{"id":706,"date":"2021-05-12T09:33:22","date_gmt":"2021-05-12T09:33:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=706"},"modified":"2021-05-12T09:33:22","modified_gmt":"2021-05-12T09:33:22","slug":"ar-porsche-dyra-att-underhalla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-dyra-att-underhalla\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche dyra att underh\u00e5lla?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche, bland m\u00e5nga andra m\u00e4rken, l\u00e4gger ner mycket tid p\u00e5 att testa sina bilar f\u00f6r att se om de \u00e4r h\u00e5llbara. Porsche str\u00e4var vanligtvis efter 187 000 miles\/300 000 kilometer som m\u00e5l f\u00f6r h\u00e5llbarhetstesterna, och i vissa fall till och med mer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsche \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra tyska lyxbilsm\u00e4rken \u00e4r underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r en Porsche mycket h\u00f6gre eftersom Porsche erbjuder material av h\u00f6gre kvalitet och mer specialbyggda mekaniker. Detta inneb\u00e4r att Porschar verkligen \u00e4r dyra att underh\u00e5lla, s\u00e4rskilt om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Porsche ser till att byggkvaliteten p\u00e5 moderna Porsches \u00e4r oklanderlig, vilket inneb\u00e4r att kvaliteten p\u00e5 \u00e4ven de minsta delarna av prylar, tyger och bultar ocks\u00e5 \u00e4r oklanderlig. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att p\u00e5 grund av detta, om du vill ha l\u00e4gre underh\u00e5llskostnader, ska du alltid anv\u00e4nda Porsche originaldelar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche h\u00e5llbarhet och tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

H\u00e5llbarhet, livsl\u00e4ngd och tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r alla starka sidor hos moderna Porsche-modeller, vilket inneb\u00e4r att dessa bilar g\u00e5r s\u00f6nder mindre ofta j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra tyska lyxbilsm\u00e4rken. I slut\u00e4ndan spelar allt detta en stor roll f\u00f6r underh\u00e5llskostnaderna ocks\u00e5 eftersom det beh\u00f6vs mindre underh\u00e5llsarbete.<\/p>\n\n\n\n

Men trots det kan ett regelbundet oljebyte i vissa Porsche-modeller kosta dig 300-500 dollar, vilket \u00e4r mycket mer j\u00e4mf\u00f6rt med en Audi eller BMW. Porsche erbjuder \u00f6verl\u00e4gsen byggkvalitet i n\u00e4stan alla aspekter j\u00e4mf\u00f6rt med resten av det tyska lyxbilssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Du k\u00e4nner dig tryggare n\u00e4r du vet att du \u00e4ger ett gediget exemplar av bepr\u00f6vad tysk teknik, \u00e4ven om det kostar mer att underh\u00e5lla den. Porsches \u00e4r trots allt exklusiva och s\u00e4llsynta, och alla har inte r\u00e5d att \u00e4ga dessa bilar \u00e4ven om enbart ing\u00e5ngspriset kanske inte verkar s\u00e5 hotfullt.<\/p>\n\n\n\n

I en f\u00e4rsk rapport fr\u00e5n J.D. Power har Porsche stolt placerat sig p\u00e5 andra plats bland de mest p\u00e5litliga bilm\u00e4rkena, endast efter Lexus, BMW placerade sig p\u00e5 sjunde plats, Audi p\u00e5 \u00e5ttonde plats, medan Mercedes \u00e5terfanns p\u00e5 trettonde plats. Detta visar bara ytterligare att Porsche \u00e4r byggda f\u00f6r att h\u00e5lla, vilket \u00e4r en lugnande faktor f\u00f6r nyare Porsche-kunder.<\/p>\n\n\n\n

Porsche underh\u00e5ll<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5llet klarar sig Porsche inte s\u00e5 bra, men det \u00e4r v\u00e4ntat eftersom Porsche inte \u00e4r ett vanligt konsumentbilsm\u00e4rke som specialiserar sig p\u00e5 uppn\u00e5elig lyx, utan snarare ett sportbilsm\u00e4rke som ibland framg\u00e5ngsrikt f\u00f6rkl\u00e4r sig som ett lyxbilsm\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

En av de billigaste Porsche-modellerna att underh\u00e5lla \u00e4r Porsche Boxster, vilket \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom nyare Boxers anv\u00e4nder en mer vanlig 4-cylindrig motor. Vissa webbplatser p\u00e5 n\u00e4tet uppskattar underh\u00e5llskostnaderna till 750-1100 dollar p\u00e5 \u00e5rsbasis utan att ta h\u00e4nsyn till of\u00f6rutsedda reparationer eller problem.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga 911-modeller som 911 Carrera 4S kostar lite mer, 911 Turbo S-modellerna kan ibland kosta lite mindre, men de dyraste 911-modellerna att underh\u00e5lla \u00e4r GT3- och GT3 RS-modellerna (cirka 2 000 dollar per \u00e5r) eftersom de \u00e4r gjorda f\u00f6r att erbjuda \u00f6verl\u00e4gsna banprestanda, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r kompromissade n\u00e4r det g\u00e4ller livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Den dyraste Porsche-modellen att underh\u00e5lla \u00e4r den mycket eftertraktade Porsche Carrera GT. Denna superbil erbjuder en Le Mans V10-motor, och kopplingsbytet f\u00f6r en s\u00e5dan kan kosta dig 20-30 000 dollar, och kopplingen h\u00e5ller bara 12-20 000 mil. Det \u00e4r ganska uppenbart varf\u00f6r de flesta Carrera GT knappt k\u00f6rs nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Billigare Porsche-underh\u00e5ll<\/h2>\n\n\n\n

Men det finns s\u00e4tt att s\u00e4nka underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r moderna Porsche-modeller, men de kr\u00e4ver att du spenderar mer pengar f\u00f6r olika \u00e4ndam\u00e5l. M\u00e5nga Porsche-specialister kommer att s\u00e4ga att du b\u00f6r anv\u00e4nda Porsche-originaldelar och Porsche-originalspecialiserade service- och reparationsverkst\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

Och det b\u00f6r du absolut g\u00f6ra, \u00e4ven om de kostar mer kommer de att gynna dig i det l\u00e5nga loppet n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll och \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Till exempel h\u00e5ller kanske inte fr\u00e4mre skivkuddar som tillverkas av ett eftermarknadsf\u00f6retag lika l\u00e4nge som Porsche-\u00e4kta kuddar, och du g\u00f6r ”bara” en besparing p\u00e5 100-200 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Oljefilterkostnaderna \u00e4r ganska j\u00e4mf\u00f6rbara mellan \u00e4kta Porsche och eftermarknadstillverkare, \u00e4kta Porsche-kylare \u00e4r 50-100 dollar dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med en eftermarknadskylare. Men om du beh\u00f6ver en helt ny generator f\u00e5r du r\u00e4kna med en extra kostnad p\u00e5 i genomsnitt 800 dollar f\u00f6r en \u00e4kta Porsche-generator.<\/p>\n\n\n\n

I de flesta fall \u00e4r Porsche originaldelar 10-20 % dyrare att k\u00f6pa j\u00e4mf\u00f6rt med eftermarknadsalternativ. Men Porsche-originaldelar erbjuder s\u00e5 mycket som 50 % l\u00e4ngre livsl\u00e4ngd och de tillverkas med hj\u00e4lp av de mest exakta m\u00e4tningarna p\u00e5 h\u00f6gsta tillverkningsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur viktigt \u00e4r det att serva en Porsche regelbundet?<\/h4>\n\n\n\n

Regelbunden Porsche-service \u00e4r nyckeln till att s\u00e4nka underh\u00e5llskostnaderna p\u00e5 l\u00e5ng sikt och se till att din Porsche fungerar som f\u00f6rv\u00e4ntat. En regelbunden service f\u00f6r de flesta Porsche-modeller \u00e4r cirka 10 000 mil eller en g\u00e5ng om \u00e5ret. Dessa tj\u00e4nster best\u00e5r av regelbundna oljebyten, kontroll av bromsv\u00e4tska och byte av uttj\u00e4nta luft-, olje- och br\u00e4nslefilter.<\/p>\n\n\n\n

Byte av bromsbel\u00e4gg eller -slangar, justering och balansering av hjul, byte av torkarblad eller testning av d\u00e4cktryck ing\u00e5r inte i den regelbundna Porsche-servicen. Porsche kontrollerar vanligtvis s\u00e5 mycket som 100 olika aspekter av din bil varje \u00e5r. Dessutom b\u00f6r du anv\u00e4nda r\u00e4tt syntetisk olja f\u00f6r alla moderna Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver jag verkligen en specialiserad mekaniker f\u00f6r alla Porschemodeller?<\/h3>\n\n\n\n

Grundl\u00e4ggande underh\u00e5ll och kontroller kr\u00e4ver inga specialiserade Porsche-mekaniker, dessa kan utf\u00f6ras av varenda annan mekaniker d\u00e4r ute. Vissa \u00e4gare g\u00f6r till och med grundl\u00e4ggande underh\u00e5ll sj\u00e4lva. Detta s\u00e4nker dina \u00e5rliga kostnader f\u00f6r att \u00e4ga en Porsche ganska avsev\u00e4rt, men f\u00f6r vissa dyrare begr\u00e4nsade modeller kan detta faktiskt skada \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet.<\/p>\n\n\n\n

Men endast p\u00e5litliga mekaniker \u00e4r ett alternativ eftersom det finns m\u00e5nga piratkopierade ”Porsche’-delar d\u00e4r ute, och en oerfaren person har ingen chans att uppt\u00e4cka en falsk Porsche-del. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att vissa problem inte kan \u00e5tg\u00e4rdas av bakg\u00e5rdsmekaniker.<\/p>\n\n\n\n

Vilka Porsche-modeller \u00e4r billigast att reparera?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche g\u00e5r inte s\u00f6nder s\u00e5 ofta, men n\u00e4r de g\u00f6r det \u00e4r Boxster-modellerna de som kostar minst att reparera. Detta beror delvis p\u00e5 att de motorer som anv\u00e4nds i de flesta moderna Boxers \u00e4r mer vanliga 4-cylindriga turbomotorer.<\/p>\n\n\n\n

Det beror ocks\u00e5 p\u00e5 fordonets \u00e5lder, kondition, var du bor, sj\u00e4lva verkstaden och m\u00e5nga andra variabler. Men generellt sett \u00e4r Boxers de billigaste att reparera. P\u00e5 andra sidan av spektrumet \u00e4r vissa modeller som Carrera GT eller Porsche 918 de dyraste moderna modellerna att reparera, k\u00f6ra och underh\u00e5lla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche, bland m\u00e5nga andra m\u00e4rken, l\u00e4gger ner mycket tid p\u00e5 att testa sina bilar f\u00f6r att se om de \u00e4r h\u00e5llbara. Porsche str\u00e4var vanligtvis efter 187 000 miles\/300 000 kilometer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":707,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/706"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=706"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/706\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/707"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=706"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=706"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=706"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}