{"id":816,"date":"2021-05-19T13:20:56","date_gmt":"2021-05-19T13:20:56","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=816"},"modified":"2021-05-19T13:20:56","modified_gmt":"2021-05-19T13:20:56","slug":"basta-sportbilen-for-langa-personer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-sportbilen-for-langa-personer\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta sportbilen f\u00f6r l\u00e5nga personer"},"content":{"rendered":"\n

Sportbilar \u00e4r vanligtvis kompakta, ganska l\u00e4tta, kraftfulla och har dessutom \u00f6verl\u00e4gsna k\u00f6regenskaper. Vissa av dessa aspekter utg\u00f6r inget problem f\u00f6r den l\u00e4ngre f\u00f6raren, men den kompakta storleken g\u00f6r det definitivt.<\/p>\n\n\n\n

Men det finns gott om sportbilar som l\u00e4tt passar st\u00f6rre personer, och n\u00e5gra andra som du helt enkelt b\u00f6r undvika. Sportbilar kompromissas p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt eftersom det \u00e4r en extremt kr\u00e4vande uppgift att g\u00f6ra en lyxig, rymlig och \u00e4nd\u00e5 dynamiskt kapabel bil.<\/p>\n\n\n\n

En sportbil och en stor lyxig bekv\u00e4m bil \u00e4r tv\u00e5 motsatta sidor av spektrumet, och vissa sportbilar som BMW M3, Audi RS4, Jaguar XE eller en god gammal Porsche 911 kan faktiskt uppn\u00e5 en n\u00e4stan perfekt blandning av komfort och sportighet.<\/p>\n\n\n\n

Medan andra som Mazda MX-5 Miata eller Porsche Boxster helt enkelt inte g\u00f6r det. Om du letar efter en superbil som kan passa en l\u00e5ng f\u00f6rare r\u00e4cker n\u00e5gra Ferraris i de flesta fall. Lamborghinis \u00e4r lite mer tr\u00e5nga, men till exempel Gallardo kan rymma en ganska stor f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta sportbilssedaner f\u00f6r l\u00e5nga f\u00f6rare<\/h2>\n\n\n\n

Snabba och bekv\u00e4ma sedans \u00e4r f\u00f6rmodligen ett av, om inte det b\u00e4sta allsidiga dagliga f\u00f6raralternativet f\u00f6r en bilentusiast. Modeller som BMW M3, Jaguar XE, BMW 8-serie Gran Coupe, Mercedes E63 AMG eller Audi RS7 \u00e4r alla tillr\u00e4ckligt rymliga f\u00f6r n\u00e4stan alla st\u00f6rre personer.<\/p>\n\n\n\n

Den nyligen sl\u00e4ppta BMW M3 \u00e4r ganska kontroversiell p\u00e5 grund av sina \u00f6verdrivet stora njurgaller framtill, men sportigheten och arvet fr\u00e5n en BMW M3 \u00e4r lika starka som de n\u00e5gonsin har varit. M3 erbjuder upp\u00e5t 500 h\u00e4stkrafter, ett val mellan bakhjulsdrift eller AWD och ett val mellan manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

M3 erbjuder 40,6 tum huvudutrymme f\u00f6r f\u00f6raren och 41,6 tum benutrymme f\u00f6r f\u00f6raren, och detta \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r 99 procent av m\u00e4nniskorna d\u00e4r ute. Med tanke p\u00e5 alla de olika drivlinor du kan v\u00e4lja mellan nya n\u00e4r du k\u00f6per en M3 och det totala utrymmet verkar BMW M3 verkligen vara den b\u00e4sta sportsedanen f\u00f6r en l\u00e5ng f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

En Mercedes E63, Audi RS7 eller BMW 8-seriens Gran Coupe erbjuder ocks\u00e5 fyra d\u00f6rrar och i vissa avseenden \u00e4nnu mer utrymme, men \u00f6kningen av f\u00f6rarens ben- och huvudutrymme \u00e4r f\u00f6rsumbar, och de kostar ocks\u00e5 mycket mer. Jaguar XE erbjuder \u00e5 andra sidan j\u00e4mf\u00f6rbart benutrymme, men huvudutrymmet \u00e4r inte lika bra som i BMW M3.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta \u00e4kta sportbilar f\u00f6r l\u00e5nga personer<\/h2>\n\n\n\n

En \u00e4kta sportbil i grunden skulle f\u00f6rmodligen vara n\u00e5got som en Porsche Boxster, och \u00e4ven om sportigheten i Boxster\/Cayman-plattformen \u00e4r inget annat \u00e4n spektakul\u00e4r, kommer du flitigt att f\u00e5 plats med n\u00e5gon som \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n 1,80 meter i en Boxster.<\/p>\n\n\n\n

En Mazda MX-5 Miata \u00e4r inte heller ett alternativ, och inte heller i stort sett n\u00e5got som Lotus tillverkar, Evora kanske skulle kunna passa en ”kompakt” l\u00e5ng person med sin 38 tum h\u00f6ga takh\u00f6jd, men Exige\/Elise kommer inte att g\u00f6ra det. BMW Z4 erbjuder 38,9 tum i huvudutrymme, men en hygglig 42,2 tum i benutrymme, vilket inte \u00e4r d\u00e5ligt f\u00f6r en kompakt sportbil.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Supra \u00e4r baserad p\u00e5 samma chassi som BMW Z4, och Supra erbjuder samma m\u00e4ngd benutrymme, men huvudutrymmet \u00e4r \u00e4nnu mer magert med 38,3 tum, vilket inte \u00e4r s\u00e5 mycket f\u00f6r en l\u00e4ngre person.<\/p>\n\n\n\n

Alpine A110 \u00e4r ocks\u00e5 en riktig kompakt sportbil, men de inv\u00e4ndiga m\u00e5tten \u00e4r \u00e4nd\u00e5 ganska hyfsade. S\u00e4tena \u00e4r monterade l\u00e5gt vilket garanterar gott om huvudutrymme, och s\u00e4tena kan skjutas hela v\u00e4gen bak\u00e5t f\u00f6r att garantera hyfsat benutrymme ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta superbilar f\u00f6r alla m\u00e4nniskor<\/h2>\n\n\n\n

Mellan alla dessa ovan n\u00e4mnda biltyper \u00e4r en superbil den som \u00e4r mest kompromissl\u00f6s av alla. Och det \u00e4r verkligen uppenbart n\u00e4r du inser att n\u00e4stan ingen superbil erbjuder fyra sittplatser, och inte heller s\u00e5 mycket interi\u00f6r- eller lastutrymme heller.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 992 911 \u00e4r en fantastisk bil, och det \u00e4r sv\u00e5rt att h\u00e4vda att en 911 inte kan g\u00f6ra allt om man inte beh\u00f6ver 4 sittplatser. Med 45,8 tum benutrymme \u00e4r 911 en sann klassledare, parera det med en mindre imponerande siffra p\u00e5 38,8 tum huvudutrymme, det balanserar 911 som l\u00e4mplig f\u00f6r l\u00e5nga m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller Lamborghinis \u00e4r en Huracan den mest kompakta, och Aventador kan passa f\u00f6rare av anst\u00e4ndig storlek. Vissa \u00e4ldre modeller som Gallardo \u00e4r ocks\u00e5 ganska rymliga n\u00e4r det g\u00e4ller superbilar.<\/p>\n\n\n\n

Ferrarier erbjuder vanligtvis mer utrymme, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer en GTC 4 Lusso eller en Ferrari FF. Ferrari 812 och Ferrari F12 \u00e4r hyggliga nog f\u00f6r runt 1,80 meter, och den \u00e4ldre V12-drivna Ferrari 599 \u00e4r \u00e4nnu rymligare och bekv\u00e4mare j\u00e4mf\u00f6rt med F12 eller 812.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vilka sportbilar b\u00f6r jag undvika om jag \u00e4r l\u00e5ng?<\/h4>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med ingen. Det handlar inte bara om hur l\u00e5ng du \u00e4r i allm\u00e4nhet, ibland handlar det mer om l\u00e4ngden p\u00e5 din b\u00e5l eller dina ben. Se alltid till att du tar ditt potentiella k\u00f6p p\u00e5 en hyfsat l\u00e5ng provk\u00f6rning f\u00f6r att se till att du verkligen kan passa in.<\/p>\n\n\n\n

Men generellt sett \u00e4r en kompakt tv\u00e5sitsig sportbil den som erbjuder minst utrymme inomhus, och s\u00e4rskilt en cabriolet. Bilar som Mazda MX-5 Miata eller Fiat 124 Spyder \u00e4r alldeles f\u00f6r sm\u00e5 f\u00f6r l\u00e5nga personer.<\/p>\n\n\n\n

Ger obekv\u00e4mhet i en bil upphov till s\u00e4kerhetsrisker?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r det. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r obekv\u00e4mhet ett s\u00e4kerhetsproblem i sig sj\u00e4lvt. N\u00e4r du \u00e4r obekv\u00e4m kan du inte koncentrera dig fullt ut, dina resor tar oftast l\u00e4ngre tid eftersom du beh\u00f6ver fler vilostoppar och sittst\u00e4llningen kan allvarligt p\u00e5verka de bakre passagerarnas s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Och det st\u00f6rsta problemet av dem alla \u00e4r hur n\u00e4ra du befinner dig till framrutan och nackst\u00f6dets placering parallellt med ditt huvud. Syftet med ett nackst\u00f6d \u00e4r inte att vila huvudet p\u00e5 det (det \u00e4r sant), utan det finns d\u00e4r fr\u00e4mst av s\u00e4kerhetssk\u00e4l, f\u00f6r att f\u00f6rhindra nackskador vid en krock.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en sportbil en riktig sportbil?<\/h4>\n\n\n\n

En del kanske argumenterar f\u00f6r logiken bakom att j\u00e4mf\u00f6ra en BMW M3 eller en Mercedes E63 med en 911 eller en Lamborghini. Och om man ser det ur ett superbilsperspektiv kan de ha r\u00e4tt. Men om man ser det ur ett allm\u00e4nt perspektiv \u00e4r en BMW M3 b\u00e4ttre p\u00e5 att vara en superbil \u00e4n en Lambo p\u00e5 att vara en daglig f\u00f6rare.
Och denna kompromiss \u00e4r ganska avg\u00f6rande f\u00f6r en sportbil som k\u00f6rs dagligen. En 0-60-tid p\u00e5 under 4 sekunder f\u00f6r BMW M3 med 500 h\u00e4stkrafter \u00e4r l\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rbar med de flesta superbilar, och hanteringen av den nya BMW M3 \u00e4r ocks\u00e5 fantastisk, men komforten och sikten i en Lamborghini Aventador \u00e4r inte alls lika bra som i M3.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sportbilar \u00e4r vanligtvis kompakta, ganska l\u00e4tta, kraftfulla och har dessutom \u00f6verl\u00e4gsna k\u00f6regenskaper. Vissa av dessa aspekter utg\u00f6r inget problem f\u00f6r den l\u00e4ngre f\u00f6raren, men den kompakta storleken g\u00f6r det definitivt.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[20],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/816"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=816"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/816\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=816"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=816"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=816"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}