{"id":85,"date":"2021-04-06T07:58:52","date_gmt":"2021-04-06T07:58:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=85"},"modified":"2021-04-06T07:58:52","modified_gmt":"2021-04-06T07:58:52","slug":"vilket-ar-billigare-att-underhalla-bmw-eller-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilket-ar-billigare-att-underhalla-bmw-eller-mercedes\/","title":{"rendered":"Vilket \u00e4r billigare att underh\u00e5lla, BMW eller Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en ny bil b\u00f6r du t\u00e4nka p\u00e5 mer \u00e4n bara bilens ursprungliga pris. Underh\u00e5lls- och reparationsavgifter kan g\u00f6ra att en bil som verkar billigare faktiskt blir dyrare i l\u00e4ngden. S\u00e5 l\u00e5t oss s\u00e4ga att du v\u00e4ljer mellan en BMW eller Mercedes. Vilken av dem kostar mindre att underh\u00e5lla?
Generellt sett anses Mercedes vara mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW. BMW kostar cirka 5 000 dollar mer i underh\u00e5llskostnader under en tio\u00e5rsperiod j\u00e4mf\u00f6rt med Mercedes. N\u00e4r man l\u00e4gger till Audi som en viktig konkurrent i ekvationen visar resultaten att Audi ligger n\u00e5gonstans i mitten av de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5llskostnader f\u00f6r tyska lyxtillverkare<\/h2>\n\n\n\n

Framst\u00e5ende tyska biltillverkare som BMW, Mercedes och Audi \u00e4r tillverkade med lyx i \u00e5tanke. Resultatet av detta \u00e4r att slutprodukten k\u00e4nns lyxig och h\u00f6gklassig. Tillf\u00f6rlitlighet och underh\u00e5llskostnader \u00e4r inte de prim\u00e4ra m\u00e5len j\u00e4mf\u00f6rt med sportighet, lyx eller innovation.
Dessa m\u00e4rken \u00e4r mycket komplexa n\u00e4r det g\u00e4ller konstruktionen. De erbjuder m\u00e5nga olika funktioner som monteras i ganska sn\u00e4va karosserier och \u00e4r inte lika l\u00e4tta att komma \u00e5t j\u00e4mf\u00f6rt med ett mer prisv\u00e4rt m\u00e4rke.
N\u00e4r det g\u00e4ller Mercedes och BMW \u00e4r BMW:s monteringsteknik mer komplex, vilket ocks\u00e5 \u00f6kar underh\u00e5llskostnaderna j\u00e4mf\u00f6rt med Mercedes.
Mer prisv\u00e4rda m\u00e4rken tenderar att g\u00e5 en annan v\u00e4g. Honda eller Toyota, till exempel, l\u00e4gger de flesta av sina pengar p\u00e5 att f\u00f6rst g\u00f6ra bilarna tillf\u00f6rlitliga och f\u00f6rs\u00f6ker sedan g\u00f6ra s\u00e5 gott de kan f\u00f6r att erbjuda en sportig eller ”lyxig” upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Motorer och reservdelar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes tillverkar en enorm m\u00e4ngd olika bilar. I Mercedes nuvarande utbud ing\u00e5r sk\u00e5pbilar och kommersiella bilar som \u00e4r byggda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. Detsamma g\u00e4ller motorerna och ofta anv\u00e4nder Mercedes olika kraftverk \u00f6ver hela v\u00e4rlden. Detta resulterar i en \u00f6kning av p\u00e5litliga och ganska billiga motorer.
BMW \u00e5 andra sidan erbjuder motorer som \u00e4r gjorda speciellt f\u00f6r konsumentbilar. Detta inneb\u00e4r att BMW:s motorer \u00e4r mer inriktade p\u00e5 lyx och sportig k\u00f6rning, och har mindre prioritet p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighet och plattforms\u00f6verskridande kompatibilitet.
Samma sak kan s\u00e4gas om reservdelar. Mercedes n\u00e4rmar sig hela reservdelsfilosofin p\u00e5 ett lite annorlunda s\u00e4tt. Mercedes lovar att erbjuda alla delar till alla Mercedes-modeller som n\u00e5gonsin tillverkats. Dessutom har Mercedes en strikt regel f\u00f6r att minska antalet delar f\u00f6r \u00e4ldre modeller med tiden, vilket i sin tur g\u00f6r det l\u00e4ttare att f\u00e5 tillg\u00e5ng till delarna i fr\u00e5ga.
Dessutom s\u00e4ljer Mercedes fler bilar j\u00e4mf\u00f6rt med BMW, vilket i sig inneb\u00e4r att tillverkare av reservdelar p\u00e5 eftermarknaden ser Mercedes som en mer l\u00f6nsam marknad j\u00e4mf\u00f6rt med BMW. BMW-delar \u00e4r mer s\u00e4llsynta och sv\u00e5rare att hitta, vilket i sin tur h\u00f6jer priset.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivning och m\u00e5lgrupp<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ett v\u00e4lk\u00e4nt faktum att tyska premiumm\u00e4rken skrivs av som en galning. Avskrivning \u00e4r en viktig komponent n\u00e4r man diskuterar k\u00f6p av en ny bil, men folk t\u00e4nker s\u00e4llan p\u00e5 hur avskrivningen p\u00e5verkar bilunderh\u00e5llet.
N\u00e4r det g\u00e4ller avskrivningar s\u00e5 skriver BMW av mycket snabbare \u00e4n Mercedes. Och effekterna av detta \u00e4r h\u00f6gre underh\u00e5lls- och servicekostnader.
N\u00e4r man tittar p\u00e5 m\u00e5lgruppen f\u00f6r dessa tv\u00e5 m\u00e4rken \u00e4r det v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes tilltalar en \u00e4ldre publik j\u00e4mf\u00f6rt med BMW. Marknads\u00f6verv\u00e4ganden som dessa kan ocks\u00e5 p\u00e5verka underh\u00e5lls- och driftskostnaderna f\u00f6r en viss bil.
\u00c4ldre f\u00f6rare f\u00f6rknippas med ett mer v\u00e4rdigt k\u00f6rs\u00e4tt. De tar hand om sina bilar mycket b\u00e4ttre \u00e4n yngre f\u00f6rare och \u00e4r inte lika sugna p\u00e5 att pressa bilarna lika mycket. Allt detta leder i sig till att bilar som k\u00f6rs av \u00e4ldre personer \u00e4r mer p\u00e5litliga och b\u00e4ttre sk\u00f6tta, vilket s\u00e4nker underh\u00e5llskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r tyska lyxbilar dyrare att underh\u00e5lla j\u00e4mf\u00f6rt med brittiska lyxbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns inte m\u00e5nga andra m\u00e4rken som \u00e4r ”lyxiga” p\u00e5 samma s\u00e4tt som tyska och brittiska m\u00e4rken. Att k\u00f6pa och underh\u00e5lla dessa bilm\u00e4rken \u00e4r dyrt, men det \u00e4r sv\u00e5rt att j\u00e4mf\u00f6ra underh\u00e5llspriserna n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r l\u00e4nderna som helhet.
En Jaguar, som \u00e4r ett brittiskt uttryck f\u00f6r lyx, kan till exempel inte skryta med de b\u00e4sta tillf\u00f6rlitlighetsresultaten. Effekterna av detta \u00e4r genomsnittliga \u00e5rliga reparationskostnader p\u00e5 cirka 1 100 dollar, j\u00e4mf\u00f6rt med Mercedes med ett mer acceptabelt genomsnitt p\u00e5 900 dollar.
N\u00e4r det g\u00e4ller SUV:er \u00e4r det mest framst\u00e5ende brittiska erbjudandet definitivt den m\u00e4ktiga Range Rover. Det \u00e4r en bil med en l\u00e5ngvarig tradition som str\u00e4cker sig tillbaka till 1969, men den \u00e4r fortfarande inte s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig. En Range Rover kr\u00e4ver regelbundna servicekontroller och de rekommenderade intervallen \u00e4r var 5 000-7 000 mil.
\u00c5 andra sidan \u00e4r det rekommenderade serviceintervallet f\u00f6r en BMW X5 cirka var 10 000:e mil. N\u00e4r man \u00f6verv\u00e4ger att k\u00f6pa begagnat erbjuder de flesta tyska m\u00e4rken mer tillf\u00f6rlitliga och mindre kostsamma bilar n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag s\u00e4nka underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r min BMW eller Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om all denna information kan tj\u00e4na som en grov uppfattning om hur olika underh\u00e5llskostnaderna mellan dessa tv\u00e5 m\u00e4rken \u00e4r, \u00e4r det v\u00e4rt att n\u00e4mna hur man kan s\u00e4nka dessa kostnader s\u00e5 effektivt som m\u00f6jligt.
F\u00f6rst och fr\u00e4mst b\u00f6r du anta ett f\u00f6rsiktigare k\u00f6rs\u00e4tt. Genom att g\u00f6ra det kan du f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 dina bromsbel\u00e4gg, din koppling och dina d\u00e4ck. Att stanna mer abrupt inneb\u00e4r en h\u00f6gre belastning p\u00e5 dina bromsar j\u00e4mf\u00f6rt med en mjukare inbromsning.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 undvika att h\u00e5lla foten p\u00e5 kopplingspedalen n\u00e4r du st\u00e5r stilla eftersom det kan f\u00f6rkorta kopplingens livsl\u00e4ngd. N\u00e4r det g\u00e4ller BMW-f\u00f6rare b\u00f6r du motst\u00e5 frestelsen att br\u00e4nna gummi.
Det \u00e4r ocks\u00e5 bra att samla in s\u00e5 mycket information om bilen som m\u00f6jligt. Det kan faktiskt l\u00e4ra dig hur du sj\u00e4lv kan g\u00f6ra de mindre kontrollerna som t.ex. oljebyten. Och s\u00e5dana saker kan spara dig mycket tid och pengar.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 anv\u00e4nda de b\u00e4sta reservdelar som finns tillg\u00e4ngliga. Delar som dessa \u00e4r gjorda f\u00f6r att motst\u00e5 slitage p\u00e5 ett optimalt s\u00e4tt och \u00e4r utformade f\u00f6r fordonet i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW och Mercedes v\u00e4rda att k\u00f6pa eftersom de \u00e4r bilar som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll?<\/h4>\n\n\n\n

Alla bilar kr\u00e4ver underh\u00e5ll ganska regelbundet. Det finns skillnader mellan en Toyota och en BMW n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5llskostnader, och det \u00e4r betydande skillnader. Men samtidigt \u00e4r skillnaden i upplevelsen av att faktiskt anv\u00e4nda och \u00e4ga bilar fr\u00e5n dessa tv\u00e5 m\u00e4rken \u00e4nnu st\u00f6rre.
BMW, Mercedes och Audi \u00e4r de tre mest popul\u00e4ra tyska lyxbilstillverkarna, och f\u00f6rmodligen ocks\u00e5 v\u00e4rldens mest popul\u00e4ra. Dessa tre m\u00e4rken s\u00e5lde p\u00e5 egen hand mer \u00e4n 6 miljoner bilar under 2019. Och det finns en anledning till det.
Det \u00e4r inte m\u00e5nga andra m\u00e4rken som kan erbjuda det som dessa g\u00f6r innan man tar steget till de ganska ouppn\u00e5eliga m\u00e4rkena Porsche, Bentley och Rolls Royce. Om lyx och komfort \u00e4r dina prioriteringar lutar du f\u00f6rmodligen \u00e5t m\u00e4rket Mercedes. Om du v\u00e4rdes\u00e4tter sportiga egenskaper och prestationsinriktad k\u00f6rning passar en BMW b\u00e4ttre. Om du vill ha en bra allroundbil s\u00e5 \u00e4r det Audi.
Oavsett vad dina \u00f6nskem\u00e5l och anv\u00e4ndningsscenarier \u00e4r har n\u00e5got av dessa m\u00e4rken en bil som passar alla dina behov. Ja, de kommer med ”mer av allt”, och det inkluderar de glada stunderna, och de inte s\u00e5 m\u00e5nga glada r\u00e4kningarna som \u00e4r f\u00f6rknippade med tyska lyxbils\u00e4gande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en ny bil b\u00f6r du t\u00e4nka p\u00e5 mer \u00e4n bara bilens ursprungliga pris. Underh\u00e5lls- och reparationsavgifter kan g\u00f6ra att en bil som verkar billigare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":86,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/85"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=85"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/85\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/86"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=85"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=85"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=85"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}