{"id":73,"date":"2021-04-05T20:16:13","date_gmt":"2021-04-05T20:16:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=73"},"modified":"2021-04-05T20:16:13","modified_gmt":"2021-04-05T20:16:13","slug":"ar-det-vart-att-kopa-en-mercedes-med-hog-korstracka","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-det-vart-att-kopa-en-mercedes-med-hog-korstracka\/","title":{"rendered":"\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en Mercedes med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en ny bil finns det en hel del logik bakom att \u00f6verv\u00e4ga en begagnad Mercedes som ditt n\u00e4sta k\u00f6p. Du kanske f\u00e5r mer f\u00f6r pengarna du betalar, men du m\u00e5ste ha driftskostnaderna i \u00e5tanke.
V\u00e4rdet p\u00e5 en bil best\u00e4ms av m\u00e5nga olika faktorer. Marknadens efterfr\u00e5gan, k\u00f6rstr\u00e4cka, skick, driftskostnader, underh\u00e5llshistorik och m\u00e5nga andra faktorer som alla tillsammans skapar ett lockande erbjudande.
En begagnad Mercedes med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r ett k\u00f6p som \u00e4r v\u00e4rt att \u00f6verv\u00e4ga om alla dessa faktorer g\u00f6r det till ett s\u00e5dant.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivning<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta anledningen till att du b\u00f6r v\u00e4lja en begagnad Mercedes med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r v\u00e4rdeminskningen. Vissa modeller som E-klassen f\u00f6rlorar 40-50 % av sitt v\u00e4rde under de f\u00f6rsta tre \u00e5ren. Med tanke p\u00e5 att ing\u00e5ngspriset f\u00f6r en s\u00e5dan bil \u00e4r extremt h\u00f6gt b\u00f6r du utnyttja f\u00f6rdelarna med avskrivningsh\u00e5let och \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa begagnat.
En tre \u00e5r gammal Mercedes med n\u00e5gra mil p\u00e5 klockan har inte f\u00f6rlorat 40-50 % av njutningsfaktorn, s\u00e5 det \u00e4r vettigt att \u00f6verv\u00e4ga det. Bilar \u00e4r en viktig investering, och Mercedesbilar \u00e4r ganska tunga p\u00e5 pl\u00e5nboken, s\u00e5 att k\u00f6pa begagnat kan g\u00f6ra det mer rimligt.<\/p>\n\n\n\n

Milj\u00f6k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Alla bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r inte lika. Vissa har anv\u00e4nts p\u00e5 ett ov\u00e4rdigt s\u00e4tt p\u00e5 d\u00e5liga v\u00e4gar, k\u00f6rts av d\u00e5liga f\u00f6rare eller inte sk\u00f6tts ordentligt. Du b\u00f6r komma ih\u00e5g att siffran p\u00e5 kilometerr\u00e4knaren bara ber\u00e4ttar halva historien.
Det \u00e4r mycket viktigare att ta reda p\u00e5 hur bilen har anv\u00e4nts. En Mercedes med 100 000 mils k\u00f6rstr\u00e4cka som sk\u00f6tts p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt \u00e4r ett b\u00e4ttre f\u00f6rslag \u00e4n en Mercedes med 50 000 mils k\u00f6rstr\u00e4cka som k\u00f6rts h\u00e5rt. Dessutom b\u00f6r du s\u00e4tta kilometerst\u00e4llningen i ett sammanhang med bilens \u00e5lder.
12 000 mil anses allm\u00e4nt vara den genomsnittliga \u00e5rliga k\u00f6rstr\u00e4ckan som de flesta f\u00f6rare k\u00f6r. S\u00e5 l\u00e5t oss s\u00e4ga att du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en fem \u00e5r gammal Mercedes. Om bilen har mer \u00e4n 60 000 mil p\u00e5 klockan anses den vara ett exempel med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Och om siffran \u00e4r mycket l\u00e4gre anses den vara ett fordon med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Villkor<\/h2>\n\n\n\n

Kondition och k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r vanligtvis de tv\u00e5 faktorer som korrelerar med varandra n\u00e4r bilen \u00e5ldras. M\u00e5nga k\u00f6pare f\u00f6rknippar bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka med bilar i underm\u00e5ligt skick. Men i sj\u00e4lva verket \u00e4r det l\u00e5ngt ifr\u00e5n sanningen.
Bilens skick \u00e4r h\u00f6gt ansett som den fr\u00e4msta prioriteringen n\u00e4r man k\u00f6per en bil med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Och av en god anledning, s\u00e4rskilt om konditionen backas upp av korrekt underh\u00e5ll och servicejournaler.
Mercedesbilar \u00e4r byggda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, s\u00e5 att hitta en i gott skick \u00e4r definitivt v\u00e4rt att \u00f6verv\u00e4ga. En olycksfri Mercedes-modell som \u00e4r korrekt sk\u00f6tt kan vara ett vettigt k\u00f6p, \u00e4ven om den har m\u00e5nga mil p\u00e5 nacken.
Du b\u00f6r \u00e4gna mycket tid \u00e5t att leta efter eventuella tecken p\u00e5 grov anv\u00e4ndning. N\u00e5gra av dessa skulle vara felaktig justering av karossens paneler, rostiga skruvar, inkonsekventa m\u00e5lningar, b\u00f6jda ramskenor och eventuella underm\u00e5liga t\u00e4ckningar som vanligen g\u00f6rs p\u00e5 bilens underrede.<\/p>\n\n\n\n

Service, underh\u00e5ll, inspektioner f\u00f6re k\u00f6pet<\/h2>\n\n\n\n

Service, underh\u00e5ll och inspektioner f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r ocks\u00e5 viktiga faktorer att h\u00e5lla koll p\u00e5.
En fullst\u00e4ndig servicehistorik inneb\u00e4r att den aktuella bilen har servats enligt tillverkarens rekommendationer. Att f\u00f6rv\u00e4rva en bil med full servicehistorik s\u00e4ger mycket om hur bilen har tagits om hand under sin livsl\u00e4ngd.
Underh\u00e5llsscheman b\u00f6r f\u00f6ljas korrekt. Kortsiktiga kontroller som olika filter och d\u00e4ck och st\u00f6rre kontroller som t\u00e4ndstift, transmissionsv\u00e4tska och differentialsm\u00f6rjning \u00e4r viktiga n\u00e4r man k\u00f6per en begagnad Mercedes med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka.
Inspektioner f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r ett absolut m\u00e5ste n\u00e4r man k\u00f6per en begagnad Mercedes med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Du b\u00f6r fr\u00e5ga s\u00e4ljaren om han \u00e4r villig att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet. Om han g\u00e5r med p\u00e5 det \u00e4r det i sig ett bra tecken p\u00e5 att bilen \u00e4r i gott skick.
Du b\u00f6r n\u00f6ja dig med en legitimt kvalificerad besiktningsman som specialiserar sig p\u00e5 Mercedesbilar och tillhandah\u00e5lla all n\u00f6dv\u00e4ndig information f\u00f6r att ytterligare bevisa besiktningens legitimitet.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om att k\u00f6pa en begagnad Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

#### Ska jag k\u00f6pa en Mercedes med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka eller ett nytt prisv\u00e4rt m\u00e4rke med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka?
Att k\u00f6pa en ny bil inneb\u00e4r m\u00e5nga f\u00f6rdelar, bland annat tillverkargarantier, kostnadsfria servicepaket och doften av ny bil. \u00c4ven om det \u00e4r mindre stressigt att oroa sig f\u00f6r det l\u00e5ngsiktiga \u00e4gandet av en ny bil, betalar du verkligen f\u00f6r det.
Men en del skulle kunna argumentera f\u00f6r logiken bakom detta. Avskrivning \u00e4r en stor faktor att ta h\u00e4nsyn till n\u00e4r man k\u00f6per en ny bil. F\u00f6r den summa pengar du l\u00e4gger p\u00e5 en ny Honda kan du lika g\u00e4rna k\u00f6pa en begagnad Mercedes med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka.
Om du f\u00f6ljer alla de r\u00e4tta stegen \u00e4r en begagnad Mercedes vettigare \u00e4n en nyare prisv\u00e4rd bil. Billigare m\u00e4rken kan aldrig erbjuda samma niv\u00e5 av premiumupplevelse som en Mercedes g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan att f\u00f6rs\u00e4kra en begagnad bil med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka och en ny bil?<\/h4>\n\n\n\n

En helt ny Mercedes i E-klass kan kosta dig omkring 50-60 000 dollar. Kostnaderna f\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4kra en ny bil \u00e4r h\u00f6gre p\u00e5 grund av bilens v\u00e4rde. S\u00e5 om din bil blir stulen m\u00e5ste f\u00f6rs\u00e4kringsbolaget ers\u00e4tta en bil f\u00f6r 50 eller 60 000 dollar, och d\u00e4rf\u00f6r kostar det mer att f\u00f6rs\u00e4kra en s\u00e5dan bil.
\u00c5 andra sidan har en nyare E-klass flera olika s\u00e4kerhets- och st\u00f6ldskyddsfunktioner som \u00f6kar den \u00f6vergripande s\u00e4kerheten f\u00f6r \u00e4gandet, vilket i sin tur fungerar gynnsamt p\u00e5 dina f\u00f6rs\u00e4kringspremier.
Ett genomsnittligt pris f\u00f6r en E-Klass 2010 ligger p\u00e5 cirka 15 000 dollar. Kostnaderna f\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4kra en begagnad Mercedes \u00e4r l\u00e4gre med tanke p\u00e5 bilens v\u00e4rde. S\u00e5 om din begagnade E-klass blir stulen beh\u00f6ver ditt f\u00f6rs\u00e4kringsbolag ers\u00e4tta en billigare bil, och premierna blir d\u00e4rmed l\u00e4gre.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6r- och nackdelarna med att k\u00f6pa en begagnad Mercedes med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst sparar du pengar vid k\u00f6pet av en begagnad bil, men den kostar mycket mer i drift p\u00e5 grund av avsaknaden av garanti och servicepaket. En begagnad bil \u00e4r ocks\u00e5 fri fr\u00e5n m\u00e5nga olika typer av till\u00e4ggsavgifter som \u00e4r f\u00f6rknippade med ett nybilsk\u00f6p, till exempel importskatter, f\u00f6rberedelser fr\u00e5n \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare eller frakt.
Certifierade begagnade program som erbjuds p\u00e5 m\u00e5nga olika Mercedes begagnade bilar erbjuder dig en noggrant inspekterad kvalitetsprodukt, men de erbjuder inte samma m\u00e4ngd t\u00e4ckning som en ny Mercedes f\u00e5r. Registreringsavgifterna tenderar att vara billigare p\u00e5 en billigare bil, och detsamma g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4kringspremier.
Service- och garantiprogram ing\u00e5r inte n\u00e4r du k\u00f6per fr\u00e5n en privat s\u00e4ljare. Du b\u00f6r ocks\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 att vissa nya Mercedesbilar s\u00e4ljs \u00f6ver priset p\u00e5 grund av h\u00f6gre efterfr\u00e5gan.
Den viktigaste f\u00f6rdelen med att k\u00f6pa begagnat \u00e4r avsaknaden av en kolossal v\u00e4rdeminskning. Det \u00e4r en smartare investering i det l\u00e5nga loppet eftersom Mercedes-bilar att priss\u00e4ttas ganska h\u00f6gt.
Du kanske inte kan v\u00e4lja de olika tillvalen p\u00e5 ditt begagnatk\u00f6p. Men sj\u00e4lva antalet olika erbjudanden g\u00f6r att du har gott om resurser f\u00f6r att komma s\u00e5 n\u00e4ra som m\u00f6jligt att k\u00f6pa ett exemplar som \u00e4r skr\u00e4ddarsytt f\u00f6r dina behov och \u00f6nskem\u00e5l.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en ny bil finns det en hel del logik bakom att \u00f6verv\u00e4ga en begagnad Mercedes som ditt n\u00e4sta k\u00f6p. Du kanske f\u00e5r mer f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":74,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/73"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=73"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/73\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/74"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=73"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=73"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=73"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}