{"id":718,"date":"2021-05-12T09:38:20","date_gmt":"2021-05-12T09:38:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=718"},"modified":"2021-05-12T09:38:20","modified_gmt":"2021-05-12T09:38:20","slug":"har-bmw-manga-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-bmw-manga-problem\/","title":{"rendered":"Har BMW m\u00e5nga problem?"},"content":{"rendered":"\n

Nyare BMW:er tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder oftare \u00e4n \u00e4ldre modeller p\u00e5 grund av ny innovativ teknik och elektronik som l\u00e4ggs till varje \u00e5r. \u00c4ldre BMW:s, fr\u00e5n 1995 till 2006, \u00e4r i allm\u00e4nhet k\u00e4nda f\u00f6r att vara mycket tillf\u00f6rlitliga och utrustade med skotts\u00e4kra motorer. \u00c5 andra sidan upplever nyare modeller problem med elektronik som t.ex. fel p\u00e5 str\u00e5lkastare, d\u00f6da batterier och br\u00e4nslepumpar.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW?<\/h2>\n\n\n\n

Oftast h\u00f6r man att BMW:s l\u00e4tt g\u00e5r s\u00f6nder och att de \u00e4r n\u00e5got mer op\u00e5litliga \u00e4n andra bilm\u00e4rken. En av de viktigaste orsakerna till detta \u00e4r att de flesta BMW-\u00e4gare \u00e4r mycket h\u00f6gljudda om sina bilproblem p\u00e5 grund av de kostsamma reparationerna. En BMW \u00e4r dyrare att reparera och serva \u00e4n en genomsnittlig bil eftersom b\u00e5de delar och arbete \u00e4r b\u00e5da dyrare.
S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste problemen som BMW-\u00e4gare upplever och har rapporterat?<\/p>\n\n\n\n

Automatiskt fel p\u00e5 str\u00e5lkastare<\/h4>\n\n\n\n

I vissa nya BMW-modeller upplever man att de automatiska str\u00e5lkastarna f\u00f6rblir t\u00e4nda \u00e4ven n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker st\u00e4nga av dem. Detta kan leda till att batteriet blir tomt. Detta har l\u00f6sts med vissa modeller, men generellt sett upplever BMW:s hybridbilar detta oftare \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Korrosion av legeringshjul<\/h4>\n\n\n\n

Trots att de \u00e4r snygga kan utseendet p\u00e5 dina vackra BMW-f\u00e4lgar faktiskt f\u00f6rst\u00f6ras av korrosion. Var f\u00f6rsiktig n\u00e4r du m\u00e4rker att korrosion sker p\u00e5 ditt fordon eftersom det i s\u00e4llsynta fall \u00e4ven kan p\u00e5verka d\u00e4cken och bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig elektronik och felaktiga delar<\/h3>\n\n\n\n

Elektriska f\u00f6nsterrutor \u00e4r de viktigaste komponenterna som ofta g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 BMW-bilar. Om du upplever s\u00e5dana i din BMW \u00e4r det f\u00f6rsta du b\u00f6r kontrollera bilens s\u00e4kringsl\u00e5da, eftersom den ofta \u00e4r boven i dramat i dessa situationer.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig oljefilterpackning, vilket leder till oljespill.<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet har funnits under en l\u00e4ngre tid hos BMW. Eftersom locken runt motorn \u00e4r tillverkade av plast tenderar de att spricka med tiden under det tryck som ut\u00f6vas av motorns v\u00e4rme. Locken b\u00f6r bytas ut var 60 000:e mil, om du inte tycker om att se en oljep\u00f6l under din bil.<\/p>\n\n\n\n

Svikande kylsystem<\/h4>\n\n\n\n

Varje bils kylsystem g\u00e5r s\u00e5 sm\u00e5ningom s\u00f6nder mellan 80 000 och 120 000 mil. Vissa BMW-\u00e4gare har rapporterat att det sker mycket tidigare. BMW \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att ha mycket k\u00e4nsliga och kr\u00e4vande kylsystem. Anv\u00e4nd alltid ett frostskyddsm\u00e4rke som har godk\u00e4nts och rekommenderats av BMW n\u00e4r du byter v\u00e4tskor i din bil.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig v\u00e4rmek\u00e4lla<\/h4>\n\n\n\n

V\u00e4rmepaketet och kylsystemet \u00e4r mycket n\u00e4ra relaterade till varandra och de modeller som f\u00e5r problem med den ena av dessa lider ofta f\u00f6ga f\u00f6rv\u00e5nande ocks\u00e5 av problem med den andra. Om du har en felande v\u00e4rmek\u00e4rna ska du omedelbart g\u00e5 till en mekaniker och kontrollera om inte \u00e4ven kylsystemet \u00e4r skadat.<\/p>\n\n\n\n

Problem med d\u00f6rrhandtag<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare av BMW X5 SUV har rapporterat att slitaget p\u00e5 d\u00f6rrhandtagen ackumuleras snabbare \u00e4n vad man i allm\u00e4nhet skulle f\u00f6rv\u00e4nta sig. Det rapporterade problemet \u00e4r att d\u00f6rrhandtagen lyfter som de ska, men att de faktiskt inte \u00f6ppnar d\u00f6rren. Dessa h\u00e4ndelser \u00e4r kopplade till nyare modeller och den felaktiga elektronik som n\u00e4mndes tidigare.<\/p>\n\n\n\n

Elektroniska f\u00f6nster som v\u00e4grar att st\u00e4nga<\/h3>\n\n\n\n

Detta h\u00e4nder naturligtvis inte p\u00e5 de flesta BMW:er, men det finns vissa modeller som \u00e4r ben\u00e4gna att l\u00e4mnas ute i regnet med \u00f6ppet f\u00f6nster. Dessa problem \u00e4r ocks\u00e5 kopplade till nyare elektronik som ofta visar sig vara op\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

D\u00f6tt bilbatteri<\/h4>\n\n\n\n

Detta har h\u00e4nt \u00e4ven med de b\u00e4sta bilarna som finns. \u00c4gare av \u00e4ldre BMW har ofta rapporterat om d\u00f6da batterier. Dessa \u00e4r i alla fall mycket l\u00e4tta att byta ut eller starta upp om det beh\u00f6vs och kostar inte en f\u00f6rm\u00f6genhet. Om du byter ut ditt bilbatteri hemma, se till att kontrollera om det inte var bilens generator som fungerade d\u00e5ligt i st\u00e4llet, f\u00f6r d\u00e5 kan det sluta med att du f\u00f6rst\u00f6r ett annat bilbatteri.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpproblem<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven de lyxigaste BMW-modellerna har f\u00f6rmodligen f\u00e5tt byta br\u00e4nslepump om de k\u00f6rts \u00f6ver 70 000 mil. Om fordonets br\u00e4nslepump fungerar d\u00e5ligt kommer du att uppleva en allm\u00e4n f\u00f6rlust av acceleration, motorstotter vid h\u00f6gre hastigheter och varvtal och i slut\u00e4ndan kan det till och med leda till motorhaveri.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en BMW?<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r de vanligaste BMW-felen, men i slut\u00e4ndan \u00e4r BMW en bil som har utformats f\u00f6r att k\u00f6ras aggressivt och f\u00f6r att ge enorm k\u00f6rgl\u00e4dje till sin \u00e4gare. Med varje fordon finns det n\u00e5gra oj\u00e4mnheter p\u00e5 v\u00e4gen. De flesta av de icke-elektroniska fel och brister som anges i den h\u00e4r artikeln kan f\u00f6rebyggas med r\u00e4tt underh\u00e5ll och schemalagd service av ditt fordon.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga begagnade BMW-modellerna som man kan k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 om du letar efter en lyxsedan eller en crossover-SUV kan ditt val st\u00e5 mellan BMW 3-serien 2006-2011 och BMW X3 2006-2010. Dessa \u00e4r \u00e4ldre val men har gjort sig ett namn som n\u00e5gra av de mest p\u00e5litliga BMW-modellerna. Dessutom \u00e4r alla fordon fr\u00e5n 3-serien fr\u00e5n 1996 till 2006 m\u00e4rkta med n\u00e4stan of\u00f6rst\u00f6rbara motorer.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan man k\u00f6ra en BMW innan den g\u00e5r s\u00f6nder?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW-modeller drabbas inte av st\u00f6rre problem med komponenter i drivlinan eller haverier innan de n\u00e5r 60 000 milsgr\u00e4nsen. Det finns till och med n\u00e5gra \u00e4ldre BMW-modeller som anv\u00e4ndare har rapporterat att de har n\u00e5tt mer \u00e4n 250 000 miles med. Allt detta beror naturligtvis p\u00e5 om du har underh\u00e5llit och servat ditt fordon ordentligt under hela dess livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r BMW-reparationer och service?<\/h4>\n\n\n\n

Generellt sett kostar det relativt sett mer att underh\u00e5lla och \u00e4ga en BMW \u00e4n att \u00e4ga en genomsnittlig bil. Till exempel ber\u00e4knas \u00e4gandekostnaderna f\u00f6r en BMW under en tio\u00e5rsperiod ligga n\u00e5gonstans mellan 15 000 och 19 000 dollar. Allm\u00e4nna utbyten av komponenter i drivlinan varierar mellan 700 och 3 000 dollar, beroende p\u00e5 var du befinner dig och hur stort problemet med motorn \u00e4r. Arbetskraften b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 120 dollar per timme i de flesta stater.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nyare BMW:er tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder oftare \u00e4n \u00e4ldre modeller p\u00e5 grund av ny innovativ teknik och elektronik som l\u00e4ggs till varje \u00e5r. \u00c4ldre BMW:s, fr\u00e5n 1995 till 2006, \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":719,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/718"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=718"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/718\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/719"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=718"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=718"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=718"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}