{"id":850,"date":"2021-05-26T10:46:26","date_gmt":"2021-05-26T10:46:26","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=850"},"modified":"2021-05-26T10:46:26","modified_gmt":"2021-05-26T10:46:26","slug":"ska-jag-rostskydda-min-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-rostskydda-min-mercedes\/","title":{"rendered":"Ska jag rostskydda min Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Under \u00e5rens lopp har Mercedes blivit en synonym f\u00f6r lyx och byggkvalitet. Med en s\u00e5dan uppskattad men nedskrivningsbar tillg\u00e5ng m\u00e5ste man se till att allt n\u00f6dv\u00e4ndigt underh\u00e5ll sk\u00f6ts.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r \u00e5rtionden sedan har m\u00e4ngder av Mercedesbilar pl\u00e5gats av korrosion, och korrosion \u00e4r f\u00f6r all del en bils st\u00f6rsta fiende. Nyare Mercedes-modeller har ocks\u00e5 en s\u00e4rskild garanti som t\u00e4cker rost och korrosion i upp till 30 \u00e5r i vissa l\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Om du tv\u00e4ttar din bil regelbundet, s\u00e4rskilt p\u00e5 vintern n\u00e4r det finns mycket salt p\u00e5 v\u00e4garna, och om du inte k\u00f6r din bil ofta p\u00e5 obelagda v\u00e4gar, beh\u00f6vs inget extra rostskydd. Men om du v\u00e4ljer rostskydd \u00e4r risken f\u00f6r att rost ansamlas liten till obefintlig.<\/p>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4lja att antingen applicera en s\u00e4rskild rostskyddande underlagsl\u00f6sning, dropp-\/droppfria oljesprayer eller en s\u00e4rskild elektronisk modul. Innan du v\u00e4ljer n\u00e5got av dessa, r\u00e5dg\u00f6r med en erfaren yrkesman bara f\u00f6r att vara s\u00e4ker p\u00e5 att du \u00e4r v\u00e4l medveten om alla specifika produkter som finns tillg\u00e4ngliga i din region.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd av en ny Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Nyare Mercedes-bilar anv\u00e4nder ett g\u00e4ng rostavvisande karosserimaterial som galvaniserat st\u00e5l eller specifika skyddsl\u00f6sningar som tillhandah\u00e5lls av ett f\u00f6retag som heter Permagard, som b\u00e5da ser till att Mercedes-bilar \u00e4r v\u00e4l skyddade redan innan de l\u00e4mnar fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Permagard \u00e4r ett franskt f\u00f6retag som har varit verksamt inom rost- och fuktskydd i flera decennier. Permagards l\u00f6sningar anv\u00e4nds st\u00e4ndigt av Mercedes och \u00e4ven av ett g\u00e4ng flyg- och marintillverkare. Permagard erbjuder en innovativ lackskyddsl\u00f6sning som ser till att alla k\u00e4nsliga paneler \u00e4r s\u00e5 rostavvisande som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Detta f\u00f6retag fokuserar p\u00e5 att skapa dedikerade plastliknande barri\u00e4rer som sitter mellan f\u00e4rgen och elementen. Denna bel\u00e4ggning erbjuder ocks\u00e5 en glasliknande finish som g\u00f6r att Permagard-skyddade bilar ocks\u00e5 erbjuder en fantastisk lackfinish.<\/p>\n\n\n\n

Om man beaktar de grundliga rostskyddsl\u00f6sningarna som appliceras p\u00e5 fabriken och sj\u00e4lva garantin verkar det som om det inte finns n\u00e5got behov av ytterligare rostskydd f\u00f6r en ny Mercedesbil.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd f\u00f6r en begagnad Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Vissa skulle h\u00e4vda att det \u00e4r lite osinnigt att rostskydda en begagnad bil. Men det \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sant. En begagnad bil \u00e4r faktiskt en mer rimlig kandidat f\u00f6r skydd eftersom sj\u00e4lva bilen \u00e4r mer ben\u00e4gen att rosta efter ett par \u00e5rs konstant k\u00f6rning, s\u00e4rskilt om alla garantier har l\u00f6pt ut.<\/p>\n\n\n\n

En av de mest popul\u00e4ra rostskyddsmetoderna \u00e4r underlackering, dropp-\/droppfria sprayer eller en s\u00e4rskild elektronisk modul. Om du v\u00e4ljer undercoating b\u00f6r det kosta dig n\u00e5gonstans mellan 100-200 dollar, och dessa typer av bel\u00e4ggning b\u00f6r h\u00e5lla i ett par \u00e5r i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Dropp-\/droppfria oljesprayer \u00e4r ocks\u00e5 ganska popul\u00e4ra. En droppoljespray sprutas p\u00e5 alla utsatta omr\u00e5den p\u00e5 din bil, och om du v\u00e4ntar n\u00e5gra timmar p\u00e5 att oljan ska droppa in i alla utsatta omr\u00e5den b\u00f6r den h\u00e4rda och erbjuda ett hyfsat rostskydd.<\/p>\n\n\n\n

Den droppl\u00f6sa oljesprayen \u00e4r likadan, men viskositetsniv\u00e5erna \u00e4r olika, och denna l\u00f6sning kan inte droppa in i alla vr\u00e5r. S\u00e5dana sprayer kan till och med kr\u00e4va att du strategiskt borrar in i specifika karosseripaneler, vilket aldrig \u00e4r en bra id\u00e9. B\u00e5da dessa b\u00f6r kosta mer eller mindre lika mycket som undercoatingmetoden.<\/p>\n\n\n\n

Speciella rostavvisande elektroniska moduler<\/h2>\n\n\n\n

Om du tycker att din Mercedes f\u00f6rtj\u00e4nar det mest sofistikerade s\u00e4ttet att skydda mot rost, blir en s\u00e4rskild elektronisk modul l\u00e5ngsamt ett av de mest popul\u00e4ra s\u00e4tten att uppn\u00e5 den h\u00f6gsta rostskyddsniv\u00e5 som en bil kan f\u00e5, \u00e5tminstone i teorin.<\/p>\n\n\n\n

En rostskyddselektronisk modul \u00e4r en liten anordning som (om den placeras strategiskt) kan s\u00e4nda ut en konstant elektrisk str\u00f6m genom hela bilens kaross, vilket i teorin ska g\u00f6ra metallen motst\u00e5ndskraftig mot alla reaktioner som inneh\u00e5ller fukt och syre och som kan leda till korrosion.<\/p>\n\n\n\n

Dessa elektroniska moduler kostar vanligen mer \u00e4n 500 dollar, och de m\u00e5ste ocks\u00e5 placeras p\u00e5 ett strategiskt st\u00e4lle f\u00f6r att kunna erbjuda n\u00e5gon form av rostskyddande egenskaper. \u00c4ven om denna metod l\u00e5ngsamt vinner mark p\u00e5 senare \u00e5r p\u00e5 grund av den enkla installationen \u00e4r effektiviteten ganska tveksam.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att dessa moduler ska kunna erbjuda ett betydande rostskydd m\u00e5ste de s\u00e4nda en konstant elektrisk str\u00f6m till en panel som antingen \u00e4r helt neds\u00e4nkt under vatten eller \u00e4r n\u00e4stan konstant v\u00e5t. Det \u00e4r anledningen till att dessa tekniker \u00e4nnu inte kan ers\u00e4tta grundbel\u00e4ggning eller n\u00e5gon annan typ av oljespray och att de fr\u00e4mst anv\u00e4nds p\u00e5 b\u00e5tar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken rostskyddsmetod ska jag v\u00e4lja?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta metoden att v\u00e4lja \u00e4r f\u00f6rmodligen en underredsbehandling som utf\u00f6rs av en erfaren yrkesman. Antingen detta eller en droppoljespray, eftersom dessa tv\u00e5 har visat sig ge ett konstant rostskydd. Du b\u00f6r undvika droppl\u00f6sa sprayar eftersom de kan kr\u00e4va att du borrar i bilens panel eller till och med demonterar den.<\/p>\n\n\n\n

Elektroniska moduler \u00e4r \u00e4nnu inte j\u00e4mf\u00f6rbara med dessa tv\u00e5 tekniker, men om n\u00e5gra \u00e5r kan saker och ting f\u00f6r\u00e4ndras. Oavsett vad du v\u00e4ljer, r\u00e5dg\u00f6r med en erfaren person bara f\u00f6r att vara s\u00e4ker p\u00e5 att du k\u00e4nner till alla detaljer om den produkt du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5got rostbek\u00e4mpande underh\u00e5ll som jag kan g\u00f6ra sj\u00e4lv?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det finns det. Om du tv\u00e4ttar din bil regelbundet, s\u00e4rskilt bilens undersida, \u00e4r det mycket mindre sannolikt att du drabbas av n\u00e5gon form av rost p\u00e5 en relativt modern bil. Om du ocks\u00e5 noggrant tar bort eventuella saltbel\u00e4ggningar fr\u00e5n din bils kaross s\u00e5 snart som m\u00f6jligt b\u00f6r det ocks\u00e5 avsev\u00e4rt minska risken f\u00f6r eventuell rost.<\/p>\n\n\n\n

Om du dessutom v\u00e4ljer en keramisk lacksk\u00f6ld eller en genomskinlig lackskyddsfilm minskar ocks\u00e5 risken f\u00f6r att n\u00e5gon rost ska uppst\u00e5 avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag underlacka en bil sj\u00e4lv?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det kan du verkligen. Se f\u00f6rst till att du har all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning som beh\u00f6vs som en bilhiss, skyddsglas\u00f6gon och handskar, en primer, en avfettare, fint sandpapper och en burk svart bilf\u00e4rg.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r f\u00f6rst avfetta panelerna och slipa bort all rost du kan st\u00f6ta p\u00e5, och efter det b\u00f6r du slipa ner panelen till bar metall. D\u00e4refter kan du g\u00e5 vidare och grundm\u00e5la omr\u00e5det och m\u00e5la enligt rekommendation fr\u00e5n ett erfaret proffs.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r f\u00e4rgen har torkat helt kan du lika g\u00e4rna sprida ut underlaget, v\u00e4nta n\u00e5gra dagar innan du k\u00f6r bilen s\u00e5 att lagret kan h\u00e4rda. F\u00f6rs\u00f6k att undvika h\u00f6gtryckstv\u00e4tt av bilens underrede under n\u00e5gra dagar, och efter det \u00e4r din bil officiellt rostfri. Det \u00e4r ocks\u00e5 en bra id\u00e9 att l\u00e5ta n\u00e5gon inspektera bel\u00e4ggningen efter n\u00e5gra dagar, bara f\u00f6r att vara 100 % s\u00e4ker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under \u00e5rens lopp har Mercedes blivit en synonym f\u00f6r lyx och byggkvalitet. Med en s\u00e5dan uppskattad men nedskrivningsbar tillg\u00e5ng m\u00e5ste man se till att allt n\u00f6dv\u00e4ndigt underh\u00e5ll sk\u00f6ts. F\u00f6r \u00e5rtionden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/850"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=850"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/850\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=850"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=850"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=850"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}