{"id":838,"date":"2021-05-26T10:25:45","date_gmt":"2021-05-26T10:25:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=838"},"modified":"2021-05-26T10:25:45","modified_gmt":"2021-05-26T10:25:45","slug":"ska-jag-rostskydda-min-nya-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-rostskydda-min-nya-bil\/","title":{"rendered":"Ska jag rostskydda min nya bil?"},"content":{"rendered":"\n

Bilar best\u00e5r av m\u00e5nga delar som inneh\u00e5ller j\u00e4rn. Om du blandar obehandlat j\u00e4rn, syre och vatten uppst\u00e5r korrosion som kan s\u00f6nderdela sj\u00e4lva delarna. Detta inneb\u00e4r att rost antingen bara kan se illa ut, men ocks\u00e5 kan orsaka allvarliga strukturella problem om den inte behandlas i ett tidigt skede.<\/p>\n\n\n\n

Man kan t\u00e4nka p\u00e5 rost som en bilsjukdom. Nyare bilar som inte har tillbringat mycket tid p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4r inte lika ben\u00e4gna att rosta j\u00e4mf\u00f6rt med en \u00e4ldre bil. N\u00e4r bilar \u00e5ldras underh\u00e5lls de vanligtvis inte s\u00e5 bra, vilket ofta inneb\u00e4r att rost uppst\u00e5r och b\u00f6rjar f\u00f6rs\u00e4mra bilens kaross och strukturella paneler.<\/p>\n\n\n\n

De flesta nyare bilar \u00e4r rostskyddade direkt fr\u00e5n fabriken, vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r lika n\u00f6dv\u00e4ndigt att rostskydda din nya bil. Men om du vill ha h\u00f6gsta m\u00f6jliga skyddsniv\u00e5 b\u00f6r du g\u00e5 vidare och rostskydda bilen, s\u00e4rskilt om du planerar att \u00e4ga den under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Om du anv\u00e4nder bilen som en del av ett tre\u00e5rigt leasingavtal till exempel, finns det inget behov av ytterligare rostskydd. G\u00f6r bara allt det vanliga bilunderh\u00e5llet som att tv\u00e4tta bilen och f\u00f6rs\u00f6ka att inte skrapa lacken. Du b\u00f6r ocks\u00e5 skydda de k\u00e4nsliga omr\u00e5dena p\u00e5 din bil med PPF eller en\/och en keramisk bel\u00e4ggning.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydd f\u00f6r en ny bil<\/h2>\n\n\n\n

Nyare bilar \u00e4r byggda mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre bilar. Nyare monteringstekniker garanterar exakta karossavst\u00e5nd och exakt justering, vilket b\u00e5da garanterar att t\u00e4tningarna \u00e4r mycket starkare och mer t\u00e4tt packade. Om du kombinerar detta med en bredspridd galvaniserad st\u00e5lkonstruktion \u00e4r ytterligare rostskydd inte s\u00e5 n\u00f6dv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Att rostskydda din nya bil beror ocks\u00e5 p\u00e5 ditt specifika anv\u00e4ndningsscenario. Om du bara k\u00f6r din bil p\u00e5 vintern och du st\u00f6ter p\u00e5 mycket fukt \u00e4r rostskydd v\u00e4rt att \u00f6verv\u00e4ga bara f\u00f6r att vara s\u00e5 s\u00e4ker som man kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilm\u00e4rken som BMW och m\u00e5nga andra g\u00f6r omfattande rostskyddsl\u00f6sningar innan bilarna ens \u00e4r m\u00e5lade. Detta inneb\u00e4r att nyare bilar genomg\u00e5r en omfattande rostskyddsprocess som s\u00e4kerst\u00e4ller att bilarna \u00e4r skyddade \u00e4ven p\u00e5 subatom\u00e4r niv\u00e5. S\u00e4rskilda 10-12 \u00e5r l\u00e5nga garantier ing\u00e5r ocks\u00e5 i nybilspriset.<\/p>\n\n\n\n

Om du planerar att \u00e4ga bilen l\u00e4nge och ofta k\u00f6r bilen i klimat med ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden rostskyddsbehandlar du din bil. Om du dessutom g\u00f6r l\u00e4ngre resor d\u00e4r det \u00e4r vanligare med stenskott och om ditt land anv\u00e4nder salt som isavskr\u00e4ckande medel under vintern b\u00f6r du definitivt rostskydda din helt nya bil.<\/p>\n\n\n\n

Rostskydda en begagnad bil<\/h2>\n\n\n\n

Att rostskydda en begagnad bil verkar mer logiskt, men om din bil inte \u00e4r v\u00e4rd att r\u00e4dda \u00e4r det ganska meningsl\u00f6st att l\u00e4gga ut ytterligare en dollar p\u00e5 dedikerad rostskyddsbehandling. Din begagnade bil kan redan ha drabbats av rost, s\u00e5 det \u00e4r b\u00e4ttre att ta bilen till en erfaren karosseriverkstad bara f\u00f6r att inspektera alla k\u00e4nsliga karosseripaneler.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att den stora majoriteten av bil\u00e4gare aldrig tar med sina bilar f\u00f6r dedikerad rostskyddsbehandling. Rostskydd g\u00f6rs oftast av entusiaster som vill beh\u00e5lla s\u00e5 mycket av bilens v\u00e4rde som m\u00f6jligt, och din vanliga Honda Civic fr\u00e5n 2003 med 180 000 mil p\u00e5 klockan \u00e4r inte en trolig kandidat.<\/p>\n\n\n\n

Rostskyddsbehandling ger f\u00f6rvisso ett b\u00e4ttre allsidigt skydd oavsett om bilen \u00e4r begagnad eller ny. Om du v\u00e4ljer dedikerade tekniker f\u00f6r oljesprutning med dropp\/droppl\u00f6s\/tj\u00e4ra eller rymd\u00e5lderns elektroniska moduler som rostskyddsl\u00f6sningar, se till att det \u00e4r ekonomiskt vettigt.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt \u00e4r en bils restv\u00e4rde ofta h\u00f6gre om bilen har varit rostskyddad under st\u00f6rre delen av sitt liv. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att vissa tekniker som dropp\/droppl\u00f6s oljespray kr\u00e4ver att du borrar i bilens karosseripaneler, vilket till och med kan f\u00f6rv\u00e4rra rostuppbyggnaden om det inte g\u00f6rs av ett erfaret proffs.<\/p>\n\n\n\n

Tips f\u00f6r en rostfri bil upplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Det finns verkligen inget behov av en s\u00e4rskild rostskyddsbehandling om du bara g\u00f6r allt det vanliga, prisv\u00e4rda dagliga\/vecka\/m\u00e5nadsvisa underh\u00e5llet. F\u00f6rst och fr\u00e4mst ska du se till att tv\u00e4tta bilen regelbundet f\u00f6r att rensa bort alla f\u00f6roreningar som kan repa bilens lack med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Att applicera f\u00e4rgskyddsfilm och\/eller dedikerade keramiska bel\u00e4ggningar p\u00e5 bilens karosseripaneler \u00e4r ocks\u00e5 en bra id\u00e9 f\u00f6r att h\u00e5lla lacken i gott skick. Det skyddar dig ocks\u00e5 fr\u00e5n stenskott och repor som kan leda till korrosion efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r tv\u00e4tta din bil \u00e4nnu oftare om ditt land anv\u00e4nder salt som isskydd under vintern, eftersom salt kan \u00f6ka korrosionen avsev\u00e4rt. Inspektera ditt underrede d\u00e5 och d\u00e5 och f\u00f6rs\u00f6k sj\u00e4lv att leta efter tecken p\u00e5 korrosion.<\/p>\n\n\n\n

Se dessutom till att din inredning ocks\u00e5 \u00e4r ren och att alla vattenproppar runt bilen inte \u00e4r igensatta. G\u00f6r bara alla dessa regelbundna krav p\u00e5 bilunderh\u00e5ll, s\u00e5 finns det \u00e4rligt talat inget behov av ytterligare rostskydd f\u00f6r helt nya bilar, s\u00e4rskilt inte om rostskyddet omfattas av garantin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad ska jag g\u00f6ra om jag hittar rost i min bil?<\/h4>\n\n\n\n

Om din bil omfattas av en garanti som ocks\u00e5 t\u00e4cker rost, g\u00e5 vidare och kontakta din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. F\u00f6rs\u00f6k att lindra rosten s\u00e5 snart som m\u00f6jligt eftersom rost kan sprida sig snabbt, och om den g\u00f6r det st\u00e5r du inf\u00f6r en reparationsr\u00e4kning som helt enkelt inte \u00e4r ekonomiskt rimlig.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en v\u00e4rdefull bil b\u00f6r du g\u00f6ra detta med \u00e4nnu st\u00f6rre br\u00e5dska eftersom detta snabbt kan devalvera bilen. Rost uppst\u00e5r, och det \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet, men det finns s\u00e4tt man kan \u00e5tg\u00e4rda det p\u00e5 om man agerar i tid.<\/p>\n\n\n\n

Rostar klassiska bilar oftare?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r de, klassiska bilar rostar mycket mer j\u00e4mf\u00f6rt med nyare bilar. Och detta \u00e4r s\u00e4rskilt problemet om du tittar p\u00e5 en klassisk bil som kostar mycket pengar, men priserna var inte lika h\u00f6ga som de \u00e4r nu f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Det finns massor av dyra klassiker d\u00e4r ute som inte var lika dyra ett tag. Det betyder att m\u00e5nga av dessa var pl\u00e5gade av korrosion, och de lagades s\u00e5 snart bilens v\u00e4rde gjorde det m\u00f6jligt att g\u00f6ra det. S\u00e5 var alltid f\u00f6rsiktig n\u00e4r du k\u00f6per en \u00e4ldre bil, inspektera den noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag n\u00e5gonsin k\u00f6pa en bil som \u00e4r drabbad av korrosion?<\/h4>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 ett frestande erbjudande som inneb\u00e4r en bil med mild korrosion \u00e4r det inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett sk\u00e4l att bryta aff\u00e4ren. Det tar tid och kraft att laga en bil med mycket korrosion, men f\u00f6r vissa modeller \u00e4r det faktiskt en bra id\u00e9.
Detta g\u00e4ller fr\u00e4mst v\u00e4rdefulla klassiker och sportbilar i begr\u00e4nsad upplaga. Dessa typer av bilar hittas ofta i fruktansv\u00e4rda f\u00f6rh\u00e5llanden men restaureras senare till sin forna glans. Om reparationsjobbet \u00e4r r\u00e4tt utf\u00f6rt p\u00e5verkas bilens v\u00e4rde inte lika mycket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bilar best\u00e5r av m\u00e5nga delar som inneh\u00e5ller j\u00e4rn. Om du blandar obehandlat j\u00e4rn, syre och vatten uppst\u00e5r korrosion som kan s\u00f6nderdela sj\u00e4lva delarna. Detta inneb\u00e4r att rost antingen bara kan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/838"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=838"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/838\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=838"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=838"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=838"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}