{"id":686,"date":"2021-05-11T10:50:18","date_gmt":"2021-05-11T10:50:18","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=686"},"modified":"2021-05-11T10:50:18","modified_gmt":"2021-05-11T10:50:18","slug":"det-basta-kylmedlet-for-bmw","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/det-basta-kylmedlet-for-bmw\/","title":{"rendered":"Det b\u00e4sta kylmedlet f\u00f6r BMW"},"content":{"rendered":"\n
Det finns m\u00e5nga olika typer av kylmedel f\u00f6r bilmotorer som kommer i olika f\u00e4rger och \u00e4r tillverkade av olika \u00e4mnen. De varierar beroende p\u00e5 vilka material din bilmotor \u00e4r tillverkad av. BMW:er beh\u00f6ver vanligtvis kylmedel som \u00e4r anpassade f\u00f6r att fungera med st\u00e5l, aluminiumlegeringar, koppar, gr\u00e5tt gjutj\u00e4rn, m\u00e4ssing och plast.
N\u00e5gra av de b\u00e4sta kylv\u00e4tskorna f\u00f6r BMW:s \u00e4r bland annat:<\/p>\n\n\n\n
De flesta forum, recensioner och inbitna BMW-fans s\u00e4ger alltid att om du anv\u00e4nder en kylv\u00e4tska som inte \u00e4r fr\u00e5n BMW p\u00e5 din BMW kommer fordonet att d\u00f6. Men \u00e4r detta sant?
BMW-fordon beh\u00f6ver en kylv\u00e4tska som fungerar utm\u00e4rkt med b\u00e5de plast och aluminium eftersom b\u00e5da dessa material finns i din typiska BMW-motor. De flesta andra kylv\u00e4tskor fungerar till exempel b\u00e4ttre med j\u00e4rn-, koppar- och m\u00e4ssingsbaserade motordelar.
En bra kylv\u00e4tska som fungerar utm\u00e4rkt med aluminium och plast \u00e4r Glysantin G48, eller Zerex G-05.
M\u00e5nga skiljer kylv\u00e4tskor \u00e5t efter f\u00e4rg, men f\u00e4rgen s\u00e4ger inte allt om den heliga v\u00e4tskan som h\u00e5ller v\u00e5ra fordon i ordning. B\u00e5de gr\u00f6na och ”europeisk bl\u00e5” typer av kylv\u00e4tskor \u00e4r dock okej f\u00f6r en genomsnittlig BMW. Om du undrar vad skillnaden \u00e4r s\u00e5 kommer f\u00e4rgf\u00f6r\u00e4ndringen fr\u00e5n den teknik som anv\u00e4nds f\u00f6r att forma dessa v\u00e4tskor.<\/p>\n\n\n\n
De flesta \u00e4ldre BMW-bilar har ett kylsystem som kr\u00e4ver att de fylls med kylv\u00e4tskor av v\u00e4lrenommerade m\u00e4rken som \u00e4r baserade p\u00e5 etylenglykol. Generellt sett b\u00f6r du, oavsett vilket tillverknings\u00e5r ditt fordon har, undvika kylv\u00e4tskor med nitrid eller fosfat i, eftersom de \u00e4r de viktigaste korrosionskatalysatorerna f\u00f6r metallerna i din bils motor.<\/p>\n\n\n\n
Bra BMW-kylmedel m\u00e5ste kunna:
\u25cf Skydda de olika metallerna i motorn fr\u00e5n korrosion – st\u00e5l, aluminiumlegeringar, gr\u00e5tt gjutj\u00e4rn, lod, m\u00e4ssing och koppar.
\u25cf Garantera tillr\u00e4ckliga niv\u00e5er av kylning till motorn.
\u25cf F\u00f6rhindra att f\u00f6r mycket kiselgel bildas i systemet, vilket kan leda till att det till slut t\u00e4pps till.
\u25cf Se till att systemet fungerar ordentligt under de kallare vinterm\u00e5naderna. (Frostskyddsmedel)<\/p>\n\n\n\n
Kylv\u00e4tskor som framst\u00e4lls med hj\u00e4lp av additivteknik (IAT) \u00e4r oftast gr\u00f6na i f\u00e4rgen, medan de orangef\u00e4rgade kommer fr\u00e5n antingen additivteknik eller organisk syrateknik (OAT). Gula kylv\u00e4tskor kommer fr\u00e5n Hybrid Organic Acid Technology och rosa fr\u00e5n Phosphated Hybrid Organic Acid Technology, vilket ocks\u00e5 kan ge dig en bl\u00e5 kylv\u00e4tska i slut\u00e4ndan.
De olika f\u00e4rgerna kan vara f\u00f6rvirrande, men de b\u00e4sta valen f\u00f6r en BMW \u00e4r att blanda den nya bl\u00e5 kylv\u00e4tskan med \u00e4ldre gr\u00f6n kylv\u00e4tska. F\u00f6rdelarna med bl\u00e5 kylv\u00e4tska \u00e4r att den skyddar metallerna i din bils system fr\u00e5n korrosion och ger skydd \u00e5t dina aluminiumdelar fr\u00e5n de h\u00f6ga temperaturer som uppn\u00e5s av motorns prestanda.
Viktig anm\u00e4rkning: V\u00e4lj inte kylv\u00e4tska enbart efter f\u00e4rg. Kontrollera med en mekaniker eller begr\u00e4nsa dina ink\u00f6psalternativ till kylmedel som rekommenderas av din bilhandlare eller tillverkare. De kylv\u00e4tskor de anv\u00e4nder m\u00e5ste p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt uppfylla de specifika kraven f\u00f6r din bilmotor, som best\u00e4ms av de material som anv\u00e4nds vid tillverkningen.<\/p>\n\n\n\n
BMW \u00e4r en enorm biltillverkare som har sl\u00e4ppt omkring 2,5 miljoner fordon per \u00e5r under de senaste \u00e5ren. Detta inneb\u00e4r att service av enbart BMW:s kan vara en separat verksamhet f\u00f6r f\u00f6retagare. M\u00e5nga har utvecklat specifika kylv\u00e4tskor som \u00e4r utformade speciellt f\u00f6r BMW:s. Vissa av dessa \u00e4r godk\u00e4nda av BMW att anv\u00e4nda. Se till att alltid k\u00f6pa en godk\u00e4nd kyl- och frysv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n
Detta \u00e4r ett frostskydd f\u00f6r alla \u00e5rstider som \u00e4r b\u00e5de fosfatfritt och monoetenglykol- och aminbaserat, vilket g\u00f6r att det passar perfekt f\u00f6r n\u00e4stan alla BMW. Trots att den \u00e4r tillverkad specifikt f\u00f6r BMW:s behov \u00e4r denna kylv\u00e4tska ett f\u00f6rstaval f\u00f6r Porsche, Hondas, Land Rovers, Jaguars och Fords likas\u00e5.
Den ger ett mycket h\u00f6gt rostskydd och detta \u00e4r en av de fr\u00e4msta anledningarna till att de flesta tillverkare rekommenderar den. Den \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r anv\u00e4ndning i j\u00e4rn- och aluminiummotorer och \u00e4r kompatibel med bilradiatorer.<\/p>\n\n\n\n
Toppvalet av m\u00e5nga recensenter \u00e4r detta kylarskyddsmedel som kommer i en enlitersflaska. Det h\u00e4vdar att det passar f\u00f6r alla BMW-modeller, men se till att kontrollera specifikationerna f\u00f6r ditt fordons motor innan du g\u00e5r till val p\u00e5 det. Tillverkaren av kylv\u00e4tskan rekommenderar att du sp\u00e4der ut den med 50\/50 destillerat vatten innan du fyller bilens system med den.<\/p>\n\n\n\n
Detta \u00e4r en alltid b\u00e4sts\u00e4ljande kylv\u00e4tska med frostskydd som passar till de flesta BMW:er. Den sm\u00f6rjer i h\u00f6g grad din bils vattenpump och skyddar din motor fr\u00e5n korrosion. Den passar s\u00e4rskilt bra f\u00f6r kallare klimat och g\u00f6r riktigt bra ifr\u00e5n sig n\u00e4r det g\u00e4ller att frysa motorn i ditt fordon.
Det \u00e4r en typisk bl\u00e5 BMW-kylv\u00e4tska som fungerar f\u00f6r de flesta BMW:er och produceras av varum\u00e4rket sj\u00e4lvt. Den anv\u00e4nds b\u00e4st n\u00e4r den blandas i ett 50\/50-f\u00f6rh\u00e5llande med destillerat vatten.<\/p>\n\n\n\n
BMW \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha mycket k\u00e4nsliga kylv\u00e4tskesystem. Olika kylv\u00e4tskor tillverkas f\u00f6r att serva olika typer av material i ett visst fordons motor. Generellt sett kan du anv\u00e4nda vilket kylmedel som helst som uppfyller de krav som st\u00e4lls p\u00e5 din bils motor och som anges i din bils bruksanvisning. Det \u00e4r dock s\u00e4krare att h\u00e5lla sig till en BMW-godk\u00e4nd kylv\u00e4tska i st\u00e4llet f\u00f6r att ta n\u00e5gra risker med din bils motor.<\/p>\n\n\n\n
Ja, Zerex G-48 \u00e4r ett av de b\u00e4sta kylmedlen f\u00f6r BMW-bilar. Den \u00e4r utformad f\u00f6r b\u00e5de bensin- och dieselmotorer och inneh\u00e5ller mycket l\u00e5ga silikater och en bra pH-niv\u00e5. Den \u00e4r utvecklad med en antifosfatteknik som g\u00f6r att den skyddar alla metaller som anv\u00e4nds vid tillverkningen av en typisk BMW-motor.<\/p>\n\n\n\n
I allm\u00e4nhet f\u00f6resl\u00e5r experter att du byter kylv\u00e4tska i din BMW vartannat till vart tredje \u00e5r, beroende p\u00e5 om du k\u00f6r bilen mycket eller inte. Se till att v\u00e4lja den b\u00e4sta och mest l\u00e4mpliga produkten f\u00f6r din bils behov.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Det finns m\u00e5nga olika typer av kylmedel f\u00f6r bilmotorer som kommer i olika f\u00e4rger och \u00e4r tillverkade av olika \u00e4mnen. De varierar beroende p\u00e5 vilka material din bilmotor \u00e4r tillverkad<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":687,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/686"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=686"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/686\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/687"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=686"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=686"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=686"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}