{"id":853,"date":"2021-05-26T10:49:19","date_gmt":"2021-05-26T10:49:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=853"},"modified":"2021-05-26T10:49:19","modified_gmt":"2021-05-26T10:49:19","slug":"ska-jag-rostskydda-min-porsche","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-rostskydda-min-porsche\/","title":{"rendered":"Ska jag rostskydda min Porsche?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4ger en Porsche \u00e4r det viktigt att skydda den s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Eftersom rost och korrosion verkligen \u00e4r en av de st\u00f6rsta fallgroparna f\u00f6r bilarkitektur har m\u00e5nga tillverkare, inklusive Porsche, uppgraderat sitt spel avsev\u00e4rt med massor av rostskyddsl\u00f6sningar fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt var Porsche en av de banbrytande tillverkarna som redan 1978 inf\u00f6rlivade galvaniserat st\u00e5l i bilens paneler. Galvaniserat st\u00e5l \u00e4r ett utm\u00e4rkt rostskydd eftersom det kraftigt minskar risken f\u00f6r att korrosion bildas.<\/p>\n\n\n\n

Porsche anv\u00e4nder dessutom reaktiva metaller som zink, och kombinerar detta med en s\u00e4rskild isoleringsteknik f\u00f6r st\u00e5l f\u00f6r att ytterligare minska risken f\u00f6r korrosion. F\u00f6rutom detta till\u00e4mpar Porsche ocks\u00e5 en s\u00e4rskild e-coat som laddar bilens karossdelar elektriskt, och de anv\u00e4nder ocks\u00e5 en speciell plastbel\u00e4ggning p\u00e5 n\u00e5gra av de mer s\u00e5rbara omr\u00e5dena.<\/p>\n\n\n\n

Om du tar h\u00e4nsyn till alla dessa insatser och en karossgaranti ovanp\u00e5 det finns det inget behov av ytterligare rostskydd. Om du \u00e4ger en \u00e4ldre Porsche-modell som inte \u00e4r konstruerad enligt dessa rostskyddsl\u00f6sningar b\u00f6r du se \u00f6ver ytterligare rostskydd.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd av en begagnad Porsche<\/h2>\n\n\n\n

Att rostskydda en ny, modern Porsche \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigt, men en begagnad Porsche kan till och med kr\u00e4va att du tar det extra steget f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla bilens livsl\u00e4ngd, s\u00e4rskilt om garantin har g\u00e5tt ut. Det finns n\u00e5gra olika rostskyddstekniker att v\u00e4lja mellan och du m\u00e5ste vara v\u00e4l medveten om alla f\u00f6rdelar och nackdelar med varje teknik.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen mest popul\u00e4ra \u00e4r en avsedd underlack som appliceras p\u00e5 bilens undersida. Bilens undersida \u00e4r det mest s\u00e5rbara omr\u00e5det n\u00e4r det g\u00e4ller korrosion, och denna underlack kostar omkring 100-200 dollar. Denna typ av skydd b\u00f6r h\u00e5lla s\u00e5 mycket som n\u00e5gra \u00e5rs toppar om den appliceras korrekt, om inte kan den till och med f\u00f6rv\u00e4rra situationen.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat ganska popul\u00e4rt s\u00e4tt att rostskydda \u00e4r en utsedd dropp eller droppl\u00f6s oljespray. Skillnaderna mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r verkligen n\u00e4mnv\u00e4rda. Om du v\u00e4ljer den droppfria versionen m\u00e5ste du sannolikt borra i bilens paneler, men om du v\u00e4ljer den droppfria versionen m\u00e5ste du m\u00f6ta massor av l\u00e4ckagefl\u00e4ckar p\u00e5 din uppfart under en l\u00e5ng tid.
Det tredje och mest intressanta alternativet \u00e4r en s\u00e4rskild elektronisk modul som placeras strategiskt p\u00e5 bilen. Denna modul s\u00e4nder ut en konstant elektrisk str\u00f6m genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin borde stoppa korrosion. Men dessa moduler \u00e4r inte s\u00e5 effektiva eftersom de fungerar b\u00e4st om det finns mycket fukt \u00e5ret runt.<\/p>\n\n\n\n

Applicering och avl\u00e4gsnande av underbel\u00e4ggning<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte s\u00e5 sv\u00e5rt att applicera en underlack p\u00e5 din \u00e4lskade Porsche. Innan du b\u00f6rjar g\u00f6ra n\u00e5got ska du se till att du f\u00f6rst har all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning, till exempel en bilhiss, fint sandpapper, en slipmaskin, massor av primer, en burk svart bilf\u00e4rg och en upps\u00e4ttning skyddsglas\u00f6gon och handskar.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r st\u00f6tta upp bilen p\u00e5 en hiss och b\u00f6rja med att reng\u00f6ra bilens undersida s\u00e5 noggrant som m\u00f6jligt. F\u00f6r detta b\u00f6r du anv\u00e4nda mycket avfettningsmedel och se till att du rensar bort all smuts och smuts. Leta upp alla rostfl\u00e4ckar och slipa bort dem s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Efter detta b\u00f6r du slipa ner ytan tills den blir sl\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Grundm\u00e5la ytan lika mycket, v\u00e4nta tills grundf\u00e4rgen har torkat och m\u00e5la sedan ytan med svart bilf\u00e4rg. N\u00e4r f\u00e4rgen har torkat kan du applicera grundf\u00e4rgen l\u00e5ngsamt och j\u00e4mnt. N\u00e4r du har lyckats applicera grundf\u00e4rgen \u00e4r det ocks\u00e5 alltid en bra id\u00e9 att l\u00e5ta n\u00e5gon mer erfaren person inspektera bilens undersida.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00f6r ta ungef\u00e4r 2 dagar f\u00f6r underlacken att torka ut helt och h\u00e5llet. Om du vill ta bort underlaget \u00e4r det ganska enkelt. F\u00f6rst b\u00f6r du k\u00f6pa en spray f\u00f6r avl\u00e4gsnande av underbel\u00e4ggning som \u00e4r gjord f\u00f6r att mjuka upp bel\u00e4ggningen, och efter detta \u00e4r det bara att slipa bort bel\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\n

Classic Porsche rostskydd<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en klassisk luftkyld 911 som \u00e4r redo f\u00f6r kongress eller en luftkyld 911 som \u00e4r redo f\u00f6r restaurering \u00e4r ett utsett rostskydd viktigt. Dessa bilar \u00e4r mycket mer v\u00e4rdefulla \u00e4n de flesta andra \u00e4ldre bilar p\u00e5 v\u00e4gen. Och p\u00e5 grund av detta f\u00f6rtj\u00e4nar klassiska 911:or lite mer \u00f6mhet, k\u00e4rlek och omsorg.<\/p>\n\n\n\n

Det finns massor av karosseriverkst\u00e4der d\u00e4r ute som specialiserar sig p\u00e5 grundrestaureringar av klassiska bilar. De flesta av dessa verkst\u00e4der erbjuder ocks\u00e5 specialbehandlingar f\u00f6r \u00e4ldre 911:or. Skillnaden h\u00e4r \u00e4r att m\u00e5nga \u00e4ldre 911:or kr\u00e4ver omfattande karosseriarbeten, svetsning och panellimning, n\u00e5got som du aldrig skulle g\u00f6ra p\u00e5 n\u00e5gon annan mindre v\u00e4rdefull bil.<\/p>\n\n\n\n

Dessa restaureringar kostar mycket pengar, men det finns n\u00e5got otroligt tillfredsst\u00e4llande i att r\u00e4dda en \u00e4ldre 911 fr\u00e5n en f\u00f6r tidig d\u00f6d. N\u00e4r allt kommer omkring brukar en del av dessa restaureringar med skruvar och muttrar driva bilens v\u00e4rde till o\u00e4ndlighet, s\u00e5 du kanske till och med tj\u00e4nar lite pengar i processen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur v\u00e4l fungerar dessa rostskydds\u00e5tg\u00e4rder?<\/h4>\n\n\n\n

Allt beror p\u00e5 hur v\u00e4l skyddet har applicerats. Men det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att ingenting kan matcha rostskyddsbehandlingen fr\u00e5n fabriken, s\u00e4rskilt eftersom alla dessa skyddsl\u00f6sningar vanligtvis inte kommer med massor av o\u00f6nskade biverkningar.<\/p>\n\n\n\n

Och det g\u00f6r de flesta eftermarknadsl\u00f6sningar. Droppfria sprayer kr\u00e4ver att du borrar i eller till och med demonterar vissa karossdelar, droppande l\u00f6sningar kommer in i alla m\u00f6jliga vinklar och vr\u00e5r som droppar ut ur bilen under l\u00e5ng tid. Elektroniska moduler kostar mycket, men de skyddar inte din bil s\u00e5 bra, och att underlacka din bil upph\u00e4ver vanligtvis din Porsche-karosserigaranti.<\/p>\n\n\n\n

Kan regelbundet bilunderh\u00e5ll motverka korrosion?<\/h4>\n\n\n\n

Det kan det verkligen. Om du tv\u00e4ttar din bil regelbundet, s\u00e4rskilt p\u00e5 vintern n\u00e4r det finns mycket salt, \u00e4r det mycket mindre sannolikt att korrosion uppst\u00e5r. Om du tar v\u00e4l hand om din lack \u00e4r det ocks\u00e5 mindre sannolikt att korrosion bildas.<\/p>\n\n\n\n

Att anv\u00e4nda lackskyddsfilm eller s\u00e4rskilda keramiska bel\u00e4ggningar p\u00e5 vissa utsatta omr\u00e5den \u00e4r ocks\u00e5 en bra id\u00e9. Reng\u00f6r din inredning n\u00e4r du \u00e4nd\u00e5 h\u00e5ller p\u00e5, eftersom den inre smutsen ocks\u00e5 kan ta sig in i alla h\u00e5ligheter i din kaross.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r rost och korrosion samma sak?<\/h4>\n\n\n\n

Rost \u00e4r bara en enda form av korrosion som uppst\u00e5r n\u00e4r j\u00e4rnoxidationer sker. N\u00e4r oxidationen b\u00f6rjar ske f\u00f6rvandlar fukten j\u00e4rnet till en brun\/r\u00f6daktig rest, \u00e4ven kallad rost. Rost sprider sig l\u00e4tt s\u00e5 du b\u00f6r regelbundet kontrollera din bil f\u00f6r rostfl\u00e4ckar.<\/p>\n\n\n\n

Rost sprider sig inte bara, utan blir ocks\u00e5 mycket mer koncentrerad, vilket kan leda till strukturella problem som till och med kan f\u00f6rst\u00f6ra bilen helt och h\u00e5llet. Rost \u00e4r faktiskt bilarnas cancer, och ju tidigare du agerar desto b\u00e4ttre.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4ger en Porsche \u00e4r det viktigt att skydda den s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Eftersom rost och korrosion verkligen \u00e4r en av de st\u00f6rsta fallgroparna f\u00f6r bilarkitektur har m\u00e5nga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/853"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=853"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/853\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=853"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=853"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=853"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}