{"id":841,"date":"2021-05-26T10:32:27","date_gmt":"2021-05-26T10:32:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=841"},"modified":"2021-05-26T10:32:27","modified_gmt":"2021-05-26T10:32:27","slug":"ar-det-vart-att-kopa-behandling-av-underredet-pa-en-ny-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-det-vart-att-kopa-behandling-av-underredet-pa-en-ny-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa behandling av underredet p\u00e5 en ny bil?"},"content":{"rendered":"\n

Moderna bilar \u00e4r korrosionsskyddade direkt fr\u00e5n fabriken och det finns egentligen inget behov av ytterligare korrosionsbehandlingar. En \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare kan s\u00e4ga n\u00e5got annat, men alla nyare bilar \u00e4r rostskyddade. BMW erbjuder till exempel en 12-\u00e5rig rostskyddsgaranti.<\/p>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att maximera skyddet och v\u00e4ljer en behandling av underredet, kan det till och med \u00f6ka risken f\u00f6r korrosion om du inte g\u00f6r jobbet p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Om du dessutom redan har ett rostskydd med en garanti, kan ett eftermarknadsskydd till och med upph\u00e4va garantin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per en bil i dag erbjuder \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarna massor av olika tj\u00e4nster, till exempel behandling av underredet eller skydd av olika tyger. De flesta av dessa \u00e4r bara ett s\u00e4tt f\u00f6r s\u00e4ljaren att tj\u00e4na en extra dollar eller tv\u00e5, och de \u00e4r inte s\u00e5 n\u00f6dv\u00e4ndiga.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r d\u00e4remot mer meningsfullt att underlacka en begagnad bil, s\u00e4rskilt om bilen \u00e4r mer \u00e4n 10-15 \u00e5r gammal. Ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden, saltansamlingar, hur l\u00e4nge du planerar att beh\u00e5lla bilen \u00e4r alla sk\u00e4l att ta h\u00e4nsyn till n\u00e4r du pratar om grundbel\u00e4ggning.<\/p>\n\n\n\n

Undercoating av en ny\/brukad bil<\/h2>\n\n\n\n

Det finns vissa f\u00f6r- och nackdelar med att underlacka en helt ny bil. Underredet p\u00e5 en ny bil \u00e4r f\u00f6rmodligen s\u00e5 rent som det n\u00e5gonsin kommer att bli, och det \u00e4r ett bra tillf\u00e4lle att applicera rostskydd. Om du planerar att beh\u00e5lla din bil i flera decennier fram\u00f6ver kan du be om att f\u00e5 en behandling av underredet.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill grundbehandla en begagnad bil finns det mycket smuts och skr\u00e4p p\u00e5 bilens underrede som \u00e4r sv\u00e5rt att rensa bort helt och h\u00e5llet. Hur v\u00e4l du \u00e4n reng\u00f6r bilen kommer den aldrig att bli lika ren som n\u00e4r den l\u00e4mnade fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Olika s\u00e4tt att behandla\/rosta underredet p\u00e5<\/h2>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga olika tekniker f\u00f6r behandling av underredet\/rostskydd att v\u00e4lja mellan. Oavsett om det handlar om en dropp-\/dropp-\/irrigeringsspruta f\u00f6r 120-150 dollar eller en elektronisk modul f\u00f6r 500-1000 dollar, kan du med hj\u00e4lp av information om alla dessa metoder avg\u00f6ra vilken metod som \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Den nyaste och mest lovande tekniken av alla dessa \u00e4r en strategiskt placerad elektronisk modul som skickar en svag str\u00f6m genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin ska hindra metallen fr\u00e5n att reagera med fukt och syre. Tekniken \u00e4r dock fortfarande ganska ny och recensionerna \u00e4r ganska blandade.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste s\u00e4tten att skydda din bil fr\u00e5n rost \u00e4r underlackering. Denna teknik inneb\u00e4r att en tj\u00e4rbaserad l\u00f6sning sprutas p\u00e5 alla utsatta karosseripaneler. Dessa typer av bel\u00e4ggningar appliceras vanligtvis p\u00e5 bilens underrede, men de kr\u00e4ver en grundlig applicering. Om de inte g\u00f6rs p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan de spricka och fukt kan tr\u00e4nga in.<\/p>\n\n\n\n

Drip Oil Spray och Dripless Oil Spray \u00e4r de tv\u00e5 vanligaste s\u00e4tten att skydda mot rost. Droppoljespray \u00e4r f\u00f6rmodligen en b\u00e4ttre id\u00e9 eftersom denna teknik kan n\u00e5 alla vinklar och vr\u00e5r mer effektivt, och den droppl\u00f6sa kr\u00e4ver att du borrar in i specifika karosseripaneler, och det \u00e4r aldrig en bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Applicering och avl\u00e4gsnande av rostskydd<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r du har \u00f6verv\u00e4gt alla alternativ kanske du till och med vill prova ans\u00f6kningsprocessen sj\u00e4lv. Du beh\u00f6ver alla de r\u00e4tta materialen i f\u00f6rv\u00e4g, till exempel en s\u00e4rskild avfettningsmedel, massor av mikrofiberhanddukar, m\u00f6rk bilf\u00e4rg, penslar, material f\u00f6r grundf\u00e4rg, material f\u00f6r avl\u00e4gsnande av grundf\u00e4rg, slipmaskin, primer och massor av sandpapper.<\/p>\n\n\n\n

B\u00f6rja med att reng\u00f6ra bilens underrede noggrant. Det rekommenderas att du anv\u00e4nder en lyftanordning vid detta tillf\u00e4lle. Applicera f\u00f6rst avfettningsmedel och reng\u00f6r ytan, och slipa sedan bort eventuella synliga rostfl\u00e4ckar om det finns n\u00e5gra. Det rekommenderas att anv\u00e4nda ett par s\u00e4rskilda skyddsglas\u00f6gon. Slipa eventuell kvarvarande rost med sandpapper med kornstorlek 220+.<\/p>\n\n\n\n

Torka bort allt damm, grundm\u00e5la alla omr\u00e5den som du har slipat och m\u00e5la alla grundm\u00e5lade omr\u00e5den med svart bilf\u00e4rg. V\u00e4nta tills f\u00e4rgen har torkat helt och h\u00e5llet och applicera grundf\u00e4rgen p\u00e5 alla utsatta omr\u00e5den. Det \u00e4r alltid bra med en gummerad grundf\u00e4rg eftersom den skyddar underredet lite b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r relativt l\u00e4tt att avl\u00e4gsna dessa typer av underlagsl\u00f6sningar. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att k\u00f6pa en s\u00e4rskild spray f\u00f6r att avl\u00e4gsna underbel\u00e4ggning, spraya den p\u00e5 ytan och v\u00e4nta tills underbel\u00e4ggningen b\u00f6rjar mjukna. Ta nu en skrapa och skrapa bort eventuella resterande bel\u00e4ggningar tills du har en ren yta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken rostskyddsteknik \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att skydda din bil fr\u00e5n rost \u00e4r att anv\u00e4nda torrpolishspray. De fr\u00e4msta f\u00f6rdelarna med denna teknik \u00e4r fr\u00e4mst priset, eftersom den bara kostar 100-150 dollar, och att den \u00e4r l\u00e4tt att anv\u00e4nda. Med denna teknik kan du dessutom n\u00e5 alla tr\u00e5nga sprickor utan att beh\u00f6va borra eller demontera n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du har applicerat torrpolishet tar det vanligtvis upp till 48 timmar innan bel\u00e4ggningen droppar in i alla avsedda omr\u00e5den. D\u00e4refter h\u00e5rdnar det torra polishet och ger ett ordentligt rostskydd.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag g\u00f6ra behandlingen av underredet sj\u00e4lv?<\/h4>\n\n\n\n

Det rekommenderas att du \u00f6verl\u00e5ter det till ett proffs, men om du \u00e4lskar att arbeta med din bil b\u00f6r du f\u00f6rs\u00f6ka. Men se till att du har allt n\u00f6dv\u00e4ndigt material, s\u00e4rskilt en lyftanordning och ett par skyddsglas\u00f6gon.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4nta n\u00e5gra dagar innan du tar in bilen p\u00e5 service. Det \u00e4r alltid en bra id\u00e9 att l\u00e5ta en erfaren yrkesman ta en titt p\u00e5 den, bara f\u00f6r att se till att allt \u00e4r som det ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta ska jag grundbehandla min bil?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du v\u00e4l har applicerat grundf\u00e4rgen b\u00f6r du upprepa denna process minst en g\u00e5ng om \u00e5ret. Och det \u00e4r viktigt att g\u00f6ra det, f\u00f6r om du inte g\u00f6r det kan den \u00e4ldre underlacken lossna och l\u00e5ta fukt komma in mellan f\u00e4rgen och de k\u00e4nsliga omr\u00e5dena, vilket \u00e4r mycket v\u00e4rre \u00e4n att inte ha n\u00e5gon underlack alls.<\/p>\n\n\n\n

Om du v\u00e4ljer en f\u00f6rstklassig grundf\u00e4rg \u00e4r det oftast ett \u00e5r, men m\u00e5nga billigare grundf\u00e4rger h\u00e5ller bara n\u00e5gra m\u00e5nader. Se d\u00e4rf\u00f6r till att du \u00e4r v\u00e4linformerad om alla detaljer i den l\u00f6sning du vill ha.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Moderna bilar \u00e4r korrosionsskyddade direkt fr\u00e5n fabriken och det finns egentligen inget behov av ytterligare korrosionsbehandlingar. En \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare kan s\u00e4ga n\u00e5got annat, men alla nyare bilar \u00e4r rostskyddade. BMW erbjuder<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/841"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=841"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/841\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=841"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=841"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=841"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}