.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":90,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[9,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/89"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=89"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/89\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/90"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=89"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=89"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=89"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}