{"id":865,"date":"2021-05-26T10:58:11","date_gmt":"2021-05-26T10:58:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=865"},"modified":"2021-05-26T10:58:11","modified_gmt":"2021-05-26T10:58:11","slug":"kommer-mercedes-att-gora-en-ny-gullwing","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kommer-mercedes-att-gora-en-ny-gullwing\/","title":{"rendered":"Kommer Mercedes att g\u00f6ra en ny Gullwing?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes-Benz 300SL Gullwing \u00e4r en av de mest ikoniska Mercedes-Benz-bilarna genom tiderna. Men kommer Mercedes n\u00e5gonsin att g\u00f6ra en ny Gullwing?
F\u00f6r tillf\u00e4llet har Mercedes-Benz inga planer p\u00e5 att tillverka ytterligare en Gullwing. Det finns dock planer p\u00e5 att hedra en av de mest eftertraktade Mercedes-modellerna genom tiderna genom att skapa en bil som \u00e4r mycket lik 1950-talets Gullwing.
Enligt Mercedes-Benz designchef Gordon Wagner kommer utformningen av den nya generationen av Mercedes flaggskeppssportbil SL att inspireras av den klassiska 300SL fr\u00e5n 1950-talet. Mercedes hoppas kunna g\u00f6ra en modern version av den klassiska ikonen.
\u00c4ven om Wagner bekr\u00e4ftade att en ny generation \u00e4r p\u00e5 g\u00e5ng och att SL:s framtid \u00e4r mycket ljus, klargjorde han att de ”m\u00e5svingade” d\u00f6rrarna, som senast fanns p\u00e5 SLS AMG, inte kommer att \u00e5terv\u00e4nda. Detta kan l\u00e5ta som en stor besvikelse f\u00f6r m\u00e5sving\u00e4lskare.
Wagner sade att bilen skulle bli en ny, icke-retrodesign med ”300SL:s DNA och anda”.<\/p>\n\n\n\n

Vad gjorde 1950-talets Mercedes-Benz 300SL Gullwing speciell?<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz 300SL Gullwing-bilar tillverkades p\u00e5 1950-talet, n\u00e4rmare best\u00e4mt 1994 och 1995. Totalt tillverkades 3 258 fordon och 1 400 var kup\u00e9er. Gullwingcoup\u00e9n var mycket popul\u00e4r och den prydde evenemang som Le Mans och N\u00fcrburgring.
Det som fick Gullwing att sticka ut fr\u00e5n konkurrenterna var de unikt utformade m\u00e5svingd\u00f6rrarna som l\u00e4mnade folk i h\u00e4pnad. Det var dock ganska besv\u00e4rligt att ta sig in och ut ur denna ikoniska bil. D\u00f6rrarna g\u00f6r fortfarande folk f\u00f6rbryllade.
Det var sv\u00e5rt att komma in i Gullwing p\u00e5 grund av dess h\u00f6ga tr\u00f6skel och lilla cockpit. Men detta avskr\u00e4ckte aldrig intresserade k\u00f6pare och avskr\u00e4cker dem inte heller idag. Denna vackra sportbil \u00e4r rolig att k\u00f6ra och ligger flera \u00e5r f\u00f6re sina konkurrenter n\u00e4r det g\u00e4ller teknik och prestanda.
Faktum \u00e4r att 300SL Gullwing var den snabbaste bilen i sin konkurrens p\u00e5 den tiden. Utrustad med en 3,0-liters motor med raka sex cylindrar och 215 h\u00e4stkrafter hade den h\u00e4r bilen den f\u00f6rsta br\u00e4nsleinsprutade motorn som tillverkades f\u00f6r massproduktion. \u00c4nnu i dag sticker 300SL Gullwing ut fr\u00e5n konkurrenterna.
Denna superbil, som \u00e4ven kallas W194, tillverkades ursprungligen f\u00f6r den amerikanska marknaden efter att Max Hoffman, en amerikan, pressat Mercedes att producera 300SL f\u00f6r den amerikanska marknaden. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 300SL Gullwing fortfarande en av de mest eleganta bilarna som n\u00e5gonsin tillverkats.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga generationer av SL har Mercedes-Benz lanserat hittills?<\/h4>\n\n\n\n

Hittills har Mercedes-Benz lanserat minst sju generationer av sin klassiska SL-modell. SL betyder i sin helhet Sportlich-Leicht, vilket kan \u00f6vers\u00e4ttas till Sport Lightweight p\u00e5 engelska. Den nuvarande SL-generationen lanserades 2013, och den genomsnittliga \u00e5ldern f\u00f6r en generation av n\u00e5gon nyare SL har varit minst 10 \u00e5r.
Eftersom SL-generationer h\u00e5ller sig kvar i minst 10 \u00e5r b\u00f6r du r\u00e4kna med att n\u00e4sta generation kommer att dyka upp inom de n\u00e4rmaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket \u00e4r en Gullwing Mercedes-Benz v\u00e4rd?<\/h4>\n\n\n\n

Denna ikoniska Mercedesbil ser inte bara exceptionellt elegant och sportig ut, utan lockar ocks\u00e5 till sig ett av de h\u00f6gsta priserna n\u00e4r det g\u00e4ller veteranbilar. Du kommer att bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver att Mercedes-Benz 300SL Gullwing kostar mellan 1 och 4 miljoner dollar.
\u00c5r 2012 s\u00e5ldes en unik 300SL med hel aluminiumkaross f\u00f6r hela 4 620 000 dollar. Detta var en av de 29 s\u00e5dana modeller som n\u00e5gonsin byggts. De flesta Gullwing-modeller s\u00e4ljs dock f\u00f6r mellan 2 och 3 miljoner dollar. S\u00e5 om du letar efter en av dessa ikoniska Mercedesbilar fr\u00e5n 1950-talet b\u00f6r du vara beredd att bryta banken.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes Gullwing 300SL s\u00e5 dyr?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att den \u00e4r snygg har Gullwing 300SL Gullwing-d\u00f6rrar och innovativ teknik. Mycket f\u00e5 Gullwing-bilar tillverkades, s\u00e5 den \u00e4r mycket exklusiv. Mercedes-Benz tillverkade endast cirka 1 400 bilar, vilket \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att de \u00e4r dyra p\u00e5 auktionsmarknaden.
Dessutom ger Gullwing-d\u00f6rrarna den ett unikt utseende, vilket g\u00f6r bilens pris \u00e4nnu h\u00f6gre. De f\u00e5 modeller som finns tillg\u00e4ngliga \u00e4r extremt dyra, om du har tur nog att f\u00e5 tag p\u00e5 en p\u00e5 auktionsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes Gullwing dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Liksom alla andra Mercedes-Benz bilmodeller \u00e4r det \u00e4nnu dyrare att underh\u00e5lla Gullwing eftersom det inte \u00e4r s\u00e5 enkelt att f\u00e5 tag p\u00e5 reservdelar. Efter att du har hittat reservdelarna m\u00e5ste du ocks\u00e5 betala f\u00f6r arbete. Du kan beh\u00f6va betala \u00f6ver 3 500 dollar f\u00f6r en enkel reservdel och arbete, eller \u00f6ver 17 000 dollar f\u00f6r en allvarlig del som bakre mitten.
Den goda nyheten \u00e4r att Mercedes har inf\u00f6rt ett nytt program som hj\u00e4lper m\u00e4nniskor att enkelt hitta reservdelar till sina Gullwings. Delarna kan best\u00e4llas fr\u00e5n alla Mercedes-Benz reservdelsleverant\u00f6rer och de \u00e4r inte lika dyra som tidigare.
Varje metalldel tillverkas av en certifierad leverant\u00f6r som anv\u00e4nder optimerade 3D-data fr\u00e5n karosserna p\u00e5 originalfordon. Resultatet \u00e4r utm\u00e4rkta reservdelar. N\u00e4r delarna har tillverkats f\u00e4rdigst\u00e4ller leverant\u00f6ren dem p\u00e5 gammaldags vis, med hj\u00e4lp av en tr\u00e4klubba.<\/p>\n\n\n\n

Vilken senaste Mercedes-Benz-modell har en Gullwing-d\u00f6rr?<\/h4>\n\n\n\n

Arvet fr\u00e5n Gullwing-d\u00f6rren forts\u00e4tter p\u00e5 Mercedes-Benz SLS AMG. F\u00f6rutom att ha samma d\u00f6rr har den h\u00e4r bilen m\u00e5nga likheter med den ikoniska 300SL Gullwing. Detta \u00e4r dock en aerodynamisk coupe-roadster-design som kommer med m\u00e5svingd\u00f6rrar. Men till skillnad fr\u00e5n den ber\u00f6mda Gullwing har den h\u00e4r enheten mer avancerade funktioner.
Mercedes SLS AMG levererar svindlande 631 h\u00e4stkrafter och accelererar fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 3,6 sekunder. Den har en hastighet p\u00e5 upp till 195 mph. Detta \u00e4r snabbare och kraftfullare \u00e4n 300SL Gullwing med 215 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r det oklart om Mercedes n\u00e5gonsin kommer att g\u00f6ra en ny Gullwing-bil eller inte. Det kommer dock nya modeller som har Gullwingens anda utan retrodesignen. Den modell som ligger n\u00e4rmast m\u00e5svingbilen \u00e4r den nya Mercedes SLS AMG GT. Till skillnad fr\u00e5n den ikoniska bilen har den h\u00e4r modellen inga m\u00e5svingd\u00f6rrar. Vad du kan vara s\u00e4ker p\u00e5 \u00e4r att n\u00e5gra modeller med Gullwing-anda kommer att finnas p\u00e5 marknaden f\u00f6rr eller senare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes-Benz 300SL Gullwing \u00e4r en av de mest ikoniska Mercedes-Benz-bilarna genom tiderna. Men kommer Mercedes n\u00e5gonsin att g\u00f6ra en ny Gullwing?F\u00f6r tillf\u00e4llet har Mercedes-Benz inga planer p\u00e5 att tillverka ytterligare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":866,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/865"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=865"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/865\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/866"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=865"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=865"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=865"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}