{"id":710,"date":"2021-05-12T09:34:52","date_gmt":"2021-05-12T09:34:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=710"},"modified":"2021-05-12T09:34:52","modified_gmt":"2021-05-12T09:34:52","slug":"varfor-ar-begagnade-porsche-sa-billiga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-begagnade-porsche-sa-billiga\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r begagnade Porsche s\u00e5 billiga?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche anses vara ett av de ledande m\u00e4rkena n\u00e4r det g\u00e4ller sportbilar, men Porsche erbjuder ocks\u00e5 n\u00e5gra mer ”vanliga” lyxmodeller som Panamera eller SUV:erna Macan och Cayenne. Men alla Porsches \u00e4r inte lika, och v\u00e4rdeskillnaden mellan vissa j\u00e4mf\u00f6rbara modeller \u00e4r ganska stor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre luftkylda 911:or har stigit kraftigt i v\u00e4rde de senaste \u00e5ren p\u00e5 grund av den luftkylda motorn som allm\u00e4nt anses vara Porsches toppmotor. De flesta nyare vattenkylda 911:or g\u00e5r inte s\u00e5 bra, med undantag f\u00f6r n\u00e5gra modeller i begr\u00e4nsad upplaga fr\u00e5n GT\/R-familjen.<\/p>\n\n\n\n

Boxster\/Cayman-modeller av f\u00f6rsta generationen \u00e4r ocks\u00e5 ganska billiga nuf\u00f6rtiden, detsamma g\u00e4ller \u00e4ldre Cayenne- och Panamera-modeller. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att produktionssiffrorna f\u00f6r dessa bilar \u00e4r miltals h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med alla 911-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Macan\/Taycan-modellerna \u00e4r b\u00e5da ganska nya, men om n\u00e5gra \u00e5r kan b\u00e5da dessa modeller ocks\u00e5 komma att skrivas ned kraftigt, fr\u00e4mst beroende p\u00e5 produktionssiffrorna.<\/p>\n\n\n\n

Luftkylda 911:or<\/h2>\n\n\n\n

Luftkylda 911:or \u00e4r otroligt popul\u00e4ra, och m\u00e5nga Porsche-purister anser att dessa \u00e4r br\u00f6det och sm\u00f6ret i hela Porsche-utbudet. Dessa 911-modeller \u00e5tnjuter en kultstatus bland \u00e4ldre Porsche-entusiaster, och utbudet av \u00e4ldre luftkylda 911:or kan helt enkelt inte matcha efterfr\u00e5gan.<\/p>\n\n\n\n

Produktionssiffror, tidl\u00f6s design, l\u00e5gt underh\u00e5ll, fantastisk dynamik och k\u00f6rupplevelse \u00e4r n\u00e5gra av anledningarna till att dessa Porsche har skjutit i h\u00f6jden i v\u00e4rde de senaste \u00e5ren. En luftkyld 911 \u00e4r den mest eftertraktade klassikern i hela bilsamh\u00e4llet, inte bara mellan olika Porschemodeller.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4rleken till luftkylda 911:or blev tydligast n\u00e4r Porsche 911 996 sl\u00e4pptes 1998. 996 gjorde helt om utseendet och mekaniken i 911:an, de luftkylda motorerna har bytts ut mot en mer konventionell vattenkyld motor och 996 \u00e4r nu den billigaste 911-modellen som kan k\u00f6pas f\u00f6r s\u00e5 lite som 15 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Vattenkylda 911:or<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts var 1998 \u00e5ret d\u00e5 Porsche gjorde \u00f6verg\u00e5ngen till vattenkylda motorer i 911-modellerna. Den f\u00f6rsta modellen var 996, och nu anses 996 vara en av de s\u00e4msta 911-modellerna i historien p\u00e5 grund av motorn, designen och s\u00e4rskilt ”kokta \u00e4gg” str\u00e5lkastarna.<\/p>\n\n\n\n

Men generationen 997 var en av de mest kommersiellt framg\u00e5ngsrika Porsche 911-modellerna genom tiderna \u00e4ven utan luftkyld motor. Begagnade 997:or kan nu k\u00f6pas f\u00f6r cirka 20-30 000 dollar f\u00f6r en begagnad modell p\u00e5 instegsniv\u00e5. Dessa priser \u00e4r fortfarande ganska l\u00e5ga med tanke p\u00e5 911:ans ursprungliga marknadsplacering.<\/p>\n\n\n\n

911-generationen 991 \u00e4r fortfarande en ganska modern bil f\u00f6r att uppleva n\u00e5gon betydande v\u00e4rdef\u00f6rlust. 991:orna, s\u00e4rskilt den faceliftade versionen 991.2, erbjuder en massa modern teknik, men \u00f6verg\u00e5ngen till motorer med tv\u00e5ngsinduktion kommer s\u00e4kerligen inte att g\u00e5 bra p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Men begr\u00e4nsade upplagor av n\u00e5gon Porsche 911-generation som GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, 911R-modellerna eller GT3 Tourings h\u00e5ller sig stabila p\u00e5 begagnatmarknaden. 911R-modellerna uppskattas till och med eftersom de erbjuder det l\u00e4gsta produktionsantalet bland de ovann\u00e4mnda 911-modellerna i begr\u00e4nsad upplaga.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne, Macan, Panamera<\/h2>\n\n\n\n

Alla dessa tre modeller \u00e4r i f\u00f6rsta hand lyxbilar. Och alla dyra lyxbilar v\u00e4rdes\u00e4kras mest. Det \u00e4r inte bara en Porsche-grej eftersom 10-25 \u00e5r gamla Bentley-, Maybach-, Audi-, BMW-, Land Rover-, Jaguar-, Mercedes- och till och med Rolls Royce-modeller upplever s\u00e5 mycket som 90 % av v\u00e4rdeminskning.<\/p>\n\n\n\n

Tidl\u00f6s lyx \u00e4r sv\u00e5r att f\u00e5 tag p\u00e5 eftersom m\u00e5nga lyxbilar drivs av modern teknik, och allt som tjusig teknik kan g\u00f6ra efter n\u00e5gra \u00e5r \u00e4r att ytterligare datera bilen. All den moderna sk\u00e4rm- och blixtteknik som definierar en modern lyxbil kommer s\u00e5 sm\u00e5ningom att bli teknik av sista generationen, vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdet p\u00e5 s\u00e5dana bilar g\u00e5r ner\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

En annan anledning till att de flesta lyxiga Porsche-modeller f\u00f6rlorar massor av v\u00e4rde efter n\u00e5gra \u00e5r \u00e4r att produktionssiffrorna f\u00f6r dessa enheter \u00e4r mycket st\u00f6rre j\u00e4mf\u00f6rt med andra sportigare Porsche-modeller. F\u00f6r att ge en liten fingervisning om sammanhanget: 2013 tillverkade Porsche cirka 34 000 911-modeller och s\u00e5 mycket som 80 000 Cayenne-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Och efter ett tag f\u00f6rflyktigas helt enkelt efterfr\u00e5gan p\u00e5 Cayenne-modeller s\u00e5 fort det kommer en ny Cayenne-modell. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r Panamera, Macan \u00e4r fortfarande ganska ny, men samma effekt kommer sannolikt att drabba Macan om n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r de billigare Porsche-modellerna d\u00e5liga bilar?<\/p>\n\n\n\n

Inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis, 996-generationen 911 \u00e4r en ganska kompetent sportbil, s\u00e4rskilt f\u00f6r priset. N\u00e4r det g\u00e4ller 911-modellerna \u00e4r 996 definitivt ett svart f\u00e5r, men j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrenter till liknande pris \u00e4r 996 ett fynd. Allt handlar om perspektivet, 996 \u00e4r n\u00e5got av en tj\u00e4nare i himlen, men en kung i helvetet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre Porsche Cayenne- och Panamera-modeller \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e5ngt ifr\u00e5n d\u00e5liga p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, de \u00e4r faktiskt ocks\u00e5 ganska \u00f6verl\u00e4gsna i sin respektfulla prisklass. Men priset i sig ber\u00e4ttar bara halva historien eftersom underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r dessa modeller fortfarande \u00e4r lika h\u00f6ga som de var n\u00e4r dessa bilar var nya.<\/p>\n\n\n\n

Kommer marknaden f\u00f6r luftkylda 911:or n\u00e5gonsin att sluta v\u00e4rderas?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa marknadsexperter anser att marknaden f\u00f6r luftkylda 911:or har n\u00e5tt n\u00e5got av en plat\u00e5 under de senaste \u00e5ren efter decennier av st\u00e4ndiga pris\u00f6kningar. Detta beror f\u00f6rmodligen inte p\u00e5 att folk pl\u00f6tsligt har insett att luftkylda 911:or inte \u00e4r lika bra, utan f\u00f6rmodligen p\u00e5 att priserna redan har n\u00e5tt stratosf\u00e4ren.<\/p>\n\n\n\n

Ett v\u00e4lrenommerat f\u00f6rs\u00e4kringsbolag vid namn Hagerty har f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan konstaterat att den luftkylda 911-marknadsbubblan \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g in i ett tillst\u00e5nd av l\u00e5ngsam deflation. Orsaken till detta kan inte fastst\u00e4llas exakt, men m\u00e5nga experter tror att det f\u00f6rmodligen beror p\u00e5 att en stor m\u00e4ngd ”inte s\u00e5 perfekt bevarade” luftkylda 911:or s\u00e4ljs f\u00f6r mindre pengar \u00e4n vanligt.<\/p>\n\n\n\n

Vilka Porsche-modeller kommer garanterat att forts\u00e4tta att uppskattas under de kommande \u00e5ren?<\/h2>\n\n\n\n

Nu \u00e4r detta en fr\u00e5ga som inte kan besvaras helt korrekt, s\u00e4rskilt eftersom marknaden kan sv\u00e4nga \u00e5t b\u00e5da h\u00e5llen p\u00e5 grund av m\u00e5nga of\u00f6rutsedda och oftast olyckliga h\u00e4ndelser. Men den allm\u00e4nna tumregeln \u00e4r – En \u00e4ldre luftkyld 911 i begr\u00e4nsad upplaga, till exempel en 911R eller en 911 RS i or\u00f6rt skick kommer aldrig att sluta stiga.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har Carrera GT en s\u00e4rskild plats i m\u00e5nga entusiasters hj\u00e4rtan p\u00e5 grund av den h\u00f6rbart h\u00e4rliga V10-motorn, det tidl\u00f6sa utseendet och det begr\u00e4nsade antalet tillverkade bilar. Dessutom \u00e4r det bara ett f\u00e5tal Porsche-modeller som n\u00e4mns lika ofta som Carrera GT, s\u00e5 det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att Carrera GT bara g\u00e5r upp\u00e5t.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche anses vara ett av de ledande m\u00e4rkena n\u00e4r det g\u00e4ller sportbilar, men Porsche erbjuder ocks\u00e5 n\u00e5gra mer ”vanliga” lyxmodeller som Panamera eller SUV:erna Macan och Cayenne. Men alla Porsches<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":711,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[19],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/710"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=710"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/710\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/711"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=710"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=710"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=710"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}