{"id":799,"date":"2021-05-17T11:51:06","date_gmt":"2021-05-17T11:51:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=799"},"modified":"2021-05-17T11:51:06","modified_gmt":"2021-05-17T11:51:06","slug":"vad-betyder-det-nar-en-motor-ar-overladdad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-betyder-det-nar-en-motor-ar-overladdad\/","title":{"rendered":"Vad betyder det n\u00e4r en motor \u00e4r \u00f6verladdad?"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r det g\u00e4ller bilmotorer \u00e4r de flesta vanligtvis antingen \u00f6verladdade eller turboladdade. Om du \u00e4r som de flesta lekm\u00e4n vet du f\u00f6rmodligen inte skillnaden mellan de tv\u00e5. B\u00e5da l\u00e5ter f\u00f6rst\u00e5s fantastiskt, men namnen i sig sj\u00e4lva inneb\u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis att det \u00e4r fr\u00e5ga om fantastiska eller kraftfulla motorer. Debatten mellan dessa tv\u00e5 motortyper och vilken som \u00e4r b\u00e4st p\u00e5g\u00e5r st\u00e4ndigt, men n\u00e4r du v\u00e4l l\u00e4rt dig lite om var och en av dem kan du l\u00e4ttare g\u00f6ra ett val om vilken som \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r dig n\u00e4r du \u00e4r ute och handlar bil.<\/p>\n\n\n\n

Bara grunderna<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 en laddad motor m\u00e5ste du f\u00f6rst f\u00f6rst\u00e5 hur en motor fungerar. En f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor producerar kraft beroende p\u00e5 hur mycket br\u00e4nsle den kan f\u00f6rbr\u00e4nna och hur v\u00e4l v\u00e4rmen omvandlas till mekanisk kraft. Eftersom br\u00e4nsle beh\u00f6ver syre f\u00f6r att f\u00f6rbr\u00e4nnas beror den maximala effekt du f\u00e5r fr\u00e5n en motor fr\u00e4mst p\u00e5 hur mycket luft den kan ta in f\u00f6r att f\u00f6rbr\u00e4nna br\u00e4nslet. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som tv\u00e5ngstillf\u00f6rsel av luft till en motor \u00e4r den teknik som anv\u00e4nds i dessa fall.
Ju mer luft du tvingar in i en motor, desto mer br\u00e4nsle kommer den att f\u00f6rbr\u00e4nna och desto mer kraft f\u00e5r du. Turbochargers och kompressorer \u00e4r luftkompressorer som levererar den n\u00f6dv\u00e4ndiga luften, och \u00e4ven om de b\u00e5da \u00e4r samma typ av objekt fungerar de helt olika.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r en turboladdad respektive \u00f6verladdad motor?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00e5 in mer luft i en motor anv\u00e4nder en turboladdare v\u00e4rmeenergin och hastigheten hos avgaserna som kommer ut ur motorns cylindrar f\u00f6r att snurra en turbin som driver kompressorn (eller pumphjulet) s\u00e5 att den kan tvinga in mer luft i motorn igen. Medan en kompressor ocks\u00e5 pumpar in mer luft i en motor, drivs luften d\u00e4remot mekaniskt via en rem p\u00e5 motorn och den drivs av antingen en elmotor eller en vevaxel p\u00e5 en vanlig motor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r- och nackdelar med varje typ<\/h2>\n\n\n\n

Som du kan f\u00f6rest\u00e4lla dig finns det f\u00f6r- och nackdelar med b\u00e5da typerna av motorer, och det \u00e4r vad vi ska f\u00f6rklara h\u00e4r. Till att b\u00f6rja med har den turboladdade motorn en ”turbo”- eller ”boost”-f\u00f6rdr\u00f6jning n\u00e4r du trycker p\u00e5 gaspedalen. Med andra ord finns det en liten f\u00f6rdr\u00f6jning n\u00e4r du trycker p\u00e5 gaspedalen med h\u00f6ger fot, helt enkelt f\u00f6r att turboladdaren i sig beh\u00f6ver lite tid f\u00f6r att ”spola upp” innan den levererar den kraften. Detta beror p\u00e5 att trycket och v\u00e4rmen som beh\u00f6vs f\u00f6r att \u00f6ka turboens snurrande tar en sekund eller tv\u00e5.
\u00c4r detta n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en d\u00e5lig sak? Inte alls, men det \u00e4r en av skillnaderna mellan dessa tv\u00e5 typer av motorer. En kompressor har ingen f\u00f6rdr\u00f6jning eftersom dess luftpump alltid snurrar, delvis tack vare att den \u00e4r direkt kopplad till motorns vevaxel. P\u00e5 grund av detta m\u00e4rker man med en \u00f6verladdad motor boostet omedelbart eftersom det aldrig finns n\u00e5gon typ av f\u00f6rdr\u00f6jning.
Det finns \u00e4ven andra skillnader mellan turboladdare och kompressorer. F\u00f6r det f\u00f6rsta har de b\u00e5da nackdelar. Medan den turboladdade motorns nackdel (f\u00f6r vissa m\u00e4nniskor) \u00e4r f\u00f6rdr\u00f6jningen, \u00e4r den \u00f6verladdade motorns nackdel den totala effektiviteten. Kom ih\u00e5g att en kompressor anv\u00e4nder motorns egen kraft f\u00f6r att snurra sig sj\u00e4lv, vilket inneb\u00e4r att den kan anv\u00e4nda en hel del av motorns kraft n\u00e4r \u00e5tg\u00e4rden \u00e4r slutf\u00f6rd. P\u00e5 grund av detta tenderar laddare att vara mindre br\u00e4nslesn\u00e5la eftersom de tar s\u00e5 mycket kraft fr\u00e5n motorn under hela processen.
En annan faktor att ta h\u00e4nsyn till \u00e4r gasresponsen. Med \u00f6verladdade motorer f\u00e5r du en fantastisk gasrespons, som i sin tur omedelbart utvecklar den megakraft du beh\u00f6ver f\u00f6r att ge den respons du s\u00f6ker. \u00d6verladdare producerar en fantastisk kick-in-the-rear gasrespons som g\u00f6r att kraften i din motor \u00f6kar drastiskt och d\u00e4rf\u00f6r ger dig en b\u00e4ttre total k\u00f6rupplevelse. N\u00e5gra av de v\u00e4lk\u00e4nda fordon som anv\u00e4nder \u00f6verladdade motorer \u00e4r Chevrolet Corvette Z06 (650 hk), Dodge SRT Challenger Demons och Hellcats (700+ hk) och ZR1 (755 hk).<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r v\u00e4lja en komprimerad motor?<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om b\u00e5de turboladdare och kompressormotorer har sina fans, och \u00e4ven om kompressormotorer kan ligga lite efter turboladdade motorer n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleeffektivitet, erbjuder de fortfarande m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med turboladdare. Bland dessa finns f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n