{"id":859,"date":"2021-05-26T10:53:04","date_gmt":"2021-05-26T10:53:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=859"},"modified":"2021-05-26T10:53:04","modified_gmt":"2021-05-26T10:53:04","slug":"kan-man-laga-rost-under-en-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-man-laga-rost-under-en-bil\/","title":{"rendered":"Kan man laga rost under en bil?"},"content":{"rendered":"\n

Oftast kan rost \u00e5tg\u00e4rdas. Det finns stora skillnader mellan vissa fall av rost, och vissa av dem kan bara kr\u00e4va en liten justering, medan andra kan kr\u00e4va mycket karosseriarbete. Vissa rostiga bilar kr\u00e4ver till och med helt nya bilpaneler.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 det \u00e4r inte en fr\u00e5ga om det \u00e4r m\u00f6jligt, utan om det \u00e4r vettigt att laga en rostig bil? Att slipa ut ett korroderat omr\u00e5de och slipa ner det kostar mycket mindre j\u00e4mf\u00f6rt med att svetsa och byta ut paneler. S\u00e5 en rostig bil \u00e4r bara v\u00e4rd att reparera om det \u00e4r ekonomiskt genomf\u00f6rbart.<\/p>\n\n\n\n

En rostig bil kan ocks\u00e5 vara ett stort problem som v\u00e4ntar p\u00e5 att h\u00e4nda, s\u00e4rskilt om bilens ram \u00e4r rostig. Bilens strukturella integritet \u00e4ventyras och bilen kan bokstavligen brytas p\u00e5 mitten. Dessa niv\u00e5er av rost \u00e4r vanligtvis inte v\u00e4rda att \u00e5tg\u00e4rda till varje pris.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att om du inte \u00e4ger en speciell begr\u00e4nsad upplaga av en mycket v\u00e4rdefull bil som skulle kunna dra nytta av en restaurering med skruvar och muttrar uppifr\u00e5n och ner, \u00e4r det meningsl\u00f6st att \u00e5tg\u00e4rda n\u00e5gon allvarlig rost. Icke speciella bilar med stora rostfl\u00e4ckar \u00e4r vanligtvis \u00e4ldre och mindre ben\u00e4gna att beh\u00e5lla n\u00e5got v\u00e4rde efter\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e5tg\u00e4rda mindre rostfl\u00e4ckar<\/h2>\n\n\n\n

Mindre rostfl\u00e4ckar \u00e4r ganska vanliga med bilar som \u00e4r 20+ \u00e5r gamla. M\u00e5nga av dessa bilar \u00e4r inte tillverkade med n\u00e5got rostskydd fr\u00e5n fabriken, och de f\u00f6rv\u00e4ntas till och med rosta om inga proaktiva \u00e5tg\u00e4rder vidtas.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst b\u00f6r du lokalisera alla m\u00f6jliga rostfl\u00e4ckar, och f\u00f6r detta \u00e4r det f\u00f6rmodligen b\u00e4st att ta in bilen f\u00f6r en inspektion. N\u00e4r du har lyckats lokalisera alla rostfl\u00e4ckar kan du g\u00e5 vidare och k\u00f6pa all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning som beh\u00f6vs, till exempel fint sandpapper, en slipmaskin, f\u00e4rgprimer, en burk svart bilf\u00e4rg och ett avfettningsmedel av h\u00f6g kvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r du ocks\u00e5 k\u00f6pa l\u00e4mplig skyddsutrustning, till exempel ett par ordentliga skyddsglas\u00f6gon och handskar. Dessutom \u00e4r en bilhiss eller en snabbkran ocks\u00e5 en bra id\u00e9 eftersom rosten troligen sitter p\u00e5 bilens undersida.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst b\u00f6r du reng\u00f6ra den rostiga fl\u00e4cken, slipa ner den och avsluta f\u00f6rarbetet genom att slipa ner ytan till bar metall. N\u00e4r du har lyckats bli av med all rost ska du grundm\u00e5la omr\u00e5det och v\u00e4nta p\u00e5 att grundf\u00e4rgen ska torka. D\u00e4refter kan du g\u00e5 vidare och m\u00e5la omr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\n

Proaktiva rostskydds\u00e5tg\u00e4rder<\/h2>\n\n\n\n

Efter att du har m\u00e5lat omr\u00e5det \u00e4r det ocks\u00e5 bra att vidta n\u00e5gra proaktiva \u00e5tg\u00e4rder f\u00f6r att se till att det \u00e4r mindre sannolikt att rost uppst\u00e5r. Ett naturligt n\u00e4sta steg efter den process som lyfts fram i f\u00f6reg\u00e5ende avsnitt \u00e4r att anv\u00e4nda ett tj\u00e4rbaserat \u00e4mne som ocks\u00e5 kallas f\u00f6r en underbehandling f\u00f6r att ytterligare skydda de k\u00e4nsliga omr\u00e5dena.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4mne \u00e4r gjort f\u00f6r att skapa ett skyddande skikt mellan f\u00e4rgen och elementen, och om det appliceras framg\u00e5ngsrikt b\u00f6r det skydda panelen i ett eller tv\u00e5 \u00e5r. Denna process kostar vanligtvis 100-200 dollar och b\u00f6r upprepas vartannat \u00e5r eller vartannat.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 kolla in en m\u00e4ngd olika oljesprayer som ocks\u00e5 \u00e4r gjorda f\u00f6r att skydda panelerna fr\u00e5n rost. Dessa kan f\u00e5s i droppande eller droppl\u00f6sa former, men de droppl\u00f6sa kr\u00e4ver att du borrar i bilens paneler, vilket aldrig \u00e4r en bra id\u00e9. B\u00e5da dessa har ocks\u00e5 ett liknande pris som den tj\u00e4rbaserade bel\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 kolla in en s\u00e4rskild elektronisk modul som om den placeras strategiskt skickar ut en konstant elektrisk str\u00f6m genom hela bilens kaross och g\u00f6r det teoretiskt om\u00f6jligt f\u00f6r rost att uppst\u00e5. Men dessa \u00e4r fr\u00e4mst gjorda f\u00f6r b\u00e5tar och under ytor som st\u00e4ndigt \u00e4r neds\u00e4nkta, annars \u00e4r de inte lika effektiva, och de kostar ocks\u00e5 n\u00e5gra hundra dollar.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e5tg\u00e4rda allvarlig rost<\/h2>\n\n\n\n

Alla ovan n\u00e4mnda rostfl\u00e4ckar kan \u00e5tg\u00e4rdas och \u00e5tg\u00e4rdas ganska ofta. Men om din bil har m\u00e5nga rostfl\u00e4ckar, eller om niv\u00e5erna p\u00e5 befintliga rostfl\u00e4ckar \u00e4r allvarligare, \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att \u00e5tg\u00e4rda den. Om din panel \u00e4r helt rostig finns det inget du kan g\u00f6ra f\u00f6r att r\u00e4dda den.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder att du sannolikt st\u00e5r inf\u00f6r en helt ny panel, och om rosten har spridit sig till andra paneler ocks\u00e5 (vilket ofta \u00e4r fallet) kommer du ocks\u00e5 att beh\u00f6va alla ytterligare paneler. Dessa reparationsarbeten kan kosta mycket pengar, och det kr\u00e4vs en erfaren mekaniker och en hel del tid.<\/p>\n\n\n\n

Om det finns allvarlig rost p\u00e5 dina strukturella delar \u00e4r det ganska mycket game over eftersom dessa reparationer kr\u00e4ver att du demonterar bilen helt och h\u00e5llet. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att n\u00e4stan all rost kan \u00e5tg\u00e4rdas p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt, men vissa niv\u00e5er \u00e4r rimligen om\u00f6jliga att reparera.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag \u00e5tg\u00e4rda rost p\u00e5 min bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 rosten, bilen i fr\u00e5ga och p\u00e5 dig. Om rostfl\u00e4ckarna \u00e4r sm\u00e5 och l\u00e4tta att komma \u00e5t, s\u00e5 g\u00e5 vidare och laga dem. Om rostfl\u00e4ckarna \u00e4r stora och allvarliga \u00e4r det inte s\u00e5 meningsfullt om bilen inte \u00e4r v\u00e4rd n\u00e5gonting.<\/p>\n\n\n\n

Om du till exempel \u00e4ger en klassisk 911 eller n\u00e5gon annan v\u00e4rdefull bil kan det vara vettigt att laga bilen. Och det beror ocks\u00e5 p\u00e5 vad du vill ha. Om du \u00e4lskar din bil och hatar att se den g\u00e5 s\u00e5 h\u00e4r, g\u00e5 vidare och reparera den, men bara om det \u00e4r ekonomiskt vettigt i slut\u00e4ndan.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta f\u00f6rekommer rost?<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 moderna bilar \u00e4r rost inte s\u00e5 vanligt tack vare m\u00e5nga rostskyddande metoder och proaktiva fabriks\u00e5tg\u00e4rder. Dessutom \u00e4r massor av nyare bilar ocks\u00e5 under garanti f\u00f6r en stor m\u00e4ngd skador, inklusive rost.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre, h\u00e5rt anv\u00e4nda och misshandlade bilar \u00e4r mycket mer utsatta f\u00f6r korrosion. Obelagda v\u00e4gar, stenskott, salt och l\u00e5ngvarig fuktexponering kan utveckla rost till allvarliga problem, s\u00e5 se alltid till att kontrollera bilen med j\u00e4mna mellanrum.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det meningsfullt att r\u00e4dda en helt rostig bil?<\/h4>\n\n\n\n

En helt rostig bil \u00e4r en bil med massor av allvarliga rostfl\u00e4ckar och till och med en massa strukturell rost p\u00e5 karossen. Dessa \u00e4r inte v\u00e4rda att reparera i 99 % av fallen. Men om bilen i fr\u00e5ga \u00e4r en begr\u00e4nsad upplaga och en mycket eftertraktad klassiker kan det till och med vara vettigt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r ett par \u00e5r sedan hittade en man en Ferrari 250 GTO fr\u00e5n 60-talet bokstavligen begravd i sin bakg\u00e5rd. Bilen har rostat s\u00f6nder fullst\u00e4ndigt, men efter restaureringen sk\u00f6t bilens v\u00e4rde i h\u00f6jden till flera tiotals miljoner dollar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Oftast kan rost \u00e5tg\u00e4rdas. Det finns stora skillnader mellan vissa fall av rost, och vissa av dem kan bara kr\u00e4va en liten justering, medan andra kan kr\u00e4va mycket karosseriarbete. Vissa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/859"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=859"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/859\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=859"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=859"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=859"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}