{"id":726,"date":"2021-05-13T09:35:55","date_gmt":"2021-05-13T09:35:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=726"},"modified":"2021-05-13T09:35:55","modified_gmt":"2021-05-13T09:35:55","slug":"vilka-mercedes-har-en-dubbelkopplad-vaxellada","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-en-dubbelkopplad-vaxellada\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har en dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da?"},"content":{"rendered":"\n

En dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da \u00e4r, som namnet antyder, en v\u00e4xell\u00e5da som anv\u00e4nder tv\u00e5 separata kopplingar f\u00f6r udda och j\u00e4mna v\u00e4xlar. En v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling drar nytta av smidigare och snabbare v\u00e4xlingar i h\u00f6ga hastigheter som g\u00f6r att bilen kan accelerera snabbare och ge en mer behaglig k\u00f6rupplevelse, samt b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet.
Mercedes anv\u00e4nder en v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling (DCT) i m\u00e5nga nyare modeller. F\u00f6rdelarna med en DCT-v\u00e4xell\u00e5da utnyttjas s\u00e4rskilt i AMG-prestandaavdelningen. Mercedes b\u00f6rjade erbjuda en DCT-v\u00e4xell\u00e5da med SLS AMG 2010, och en DCT har ocks\u00e5 gjort sitt int\u00e5g i m\u00e5nga nyare AMG-modeller.<\/p>\n\n\n\n

AMG-prestandasedaner med DCT<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C63 AMG \u00e4r den mindre Mercedes-sedanen som erbjuder en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor med 4,0 liter och en 7-v\u00e4xlad dubbelkopplingsl\u00e5da. C63 finns i tv\u00e5 olika varianter, C63 och C63 S, som \u00f6kar C-klassens sportighet ytterligare. C63 S har 503 hk och en 0-60-tid p\u00e5 cirka 4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Den tidigare generationen av E63 anv\u00e4nde ocks\u00e5 en dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da, och AMG dumpade DCT f\u00f6r 2021 \u00e5rs omdesign av E63 eftersom en momentomvandlarautomatik kunde erbjuda en mjukare k\u00f6rupplevelse vid l\u00e4gre hastigheter, samtidigt som den kunde erbjuda v\u00e4xlingshastigheter som \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbara med DCT.<\/p>\n\n\n\n

E63 anv\u00e4nder en liknande 4,0-liters BiTurbo V8-motor med imponerande 612 hk i 63 S-varianten. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dubbelkopplingsversionen av E63 att sprinta 0-60 p\u00e5 en superbilsrival 3 sekunder.
Mercedes erbj\u00f6d \u00e4ven 2013 \u00e5rs Mercedes CLA med en dubbelkopplad 7-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

AMG prestanda-SUV:er och hatchbacks med DCT<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GLA 45 \u00e4r en Mercedes subkompakt crossover SUV i instegsniv\u00e5 som ocks\u00e5 anv\u00e4nder en 7-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da. GLA 45 drivs av en 2-liters 4-cylindrig motor med 360 hk och en 0-60-tid p\u00e5 mindre \u00e4n 5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GLC 63 anv\u00e4nder ocks\u00e5 en dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da kopplad till en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor. GLC \u00e4r lite som en C63 p\u00e5 styltor, s\u00e5 den mesta effektstatistiken som g\u00e4ller f\u00f6r C63 g\u00e4ller ocks\u00e5 f\u00f6r GLC, f\u00f6rutom 0-60-tiden som \u00e4r lite l\u00e5ngsammare.<\/p>\n\n\n\n

GLE 63 S AMG som tillverkades mellan 2016-2018 erbj\u00f6d ocks\u00e5 en automatisk v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling, kopplad till en 4,0-liters BiTurbo V8. Men de senare modellerna antog en mer traditionell automatisk v\u00e4xell\u00e5da, som till exempel fallet med E63 d\u00e5 DCT-v\u00e4xell\u00e5dan erbj\u00f6d ganska hoppiga v\u00e4xlingar i l\u00e5ga hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Icke-AMG Mercedes DCT-modeller<\/h2>\n\n\n\n

Medan de flesta Mercedesbilar med DCT-v\u00e4xell\u00e5da var AMG-versioner erbj\u00f6d Mercedes \u00e4ven ett par vanliga modeller med DCT-v\u00e4xell\u00e5da. M\u00e5let med dessa modeller var inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en sportig upplevelse, utan snarare ett s\u00e4tt att \u00f6ka effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan introducerade Mercedes den nya A-klassen, och denna version av A-klassen stal m\u00e5nga kunder fr\u00e5n de konkurrerande m\u00e4rkena p\u00e5 grund av sin sl\u00e5ende interi\u00f6r och exteri\u00f6rdesign. Ett av de fr\u00e4msta f\u00f6rs\u00e4ljningsargumenten f\u00f6r den nya A-klassen var ocks\u00e5 den 7-v\u00e4xlade dubbelkopplingsl\u00e5da som \u00e4r kopplad till en 1,3-liters fyrcylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

Samma motor \u00e5terfinns i den nyligen lanserade B-klassen. B-klassen \u00e4r en st\u00f6rre familjelastbil som delar drivlina med A-klassen. Samma prestandasiffror publiceras, men det f\u00f6rv\u00e4ntas att A-klassen ska ge b\u00e4ttre MPG-resultat p\u00e5 grund av sin mindre storlek och mer aerodynamiska profil.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes CLA delar ocks\u00e5 en hel del av sina komponenter med A-klassen och erbjuds ocks\u00e5 i en dubbelkopplad 1,4-liters fyrcylindrig variant. Det \u00e4r ocks\u00e5 ganska uppenbart att denna drivlina inte \u00e4r den bl\u00f6dande kanten av prestanda, utan visar snarare en mer br\u00e4nslev\u00e4nlig anv\u00e4ndning av DCT-v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Saker att veta om DCT-v\u00e4xlar<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Mercedes och m\u00e5nga av dess rivaler \u00f6vergivit dubbelkopplingsl\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 senare tid har Mercedes b\u00f6rjat \u00f6verge DCT-v\u00e4xell\u00e5dan till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r mer traditionella automatiska v\u00e4xell\u00e5dor med vridmomentomvandlare och multikopplingsv\u00e4xell\u00e5dor. Anledningen \u00e4r att en DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ganska komplex, och som s\u00e5dan har en DCT-v\u00e4xell\u00e5da m\u00e5nga komponenter som kan g\u00e5 s\u00f6nder med tiden.<\/p>\n\n\n\n

DCT-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r framf\u00f6r allt p\u00e5 v\u00e4g att \u00f6verges p\u00e5 AMG:s prestandavdelning. Resonemanget bakom detta \u00e4r enkelt. En DCT-v\u00e4xell\u00e5da klarar inte av stora m\u00e4ngder vridmoment, och en DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r av naturliga sk\u00e4l klumpigare i l\u00e4gre stadshastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har branschen g\u00e5tt \u00f6ver till mer avancerade multikopplingsv\u00e4xlar som kombinerar f\u00f6rdelarna med en traditionell momentomvandlare och en dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r f\u00f6rdelarna med en manuell v\u00e4xell\u00e5da j\u00e4mf\u00f6rt med en dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da?<\/h3>\n\n\n\n

I v\u00e5r tid \u00e4r det inte lika l\u00e4tt att hitta en bil med manuell v\u00e4xell\u00e5da som tidigare, eftersom m\u00e5nga bilar inte l\u00e4ngre erbjuder en manuell variant. F\u00f6rdelarna med en modern automat-, dubbel- och multikopplingsl\u00e5da \u00e4r m\u00e5nga, men en manuell v\u00e4xell\u00e5da erbjuder fortfarande n\u00e5got som en automatl\u00e5da aldrig kommer att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Och det \u00e4r f\u00f6rarens engagemang. \u00c4ven om den h\u00e4r f\u00f6rdelen bara uppskattas av f\u00f6rare som f\u00f6redrar en anst\u00e4ndig k\u00f6rupplevelse framf\u00f6r en tekniskt robotiserad bil av dessa dagar. Manuella bilar erbjuder mer kontroll, mindre vikt och en \u00f6verlag mindre komplex struktur, vilket \u00e4r ganska uppskattat i sportbilssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra manuella Mercedes-bilar nuf\u00f6rtiden, och erbjuder Mercedes-konkurrenten fortfarande manuella bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes avskaffade officiellt den manuella v\u00e4xell\u00e5dan i USA 2011. Men f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan slutade Mercedes ocks\u00e5 att erbjuda en manuell v\u00e4xell\u00e5da helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Audi och BMW erbjuder dock fortfarande manuell v\u00e4xell\u00e5da i m\u00e5nga modeller. De flesta av de st\u00f6rsta bilarna, som A8, 7-serien eller n\u00e5gon av de st\u00f6rsta SUV:erna, erbjuder inte l\u00e4ngre n\u00e5gon manuell version. Bilar som A3 eller 1-serien g\u00f6r det dock fortfarande.
Populariteten f\u00f6r en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ganska uppenbar i sportbilssegmentet, eftersom BMW just sl\u00e4ppt nya M3 och M4, och b\u00e5da f\u00f6rv\u00e4ntas erbjuda en manuell v\u00e4xell\u00e5da. Porsche s\u00e4ljer ocks\u00e5 fortfarande m\u00e5nga manuella 911:or, varav vissa \u00e4r de mest v\u00e4rdefulla 911-modellerna du kan f\u00e5, som 911R till exempel.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da \u00e4r, som namnet antyder, en v\u00e4xell\u00e5da som anv\u00e4nder tv\u00e5 separata kopplingar f\u00f6r udda och j\u00e4mna v\u00e4xlar. En v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling drar nytta av smidigare och snabbare v\u00e4xlingar i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":727,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/726"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=726"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/726\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/727"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=726"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=726"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=726"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}