{"id":682,"date":"2021-05-11T10:49:04","date_gmt":"2021-05-11T10:49:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=682"},"modified":"2021-05-11T10:49:04","modified_gmt":"2021-05-11T10:49:04","slug":"basta-bmw-for-terrangkorning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-bmw-for-terrangkorning\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta BMW f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning"},"content":{"rendered":"\n

BMW X5 G05 xDrive40i \u00e4r en av de mest l\u00e4mpliga BMW SUV:erna f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eller f\u00f6r att k\u00f6ra h\u00f6gt upp i bergen. Den mellanstora SUV:n \u00e4r en kombination av kraft, kontroll och stil. Allhjulsdriften tillsammans med en kraftfull bensinmotor g\u00f6r att den passar bra f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning, liksom f\u00f6r k\u00f6rning i tuffa f\u00f6rh\u00e5llanden som sn\u00f6 och regn.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 G05 xDrive40i<\/h2>\n\n\n\n

G05 lanserades 2019 och \u00e4r den fj\u00e4rde generationen BMW X5. Vi rekommenderar versionen med F4-layout xDrive f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eftersom sDrive och FCV bakhjulsdrift kanske inte \u00e4r l\u00e4mpliga f\u00f6r hala f\u00f6rh\u00e5llanden. Dessutom har BMW X5 ett anpassningsbart k\u00f6rl\u00e4ge f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning som \u00e4ndrar SUV-inst\u00e4llningarna beroende p\u00e5 vilket underlag du k\u00f6r p\u00e5.
BMW X5 \u00e4r v\u00e5r favorit-SUV eftersom BMW X7 \u00e4r ganska stor och kanske inte \u00e4r lika smidig att hantera i terr\u00e4ng som X5. Det finns m\u00e5nga motoralternativ tillg\u00e4ngliga, allt fr\u00e5n bensin, diesel och elbr\u00e4nslecellsdriven kombo.<\/p>\n\n\n\n

X5 G05 – Motoralternativ<\/h3>\n\n\n\n

Med det stora utbudet av motoralternativ \u00e4r de mest l\u00e4mpliga f\u00f6r fordonet X5 xDrive40i och 4,4 L V8 i xDrive50i. \u00c4ven om BMW X5 \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4n utanf\u00f6r den, har den \u00e4nd\u00e5 vissa terr\u00e4ngk\u00f6rningsegenskaper.
Tillg\u00e4ngliga bensinmotorer:
X5 xDrive40i, 2018, B58B30M1 3.0 L l6 turbo, 335 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 xDrive50i, 2018, N63B44M3 4,4 L V8 twin-turbo, 456 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 M50i, 2019, N63B44T3, 4,4 L V8 twin-turbo, 523 h\u00e4stkrafter
\u25cf X5 xDrive45e, 2019, B58B30M1 3,0 L l6 turbo plus en synkron elmotor, 389 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 M, 2020, S63 4,4 L V8 twin-turbo, 597 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 M Competition, 2020, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotoralternativ:
\u25cf X5 xDrive25d, 2018, B47B20 2.0 L i4 turbo, 231 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 xDrive30d, 2018, B57D30 3,0 L l6 turbo, 261 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 xDrive40d, 2018, B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 h\u00e4stkrafter
\u25cf X5 M50d, 2018 – 2020, B57D30C 3.0 L l6 quad turbo, 394 h\u00e4stkrafter
Det tar i genomsnitt 6,1 sekunder f\u00f6r en xDrive30d med dieselmotor att n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme, medan bensinbilen xDrive40i i instegsutf\u00f6rande n\u00e5r det p\u00e5 5,7 sekunder.
Bensinversionen k\u00e4nns betydligt mer responsiv p\u00e5 gaspedalen \u00e4n dieselversionen och k\u00e4nns ocks\u00e5 b\u00e4ttre p\u00e5 varvtalen. Om du \u00e4r mer av en hastighetsfantast g\u00f6r M50i-motorn det m\u00f6jligt f\u00f6r BMW X5 att n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 bara 4,3 sekunder, vilket \u00e4r h\u00e4pnadsv\u00e4ckande f\u00f6r en SUV.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 G05 – Fj\u00e4dring och k\u00f6rning<\/h3>\n\n\n\n

Alla BMW X5 f\u00f6rutom M50i har luftfj\u00e4dring som standard. G05 beh\u00e5ller i allm\u00e4nhet en j\u00e4mn k\u00f6rning \u00e4ven p\u00e5 oj\u00e4mnare underlag, vilket g\u00f6r den till en ganska bra terr\u00e4ngbil. Undantaget i g\u00e4nget \u00e4r BMW xDrive45e, som k\u00e4nns gr\u00f6vre i kanterna vid k\u00f6rning p\u00e5 mindre underh\u00e5llna v\u00e4gar. Kanske \u00e4r den fr\u00e4msta orsaken till det de stora 21-tumsf\u00e4lgarna som den levereras med.
Om du letar efter en terr\u00e4ngbil rekommenderar vi inte BMW M50i, eftersom den levereras med en Adaptive M-fj\u00e4dring, som \u00e4r utformad f\u00f6r sportbilar. M50i-fj\u00e4dringen \u00e4r mycket smidig p\u00e5 v\u00e4gen, men mycket h\u00e5rdare och mindre absorberande p\u00e5 oj\u00e4mnare underlag. \u00c4nnu mer, om du k\u00f6r i Sport-l\u00e4get kommer det att k\u00e4nnas som om du st\u00f6ter p\u00e5 varenda sten l\u00e4ngs v\u00e4gen.
Alla BMW X5-modeller ger ett mycket seri\u00f6st och ganska stabilt grepp p\u00e5 v\u00e4gen, oavsett v\u00e4glag. BMW X5 g\u00f6r vassare och s\u00e4krare sv\u00e4ngar \u00e4n Range Rover Sport, \u00e4ven i terr\u00e4ng.<\/p>\n\n\n\n

Anpassningsbara k\u00f6rl\u00e4gen f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/h4>\n\n\n\n

BMW X5:s standard fyrhjulsdrift g\u00f6r att fordonet kan ha ett offroad-l\u00e4ge som anpassar k\u00f6rh\u00f6jden och inst\u00e4llningarna till de olika underlag du tar med dig fordonet till. Peksk\u00e4rmen g\u00f6r att du kan v\u00e4lja mellan flera olika underlag bara med ett klick p\u00e5 infotainmentsystemet. (Du kan v\u00e4lja mellan sand, grusbevuxen, stenig och sn\u00f6ig terr\u00e4ng).
X5 \u00e4r en bra terr\u00e4ngbil och med det innovativa k\u00f6rl\u00e4get rankas den n\u00e4stan i n\u00e4rheten av de b\u00e4sta. Den \u00e4r fortfarande inte lika bra som SUV:erna Land Rover Discovery eller Defender. Oavsett kan de inte matcha X5 p\u00e5 v\u00e4gen, och du kanske letar efter en kombination av b\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6r och s\u00e4kerhet<\/h4>\n\n\n\n

K\u00f6rst\u00e4llningen \u00e4r oklanderlig och den elektriska s\u00e4tesjusteringen g\u00f6r underverk, som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en BMW. Utsikten fr\u00e5n kup\u00e9n \u00e4r beordrande och vidstr\u00e4ckt, vilket fyller en stor funktion vid terr\u00e4ngk\u00f6rning, s\u00e5 att du kan uppt\u00e4cka oj\u00e4mna ytor eller omr\u00e5den som du vill undvika.
Infotainmentens peksk\u00e4rmsdisplay \u00e4r en standardiserad 12,3 tum. Den \u00e4r extremt intuitiv att anv\u00e4nda, \u00e4ven f\u00f6r personer som inte har r\u00f6rt vid en s\u00e5dan tidigare. Interi\u00f6ren k\u00e4nns inte som den i en strikt terr\u00e4ngbil, utan snarare som en lyxig SUV av h\u00f6g klass.
BMW X5 f\u00e5r 5 av 5 i Euro NCAP:s s\u00e4kerhetsbetyg med en imponerande s\u00e4kerhet f\u00f6r vuxna passagerare p\u00e5 89 % och en s\u00e4kerhet f\u00f6r barnpassagerare p\u00e5 86 %.<\/p>\n\n\n\n

Mer om terr\u00e4ngk\u00f6rning med din BMW<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW xDrive-systemet en p\u00e5litlig heltids fyrhjulsdrift f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning?<\/h4>\n\n\n\n

BMW xDrive \u00e4r en fyrhjulsdrift p\u00e5 heltid. Det \u00e4r tillf\u00f6rlitligt f\u00f6r milda till m\u00e5ttliga terr\u00e4ngf\u00f6rh\u00e5llanden. Vissa modeller som de nyare BMW X3, X5 och X7 har ett standardunderlagsval f\u00f6r olika terr\u00e4ngformer f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning. X5 och X7 \u00e4r 10,3 tum \u00f6ver marken, vilket g\u00f6r dem l\u00e4mpliga f\u00f6r m\u00e5ttlig terr\u00e4ngk\u00f6rning eller sn\u00f6iga f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r de flesta BMW:er d\u00e5liga att k\u00f6ra i sn\u00f6?<\/h4>\n\n\n\n

Bakhjulsdrivna bilar tenderar att prestera s\u00e4mre i sn\u00f6 \u00e4n framhjulsdrivna bilar. Orsaken till f\u00f6rdomen att BMW \u00e4r d\u00e5liga i sn\u00f6 \u00e4r att de flesta \u00e4ldre BMW-modeller var bakhjulsdrivna.
Nyare BMW SUV:er drivs d\u00e4remot med xDrive, ett fyrhjulsdrivningssystem, vilket g\u00f6r att de presterar b\u00e4ttre i sn\u00f6 eller regn. D\u00e4cken p\u00e5 ditt fordon \u00e4r ocks\u00e5 lika viktiga som drivsystemet n\u00e4r du k\u00f6r i sn\u00f6.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW X5 G05 xDrive40i \u00e4r en av de mest l\u00e4mpliga BMW SUV:erna f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eller f\u00f6r att k\u00f6ra h\u00f6gt upp i bergen. Den mellanstora SUV:n \u00e4r en kombination av kraft,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":683,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/682"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=682"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/682\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/683"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=682"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=682"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=682"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}