{"id":862,"date":"2021-05-26T10:54:19","date_gmt":"2021-05-26T10:54:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=862"},"modified":"2021-05-26T10:54:19","modified_gmt":"2021-05-26T10:54:19","slug":"hur-forhindrar-jag-att-min-bil-rostar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-forhindrar-jag-att-min-bil-rostar\/","title":{"rendered":"Hur f\u00f6rhindrar jag att min bil rostar?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r att f\u00f6rhindra att din bil rostar b\u00f6r du k\u00f6pa en nyare bil. Nyare bilar \u00e4r byggda p\u00e5 ett annat s\u00e4tt \u00e4n alla \u00e4ldre bilar. De anv\u00e4nder massor av rostavvisande material som galvaniserat st\u00e5l, zink, plastbel\u00e4ggningar, vaxer och e-coatings.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom rostskyddet fr\u00e5n fabriken kan du ocks\u00e5 v\u00e4lja ett par rostskyddstekniker fr\u00e5n eftermarknaden, till exempel underlackering, dropp-\/droppfria sprayer, elektroniska moduler. Dessa kostar upp\u00e5t 100 dollar och vissa av dem \u00e4r effektivare \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r du ocks\u00e5 tv\u00e4tta bilen regelbundet, s\u00e4rskilt under vintern n\u00e4r det finns mycket salt i n\u00e4rheten. Om du bor i ett kustomr\u00e5de b\u00f6r du f\u00f6rs\u00f6ka garagera bilen f\u00f6r att skydda den fr\u00e5n l\u00e5ngvarig saltuts\u00e4ttning. Dessutom \u00e4r lackskyddsfilm och massor av olika lackskyddande bel\u00e4ggningar ocks\u00e5 en bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd f\u00f6r nya bilar<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kommer nya bilar rostskyddade direkt fr\u00e5n fabriken. Ett av de mest popul\u00e4ra och effektiva s\u00e4tten att skydda mot rost fr\u00e5n fabrik \u00e4r \u00f6kad anv\u00e4ndning av galvaniserat st\u00e5l i hela bilen. Galvanisering \u00e4r en process d\u00e4r j\u00e4rnet\/st\u00e5let skyddas av ett j\u00e4mnt f\u00f6rdelat lager zink som st\u00f6ter bort rost under ganska l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Biltillverkare \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda s\u00e4rskilda plastliknande f\u00e4rgbel\u00e4ggningar som ocks\u00e5 \u00e4r effektiva f\u00f6r att g\u00f6ra bilen blankare i processen. Dessa bel\u00e4ggningar appliceras efter den klara lacken, eller s\u00e5 blandas de j\u00e4mnt in i sj\u00e4lva den klara lacken.<\/p>\n\n\n\n

Massor av bilm\u00e4rken t\u00e4cker ocks\u00e5 eventuella s\u00e5rbara metaller innan de l\u00e4mnar fabriken med andra mer rostavvisande metaller. Vissa m\u00e4rken anv\u00e4nder ocks\u00e5 elektrisk str\u00f6m f\u00f6r att elektriskt ladda bilens panel, vilket ofta anv\u00e4nds som rostskydd i marinbranschen.<\/p>\n\n\n\n

Till r\u00e5ga p\u00e5 allt anv\u00e4nder de ocks\u00e5 en massa olika vaxliknande produkter som \u00e4r utformade f\u00f6r att t\u00e4cka upp alla o\u00e5tkomliga vr\u00e5r och h\u00e5l. N\u00e4r bilarna l\u00e4mnar fabriken inspekteras de noggrant f\u00f6r att se till att alla dessa steg \u00e4r korrekt utf\u00f6rda.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd eftermarknaden<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha ytterligare rostskydd finns det n\u00e5gra popul\u00e4ra rostskyddstekniker eftermarknaden att \u00f6verv\u00e4ga. En av de mest popul\u00e4ra \u00e4r en dedikerad tj\u00e4rbaserad bel\u00e4ggning som vanligtvis appliceras p\u00e5 alla k\u00e4nsliga delar av din undersida.<\/p>\n\n\n\n

Denna bel\u00e4ggning kostar vanligtvis 100-200 dollar och h\u00e5ller i n\u00e5gra \u00e5r eller s\u00e5. Skyddsniv\u00e5erna \u00e4r hyfsade om bel\u00e4ggningen appliceras korrekt. Du b\u00f6r ocks\u00e5 kolla in olika typer av droppande eller droppl\u00f6sa oljesprayer. Dessa sprayer kostar ocks\u00e5 100-200 dollar och \u00e4r ocks\u00e5 ganska framg\u00e5ngsrika n\u00e4r det g\u00e4ller att avvisa rost i n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Versionen med droppoljespray sprutas p\u00e5 strategiska delar och droppar in i alla k\u00e4nsliga omr\u00e5den. Nackdelen med den h\u00e4r metoden \u00e4r de kontinuerliga l\u00e4ckorna tills l\u00f6sningen slutligen h\u00e5rdnar. Men den droppl\u00f6sa oljesprayen kan till och med kr\u00e4va att du borrar i bilens paneler, och detta \u00e4r ganska tveksamt.<\/p>\n\n\n\n

En av de senaste metoderna \u00e4r en s\u00e4rskild elektronisk modul som, om den placeras strategiskt, s\u00e4nder ut en konstant elektrisk str\u00f6m genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin borde stoppa korrosionen. Men dessa \u00e4r inte s\u00e5 effektiva om det inte finns mycket fukt runt omkring konstant, och de kostar dessutom n\u00e5gra hundra dollar.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r-det-sj\u00e4lv rostskydd<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte sant att alla rostskyddstekniker ska l\u00e4mnas till proffs. \u00c4ven att reng\u00f6ra bilen inifr\u00e5n och ut hj\u00e4lper till att st\u00f6ta bort rost i l\u00e4ngden. Din inredning kan vara smutsig under l\u00e5ng tid, och s\u00e5dan smuts kan leta sig in i alla vr\u00e5r som inte \u00e4r l\u00e4tta att n\u00e5, och de kan ocks\u00e5 orsaka rost med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom g\u00f6r en fullst\u00e4ndig regelbunden biltv\u00e4ttprocess ocks\u00e5 underverk f\u00f6r rostskyddet eftersom den tar bort alla typer av f\u00f6roreningar fr\u00e5n panelerna som kan orsaka korrosion p\u00e5 sikt. Se till att du \u00e4ven reng\u00f6r bilens undersida.<\/p>\n\n\n\n

Dessa processer \u00e4r oerh\u00f6rt viktiga om du bor i ett kustn\u00e4ra omr\u00e5de som ofta sl\u00e5s av salt. Samma sak g\u00e4ller vintertid om ditt omr\u00e5de anv\u00e4nder salt som isavh\u00e5llande medel. F\u00f6rs\u00f6k att h\u00e5lla ett s\u00e4kert avst\u00e5nd till andra bilar p\u00e5 v\u00e4gen, eftersom sm\u00e5 stenskott kan skada lacken och senare orsaka rost om de n\u00e5r den nakna metallen.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 kolla in sm\u00e4rtskyddsfilmer eftersom de \u00e4r en ganska popul\u00e4r metod f\u00f6r lackskydd. Det finns massor av olika plastbel\u00e4ggningar f\u00f6r flera olika bilpaneler, och f\u00f6rs\u00f6k att r\u00e5dg\u00f6ra med ett proffs n\u00e4r du v\u00e4ljer en specifik produkt eftersom vissa av dem kan vara mer eller mindre gynnsamma beroende p\u00e5 en rad olika aspekter.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad ska jag g\u00f6ra om jag st\u00f6ter p\u00e5 rost?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du har st\u00f6tt p\u00e5 rost b\u00f6r du f\u00f6rmodligen ta in bilen f\u00f6r en inspektion. Om rosten \u00e4r ganska minimal b\u00f6r du slipa bort den, grundm\u00e5la den och m\u00e5la den. Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett bra tillf\u00e4lle att \u00f6verv\u00e4ga att anv\u00e4nda n\u00e5gra rostskyddsprodukter fr\u00e5n eftermarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vad du g\u00f6r ska du alltid inspektera bilen f\u00f6r ytterligare rost \u00e4ven om du inte kan hitta den. Ta in bilen f\u00f6r en inspektion, och en utbildad yrkesman \u00e4r vanligtvis utrustad med specialutrustning som kan inspektera bilen fullst\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta f\u00f6rekommer rost?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om det ibland kan verka vanligt \u00e4r rost i modern tid ganska ovanligt. Det beror i princip p\u00e5 att nyare bilar \u00e4r bra rostavvisande, men hela biltillverkningsprocessen \u00e4r mycket mer sofistikerad \u00e4n vad den en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om tillverkarna inte skulle anv\u00e4nda alla dessa specifika rostskyddande element skulle nyare bilar \u00e4nd\u00e5 vara mer rostavvisande j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre bilar eftersom panelavst\u00e5nden \u00e4r mycket b\u00e4ttre, och det \u00e4r \u00e4ven f\u00e4rgen och appliceringen av klarlack mycket b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Kan rost d\u00f6da en bil?<\/h4>\n\n\n\n

Tekniskt sett kan n\u00e4stan alla niv\u00e5er av rost ers\u00e4ttas eller \u00e5tg\u00e4rdas p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt. S\u00e5 teoretiskt sett nej, rost kan inte d\u00f6da en bil om det finns anledning och intresse f\u00f6r att bilen ska repareras. Med det sagt, om det inte \u00e4r ekonomiskt meningsfullt v\u00e4ljer de flesta m\u00e4nniskor skroten.<\/p>\n\n\n\n

Endast en liten andel av bilarna \u00e4r v\u00e4rda rostreparationer p\u00e5 h\u00f6g niv\u00e5. S\u00e5dana bilar \u00e4r vanligtvis v\u00e4rdefulla klassiker med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka som har f\u00f6rsummats i \u00e5ratal. S\u00e5dana ”ladug\u00e5rdsfynd”-bilar utg\u00f6r endast en liten andel, och de flesta bilar d\u00f6r av rost eftersom det slutliga v\u00e4rdet helt enkelt inte \u00e4r meningsfullt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r att f\u00f6rhindra att din bil rostar b\u00f6r du k\u00f6pa en nyare bil. Nyare bilar \u00e4r byggda p\u00e5 ett annat s\u00e4tt \u00e4n alla \u00e4ldre bilar. De anv\u00e4nder massor av rostavvisande<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/862"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=862"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/862\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=862"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=862"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=862"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}