{"id":830,"date":"2021-05-19T13:27:11","date_gmt":"2021-05-19T13:27:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=830"},"modified":"2021-05-19T13:27:11","modified_gmt":"2021-05-19T13:27:11","slug":"vad-ar-skillnaden-mellan-bmw-750i-och-750li","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-skillnaden-mellan-bmw-750i-och-750li\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r skillnaden mellan BMW 750i och 750Li?"},"content":{"rendered":"\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan BMW 750i och 750Li \u00e4r den \u00f6kade l\u00e4ngden p\u00e5 750Li. ”L” i namnet st\u00e5r f\u00f6r l\u00e5ng hjulbas och 750Li \u00e4r 6 tum l\u00e4ngre \u00e4n 750i. Det \u00e4r en bekv\u00e4mare och dyrare version av 750i.
M\u00e5nga av BMW:s kunder k\u00f6per en BMW som en statussymbol. Bortsett fr\u00e5n de 6 tumens l\u00e4ngd kan vissa m\u00e4nniskor k\u00f6pa 750Li framf\u00f6r den billigare versionen bara f\u00f6r statusens skull eftersom den erbjuder mer utrymme och komfort till ett h\u00f6gre pris.<\/p>\n\n\n\n

BMW 750i vs 750Li: M\u00e5tt<\/h2>\n\n\n\n

De st\u00f6rsta skillnaderna mellan BMW 750li och 750 best\u00e5r av pris och storlek. Att ha ett l\u00e4ngre och bredare fordon inneb\u00e4r naturligtvis b\u00e5de f\u00f6rdelar och nackdelar. BMW 750Li har ocks\u00e5 st\u00f6rre d\u00f6rrar, vilket g\u00f6r det l\u00e4ttare att packa in extra bagage.<\/p>\n\n\n\n

BMW 750i Dimensioner<\/h4>\n\n\n\n

L\u00e4ngd: 5 098 mm (200,7 tum)
Bredd: 74,9 tum (1 902 mm)
H\u00f6jd: 1 467 mm (57,8 tum)
Hjulbas: 120,9 tum (3 070 mm)
Vikt vid k\u00f6rning: 1 755 kg (3 869 lbs)<\/p>\n\n\n\n

BMW 750Li M\u00e5tt<\/h4>\n\n\n\n

L\u00e4ngd: 5 268 mm (207,4 tum)
Bredd: 74,9 tum (1 902 mm)
H\u00f6jd: 58,2 tum (1 478 mm)
Hjulbas: (3 210 mm)
Vikt vid start: 2 255 kg (4 971 lbs)<\/p>\n\n\n\n

Som du tydligt kan se av m\u00e5tten p\u00e5 de b\u00e5da fordonen \u00e4r BMW 750Li uppenbarligen st\u00f6rre \u00e4n 750i, men den \u00e4r ocks\u00e5 mycket tyngre. Detta g\u00f6r den stabilare p\u00e5 v\u00e4gen och s\u00e4krare att befinna sig i i h\u00e4ndelse av en olycka. \u00c5 andra sidan g\u00f6r BMW 750Lis vikt att den \u00e4r l\u00e5ngsammare att accelerera, i j\u00e4mf\u00f6relse med den l\u00e4ttare BMW 750i.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gon skillnad i motor?<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5da fordonen \u00e4r utrustade med samma motor – en 4,4 L N63 V8 twin-turbo som har 523 h\u00e4stkrafter under huven, samt ett vridmoment p\u00e5 553 lb-feet. B\u00e5de BMW 750i och 750Li levereras med en 8-stegs automatisk v\u00e4xell\u00e5da. S\u00e5 det finns ingen skillnad d\u00e4r \u00f6verhuvudtaget.
V8 twin-turbo-motorn p\u00e5 4,4 liter g\u00f6r att BMW 750i n\u00e5r fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 bara 4,1 sekunder och den n\u00e5got st\u00f6rre BMW 750Li p\u00e5 4,3 sekunder. Skillnaden \u00e4r inte j\u00e4ttestor men den kan vara en dealbreaker f\u00f6r vissa.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rning och hantering<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r du testar de b\u00e5da fordonen p\u00e5 v\u00e4gen f\u00e5r du intrycket att BMW 750i \u00e4r l\u00e4ttare och mycket l\u00e4ttare att hantera p\u00e5 v\u00e4gen. Den har en mycket mindre v\u00e4ndcirkel i j\u00e4mf\u00f6relse med sin st\u00f6rre motsvarighet, BMW 750Li. Detta \u00e4r en skillnad som inte \u00e4r l\u00e4tt att uttrycka i ord och som m\u00e5ste testas av f\u00f6raren vid en provk\u00f6rning.
Genom att vara mer kompakt \u00e4r BMW 750i sj\u00e4lvklart mycket l\u00e4ttare att parkera med. Vem skulle ha trott att n\u00e5gon skulle kalla BMW 750i f\u00f6r kompakt, men j\u00e4mf\u00f6rt med 750Li \u00e4r den det.
N\u00e4r man beskriver de b\u00e5da fordonen p\u00e5 v\u00e4gen upplever de identiskt gropar och h\u00e5lrumslock med en liten duns. Alla fordon i 7-serien har en tendens att ta upp m\u00e5nga oj\u00e4mnheter p\u00e5 v\u00e4gen.
T\u00e4nk p\u00e5 att om ditt fordon \u00e4r utrustat med mindre hjul kommer st\u00f6tarna p\u00e5 v\u00e4gen att k\u00e4nnas mindre intensiva. B\u00e5da fordonen \u00e4r mycket k\u00e4nsliga f\u00f6r l\u00e5ga hastigheter. N\u00e4r hastigheten \u00f6kar tenderar dock saker och ting att f\u00f6rb\u00e4ttras avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r de lika tillf\u00f6rlitliga?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet fick BMW 750i 81 av 100 po\u00e4ng p\u00e5 J.D. Power 100-punkts betygsindex f\u00f6r tillf\u00f6rlitlighet. BMW 750Li hade liknande resultat. Det finns inga skillnader i drivlinjekomponenterna i dessa fordon, s\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsbetygen \u00e4r desamma.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6relse av BMW 750i och BMW 750Li med avseende p\u00e5 interi\u00f6r och funktioner<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5da fordonen har en mycket rymlig interi\u00f6r och \u00e4r utrustade med samma funktioner. 750i \u00e4r mycket gener\u00f6s n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme i baks\u00e4tet och ett tillvalssystem f\u00f6r underh\u00e5llning i baks\u00e4tet med 9,2-tumssk\u00e4rmar. En bra funktion \u00e4r den 2,2-tums sk\u00e4rm p\u00e5 bilnyckeln som visar dig information om ditt fordon.
Om du \u00e4r ute efter \u00e4nnu mer utrymme finns 750Li d\u00e4r f\u00f6r att erbjuda det till ett rej\u00e4lt pris. B\u00e5da fordonen \u00e4r identiska inv\u00e4ndigt. B\u00e5da har en minnesfunktion f\u00f6r det justerbara s\u00e4tet och ratten, om fler \u00e4n en person k\u00f6r fordonet.
Den plyschiga interi\u00f6ren \u00e4r kl\u00e4dd i l\u00e4der och anv\u00e4nder lyxigt utseende tr\u00e4faner och metallelement f\u00f6r att krydda det hela. I j\u00e4mf\u00f6relse med BMW 5-serien \u00e4r 7-seriefordonen mer stilfulla, trots att det inte \u00e4r n\u00e5gon stor skillnad i funktioner och interi\u00f6r.
Det finns en intelligent personlig assistent som tar r\u00f6ststyrning av ditt fordon till n\u00e4sta niv\u00e5. Du kan ge ett namn till din bil och den svarar ”Hej (fordonets namn h\u00e4r)”. Den kan f\u00f6lja kommandon som ”K\u00f6r mig hem”, ”Jag \u00e4r varm” och ”Jag fryser”. Den kommer att lyssna och svara p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt direkt.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r genomsnittspriset f\u00f6r en BMW 750i eller BMW 750Li?<\/h2>\n\n\n\n

Genomsnittspriset f\u00f6r en BMW 750i b\u00f6rjar vid standardalternativet p\u00e5 103 000 dollar. BMW 750Li b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 110 000 dollar helt ny och kan hittas begagnad till priser p\u00e5 50 000 dollar. BMW 750i kan ocks\u00e5 hittas f\u00f6r priser under 50 000 dollar som begagnad bil.<\/p>\n\n\n\n

Saker att veta om BMW 7-serien<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r BMW:s flaggskeppsbil?<\/h3>\n\n\n\n

BMW 7-serien \u00e4r BMW:s flaggskeppsserie, vilket inneb\u00e4r att all innovativ teknik, alla funktioner och komfortsystem f\u00f6rst sl\u00e4pps ut p\u00e5 marknaden med dessa fordon och senare f\u00f6rs vidare till andra BMW-serier l\u00e4ngs BMW-kedjan: 6-serien, 5-serien, 4-serien och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r underh\u00e5llet av en BMW 7-serie?<\/h4>\n\n\n\n

Underh\u00e5llet av en bil speglar direkt hur mycket ansvar \u00e4garen har haft under \u00e5ren av \u00e4gande. Om en BMW har servats p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och enligt tidtabellen b\u00f6r den genomsnittliga reparationskostnaden f\u00f6r en ny BMW 7-serie utanf\u00f6r garantin ligga p\u00e5 cirka 2 700 dollar per \u00e5r baserat p\u00e5 kumulativa data. F\u00f6r varje efterf\u00f6ljande \u00e5r \u00f6kar underh\u00e5llskostnaderna och under det femte \u00e4gar\u00e5ret ber\u00e4knas de uppg\u00e5 till 3 500 dollar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan BMW 750i och 750Li \u00e4r den \u00f6kade l\u00e4ngden p\u00e5 750Li. ”L” i namnet st\u00e5r f\u00f6r l\u00e5ng hjulbas och 750Li \u00e4r 6 tum l\u00e4ngre \u00e4n 750i. Det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":831,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/830"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=830"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/830\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/831"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=830"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=830"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=830"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}