{"id":835,"date":"2021-05-26T10:24:18","date_gmt":"2021-05-26T10:24:18","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=835"},"modified":"2021-05-26T10:24:18","modified_gmt":"2021-05-26T10:24:18","slug":"ska-jag-rostskydda-min-bmw","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-rostskydda-min-bmw\/","title":{"rendered":"Ska jag rostskydda min BMW?"},"content":{"rendered":"\n

Rost \u00e4r en av de v\u00e4rsta fiender en bil kan ha. Korrosion orsakas oftast av att vatten tr\u00e4nger in i f\u00e4rgen, och efter att detta sker b\u00f6rjar vattnet bubbla i f\u00e4rgen. Rost b\u00f6rjar sprida sig inifr\u00e5n och ut och bryter s\u00e5 sm\u00e5ningom s\u00f6nder sj\u00e4lva lacken.<\/p>\n\n\n\n

Ett starkt korrosionsskydd \u00e4r viktigt f\u00f6r en bil som \u00e4r mer \u00e4n 10-12 \u00e5r gammal eftersom de flesta bilar blir misshandlade med massor av stenskott under bilens livstid, vilket kan orsaka korrosion. N\u00e4r en bil har utsatts f\u00f6r fukt och syre under en tid \u00e4r rost oundviklig.<\/p>\n\n\n\n

Vissa biltillverkare som BMW g\u00f6r ett omfattande korrosionsskydd redan innan bilen har monterats, men denna typ av korrosionsskydd h\u00e5ller inte f\u00f6r evigt. Du kan ocks\u00e5 dra nytta av m\u00e5nga olika rostskyddstekniker eftermarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Men om du tar hand om din bil, tv\u00e4ttar den regelbundet och till och med applicerar f\u00e4rgskyddsfilm p\u00e5 specifika utsatta omr\u00e5den kan du f\u00f6rneka dessa effekter under l\u00e5ng tid. Att rostskydda en \u00f6ver 12 \u00e5r gammal BMW \u00e4r en bra id\u00e9, om bilen \u00e4r yngre \u00e4n s\u00e5 \u00e4r det bara att ta hyfsad hand om den.<\/p>\n\n\n\n

BMW fabrik rostskydd<\/h2>\n\n\n\n

Alla BMW-bilar f\u00e5r ett omfattande rostskydd innan de l\u00e4mnar fabriken. Detta best\u00e5r av att hela bilens kaross doppas i mangan, fosfatzink och nickel. Efter badet l\u00e4gger BMW p\u00e5 ett skyddande ytskikt p\u00e5 hela karossen.<\/p>\n\n\n\n

Denna process str\u00e4cker sig till och med till en subatom\u00e4r niv\u00e5, eftersom BMW anv\u00e4nder en s\u00e4rskild bel\u00e4ggning som kallas e-coat och som best\u00e5r av en elektrisk laddning av hela karossen. Detta garanterar att varje nanometer av bilens kaross har skyddats p\u00e5 samma s\u00e4tt. D\u00e4refter b\u00f6rjar h\u00f6gteknologiska robotar injicera h\u00f6gtryckst\u00e4tningsmedel i alla s\u00e5rbara h\u00e5ligheter i bilens kaross.<\/p>\n\n\n\n

BMW g\u00f6r allt f\u00f6r att se till att alla k\u00e4nsliga delar av bilens kaross skyddas. BMW b\u00f6rjar med underredet och applicerar en polyvinylkloridblandning som skyddar bilen fr\u00e5n vattenintr\u00e4ngning och fukt underredet.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4refter m\u00e5lar BMW bilen och applicerar ytterligare ett skyddslager med ett speciellt sm\u00e4lt paraffinbaserat h\u00e5lrumsvax f\u00f6r att se till att alla sm\u00e5 sprickor, s\u00f6mmar och klyftor t\u00e4cks. Vaxet torkar och blir ett starkt korrosionsskydd. BMW erbjuder ocks\u00e5 en 12-\u00e5rig l\u00e5ng korrosionsgaranti f\u00f6r bilar tillverkade efter 2004.<\/p>\n\n\n\n

Eftermarknad BMW korrosionsskydd<\/h2>\n\n\n\n

Om din bil \u00e4r mer \u00e4n 12 \u00e5r gammal kanske du vill ta en hel del p\u00e5 n\u00e5gra av dessa eftermarknadskorrosionsskyddstekniker. En av de senaste korrosionsskyddsteknikerna \u00e4r en speciell elektronisk modul som skickar ut en svag str\u00f6m genom hela bilens kaross som teoretiskt sett f\u00f6rhindrar att din bil reagerar med syre. Priserna varierar mellan 500 och 1000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Om du letar efter ett billigare alternativ f\u00f6r 150 dollar anv\u00e4nds ofta ocks\u00e5 tj\u00e4rbaserade sprayer f\u00f6r att skydda mot rost under kroppen. Denna teknik best\u00e5r av att man sprutar ett tj\u00e4rliknande lager p\u00e5 bilens utsatta omr\u00e5den i ett f\u00f6rs\u00f6k till rostskydd. Men detta skikt \u00e4r k\u00e4nsligt f\u00f6r sprickor som till och med kan p\u00e5skynda korrosionsprocessen och det b\u00f6r undvikas.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4rskilda droppfria oljesprayer liknar i viss m\u00e5n de tidigare n\u00e4mnda tj\u00e4rbaserade sprayer, men denna teknik ger, om den utf\u00f6rs av ett proffs, ett b\u00e4ttre och mer grundligt skydd. Viss borrning \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndig, s\u00e5 du b\u00f6r r\u00e5dg\u00f6ra med en yrkesman. Kostnaderna ligger p\u00e5 120-150 dollar och detta b\u00f6r upprepas \u00e5rligen.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske ocks\u00e5 vill kolla in droppoljesprayer som \u00e4r mer visk\u00f6sa \u00e4n de tidigare n\u00e4mnda droppl\u00f6sa oljesprayer och ger ett \u00e4nnu b\u00e4ttre rostskydd f\u00f6r samma pris. Denna teknik b\u00f6r ocks\u00e5 utf\u00f6ras \u00e5rligen och \u00e4r ofta det rekommenderade s\u00e4ttet av m\u00e5nga specialister.<\/p>\n\n\n\n

Allm\u00e4nt vardagligt rostskydd<\/h2>\n\n\n\n

Se till att tv\u00e4tta din bil regelbundet, eftersom detta \u00e4r av st\u00f6rsta vikt f\u00f6r lackens livsl\u00e4ngd och rostskyddet. Vidare b\u00f6r du ocks\u00e5 anv\u00e4nda ett s\u00e4rskilt keramiskt bel\u00e4ggningsskikt f\u00f6r \u00f6kat lackskydd och alltid se efter salt p\u00e5 din bil och reng\u00f6ra den s\u00e5 ofta du kan.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 h\u00e5lla alla dedikerade avloppspluggar rena s\u00e5 att vatten l\u00e4tt kan ta sig ut ur bilens alla h\u00e5ligheter. Om du inte reng\u00f6r inredningen ofta \u00e4r det stor chans att smutsen sprider sig \u00e4ven till utsidan, vilket kan orsaka rostangrepp.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha h\u00f6gsta m\u00f6jliga skydd ska du g\u00e5 vidare och applicera lackskyddsfilm p\u00e5 alla utsatta omr\u00e5den p\u00e5 din bil. Detta g\u00f6rs f\u00f6r att f\u00f6rhindra stenskott som ofta \u00e4r den fr\u00e4msta orsaken till att rost uppst\u00e5r p\u00e5 ytterpaneler.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att rostskydda en bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 n\u00e5gra olika faktorer. Om du bor i ett varmare, mestadels torrt klimat, och om du mestadels k\u00f6r i staden p\u00e5 asfalterade v\u00e4gar \u00e4r det kanske inte lika n\u00f6dv\u00e4ndigt. Men om du bor i ett klimat med varierande v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden, eller om du ofta st\u00f6ter p\u00e5 fukt p\u00e5 dina dagliga pendelturer, kan det vara en bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en ganska ny bil och du inte planerar att \u00e4ga den under l\u00e5ng tid, beh\u00f6ver du inte rostskydda den. Om du bara f\u00f6ljer alla vardagliga tips om rostskydd \u00e4r risken f\u00f6r rost ganska liten.<\/p>\n\n\n\n

Klarar sig nyare bilar b\u00e4ttre med rost j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r de. M\u00e5nga moderna bilm\u00e4rken anv\u00e4nder galvaniserat st\u00e5l f\u00f6r vissa specifika delar av bilens ramar. Detta inneb\u00e4r att dessa omr\u00e5den inte \u00e4r lika k\u00e4nsliga f\u00f6r korrosion som vanligt st\u00e5l. \u00c4ldre bilar anv\u00e4nde inte denna typ av st\u00e5l vilket inneb\u00e4r att korrosionen inte \u00e4r lika intensiv.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r nyare bilar i allm\u00e4nhet b\u00e4ttre sammansatta. De erbjuder t\u00e4tare panelspalter och m\u00e5nga nyare t\u00e4tningstekniker appliceras direkt fr\u00e5n fabriken. BMW:s omfattande rostskyddsteknik erbjuder en 12-\u00e5rig garanti av en anledning.<\/p>\n\n\n\n

Sannolikhet f\u00f6r sommar respektive vinterrost?<\/h4>\n\n\n\n

Under vintern \u00e4r korrosion mycket mer relevant p\u00e5 grund av \u00f6kad fukt och framf\u00f6r allt salt. De flesta l\u00e4nder anv\u00e4nder salt f\u00f6r att avskr\u00e4cka fr\u00e5n is, men det inneb\u00e4r ocks\u00e5 att det finns en stor chans att din bil pl\u00e5gas av korrosion under vintern.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att r\u00e5da bot p\u00e5 detta b\u00f6r du alltid se till att tv\u00e4tta din bil regelbundet, om du inte g\u00f6r det kan saltansamlingen skada lacken efter ett tag. Om detta h\u00e4nder b\u00f6r du titta p\u00e5 mer omfattande rostskyddsl\u00f6sningar som listas i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rost \u00e4r en av de v\u00e4rsta fiender en bil kan ha. Korrosion orsakas oftast av att vatten tr\u00e4nger in i f\u00e4rgen, och efter att detta sker b\u00f6rjar vattnet bubbla i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/835"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=835"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/835\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=835"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=835"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=835"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}