{"id":856,"date":"2021-05-26T10:50:32","date_gmt":"2021-05-26T10:50:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=856"},"modified":"2021-05-26T10:50:32","modified_gmt":"2021-05-26T10:50:32","slug":"behover-moderna-bilar-rostskyddas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/behover-moderna-bilar-rostskyddas\/","title":{"rendered":"Beh\u00f6ver moderna bilar rostskyddas?"},"content":{"rendered":"\n

Moderna bilar \u00e4r mycket mindre k\u00e4nsliga f\u00f6r rost \u00e4n bilar f\u00f6r 30 \u00e5r sedan. P\u00e5 grund av detta beh\u00f6ver dagens bilar inte ha n\u00e5gon extra rostskydd i sig. Om du dock v\u00e4ljer rostskydd b\u00f6r det ytterligare \u00f6ka skyddsniv\u00e5erna.<\/p>\n\n\n\n

Men n\u00f6dv\u00e4ndigheten av ytterligare rostskydd kan ifr\u00e5gas\u00e4ttas. Moderna bilar \u00e4r konstruerade med galvaniserat st\u00e5l som \u00e4r mycket mindre ben\u00e4gna att korrodera j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre obehandlat st\u00e5l. Att rostskydda en \u00e4ldre bil \u00e4r mycket vettigare eftersom den inte erbjuder s\u00e5dana rostavvisande egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Och tekniker som e-coating, plastbel\u00e4ggning eller galvaniserat st\u00e5l anv\u00e4nds inom hela bilindustrin specifikt f\u00f6r rostskydd. Vissa tillverkare \u00e4r till och med s\u00e5 s\u00e4kra p\u00e5 sina s\u00e4tt att skydda att de hellre erbjuder dig en tio\u00e5rig garanti \u00e4n l\u00e5ter dig rosta bilen sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r allts\u00e5 ganska uppenbart att de flesta moderna bilar inte beh\u00f6ver n\u00e5gon ytterligare rostskyddande behandling. Men om du inte tar hand om din bil s\u00e5 bra, eller om du bor p\u00e5 en plats med fruktansv\u00e4rda v\u00e4gar och mycket is, salt och fukt b\u00f6r du unders\u00f6ka om du kan skydda din bil om det inte upph\u00e4ver din garanti.<\/p>\n\n\n\n

Galvaniserat st\u00e5l<\/h2>\n\n\n\n

Galvaniserat st\u00e5l \u00e4r vanligtvis ryggraden i alla moderna rostskyddsl\u00f6sningar fr\u00e5n fabriken. Galvanisering \u00e4r en process d\u00e4r ett skyddande skikt av zinkbel\u00e4ggning appliceras p\u00e5 en naken st\u00e5l- eller j\u00e4rnplatta f\u00f6r att f\u00f6rhindra att den reagerar med fukt och syre, eller med andra ord, f\u00f6r att f\u00f6rhindra att den rostar.<\/p>\n\n\n\n

Denna process utf\u00f6rs vanligtvis under en s\u00e5 kallad varmf\u00f6rzinkning. Detta \u00e4r en process d\u00e4r alla karosseridelar s\u00e4nks ner i ett sm\u00e4lt hett zinkbad. Vissa tillverkare g\u00f6r detta p\u00e5 alla sina bilar flera g\u00e5nger i rad, och det \u00e4r bokstavligen ett hett zinkbad, precis som att doppa dina pommes frites i ketchup.<\/p>\n\n\n\n

Denna skyddande zinkbel\u00e4ggning fungerar b\u00e4st om hela ytan har t\u00e4ckts, men tillverkarna g\u00e5r \u00e4nnu l\u00e4ngre f\u00f6r att se till att panelen skyddas s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. En process som kallas galvanisering skyddar panelerna \u00e4ven om det finns vissa omr\u00e5den d\u00e4r zinken har blivit repad. S\u00e5 l\u00e4nge det finns zink i n\u00e4rheten \u00e4r panelen v\u00e4l skyddad.<\/p>\n\n\n\n

Men galvanisering h\u00e5ller inte f\u00f6r evigt, och efter n\u00e5gra decennier av kontinuerliga v\u00e4derslag \u00e4r skyddsniv\u00e5erna inte lika framtr\u00e4dande som de en g\u00e5ng var, s\u00e4rskilt om panelerna har utsatts f\u00f6r n\u00e5gra sura kemikalier.<\/p>\n\n\n\n

E-bel\u00e4ggning och andra s\u00e4tt att skydda fabriken<\/h2>\n\n\n\n

Men galvaniserat st\u00e5l \u00e4r inte den enda metod som vanliga varum\u00e4rken anv\u00e4nder i ett f\u00f6rs\u00f6k till rostskydd. Mercedes bilar till exempel skyddas ocks\u00e5 av ett franskt f\u00f6retag som heter Permagard, ett f\u00f6retag som sysslar med fukt- och rostskydd f\u00f6r alla typer av industri-, marin- och flygutrustning.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga tillverkare anv\u00e4nder ocks\u00e5 s\u00e4rskilda e-bel\u00e4ggningar som laddar hela bilen elektriskt f\u00f6r att f\u00f6rhindra korrosion. BMW g\u00f6r detta direkt efter galvaniseringen, och hela processen avslutas med hj\u00e4lp av robotar som applicerar en tjock plastliknande bel\u00e4ggning f\u00f6re och efter att f\u00e4rgen har applicerats.<\/p>\n\n\n\n

Vissa mer s\u00e5rbara delar av moderna bilar skyddas ocks\u00e5 p\u00e5 olika s\u00e4tt. Vissa tillverkare anv\u00e4nder andra rostavvisande metaller antingen f\u00f6r att helt ers\u00e4tta st\u00e5l- eller j\u00e4rnkomponenterna eller f\u00f6r att t\u00e4cka alla korrosionsben\u00e4gna metaller.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att de rena niv\u00e5erna av modernt rostskydd f\u00f6r bilar \u00e4r mycket mer avancerade \u00e4n vad de en g\u00e5ng var. Det verkar allts\u00e5 som om det inte finns n\u00e5got behov av ytterligare rostskydd, s\u00e4rskilt om din garanti fortfarande \u00e4r intakt.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd eftermarknaden<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4nd\u00e5 vill skydda din bil ytterligare eftersom du har utf\u00f6rt en massa reparationer, din garanti har upph\u00e4vts eller l\u00f6pt ut, eller om du helt enkelt vill \u00e4ga bilen i flera decennier fram\u00f6ver, finns det n\u00e5gra olika s\u00e4tt att uppn\u00e5 en h\u00f6gre niv\u00e5 av rostskydd.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de mest popul\u00e4ra s\u00e4tten \u00e4r att applicera en tjock tj\u00e4rliknande underbel\u00e4ggning p\u00e5 bilens undersida. Denna process kostar omkring 100-200 dollar och b\u00f6r i b\u00e4sta fall r\u00e4cka i h\u00f6gst n\u00e5gra \u00e5r. Den h\u00e4r metoden \u00e4r s\u00e4rskilt praktisk om du redan har utsatts f\u00f6r korrosion.<\/p>\n\n\n\n

Speciella dropp-\/droppl\u00f6sa oljesprayer \u00e4r ocks\u00e5 ett ganska popul\u00e4rt alternativ. En droppoljespray sprutas p\u00e5 alla utsatta omr\u00e5den p\u00e5 din bil, och den droppar \u00e4ven in i alla ouppn\u00e5eliga st\u00e4llen. Den droppl\u00f6sa oljesprayen kr\u00e4ver \u00e5 andra sidan att du borrar i vissa bilpaneler, vilket aldrig \u00e4r en bra id\u00e9.
Dessa tv\u00e5 metoder kostar ocks\u00e5 runt 100-200 dollar, men om du vill ha en speciell elektronisk modul som skickar ut en konstant str\u00f6m genom hela bilen f\u00f6r att f\u00f6rhindra korrosion, f\u00e5r du r\u00e4kna med en r\u00e4kning p\u00e5 500 dollar, men skyddet \u00e4r inte s\u00e5 grundligt eller effektivt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad ska jag g\u00f6ra om jag uppt\u00e4cker rost?<\/h4>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 rost ska du ta bilen till en erfaren fackman. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att rost kan \u00e5tg\u00e4rdas ganska ofta, men ibland \u00e4r det inte meningsfullt ekonomiskt.<\/p>\n\n\n\n

Om korrosionen b\u00f6rjar sprida sig eller om den redan har skadat panelen allvarligt kan du till och med byta ut panelen helt och h\u00e5llet. Detta \u00e4r bara vettigt om bilen \u00e4r v\u00e4rd att r\u00e4dda eftersom bilen kr\u00e4ver en grundlig kontroll som kostar mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag g\u00f6ra n\u00e5got f\u00f6r att f\u00f6rhindra korrosion?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det kan du g\u00f6ra. Du b\u00f6r tv\u00e4tta din bil regelbundet, s\u00e4rskilt under vintern n\u00e4r det finns massor av salt runt omkring. F\u00f6rs\u00f6k att h\u00f6gtryckstv\u00e4tta hela undersidan n\u00e5gra g\u00e5nger per \u00e5r och inspektera bilen f\u00f6r att se om det finns tecken p\u00e5 korrosion.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 applicera olika typer av bel\u00e4ggningar p\u00e5 din bil f\u00f6r att se till att sj\u00e4lva lacken \u00e4r s\u00e5 skyddad som m\u00f6jligt. En speciell lackskyddsfilm \u00e4r en ganska popul\u00e4r metod f\u00f6r lackskydd och \u00e4r v\u00e4rd att \u00f6verv\u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r rostskyddsl\u00f6sningar fr\u00e5n eftermarknaden v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vilken metod som anv\u00e4nds och hur den har applicerats. Undercoating och oljesprutning kan vara f\u00f6rdelaktigt under n\u00e5gra \u00e5r, men om dessa inte utf\u00f6rs professionellt kan de till och med f\u00f6rv\u00e4rra situationen helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vad du g\u00f6r, r\u00e5dfr\u00e5ga en professionell om alla olika produkter p\u00e5 marknaden bara f\u00f6r att vara v\u00e4l medveten. Dessa metoder fungerar b\u00e4st om de upprepas med j\u00e4mna mellanrum.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Moderna bilar \u00e4r mycket mindre k\u00e4nsliga f\u00f6r rost \u00e4n bilar f\u00f6r 30 \u00e5r sedan. P\u00e5 grund av detta beh\u00f6ver dagens bilar inte ha n\u00e5gon extra rostskydd i sig. Om du<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/856"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=856"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/856\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=856"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=856"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=856"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}