{"id":81,"date":"2021-04-06T07:57:36","date_gmt":"2021-04-06T07:57:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=81"},"modified":"2021-04-06T07:57:36","modified_gmt":"2021-04-06T07:57:36","slug":"varfor-ar-mercedes-sa-tunga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-mercedes-sa-tunga\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes s\u00e5 tunga?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedesbilar \u00e4r tunga av m\u00e5nga olika anledningar. Mercedes erbjuder lyxbilar som \u00e4r avsedda att ge f\u00f6rarna lyx av h\u00f6gsta klass, s\u00e5 att h\u00e5lla sina fordon l\u00e4tta \u00e4r inte h\u00f6gsta prioritet f\u00f6r den tyska biltillverkaren.
Mercedesbilar m\u00e5ste leva upp till sin beteckning som lyxbilar, s\u00e5 de har m\u00e5nga olika delar som alla arbetar tillsammans f\u00f6r att erbjuda en synkroniserad sofistikerad k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Stabilitet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes k\u00f6regenskaper \u00e4r ett direkt resultat av otaliga testtillf\u00e4llen f\u00f6r att se till att varje specifik del fungerar tillsammans med resten. F\u00f6r att se till att en del fungerar p\u00e5 b\u00e4sta m\u00f6jliga s\u00e4tt \u00e4r det ofta n\u00f6dv\u00e4ndigt att l\u00e4gga till ytterligare delar f\u00f6r att g\u00f6ra upplevelsen Benz-v\u00e4rdig.
Allt detta \u00f6kar inte bara fordonets vikt utan \u00e4ven stabiliteten. En tyngre bil erbjuds vanligtvis med bredare sp\u00e5rd\u00e4ck, vilket i sin tur \u00f6kar bilens grepp.
Dagens fyrhjulsdrivna system, som 4MATIC som erbjuds i Mercedes-modeller, \u00e4r betydligt tyngre \u00e4n ett tv\u00e5hjulsdrivet system. Dessutom g\u00f6r ett fyrhjulssystem bilen mycket stabilare, s\u00e4rskilt i mindre bra f\u00f6rh\u00e5llanden som sn\u00f6 eller is.
Dagens Mercedes-bilar tenderar att framh\u00e4va f\u00f6rdelarna med mer vikt och noggrant konstruera bort alla de nackdelar som vanligtvis f\u00f6ljer med en tyngre bil. Till exempel har fj\u00e4dringssystemet i en modern Mercedes bil ett komplext antirullsystem som kallas Active Body Control.
N\u00e4r en bil \u00e4ndrar riktning, s\u00e4rskilt vid h\u00f6gre hastigheter, \u00f6verf\u00f6rs bilens vikt normalt fr\u00e5n sida till sida. Detta resulterar i att bilen lutar \u00e5t det h\u00e5ll den styr i, vilket kan p\u00e5verka stabiliteten.
Det \u00e4r h\u00e4r som Mercedes Active Body Control tr\u00e4der in. Systemet anv\u00e4nder sig av tekniska trollkonster med hj\u00e4lp av komplexa antirollst\u00e4nger som trycker mot kraften fr\u00e5n vikt\u00f6verf\u00f6ringen som upplevs vid riktnings\u00e4ndringar i h\u00f6gre hastigheter. D\u00e4rmed blir bilens fj\u00e4dring mycket styvare f\u00f6r att se till att bilen h\u00e5ller sig s\u00e5 j\u00e4mn som m\u00f6jligt.
N\u00e4r bilen \u00e5 andra sidan k\u00f6rs i en rak linje \u00e4r dessa rullst\u00e4nger bortkopplade, vilket g\u00f6r bilens fj\u00e4dring mycket mjukare. Detta \u00f6kar bilens komfort och stabilitet p\u00e5 oj\u00e4mnt underlag.
Att l\u00e4gga till dessa avancerade system \u00f6kar naturligtvis vikten p\u00e5 Mercedes fordon.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet och tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller marknadsf\u00f6ringsp\u00e5st\u00e5enden tenderar Mercedes att leverera. S\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet lever Mercedes kontinuerligt upp till de b\u00e4sta IIHS-betygen.
Men f\u00f6r att en biltillverkare ska kunna uppn\u00e5 s\u00e5 h\u00f6ga s\u00e4kerhetsstandarder m\u00e5ste strikta regler f\u00f6ljas, och vikten \u00e4r inte h\u00f6gsta prioritet j\u00e4mf\u00f6rt med passagerarnas s\u00e4kerhet.
En tyngre och robustare bil tenderar att ge b\u00e4ttre skydd vid en krock j\u00e4mf\u00f6rt med en l\u00e4ttare bil. De flesta Mercedesbilar \u00e4r ganska stora n\u00e4r det g\u00e4ller dimensioner, och det \u00e4r mycket mer bilstruktur som m\u00e5ste f\u00f6rst\u00f6ras innan skadeverkningarna n\u00e5r passagerarna.
Ett annat exempel p\u00e5 smart teknik i samband med bilens vikt \u00e4r det s\u00e4tt p\u00e5 vilket de tyngre bilkomponenterna f\u00f6rpackas. Moderna Mercedesbilar, s\u00e4rskilt sportbilar, tenderar att f\u00f6rdela vikten j\u00e4mnt l\u00e4ngs chassit, vilket g\u00f6r bilen mycket s\u00e4krare och ger den b\u00e4ttre hantering.
Och de placerar \u00f6verv\u00e4gande de tunga komponenterna l\u00e5gt ner i bilens chassi, eftersom det s\u00e4nker tyngdpunkten och bidrar till att g\u00f6ra bilen smidigare och l\u00e4ttare kan byta riktning. Detta leder ocks\u00e5 till \u00f6kad s\u00e4kerhet och prestanda.
N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet tenderar Mercedes att \u00f6verkonstruera m\u00e5nga olika strukturella delar av karossen, t.ex. ramen. Genom att anv\u00e4nda fler lager av metallmaterial f\u00f6rst\u00e4rks bilens ram f\u00f6r att \u00f6ka s\u00e4kerheten. Det g\u00f6r ocks\u00e5 dessa delar mycket mer tillf\u00f6rlitliga, men ger ocks\u00e5 mer vikt till f\u00f6ljd av detta.<\/p>\n\n\n\n

Teknik och komfort<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Mercedes forts\u00e4tter att erbjuda nyare modeller erbjuder de ocks\u00e5 m\u00e5nga nyare funktioner och tekniker. En nyare modell kommer vanligtvis med ”mer av allt” vilket resulterar i h\u00f6gre vikt j\u00e4mf\u00f6rt med den senaste modellen.
Mercedes \u00f6kar ocks\u00e5 st\u00e4ndigt bilens storlek f\u00f6r att f\u00e5 plats med all s\u00e4kerhets-, infotainment- och komfortteknik. Dessutom erbjuder en nyare modell vanligtvis mycket mer utrymme i kup\u00e9n, vilket i sin tur f\u00f6rl\u00e4nger bilen eller g\u00f6r f\u00f6rpackningen effektivare, vilket i b\u00e5da fallen ger \u00f6kad vikt.
Vissa SUV:er fr\u00e5n Mercedes, t.ex. GLS, har sju s\u00e4ten. Och f\u00f6r att leverera en Mercedes Benz-v\u00e4rdig upplevelse m\u00e5ste alla 7 passagerare kunna njuta av komfort- och lyxfunktionerna. Detta \u00f6kar ocks\u00e5 vikten avsev\u00e4rt.
En stor del av vikten i moderna bilar beror ocks\u00e5 p\u00e5 de enorma m\u00e4ngderna ljudd\u00e4mpande material som isolerar kup\u00e9n enormt och g\u00f6r k\u00f6rupplevelsen mycket mer avkopplande.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om bilens vikt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r nackdelarna med ett tyngre fordon?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om en tyngre bil gynnar en mer f\u00f6ljsam k\u00f6rning \u00e4r Mercedesbilar enorma, och det g\u00e5r inte att komma runt fysikens lagar. Tyngre bilar lider ocks\u00e5 av ogynnsam br\u00e4nsleeffektivitet. Om en bil har mer massa beh\u00f6ver den en kraftfullare motor f\u00f6r att kunna k\u00f6ras lika obehindrat som en Mercedes.
Mercedes tenderar att investera stora m\u00e4ngder forskning och utveckling f\u00f6r att g\u00f6ra sina bilar roliga att k\u00f6ra, s\u00e4rskilt AMG-modellerna. Men en tung bil som k\u00f6rs i hyggliga hastigheter b\u00e4r p\u00e5 mycket r\u00f6relseenergi, och det kr\u00e4vs en avsev\u00e4rd kraft f\u00f6r att bilen ska stanna j\u00e4mf\u00f6rt med en l\u00e4ttare bil.
\u00c4ven om en tyngre bil kan visa sig vara ett s\u00e4krare alternativ i h\u00e4ndelse av en krock, har bilen du kraschar in i inte samma f\u00f6rdel. Bruttovikten f\u00f6r en GLS 450 fr\u00e5n 2020 \u00e4r till exempel kolossala 7000+ lbs.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r f\u00f6rdelarna med en l\u00e4tt bil?<\/h3>\n\n\n\n

Ett klassiskt recept f\u00f6r en dynamiskt \u00f6verl\u00e4gsen bil \u00e4r mindre vikt och mer kraft. Mercedes erbjuder ett par av dessa ocks\u00e5. Den senaste \u00e4r den helt nya 2021 AMG GT Black Series som v\u00e4ger n\u00e5gonstans i n\u00e4rheten av 1600 kg\/3500 pund, vilket \u00e4r p\u00e5 den l\u00e4ttare sidan f\u00f6r en funktionsfylld bil med en enorm motor \u00e5r 2020.
F\u00f6rdelarna med en l\u00e4ttare bil slutar inte d\u00e4r. L\u00e4ttare bilar tenderar att vara mycket effektivare n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. En motor i en l\u00e4tt bil beh\u00f6ver inte arbeta lika h\u00e5rt j\u00e4mf\u00f6rt med en tyngre bil. Allt detta resulterar i mer pengar p\u00e5 banken och inte vid bensinstationen.
M\u00e5nga h\u00f6gpresterande bilar anv\u00e4nder idag toppmoderna tillverkningstekniker med n\u00e4sta generations material, som kolfiber och magnesium. Dessa material ger en l\u00e4ttare bil och \u00f6kade niv\u00e5er av styvhet och s\u00e4kerhet, men de \u00f6kar ocks\u00e5 produktionskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Blir moderna bilar tyngre?<\/h4>\n\n\n\n

Svaret \u00e4r b\u00e5de ja och nej. Om man tittar p\u00e5 mer kompakta bilar kan man kanske se en liten \u00f6kning av vikten, men inget betydande. Samma sak kan s\u00e4gas om st\u00f6rre bilar ocks\u00e5. Bilar har tenderat att \u00f6ka i storlek genom \u00e5ren, men modern tillverkningsteknik och effektiv materialhantering tenderar att h\u00e5lla vikten i schack.
Biltillverkningen blir mer och mer reglerad p\u00e5 grund av de m\u00e5nga olika s\u00e4kerhetsfr\u00e5gorna. Och m\u00e5nga nya system har \u00e4nnu inte sett dagens ljus. Det \u00e4r ganska imponerande hur bilm\u00e4rkena lyckas h\u00e5lla vikten p\u00e5 en liknande niv\u00e5 i \u00e5ratal, men samtidigt inf\u00f6rliva rikligt med ny teknik och nya s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedesbilar \u00e4r tunga av m\u00e5nga olika anledningar. Mercedes erbjuder lyxbilar som \u00e4r avsedda att ge f\u00f6rarna lyx av h\u00f6gsta klass, s\u00e5 att h\u00e5lla sina fordon l\u00e4tta \u00e4r inte h\u00f6gsta prioritet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":82,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/81"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=81"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/81\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/82"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=81"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=81"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=81"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}