{"id":738,"date":"2021-05-13T09:42:28","date_gmt":"2021-05-13T09:42:28","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=738"},"modified":"2021-05-13T09:42:28","modified_gmt":"2021-05-13T09:42:28","slug":"porsche-vs-corvette-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-vs-corvette-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Porsche vs Corvette tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Corvette och Porsche \u00e4r v\u00e4lk\u00e4nda f\u00f6r m\u00e5nga generationer av kapabla och ganska p\u00e5litliga sportbilar. Vissa \u00e4ldre Corvette-modeller var lite tveksamma, men de nyare modellerna \u00e4r otroligt p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har m\u00e4rket Porsche alltid varit k\u00e4nt f\u00f6r sin fantastiska tillf\u00f6rlitlighet, interi\u00f6rkvalitet och allm\u00e4nna livsl\u00e4ngd. Om man j\u00e4mf\u00f6r dessa tv\u00e5 m\u00e4rken \u00e4r det sv\u00e5rt att s\u00e4ga vilket som \u00e4r mest tillf\u00f6rlitligt, eftersom detta fr\u00e4mst \u00e4r f\u00f6rknippat med hur bilen har k\u00f6rts och underh\u00e5llits under hela sin livstid.<\/p>\n\n\n\n

Men om vi skulle v\u00e4lja en vinnare skulle det f\u00f6rmodligen bli Porsche eftersom vissa \u00e4ldre Corvette-modeller hade betydande problem som har orsakat en del skada f\u00f6r varum\u00e4rket. \u00c4ven om de nyaste modellerna, s\u00e4rskilt C8-generationen, hittills har varit stenh\u00e5rda.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 \u00e4r en gammal rival till Corvette, och de senaste iterationerna av dessa tv\u00e5 \u00e4r sj\u00e4lva toppen av den moderna sportbilsmarknaden, och oavsett vilken du f\u00f6redrar s\u00e5 \u00e4r de b\u00e5da otroligt kapabla i n\u00e4stan alla t\u00e4nkbara aspekter.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Porsche har alltid legat h\u00f6gst upp p\u00e5 de flesta bilars tillf\u00f6rlitlighetslistor, och 911:an har under sin 57-\u00e5riga historia blivit en av de mest ikoniska sportbilarna genom tiderna. 911 har inte f\u00f6r\u00e4ndrats dramatiskt genom \u00e5ren, vare sig det kan vara \u00f6verg\u00e5ngen till vattenkylda motorer eller tv\u00e5ngsinduktion, s\u00e5 gott som ingenting har n\u00e5gonsin kunnat skada 911-m\u00e4rket.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r samma sak med tillf\u00f6rlitligheten, oavsett vad Porsche g\u00f6r med en nyare 911-modell slutar de alltid med att vara extremt p\u00e5litliga. \u00c4ven om 911:an har f\u00f6r\u00e4ndrats genom historien har den v\u00e4sentliga plattformen som den \u00e4r baserad p\u00e5 f\u00f6rblivit ganska originell, vilket inneb\u00e4r att alla de minsta niggels har strykts ut genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

911:s tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r s\u00e5 h\u00f6gt hyllad att m\u00e5nga online-rapporter och analysf\u00f6retag sedan l\u00e4nge hyllar 911 som den enskilt mest tillf\u00f6rlitliga modellen genom tiderna. Men ingen modell \u00e4r perfekt, och alla 911:or har haft n\u00e5gra mindre problem som l\u00e4ckor eller brott, vilket \u00e4r f\u00f6rsumbart j\u00e4mf\u00f6rt med resten av bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

911-silhuetten har ocks\u00e5 varit of\u00f6r\u00e4ndrad i \u00e5rtionden, vilket inneb\u00e4r att Porsche nu kan paketera 911:an p\u00e5 b\u00e4sta m\u00f6jliga s\u00e4tt f\u00f6r att garantera tillf\u00f6rlitlighet och l\u00e5ng livsl\u00e4ngd. Porsche har testat de flesta 911-modeller upp till 187 000 mil i olika extrema f\u00f6rh\u00e5llanden, och statistik som denna bekr\u00e4ftar ytterligare varf\u00f6r 911 \u00e4r s\u00e5 p\u00e5litlig som den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Corvette C8 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Chevy Corvette \u00e4r en amerikansk legend, en 8-cylindrig sportbil som bara har fortsatt att f\u00f6rb\u00e4ttras genom \u00e5ren, och den nyaste mellanmotoriga C8-generationen av Corvette \u00e4r en av de b\u00e4sta sportbilarna som finns till salu f\u00f6r n\u00e4rvarande.<\/p>\n\n\n\n

Men i b\u00f6rjan har Corvetterna inte varit lika p\u00e5litliga som de \u00e4r nu. Den ursprungliga Corvette C1 fr\u00e5n 1953 var lite av en katastrof, Callaway Twin Turbo Corvette fr\u00e5n 1987 var otroligt br\u00e4cklig och samtidigt orimligt dyr, Corvette fr\u00e5n 1984 hade ett tvivelaktigt ”Crossfire Injection”-br\u00e4nslesystem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta Corvetter alltid har varit n\u00e5gra av de billigaste seri\u00f6st kapabla sportbilarna. Den senaste C8-generationen kan k\u00f6pas f\u00f6r s\u00e5 lite som 60 000 dollar, detta kan inte verka \u00f6verkomligt, men, en 0-60mph p\u00e5 under 3 sekunder \u00e4r en imponerande bedrift f\u00f6r under 60 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Och tillf\u00f6rlitligheten hos C7, och s\u00e4rskilt C8, \u00e4r lika otrolig som prestandan, precis som prestandan. Ford F150 och Corvette \u00e4r n\u00e5gra av de mest popul\u00e4ra amerikanska fordonen i sina respektive segment. Och det enda s\u00e4ttet att h\u00e5lla sig p\u00e5 toppen \u00e4r att erbjuda en tillf\u00f6rlitlighet som ligger \u00f6ver genomsnittet, och den nya C8-genren Corvette lyckas verkligen g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Porsche vs Corvette underh\u00e5ll<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsche lyckas \u00f6vertr\u00e4ffa Corvette n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r underh\u00e5llet inte ett lika j\u00e4mnt lopp. Porsche 911:or \u00e4r ganska komplexa, men utan att offra tillf\u00f6rlitligheten, vilket \u00e4r en sv\u00e5r uppgift f\u00f6r de flesta inom bilindustrin. Men 911:or har l\u00e4nge kr\u00f6nts som n\u00e5gra av de b\u00e4st konstruerade bilarna som finns.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r Corvetter vanligtvis ganska enkla. En ganska gammaldags V8-motor med naturlig insugning, bakhjulsdrift, kompromissl\u00f6s styrning, alla dessa egenskaper hos C8 g\u00f6r hela bilen lite enkel. Det kan tyckas att detta inte \u00e4r n\u00e5got man vill ha i en bil f\u00f6r 60 000 dollar, men det \u00e4r delvis p\u00e5 detta s\u00e4tt som Corvettes lyckats erbjuda imponerande tillf\u00f6rlitlighetsresultat.<\/p>\n\n\n\n

Olika teknikfilosofier och de allm\u00e4nna skillnaderna i komplexitetsniv\u00e5erna hos dessa tv\u00e5 m\u00e4rken skapar en enorm skillnad n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll. Porschar \u00e4r notoriskt dyra att underh\u00e5lla, en 911-modell kan kosta dig n\u00e5gonstans mellan 1000-2000 dollar per \u00e5r f\u00f6r regelbundet underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden i samband med en Corvette ligger n\u00e5gonstans mellan 700-1000 dollar, vilket \u00e4r m\u00e4rkbart billigare. Detta beror delvis p\u00e5 att Corvetter \u00e4r mycket enklare i konstruktion och design, och \u00e4ven p\u00e5 att Corvette-modeller anv\u00e4nder en massa delar fr\u00e5n den allm\u00e4nna Chevy-gruppens reservdelsbeh\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar Corvette C8- och Porsche 911-modellerna?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kostar Corvette C8 Stingray i instegsmodell cirka 60 000 dollar, vilket \u00e4r ett fynd f\u00f6r en bil med s\u00e5dana prestanda. Snart kommer vi att se ankomsten av ZO7-modellen som f\u00f6rv\u00e4ntas kosta runt 85 dollar och n\u00e5gra toppmodeller av C8 som troligen kommer att passera 100 000-dollarsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 992 911 kostar \u00e5 andra sidan \u00f6ver 100 000 dollar \u00e4ven f\u00f6r instegsmodellerna. Carrera-modellen i instegsutf\u00f6rande kostar 101 000 dollar, medan Carrera S och 4S-modellerna i de h\u00f6gre utrustningarna kostar 117-137 000 dollar. Om du vill ha de mest kraftfulla 911 Turbo-modellerna kommer du sannolikt att betala \u00f6ver 174-220 000 dollar, och den nyligen sl\u00e4ppta GT3-modellen kostar 161 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r C8 Corvette snabbare \u00e4n en 911?<\/h4>\n\n\n\n

Corvette C8 saknar ingen prestanda eftersom \u00e4ven instegsmodellen C8 klarar 194 mph och en imponerande 0-60-tid p\u00e5 2,9 sekunder. N\u00e4sta iteration av C8 Corvette kommer s\u00e4kerligen att f\u00e5 mycket dragkraft, men det finns bara s\u00e5 mycket man kan g\u00f6ra med en bakhjulsdriven plattform.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Carrera i instegsutf\u00f6rande har en hastighet p\u00e5 182 km\/h och en 0-60-tid p\u00e5 cirka 3,5 sekunder. Men toppmodellen Turbo S klarar av att n\u00e5 60 mph p\u00e5 en bl\u00e4ndande snabb 2,2 sekunder, vilket uppm\u00e4ttes av tidningen Car and Driver. Topphastigheten f\u00f6r 992 Turbo S \u00e4r lika imponerande 205 mph.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r C8 Corvette dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra \u00e4n en 911?<\/h4>\n\n\n\n

I genomsnitt kostar C8 Corvette cirka 2-3 000 dollar f\u00f6r en \u00e5rlig f\u00f6rs\u00e4kring, men premierna kan g\u00e5 \u00e5t b\u00e5da h\u00e5llen beroende p\u00e5 dina personliga omst\u00e4ndigheter som \u00e5lder, k\u00f6n, erfarenhet, k\u00f6rstr\u00e4cka och m\u00e5nga andra variabler.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kostar en 911 p\u00e5 instegsniv\u00e5 mindre \u00e4n 2 000 dollar att f\u00f6rs\u00e4kra p\u00e5 \u00e5rsbasis, vilket \u00e4r ganska \u00f6verkomligt f\u00f6r ett s\u00e5 sportigt lyxfordon. Men som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r dessa priser bara genomsnittliga och de kan variera enormt mellan olika l\u00e4nder och \u00e4gare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Corvette och Porsche \u00e4r v\u00e4lk\u00e4nda f\u00f6r m\u00e5nga generationer av kapabla och ganska p\u00e5litliga sportbilar. Vissa \u00e4ldre Corvette-modeller var lite tveksamma, men de nyare modellerna \u00e4r otroligt p\u00e5litliga. \u00c5 andra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":739,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[7,12],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/738"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=738"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/738\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/739"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=738"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=738"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=738"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}